Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای برنامه‌های حمایتی تلاش داریم از اقشار آسیب‌پذیر تغذیه‌ای از جمله مادران باردار، کودکان زیر پنج سال و سالمندان در برابر بیماری کووید۱۹ محافظت کنیم.

به گزارش وبدا، دکتر زهرا عبداللهی به تشریح اقدامات ایران در مقابله با ناامنی غذایی ناشی از کووید ۱۹ پرداخت و افزود: بنا بر گزارش کمیته جهانی امنیت غذایی، همه گیری کووید ۱۹ و اثرات ویرانگر آن در کنار شرایط داخلی کشورها (تورم و شوک های اقتصادی) خطر افزایش ناامنی غذایی را در جهان بالا می برد و بر تعداد گرسنگان جهان افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تغذیه نامناسب نقش مهمی در پیشرفت کووید ۱۹ دارد، افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا مبتلا به بیماری های غیر واگیر نسبت به این بیماری آسیب پذیرتر هستند. کووید ۱۹ با ایجاد رکود اقتصادی و شوک در بازار کار بر تمام ابعاد امنیت غذایی از جمله فراهمی، دسترسی، بهره وری و ثبات مواد غذایی تأثیر منفی گذاشته است.

عبداللهی ادامه داد: کاهش قدرت خرید به دلیل از دست رفتن شغل، افزایش قیمت مواد غذایی به دلیل تورم حاصل از شرایط داخلی و بین المللی کشورها منجر به مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای و کاهش فعالیت فیزیکی مواردی هستند که سوء تغذیه (کمبود تغذیه در کنار چاقی و اضافه وزن که خود نوعی از سوءتغذیه است) را در جوامع افزایش می دهد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: جمهوری اسلامی ایران با اجرای برنامه های حمایتی در تلاش است ضمن حفظ دستاوردهای حاصل در زمینه کاهش قابل ملاحظه سوءتغذیه در کودکان زیر پنج سال که حاصل تلاش های دودهه اخیر در کشور است، از اقشار آسیب پذیر تغذیه ای از جمله مادران باردار و کودکان زیر پنج سال و سالمندان در برابر بیماری کووید۱۹ محافظت کند.

عبداللهی تصریح کرد: براساس نتایج بررسی های ملی انجام شده در مقاطع پنج ساله، طی دو دهه کوتاه قدی تغذیه ای که بیانگر سوءتغذیه مزمن است از حدود ۲۰ درصد به حدود چهار درصد کاهش یافته و کم وزنی کودکان نیز از حدود ۱۷ درصد به ۳.۸ درصد کاهش یافته که به معنی حدود ۷۵ درصد کاهش در شیوع سوءتغذیه کودکان است که رسما توسط سازمان جهانی بهداشت و فائو در دومین کنفرانس بین المللی تغذیه از جمهوری اسلامی ایران تقدیر شده است.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در شرایط کنونی بحران کرونا در کشور در دست اجراست شناسایی کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه و نیازمند از طریق پرونده الکترونیک سلامت در شبکه های بهداشتی، درمانی کشور و معرفی آنها به سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد حضرت امام (ره)، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی است که مطابق با سبد غذایی تعریف شده توسط وزارت بهداشت، ماهانه کمک های غذایی را ارائه می کنند.

عبداللهی گفت: در چهار ماهه اول سال ۹۹ همزمان با شیوع کرونا، حدود ۴۷ هزار خانوار نیازمند دارای کودک زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه کمک معیشت به میزان یک تا دو میلیون تومان دریافت کرده اند که در قالب کارت هوشمند تعریف شده از فروشگاههای تعیین شده اقلام غذایی مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت را دریافت می کنند.

وی افزود: کمیته امداد ماهانه کارت خرید اقلام غذایی برای سرپرستان ۴۰ هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه که با همکاری وزارت بهداشت شناسایی می شوند توزیع می کند و در تلاش است تعداد کودکان تحت پوشش را افزایش دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برنامه حمایت تغذیه ای مادران باردار مبتلا به سوءتغذیه و نیازمند توسط کمیته امداد و همکاری وزارت بهداشت در دست اجراست و ماهانه با صدور کارت خرید اقلام غذایی تعریف شده در جهت تامین نیازمندی های تغذیه ای مادران تلاش می شود. ۸۰ هزار مادر باردار نیازمند مبتلا به سوءتغذیه تحت پوشش حمایت تغذیه ای قراردارند.

وی یادآور شد: برنامه مکمل یاری ریزمغذی ها  با توجه به نقش ریزمغذی ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، مکمل های ویتامین د، آهن، اسید فولیک، مولتی ویتامین مینرال ، قطره آهن و قطره آ و د برای مادران باردار و شیرده ، کودکان زیر دو سال، میانسالان و سالمندان و دانش آموزان در سطح کشور بطور رایگان توزیع می شود. این اقدامات با هدف تامین و حفاظت از سلامت مردم در شرایط بحران کووید ۱۹ بطور مستمر ادامه خواهد داشت.

عبداللهی ابراز داشت: از نظر امنیت غذایی این نکته حائز اهمیت است در شرایطی که بعضی کشورها بدلیل تبعات اقتصادی کرونا در معرض ناامنی غذایی قرار گرفته اند، جمهوری اسلامی ایران موضوع امنیت غذایی را در دستور کار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرارداده و با  اجرای برنامه های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر علیرغم محدودیت های اعتباری و مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه اقدام می کند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اجرای برنامه های حمایتی کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه مادران باردار وزارت بهداشت امنیت غذایی تغذیه ای کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ظرفیت ۱۲ درصدی آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در سال ۱۴۰۳ گفت: نتایج اولیه پنجاه و یکمین آزمون دستیاری، نیمه دوم خرداد اعلام خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، دکتر ابوالفضل باقری فرد درباره برگزاری پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی گفت: در این آزمون ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم هستند که در ۲۵ رشته تخصصی رقابت کردند.

وی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون در نیمه دوم خرداد ماه اعلام خواهد شد، خاطر نشان کرد: کارنامه حاوی نمره و رتبه داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی تا یک ماه بعد از آزمون در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد تا بتوانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، تغییرات در برنامه دستیاری را موجب بهبود مشارکت خواند و تصریح کرد: امسال تغییراتی در برنامه دستیاری ایجاد کردیم تا موجب افزایش انگیزه در دستیاران شود که از مهمترین آن می‌توان به افزایش دستمزد دستیاران، کاهش شیفت‌های کاری اشاره کرد و اقدامات دیگری که در حال برنامه ریزی است.

باقری فرد افزود: امسال با مصوبه وزارت بهداشت، در بعضی از رشته‌های مورد نیاز کشور مانند جراحی قلب، جراحی قفسه صدری، جراحی کودکان افراد هم در مقطع تخصص و هم فوق تخصص می‌توانند وارد رشته شوند. سال گذشته تعداد زیادی از صندلی‌های خالی با همین شیوه تکمیل شد و امسال نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک، شهرکرد، اردبیل، شیراز، ارومیه، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، گلستان، بندرعباس، گیلان، بوشهر، لرستان، بیرجند، مشهد، تبریز، مازندران، همدان، زاهدان، شهیدصدوقی یزد، سمنان، قزوین، کاشان، کردستان، قم و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران با بیش از ۱۲ هزار داوطلب برگزار شده است.

دیگر خبرها

  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • سازمان جهانی بهداشت: سوءتغذیه در نوار غزه افزایش یافته است
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند