Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@09:25:55 GMT

پیشنهاد جدید سعید حجاریان: تشکیل «سنای قضایی»

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۹۰۳۰

پیشنهاد جدید سعید حجاریان: تشکیل «سنای قضایی»

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: سعید حجاریان را همه به عنوان مغز متفکر اصلاحات می‌شناسند. تحلیلگری با ایده‌ها و راه‌حل‌های کارساز. اما ظاهرا حالا کار به آنجا کشیده که او هم تصمیم گرفته به ‌جای پیشنهاد راه‌حل‌های اصولی، در مسیری دیگر گام بزند و چون ظاهرا  گوش شنوایی نمی‌یابد، دست‌کم سخنی بگوید در شرح وخامت اوضاع.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه این تئوریسین اصلاح‌طلب پیش از این در یادداشتی که در مشق‌نو منتشر کرده بود، پیشنهاد داده بود که «در انتخابات آتی فقط یک نامزد ازسوی شورای نگهبان برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری معرفی و تایید شود.» شخصیتی چون حجاریان قاعدتا به خوبی می‌داند که چنین امری ناشدنی است اما او تصمیم گرفته حالا سخنان انتقادی‌اش را پسِ پیشنهادهایی کنایی مطرح کند، مگر اینکه کارگر افتد و حالا در تازه‌ترین اظهارنظرش، با پیشنهاد ایجاد «سنای قضایی» به میدان آمده است.

حجاریان در یادداشتی   به مساله تشکیل کمیسیون قضایی در مجلس یازدهم پرداخته است. کمیسیونی بسیار مهم و تاثیرگذار در پارلمان که البته مورد بی‌توجهی و بی‌مهری هیات رییسه و نمایندگان عمدتا اصولگرای مجلس یازدهم قرار گرفته و همین موضوع انتقادهای جدی برخی اعضای داوطلب این کمیسیون ازجمله حسن نوروزی که در مجلس دهم هم سابقه حضور در این کمیسیون را داشته، درپی داشته است.

براساس آنچه می‌دانیم و حجاریان هم به آن اشاره کرده، «این کمیسیون تا به حال تشکیل نشده یا به بیان بهتر، به حد نصاب نرسیده یا شاید بهتر باشد بگوییم کسی حاضر نیست به این کمیسیون برود.» او با اشاره به راه‌حل‌هایی که تاکنون برای حل این معضل پیشنهاد شده، طرح پرسش کرده که «چرا نماینده‌ها حاضر نیستند به این کمیسیون بروند» و در ادامه، ۳ علت را در این موضوع دخیل دانسته است.به باور مغز متفکر اصلاحات، دلیل نخست این است که اساسا دیگری مهم مجلسِ فعلی و بالطبع کمیسیون‌های آن، دولت است؛ یعنی حاضران در این مجلس بنا دارند با دولت معارضه کنند و قوه قضاییه را در این مسیر خودی تلقی می‌کنند. او در ادامه درباره دو علت دیگر چنین توضیح داده که اولا «این کمیسیون مسوولیت مهم و کار حجیمی دارد زیرا باید طرح‌ها و لوایح مربوط به قوه قضاییه را بررسی کند و به حساب اداره حقوقی وزارتخانه‌ها برسد ولی با این همه مشغله، برخلاف دیگر کمیسیون‌ها عائدی ندارد؛ نه هیات‌مدیره‌ای در کار است و نه انتفاع مالی از جنس پیش و پس از استیضاح» و دیگر آنکه «مجلس حاضر برای این کار فاقد افراد متخصص و باسواد است.»

حجاریان معتقد است که اگر در کشور ما احزاب قوی وجود داشت، کاندیداهای مناسب کمیسیون‌ها معرفی می‌شدند و به‌ازای هر کمیسیون فرد یا افراد متخصص وجود داشت اما در وضعیت تک‌حزبی که ما با آن مواجهیم، اکثر نمایندگان صرفا سیاسی/باندی هستند یا آنکه صرفا به‌ دنبال کسب‌و‌کار هستند.

او با برشمردن دلایل دیگر عدم تمایل نمایندگان برای حضور در این کمیسیون، دنبال ارایه راه‌حلی برای این موضوع رفته و پیشنهاد داده که برای امور قانونی مربوط به قوه قضاییه مجلسی اختصاصی مشابه سنا تاسیس شود و عنداللزوم آن مجلس بسط ید پیدا کند.

تئوریسین اصلاح‌طلب در پایان این یادداشت پیشنهادی آورده است: «طبیعتا اعضای این مجلس پیشنهادی، فقها و حقوقدان‌ها خواهند بود چیزی شبیه شورای نگهبان خودمان منتهی کمی حجیم‌تر. اما، هرچه هست حاضران در این سنا انتصابی خواهند بود و نیازی به رای و ارتزاق پارلمانی ندارند بنابراین می‌توان کسانی را برگزید که هم‌وغم‌شان امور قضایی باشد و امورات دنیوی و تبلیغاتی‌شان از طرق دیگر تامین شود. چنانچه این الگو به ثمر نشست، می‌توان آن را بسط داد و دست به تاسیس مجمع تشخیص شماره ۲، شورای نگهبان شماره ۲ زد و النهایه، شماره‌ها‌ی یک را به قوه مجریه و شماره‌های ۲ را به قوه قضاییه اختصاص داد.»

اخبار مرتبط حجاریان: درشت‌گویی در بالا، به هتاکی در پایین منجر می‌شود/ رکیک‌ترین فحش‌ها متعلق به ایرانیان است واکنش سعید حجاریان به نقل قول های عجیب از وی حجاریان: وظیفه دانشجویان در برابر گروه‌های خودسر افشاگری است/ بعد از «دولت معجزه» من از دانشگاه اخراج شدم پیش بینی سعید حجاریان از ریزش جدی آرای اصولگرایان به سبد اصلاح طلبان یادداشت حجاریان درباره نظارت جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام حجاریان: اگر نظام سیاسی فرو بپاشد، امکان کنترل و مدیریت جامعه وجود ندارد/ اولین وظیفه اصلاح‌طلبان بهنجار کردن اوضاع است پیشنهاد سعید حجاریان در مورد اعتراضات خیابانی توضیح سعید حجاریان در خصوص به کاربردن مثال جنسیتی در یک گفت‌وگو حجاریان: اگر اصلاحات مردم را از دست بدهد، دیگر میدانی برای اصلاح‌گری نخواهد دید/ تغییر ادبیات روحانی، مانند دلار جهانگیری است و روحانی نباید به این وضعیت تن بدهد/ آقای توکلی، دیده‌بان فساد است اما با ملاحظه‌کاری چرا پروژه حجاریان شکست خورد؟ فساد در سه گام/ یادداشت سعید حجاریان یادداشت سعید حجاریان در خصوص زبان غیر بهداشتی سیاسیون حجاریان: اکنون رقیب اصلاحات نه جناح راست؛ که براندازان هستند حجاریان: دیگر نمی گذارند اصلاح طلبان دولت را بگیرند/ باید تن بدهیم به امثال دولت اعتدال

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی سعيد حجاريان سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سعید حجاریان قوه قضاییه راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد

به گزارش صدای ایران،باشگاه خبرنگاران نوشت: سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری ورامین با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: تشکیل استان شرقی و استان شدن ورامین فرایندی دارد که آغاز شده و در مسیر اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از کار‌های استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مطالبات مردم و مشکلات احصا شده، لذا باید ثبت و توسط فرمانداران و معاونان استاندار تهران رسیدگی شود.

شاهچراغی ابراز داشت: ارتباط با مردم نیاز به برنامه ریزی مستمر دارد و فرمانداران و بخشداران باید به این نکته توجه کنند که دیدار با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، کشاورزان، عشایر و ... منوط به دوره خاصی نباشد و مشکلات احصا شده به‌صورت مستمر پیگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: انتخابات در استان تهران کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که با همکاری تمام استانداران و فرمانداران پیگیری شد و در احقاق ۴ راهبرد فرموده مقام معظم رهبری گام‌های ارزشمندی را شاهد بودیم.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان ما از برگزاری انتخابات پرشور در ایران هراس داشتند و پیام‌های رسمی صادر کرده بودند که اختلال و ضربه‌ای به انتخابات وارد می‌کنند، اما انتخابات در تمام کشور و حتی در مرز‌ها به‌خوبی انجام شد و برای اولین بار بیش از ۹۹ درصد آرای مردم به‌صورت آنلاین اتخاذ شد.

دیگر خبرها

  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد/ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • دلخوش : عملیات "وعده صادق" به اسراییل فهماند سمبه ایران چقدر پر زور است +فیلم
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا