Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از مازندران ـ سرویس اقتصادی|  همیشه بخش کشاورزی در کشور حرفی برای گفتن دارد و کشاورزان زحمتکش این مرز و بوم در هر حالی دست از تولید برنمی‌دارند و اقدام به تولید محصولی با شرایط متناسب با آب و هوای مناطق خود می‌کنند و این امر کار دولت‌مردان را سخت‌تر می‌کند.

حال که تولیدکنندگان رنج و سختی کار در مزارع را به جان می‌خرند و جانانه در مزارع کشاورزی خود اقدام به تولید محصول می‌کنند تا امنیت غذایی در جامعه به خطر نیفتد، دست‌اندرکاران دولتی نباید به راحتی چشم بر روی این قشر از جامعه ببندند و سختی کار آنان در گل و لای زمین های کشاورزی را سخت‌تر نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از کود و سموم کشاورزی از نهاده های اولیه کار کشاورزان برای تولید است و اگر تامین آن به سختی و یا با هزینه‌های گزاف همراه باشد کمر تولید و تولیدکننده را خواهد شکست چرا که سم و کود نقش بسیار زیادی در تولید دارد و کنترل بیماری‌ها و آفات که سالانه خسارات زیادی به محصولات زراعی و باغی وارد می‌کند شرایط تولید را سخت می‌کند.

این روزها شاهد هستیم فعالیت‌های کشاورزی کمی سخت شده چرا که با افزایش قیمت سم و کود، کشاورزان از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیند بخشی از کودهای مصرفی در زمین‌های کشاورزی، کودهای پایه هستند که تا چند وقت پیش با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد اما دولت طی مصوبه‌ای واردات کود با ارز ترجیحی را حذف و به ارز نیمایی تبدیل کرد و همین امر سبب شد هزینه کشاورزان چندین برابر شود.

علاوه بر آن، سموم شیمیایی هم برای انجام فعالیت‌های کشاورزی با افزایش قیمت مواجه شده است و اگر این روند تداوم پیدا کند امکان تولید با مشکلاتی رو به رو خواهد شد و این روند افزایشی حتی ممکن است بر روی نوع فعالیت های کشاورزی و تغییر کاربری اراضی هم تاثیرگذار باشد.

به طور حتم با قطع یارانه واردات کود شیمیایی فسفاته و پتاسه به جهش تولید آسیب وارد می‌شود و این اقدام با اهداف جهش تولید مغایرت دارد.

دولت باید برای رهایی از این مشکل کشاورزان و عدم خدشه به تولید و تولیدکنندگان، موانع را از سر راه بردارد تا کشاورزان با امنیت خاطر بیشتر و قیمت تمام شده کمتری امنیت غذایی در جامعه را ثبات بخشند.

افزایش قیمت کود و سم در مازندران اجرایی نشد

به همین منظور مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه یکی از مواردی که ممکن است سطح زیرکشت محصول را کم یا زیاد کند بحث هزینه تولید و درآمد کشاورزان است، گفت: هر چه هزینه تولید کمتر باشد و از طرفی درآمد کشاورزان بیشتر باشد به طور حتم اقبال کشاورز برای انگیزه کار در زمین های کشاورزی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی و ضرورت تامین ارز مورد نیاز مواد وارداتی مانند ماده تکنینال سموم و کودهای فسفاته و پتاسه، اگر بر مبنای ارز نیمایی محاسبه شود قیمت سموم بیش از سه برابر و قیمت کود به بیش از پنج برابر خواهد رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه افزایش قیمت کود و سم هنوز در استان مازندران اجرایی نشده است، افزود: مکاتبات و پیگیری‌هایی داشتیم تا بتوانیم تعادل‌بخشی قیمت را در این زمینه داشته باشیم.

بهادری بیان کرد: اگر قیمت محصولات کشاورزی همگام با افزایش قیمت مواد کودی و سموم اضافه شود و درآمد کشاورزان تضمین شود قطعا کاهش سطح زیرکشت محصول را نخواهیم داشت.

کشاورزی باید بر مبنا علمی باشد

وی اضافه کرد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که هزینه ها‌ افزایش یابد و درآمد کشاورز پایین بیاید بر روی انگیزه کشاورزان در فعالیت‌های کشاورزی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تجربه فنی، اجرایی و مدیریتی ثابت کرده هر کجا پای کشاورزی فنی و علمی به میان آمد موفقیت‌های خوبی داشتیم، ادامه داد: نگاه ما در تولیدات گیاهی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های طبیعی موجود برای تولید است و از نظر علمی معتقدم اگر کشاورزی بر مبنای علم و دانش باشد دو برابر شدن تولید امکان‌پذیر است.

این مسؤول به کشاورزان توصیه کرد برای توسعه کشاورزی دانش‌محور با کارشناسان کشاورزی در مراکر جهاد کشاورزی مشورت فنی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فعالیت های کشاورزی تولیدات گیاهی قیمت کود و سم جهاد کشاورزی افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۹۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نخستین نشاء ارگانیک برنج، امروز در ایستگاه مرکز تحقیقات برنج نکا انجام شد. در این روش از هیچ گونه سم و نهاده‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران در حاشیه این مراسم گفت: نشا ارگانیک در مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا نکا در سطح ۱۰ هکتار صبح امروز برای هفتمین سال متوالی انجام شد.


دکتر محمودی افزود: در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید محصول سالم و ارگانیک، طرح ملی تولید برنج ارگانیک از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و به فاصله حداقل ۱۰۰۰ متر از سایر مزارع شالیزاری در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندان، با کشت برنج طارم هاشمی اجرا شد.


وی خاطر نشان کرد: مهمترین وجه تمایز سیستم کشاورزی تولید برنج ارگانیک با سیستم شالیکاری مرسوم در نحوه مدیریت تغذیه و مدیریت کنترل عوامل خسارتزای زنده گیاهی است. کنترل عوامل بیماریزا با تولید نشا‌های سالم) روش‌های زراعی، ضدعفونی بذر و محلولپاشی خزانه با قارچ‌های کنترلگر زیستی و استفاده از عامل کنترلگر زیستی باکتریایی در زمین اصلی انجام شد.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران افزود: برای کنترل آفات، مدیریت تلفیقی شامل شخم عمیق مزرعه بعد از برداشت محصول، حذف علف‌های هرز اطراف مزرعه، نشا به موقع در نیمه اردیبهشت، نصب تله فرمونی در طول دوره رشدی برنج، رهاسازی زنبور تریکوگراما و محلول پاشی با کنترلگر لازم است.

دیگر خبرها

  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها