Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه تهران، مراسم یکصدمین سالگرد حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران با برپایی نمایشگاه «یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» و با حضور ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، سید محمدکاظم سجادپور معاون وزیر امور خارجه ایران، پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از شخصیت‌های علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی، 16 شهریور ۱۳۹۹ در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس، در این مراسم گفت: باعث خشنودی من است که یکصدمین سالگرد حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران را همراه شما گرامی می‌دارم؛ در حالی‌که عکس‌های موجود در این مراسم به تاریخ دوستی میان دو کشور گواهی می‌دهند.

وی با بیان اینکه این تصاویر فقط آثاری هنری یا تاریخچه‌ای از زمان یا مکانی ویژه نیستند، تصریح کرد: دوستی میان ایران و سوئیس گنجینه‌ای از تصاویری دلکش طی یکصد سال پدید آورده و بزرگداشتِ دوستی ما در حلقه گنجینه‌های فرهنگی در موزه نگارستان، نه تنها بر ارزش والای این شراکت دیرین، بلکه بر عشق مشترک ما به هنر نیز تأکید دارد.

وزیر امور خارجه سوئیس خاطرنشان کرد: روابط دوستانه بین سوئیس و ایران به سال ۱۸۷۳ باز می‌گردد، زمانی که دو کشور با هم پیمان دوستی و بازرگانی به امضا رساندند و البته چند دهه طول کشید تا روابط دیپلماتیک رسمی بین دو کشور برقرار شود.

کاسیس، با بیان اینکه هدف ما همیشه این بوده که منافع هر دو طرف را تقویت کنیم، افزود: ایران و سوئیس با هم تفاوت دارند و این خوب است. دیپلماسی در جست‌وجوی یکنواختی و همسانی نیست، بلکه به تفاوت‌ها علاقه دارد و مشتاق است تا آنها را در بربگیرد. دیپلماسی به دو کشور ما اجازه داده تا نزدیک‌تر شویم و طی صد سال گذشته، همراه هم پیشرفت کنیم.

وی با تأکید به اینکه تبادل دانش نقشی مهم در روابط بین دو کشور ایفا می‌کند، افزود: بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل به سوئیس سفر می‌کنند و همچنین حضور دانشجوهای سوئیسی در ایران نیز گواه این واقعیت است.

وزیر امور خارجه سوئیس، با عنوان اینکه مجموعه موجود در باغ موزه نگارستان قابل ستایش است، گفت: مکانی که ما در آن گرد هم آمده‌ایم نمادی برای هنر است؛ طی سالیان بسیار، باغ نگارستان مأوا و جایگاه مدرسه هنری کمال‌الملک بود. نقاشی‌های او را می‌توان در بخش ویژه‌ای از باغ موزه نگارستان دید و ستایش کرد.

کاسیس، در پایان سخنان خود بیان کرد: آموزش، فرهنگ، تلاش‌های ویژه، امداد در بلایا و حقوق بشر پنج ستون روابط صد ساله دو کشور هستند. این پنج ستون نمی‌توانند بدون گفتمان مستمر به حیات خود ادامه دهند. ایران و سوئیس دو ملت متفاوت‌اند و هریک علایق و منافع خود را دارند. با این همه، دو ملت ما، همچنان در داشتن روحی سخاوتمند و فکری کنجکاو با هم شریکند.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر خارجه سوئیس و هیأت همراه، به سوابق همکاری و مبادلات دانشگاه تهران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی سوئیس در سال‌های اخیر اشاره کرد و از آمادگی دانشگاه تهران برای توسعه روابط علمی دو کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران دانشگاه پیشرو ایران است، گفت: در حال حاضر این دانشگاه حدود ۴۵ هزار دانشجو دارد که بیش از ۶۰ درصد آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. این دانشجویان که با شرکت در آزمون ورودی به دانشگاه راه پیدا می‌کنند، از میان بهترین‌ها انتخاب می‌شوند و به همین دلیل، دانشگاه تهران، همواره نقشی مهم در توسعه اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی کشور داشته است.

رئیس دانشگاه تهران، در ادامه با بیان جایگاه صلح‌آمیز و همچنین علمی کشور سوئیس در مناقشات جهانی افزود: کشور سوئیس سیستم آموزشی عالی قابل توجهی دارد که اندیشمندان و فرهیختگان زیادی را به جهان معرفی کرده است و این کشور در حوزه کاربردی کردن علم و دانش نیز همواره پیش‌رو محسوب می‌شود. تعداد قابل توجهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های سوئیس هستند.

وی ضمن تبیین تاریخچه همکاری‌های آکادمیک دانشگاه تهران با کشور سوئیس، بازدید و سخنرانی رئیس جمهور وقت کشور سوئیس در ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ و نیز بازدید وزیر آموزش، پژوهش و نوآوری آن کشور و هیأت همراه از دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری و آزمایشگاه‌های پردیس دانشکده‌های فنی در سال ۲۰۱۷ را از جمله نقاط روشن و اخیر روابط علمی دو کشور برشمرد.

نیلی احمدآبادی اظهار کرد: دانشگاه تهران، روابط علمی نزدیکی با مراکز معتبر علمی و پژوهشی کشور سوئیس از جمله دانشگاه زوریخ، ETH Zurich، EPFL در لوزان، دانشگاه علوم کاربردی زوریخ و EMPA دارد. ما در سال ۲۰۱۷ بازدیدی از دانشگاه‌های سوئیس داشته‌ایم و می‌توان گفت این کشور نمونه خوبی از کاربردی شدن دانش و پژوهش‌های دانشگاهی و تبدیل دانش به محصول است.

رئیس دانشگاه تهران، در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: با پایان پاندمی کرونا، شاهد تقویت و همکاری بیشتر بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کشور سوئیس خواهیم بود و امید دارم دوستی و همکاری دو کشور در سال‌های پیش‌رو همچنان پایدار باقی بماند.‌

سید محمدکاظم سجادپور، معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به وجود پنجاه میلیون سند تاریخی در مرکز اسناد وزارت امور خارجه ایران گفت: بررسی اسناد تاریخی روابط ایران و سوئیس نشان‌دهنده علاقه و جذابیت دو ملت نسبت به هم در زمینه‌های متنوع چون آموزش، هنر، موسیقی و دیپلماسی است. نه تنها دیپلماسی تئوریک، بلکه دیپلماسی عملی سوئیس مانند بی‌طرفی و ایده‌های انسانی نیز همواره برای ایران جذاب بوده است. هر چند ایران همانند سوئیس طی دو جنگ جهانی اعلام بی‌طرفی کرد، اما این بی‌طرفی از جانب قدرت‌های بزرگ رعایت نشد.

وی افزود: میانجیگری و پل‌سازی در ابعاد مختلف، شاخصه دوم روابط دو کشور است. سوئیس نه تنها در صنعت پل‌سازی بلکه در پل‌سازی دیپلماتیک با ایران همکاری داشت و پل میان ایران و آلمان برای نجات ایرانیان ساکن در زمان اشغال فرانسه بود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: سومین شاخصه روابط دو کشور همکاری در موضوعات مختلف امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کمک‌های بشردوستانه است و امیدواریم این روابط چند بعدی هر چه گسترده‌تر، عمیق‌تر و دوستانه‌تر ادامه یابد.

این برنامه به دعوت سفارت سوئیس در تهران و به مناسبت حضور وزیر خارجه سوئیس در ایران و افتتاح نمایشگاه «یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» برگزار شد. در این نمایشگاه اسناد و عکس‌های روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور طی یک قرن گذشته، با مشارکت مرکز اسناد وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران و سفارت سوئیس در تهران به معرض بازدید علاقه‌مندان گذاشته شد.

انتهای پیام/

367 / 320 دانشگاه تهران روابط ایران و سوئیس رئیس دانشگاه تهران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه تهران روابط ایران و سوئیس رئیس دانشگاه تهران وزیر امور خارجه سوئیس رئیس دانشگاه تهران موزه نگارستان ایران و سوئیس کشور سوئیس دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

ایسنا/لرستان اختراع کاربردی دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، مصطفی شهبازی‌پاچال، با عنوان دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه (زنبور عسل) مجهز به سنسور بیهوشی، از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت شد.

مصطفی شهبازی‌پاچال ششم اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های لرستان، زنبورداری و تولید عسل است و اختراع اینجانب در راستای این ظرفیت‌ها و ارتقای تولید است.

وی با بیان اینکه نژاد زنبورهای ایرانی دارای ضعف‌هایی است وتلاشم این بوده است با این اختراع، ضعف‌ها رفع شود، گفت: نژادهای مختلف زنبور در جهان را مورد بررسی علمی و تحقیقاتی قرار دادم؛ با تلقیح مصنوعی می‌توان در نژاد مورد نظر، نقاط ضعف را برطرف کرد.

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان، با بیان اینکه رفتار نیش‌زنی زنبورهای بومی ایران، شدید است و این یک ضعف است و رغبت زنبوردار برای رسیدگی به کندوها، کمتر می‌شود، تصریح کرد:دستگاه اختراع شده توسط اینجانب، براساس تلقیح مصنوعی، باعث رفع این ضعف می‌شود.

شهبازی‌پاچال  ادامه داد: توانایی زنبورهای بومی برای سپری‌ کردن فصل سرد زمستان، پایین است؛ به همین علت، در فصل زمستان، زنبورداری بومی بدون تلقیح مصنوعی، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات دارد؛ این، یک نقطه ضعف است؛ با تلقیح مصنوعی از طریق دستگاه مذکور، این ایراد رفع خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: زادآوری و تولید محصولات برخی زنبورهای بومی، پایین است؛ از طریق تلقیح مصنوعی دستگاه مذکور، این ضعف هم رفع می‌شود.

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان گفت:اگر دستگاه به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند
  • رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • وعده صادق یک نمونه از نتایج ملموس «ما می توانیم» بود