Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا- بسیاری از والدین نگران فرزندان دانش آموز خود و سرایت ویروس کرونا به آنان در مدارس هستند ولی وزیر آموزش و پرورش می گوید که والدین نگران نباشند، نطارت ها در مدارس شدیدتر شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، در سال های گذشته در ایام بازگشایی مدارس ، دغدغه خانواده ها همواره انتخاب مدرسه، ثبت نام کتاب، لباس فرم دانش آموزان، سرویس مدارس و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بود اما امسال کرونا از تمامی مشکلات پیشی گرفت و صدر نشین جدول دل نگرانی والدین شد.سال تحصیلی جدید شروع شد اما طبق اعلام وزارت بهداشت پیک سوم نیز در راه است و با شیوع اپیدمی کرونا ویروس وضعیت قرمز را در بیشتر نقاط کشور شاهد هستیم و با چنین اوضاعی هنوز بسیاری از والدین میان برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های درس فرزندانشان بلاتکلیف هستند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.
نگرانی والدین از این است که رعایت پروتکل ها از سوی فرزندانشان و سایر دانش آموزان نسبت به فرزند آنان به درستی صورت نگیرد و موجبات انتقال ویروس و شیوع بیماری شود و از طرفی برخی هم معتقدند مدارس ظرفیت تهیه تمام اقلام بهداشتی را نخواهند داشت و به مرور زمان این امر کم رنگ شده و از سوی دیگر بضاعت مدارس برای نظارت کافی به رعایت فاصله گذاری و موارد بهداشتی دانش اموزان ضعیف است و مواردی از این دست .
پدر یکی از دانش آموزان می‌گوید: با شیوع این ویروس و تعطیلی مدارس در این چند ماه آموزش فرزندان بیشتر بر عهده والدین بوده است، حضور دانش آموزان در کلاس درس، نظم و رغبت بیشتر به درس خواندن، شادابی و رقابت با همسالان را در پی دارد که نمی‌توان این موارد را انکار کرد که همه ما این دوران را گذرانده‌ایم. اما با حضور فرزندم در مدرسه برای سال تحصیلی جدید با وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا که هم چنان وضعیت قرمز اعلام می‌شود و آمار ابتلا بالاست چندان خوشبین نیستم و نگران این مسئله هستم، کودکان اگر نظارت‌های والدین نباشد به رعایت مسائل بهداشتی و خود مراقبتی از خود بی توجه هستند.
بر این اساس بسیاری از خانواده ها معتقدند دراین ایام که امکان سرماخوردگی و عطسه و سرفه بیشتر است و امکان انتقال هم بیش از گذشته است ، نمی توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و در معرض کرونا و آسیب های آن قرار دهند و پیش بینی می شود بسیاری از دانش آموزان یا امسال به مدرسه نروند و یا اینکه از رفتن حضوری به کلاس خودداری کنند.


عطسه‌های کرونایی و مدارس حضوری در ایام شیوع اپیدمی کرونا
بر اساس گفته کارشناسان ، دو عامل مؤثر بر ابتلاء به بیماری کووید 19، دوز (تعداد ویروس) و زمان مواجهه است. به طور خلاصه در معرض عطسه و سرفه قرار گرفتن، پنج دقیقه صحبت، یا حدود 50 دقیقه قرار گرفتن در یک مکان بسته با فرد مبتلا خطر بیمار شدن را در افراد سالم به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. پس باید  مراقب عطسه‌های کرونایی باشیم زیرا 30 هزار قطره خطرناک در هر عطسه وجود دارد . شاید تا چند ماه قبل اگر یک نفر کنار دست شما ده بار عطسه هم می کرد، زیاد مهم نبود. اما این روزها، شنیدن صدای هر عطسه‌ای، هراس به جان ما می‌اندازد.
هر عطسه حدود 30 هزار قطره رها می‌کند که تا 321 کیلومتر در ساعت می‌توانند پیمایش کنند. اگر فردی مبتلا باشد، قطرات در هر سرفه یا عطسه او ممکن است حاوی 200 میلیون ذره ویروسی باشند. اگر فردی نزدیک بیمار باشد و بیمار مبتلا مستقیماً به سمت او عطسه یا سرفه کند احتمال خیلی زیادی دارد که هزار ذره ویروس را استنشاق کرده و به بیماری مبتلا شود. حتی اگر آن سرفه یا عطسه به سمت فرد نباشد، برخی قطرات آلوده کوچک می‌توانند چندین دقیقه در هوا معلق بمانند. اگر فردی چند دقیقه بعد از آن عطسه یا سرفه نیز به اتاق وارد شود و چند نفس بکشد احتمال دارد که ویروس لازم برای مبتلا شدن را دریافت نماید. در حالی که اگر به اتاقی که شخص آلوده در آن تنفس می‌کند وارد شود، ممکن است 50 دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا یک دوز عفونی را استنشاق کند.


قطرات ناشی از تنفس، سرعت پایینی داشته و به سرعت سقوط می‌کنند. به دلیل عدم نیروی بازدمی در یک تنفس، ذرات ویروسی از نواحی پایینی دستگاه تنفسی خارج نمی‌شوند. قطرات تنفسی ناشی از نفس کشیدن تنها حاوی سطوح پایینی از ویروس‌ها هستند. صحبت کردن نیز رهاسازی قطرات تنفسی را 10 برابر افزایش می‌دهد. پنج دقیقه صحبت کردن نزدیک با فرد مبتلا لازم است تا فرد سالم، دوز مورد نیاز برای بیمار شدن را دریافت نماید. بنابراین هر فردی که در یک فضای بسته، مانند دفتر کار مدتی با فرد مبتلا بماند، پتانسیل ابتلاء را دارد.



خانواده‌ها نگران هستند و مدیران وظیفه‌دارند برای رفع نگرانی خانواده‌ها با آن‌ها مدارا کنند
اما وزیر آموزش‌وپرورش در این رابطه با اشاره به اینکه فضای جامعه با آنچه در رسانه هست، تفاوت دارد، گفته که مطلع هستیم که خانواده‌ها نگران هستند و مدیران وظیفه ‌دارند برای رفع نگرانی خانواده‌ها با آن‌ها مدارا کنند.
حاجی میرزایی افزود: اگر هر دانش‌آموزی در مدرسه به هر دلیلی حضور نداشت، مدیر مدرسه موظف است بادانش آموز تماس گرفته و در خصوص عدم حضور او و برنامه درسی صحبت کند. باید از نگرانی خانواده برای حضور فرزندانشان در مدرسه بکاهیم با آن‌ها مدارا کنیم و به خانواده فرصت بدهیم که با حضور در مدرسه و اطمینان از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مدارس راحت و آسوده تصمیم‌گیری کنند.
حاجی میرزایی با اشاره به اصل آموزش‌وپرورش برای آموزش حضوری در مدارس، تصریح کرد: از دومین ماه تابستان سه سناریوی پیش‌بینی ‌شده برای آموزش در سال تحصیلی جدید را با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان‌ها به وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده بودیم ولی درنهایت با توجه به مسائل مطرح ‌شده و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، تصمیم بر آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جدید گرفتیم.
وزیر آموزش‌وپرورش می گوید:از اعضای شورای معاونین و مدیران کل و مسئولان مناطق تقاضا دارم بازدیدهای سرزده و واقعی داشته باشند و بدون هماهنگی به مدارس بروند تا از طرف مدیران مدارس دقت نظر فراهم آید.
وزیر آموزش‌وپرورش خطاب به مدیران مدارس گفته که مدیران مدارس تلاش کنند که با اولیا به‌خوبی ارتباط بگیرند و آن‌ها را از تصمیمات اتخاذ شده آگاه کرده و به آن‌ها اطمینان دهند تا نگرانی خانواده‌ها از بین برود و از مدیران استان تقاضا دارم مدیران خلاق را معرفی کنند تا مورد تشویق قرار دهیم.

امکانات و متخصصان کافی برای کودکان نداریم
اما یک فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری، تاکید می کند که اگر دانش آموزان به کرونا مبتلا شوند ما خودمان را نمی بخشیم.
محمد رضا هاشمیان، در پیام تصویری، اظهار داشت: اگر گرفتار ابتلای کودکان به کرونا شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم.وی با اشاره به اینکه این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند غلط است گفت: کودکانی که جثه بزرگ‌تری دارند و در سن بلوغ هستند وقتی مدارس باز شود ممکن است گرفتاری ابتلاء به کرونا برای آنها ایجاد شود. در این صورت ما خودمان را نمی‌بخشیم. ما صحنه‌های بسیار بسیار فجیعی را در زمینه مرگ و میر کرونا دیدیم، که اگر این صحنه‌ها را مسئولان می‌دیدند اجازه بازگشایی مدارس را نمی‌دادند.صحنه‌های بسیار بسیار بدی را در این کرونا دیدم که صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتم و توان دیدن بدتر از اینها را ندارم بنابراین هشدار من در مورد بازگشایی مدارس یک هشدار خاص است و نباید باز شود.وقتی تعداد مرگ و میر بالا در روز داریم، کشور صاحب نظری در درمان کرونا نیستیم.
به گفته وی، بیمارستان‌ها و آی سی یو های ما امکانات و متخصصان کافی برای کودکان ندارند.

