Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@04:21:28 GMT

تردید به پشت درهای مدرسه رسید

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۲۲۵۱

تردید به پشت درهای مدرسه رسید

 همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:  اکنون با واکنش شدید و ابراز نگرانی والدین دانش‌آموزان و حتی مربیان همراه شده است. خانواده‌های دانش‌آموزان می‌ترسند اگر مدارس دایر شود، چطور بدون نگرانی فرزندشان را با توجه به شیوع ویروس کرونا و مهار نشدن آن در مدت ۷ ماه گذشته و قرمز بودن مناطق مختلف شهر تهران از جمله پهنه غرب پایتخت راهی کلاس درس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلاسی که به جای آموزش و ارتقای آموزه‌های علمی این روزها می‌تواند به مکانی برای انتقال این ویروس تبدیل شود.  
سال تحصیلی گذشته براساس تصمیمات وزارت بهداشت، ضدعفونی و گندزدایی مدارس در دستور کار قرار گرفت و حتی در خیلی از محله‌های مناطق غربی تهران این کار به همت نیروهای جهادی و مردمی انجام شد اما با حضور دانش‌آموزان در مدارس این سؤال مطرح می‌شود که چگونه هر روز مدارس ضدعفونی می‌شوند؟ به هر حال خیلی از مدیران آموزشی به خوبی می‌دانند برخی از مدارس به‌ویژه مدارسی که در محله‌های محروم شهر قرار دارند از سرویس‌های بهداشتی خوبی برخوردار نیستند و در طول سال حتی در برخی مدارس مایع دستشویی برای شست‌وشوی دست دانش‌آموزان وجود نداشت.  

 ضدعفونی شده اما کافی نیست

به گفته یکی از اولیای دانش‌آموزان مدیر یکی از دبستان‌ها پرجمعیت در محدوده غرب تهران از نماینده والدین مدرسه خواسته است تا برای نظافت و گندزدایی با همراه داشتن مواد ضدعفونی‌کننده در روز و ساعت معینی در مدرسه حضور داشته باشند یا در مجاورت این مدرسه، مرکز آموزشی دیگری قرار دارد که فقط با اسپری‌های شیشه شور یا دستمال وایتکسی میز و نیمکت‌ها ضدعفونی شده‌اند. این اقدام از نظر متخصصان بیمارهای عفونی مؤثر است، اما کافی نیست. چون به گفته «امیرترهان» متخصص بیماری‌های تنفسی کودکان، دانش‌آموزان مانند بزرگسالان نمی‌توانند اقدامات خودمراقبتی را انجام دهند. او می‌گوید: «دست‌های آلوده به این ویروس، دلیل اصلی ابتلا به این بیماری است که در تماس با چشم، بینی و دهان، وارد بدن می‌شود. دانش‌آموزان معمولاً از وسایل و نوشت‌افزار همدیگر استفاده کرده یا با درست مهار نکردن عطسه‌شان، ویروس را پراکنده می‌کنند. به همین دلایل ممکن است این مکان‌ها آلوده باشند و این موضوع احتمال ابتلای آنها را به این بیماری تقویت می‌کند.» 

  اول سلامتی بعد درس

«مریم بهرامی» والدین یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: «با خانواده‌های همکلاسی پسرم تصمیم گرفته‌ایم اگر مدرسه‌ها باز شوند، برای حفظ سلامتی فرزندانمان، آنها را به مدرسه نفرستیم. هرچند که می‌دانیم به درسشان لطمه زده می‌شود، اما در امان ماندن و مبتلا نشدن به بیماری برایمان مهم‌تر است. آنها می‌توانند با استفاده از فضای مجازی و آنلاین به دانش‌آموزان آموزش بدهند یا برای عقب نماندنشان، تمرینات و نکات آموزشی را از این طریق به آنها یادآوری کنند. دیر یا زود این بیماری تمام می‌شود، ولی به خطر انداختن سلامت فرزندانمان به خاطر درس خواندن که می‌تواند با تأخیر هم انجام شود، اقدام عاقلانه‌ای نیست. به همین خاطر آنها را به مدرسه نمی‌فرستیم.» «هرچقدر هم که فرزند من در مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کند، ممکن است یکی از دانش‌آموزان مبتلا شده و این بیماری واگیردار به او هم سرایت کند.» 

 رعایت پروتکل‌های بهداشتی

براین اساس مدیران موظفند در تنظیم قرارداد، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و نوآموزان پیش‌بینی‌های لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار دهند. براساس این شیوه‌نامه در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه برای رعایت فاصله‌گذاری الزامی است. مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد.  

 زرد یا قرمز

به گفته وزیر آموزش و پرورش ممکن است در وضعیت زرد، مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشند در این صورت لازم است مدیران مدارس از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود و در زنگ تفریح در شرایط آموزش‌های حضوری تراکم دانش‌آموزان و نوآموزان را در رفت‌وآمد در حیاط مدرسه کاهش دهند. همچنین در وضعیت قرمز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به‌صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌ها متناسب در تمام‌روزهای هفته انجام می‌شود در این وضعیت حضور و غیاب دانش‌آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرایند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار می‌یابد. با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به‌صورت حضوری و غیرحضوری و با رعایت شرایط و ضوابط اعلام‌شده، از شنبه ۱۵ شهریورآغاز شده است.»