دانش آموزان با علائم سرماخوردگی به مدرسه نروند

از طرفی عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، در این زمینه گفته که به هیچ عنوان دانش آموزی را که تب، سرفه، آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی یا علائم دیگر شبیه سرماخوردگی دارد، به مدرسه نفرستید.
مردانی به والدین توصیه کرد: به هیچ عنوان دانش آموزی را که تب، سرفه، آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی یا علائم دیگر شبیه به سرماخوردگی دارد، به مدرسه نفرستید.متخصص بیماری‌های عفونی افزود: اگر در خانواده‌ای یک نفر مبتلا است، دانش آموز سالم آن خانواده نیز نباید به مدرسه برود، چون می‌تواند ناقل خاموش ویروس باشد.وی درباره اینکه چگونه دانش آموزان می‌توانند سفیر سلامت باشند نیز گفت: بچه‌ها می‌توانند با کمک مربیان دلسوز و آموزش‌های لازم سفیر سلامت باشند.
مردانی افزود: با توجه به شرایط خاص کشور و نزدیک شدن به فصل پاییز مردم در سفرهای خود تجدیدنظر کنند، در کنترل بیماری کمک کنند و از سفرهای غیر ضرور اجتناب کنند. پروتکل‌های بهداشتی در مدارس باید به صورت بسیار جدی رعایت شود، از شرکت در مجامع غیر ضرور خودداری شود، چرخه انتقال ویروس متوقف شود تا از درگیری موج سوم کرونا نشویم.

به هر حال باید مسئولان به دغدغه ها و نظرات کارشناسان توجه ویژه داشته باشند و بعد تصمصم گیری کنند و مردم نیز توجه داشته باشند که در این روزها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، حداقل کاری است که می‌تواند از ما در برابر بیماری‌های خطرناک ویروسی، محافظت کند. اگر می‌خواهیم به سلامت از پاییز و زمستان عبور کنیم، بهتر است که پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند

در برنامه بالاتر موضوع تنوع مدارس مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات مختلف بررسی شد. معاون سابق آموزش و پرورش به عنوان مخالف تنوع مدارس و  رئیس سابق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به عنوان موافق تنوع مدارس با یکدیگر به گفت و گو پرداختند.

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش و پرورش گفت: تنوع مدارس به شرطی که باعث عدالت آموزشی شود مشکلی ندارد. 

وی افزود: اگر مدارس نمونه دولتی در روستاهایی که   نیروی انسان قوی ندارد و نسبت به شهر امکانات کافی ندارد ایجاد شود و باعث عدالت آموزشی میان دانش آموزان شهری و روستایی شود مشکلی ندارد.

او ادامه داد: به طور کلی ما ۲ نوع مدرسه پول بگیر و رایگان داریم .

وی  با بیان این که حدود ۱/۱۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان تحصیل می‌کنند؛ اظهار کرد: ما دانش‌آموزانی داریم که ممکن است در رشته‌های نظری تیزهوش نباشند اما در ورزش یا رشته‌های هنری تیزهوش باشد آیا دانش آموزان روستاها و عشایر نیز وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند.

 او ادامه داد: مدرسه باید واقعیت جامعه باشد. متاسفانه مدارس دولتی نماد فقر است. مدارس ما در حال حاضر ۲ قطبی هستند و  طبقاتی شده اند. براساس یک گزارش در سال ۱۳۹۲ توسعه مدارس سمپاد و‌ نمونه دولتی مانع توسعه مدارس غیردولتی است. بر اساس یک آمار حدود ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود به دانش آموزان آموزش می‌دهند و به بیان دیگر که این معلمان غیرمتخصص هستند.

سحرخیز تصریح  کرد: مدارسی همچون هیت امنا، غیردولتی یک ماه قبل از شروع مدارس  نیرو انسانی خود را گرفته است اما در مدارس دولتی تراکم جمعیت (کلاس ۴۰ نفره) نیروی غیرمتخصص است و معلم ها ناراضی هستند.

وی افزود: به شرطی که تمام مدارس  در سراسر ایران درس را آموزش بدهند و عدالت آموزشی ایجاد شود تنوع بد نیست.   

فاطمه مهاجرانی، رئیس سابق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم گفت: مدارس سمپاد مدرسه تخصصی با نیازهای ویژه است ما باید مدارس را به جای خود برگردانیم البته ما کمبودهایی داریم که باید رفع شود اما حذف مدارس کار درستی نیست.

وی افزود: امیدواریم ما به جای دانشمند اندیشمند تربیت کرده و درک را به آن‌ها آموزش دهیم. بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید دست مدیران را آزادتر بگذاریم اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: ما باید تمام معلمان را توانمندسازی کرده تا آن‌ها بتوانند نیروی متخصص تحویل جامعه بدهند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • مشق عشق بر لوح سفید کودکان؛ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟
  • اجبار دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • نسخه‌پیچی و ممنوعیت‌های عجیب به سبک دهه ۶۰ در مدارس دخترانه | دانش‌آموزان را لجباز نکنید!
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • اهدای ۱۴۶ بسته معیشتی به مدرسه استثنایی پارسا در سنندج
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت شروع می شود