بخشنامه‌های بازگشایی مدارس

اواخر ماه گذشته مرداد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰‌ـ ۱۳۹۹ از سوی آموزش‌ و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. «حسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در مناطق شهر تهران می‌گوید: «بر اساس بندهایی از این شیوه‌نامه، حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد به‌عنوان بخشی از محیط کار، شناسایی، ثبت‌نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش‌آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد، اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در ستاد برای تشکیل کلاس‌ها در بستر شاد، تعیین روش دسترسی دانش‌آموزان به هریک از روش‌های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هرکدام از آنها، پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک‌تک دانش‌آموزان با روش‌های ذکر شده در وضعیت‌های سه‌گانه، تعامل و ارتباط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی، ضدعفونی مستمر کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول، نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین، تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان اداره‌ها آموزش‌وپرورش وحضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار به‌عنوان شرح وظایف مدارس در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌ شده است.  
 

کد خبر 546743

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های ورزش مدارس در میامی توسعه یافت

مجید قنبریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به هفته معلم تاکید کرد: به مناسبت هفته گرامی داشت مقام معلم آئین معنوی غبارروبی گلزار شهدا و در تمام مدارس شهرستان میامی اعم از شهری و روستایی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات بسیاری از مدارس روستایی در شهرستان میامی در طول دولت سیزدهم رفع شده است، تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته دغدغه تفکیک جنسیتی مردم روستای فرومد به واسطه کمبود فضای آموزشی خوشبختانه انجام و کلاس بندی‌های جدیدی در مدرسه این روستا صورت گرفته است.

مدیر آموزش و پرورش میامی با بیان اینکه ایجاد زمین ورزشی تایکو در روستای فرومد، در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این طرح گذاشته که که با همکاری دهیاری و شورا شاهد اجرای آن هستیم.

قنبریان با بیان اینکه مطالبات مردمی و دغدغه دانش آموزان روستاهای شهرستان میامی موضوع مهم امتحانات نهایی بود، گفت: در فرومد حوزه امتحان نهایی وجود نداشت و این دشواری‌هایی را برای دانش آموزان به دنبال می‌آورد که خوشبختانه این مشکل برای ۱۱ دانش‌آموز این روستا حل شده است.

وی با بیان اینکه در روستای عباس آباد با پیگیری‌های انجام شده، زمین چمن آماده سازی و در ماه‌های آتی به بهره برداری کامل خواهد رسید، ابراز کرد: مجموعه ورزشی انقلاب میامی نیز با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی تکمیل و چمن آن نیز اجرایی شده است برای روشنایی و سرویس بهداشتی این ورزشگاه همچنین ۳۹۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که شاهد اجرای کامل این طرح خواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش میامی با بیان اینکه مجموعاً ۹ میلیارد ریال برای مجموعه ورزشی انقلاب هزینه می‌شود، گفت: این زیرساخت، فرصت خوبی را برای نوجوانان و دانش آموزان شهرستان مهیا می‌کند تا بتوانند فعالیت‌های ورزشی داشته باشند.

قنبریان با بیان اینکه بعد از ۳۳ سال خانه معلم در شأن فرهنگیان میامی بازسازی شده و در روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: خانه ورزش عباس آباد با پیگیری شورا و دهیار بخش خصوصی تکمیل و افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه دغدغه دانش آموزان نردین برای امتحانات نهایی و تردد به رضوان نیز خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده حل شد و حالا در شهرستان میامی بر خلاف سال‌های قبل سه حوزه امتحان نهایی خواهیم داشت.

مدیر آموزش و پرورش میامی با بیان اینکه رشته انسانی نیز در نردین راه اندازی شده است، گفت: این موضوع هم در زمره مطالبات مردم بود که محقق شد.

قنبریان از افتتاح مدرسه سه کلاسه نردین، دو کلاسه شریف آباد و نمازخانه مدرسه کلاته اسد نیز خبر داد و بیان کرد: خوابگاه امیر کبیر و مدرسه حضرت فاطمه (س) در رضوان کلنگ زنی و برای تکمیل آن هشت میلیارد تومان نیز اعتبار گذاشته شده است.

قنبریان بیان کرد: برای زمین چمن مدرسه شهید طاهری میامی نیز ۲۰۰ میلیون جذب شده در هفته‌های آتی شاهد پهن کردن چمن آن خواهیم بود تا دانش آموزان بتوانند از آن بهره بگیرند.

کد خبر 6094352

دیگر خبرها

  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • نسخه‌پیچی و ممنوعیت‌های عجیب به سبک دهه ۶۰ در مدارس دخترانه | دانش‌آموزان را لجباز نکنید!
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • اهدای ۱۴۶ بسته معیشتی به مدرسه استثنایی پارسا در سنندج
  • زیرساخت‌های ورزش مدارس در میامی توسعه یافت
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی