Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان امروز هشتمین روز ماه سپتامبر، مصادف با هجدهم شهریور ۱۳۹۹ با نام روز جهانی فیزیوتراپی نامگذاری شده و حالا با وجود همه‌گیری کرونا، این روز با تمرکز بر توانبخشی و این بیماری، گرامی داشته می‌شود.

کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی، ۸ سپتامبر سال ۱۹۵۱ تأسیس شد و هر سال این روز (۸ سپتامبر) به‌عنوان روز جهانی فیزیوتراپی گرامی داشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جهانی فیزیوتراپی فرصتی است برای تمام فیزیوتراپیست‌ها در سراسر جهان تا آگاهی عمومی نسبت به نقش حیاتی حرفه‌شان در سلامت جامعه را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای و اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.

به‌ عبارت‌ دیگر، می‌توان گفت که فیزیوتراپیست آن دسته از متخصصانی هستند که اختلالات بدن انسان را عمدتاً از طریق جسمی ارزیابی و درمان می‌کنند. آن‌ها در درجه اول بر روی افرادی که اختلال در عملکرد یا در ارتباط با سیستم‌های عضلانی اسکلتی، عصبی، قلبی، ریوی و بنیادی (پوستی) دارند، تمرکز می‌کنند.

مزایای فیزیوتراپی

مزایای فیزیوتراپی به دلیل درمان بستگی دارد، در کل فیزیوتراپی درد را کاهش داده یا از بین می‌برد، نیاز به جراحی را کم و موجب بهبود حرکت می‌شود. در بیماران سکته مغزی موجب بهبودی عملکرد است و آسیب‌دیدگی ورزشی را از بین می‌برد یا از آن جلوگیری می‌کند.

فیزیوتراپی تعادل را بهبود و مشکلات پزشکی مرتبط با سن نیز از طریق آن قابل‌کنترل است. به مدیریت دیابت و بیماری‌های عروقی کمک می‌کند و درمانی برای بیماری‌های قلبی و ریوی است. فیزیوتراپی در مدیریت سلامت زنان و سایر شرایط مرتبط با آن نیز کمک می‌کند.

براساس داده‌های جمع‌آوری‌ شده از سراسر جهان در مورد دسترسی مردم دنیا به فیزیوتراپی و توانبخشی، تفاوت‌هایی در کشورهای مختلف وجود دارد. این داده‌ها که در سال ۲۰۱۸، منتشر شده نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از پاسخ‌دهندگان دسترسی مستقیم به فیزیوتراپی دارند و ۸۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که هیچ قانونی برای جلوگیری از انجام خصوصی فیزیوتراپی در کشور آن‌ها وجود ندارد.

در سطح جهانی، ۶۰ درصد از فیزیوتراپیست ها را زنان تشکیل می‌دهند و داده‌ها حاکی از این است که فیزیوتراپی از سال ۲۰۱۳ رو به رشد است. گزارش‌ها از سراسر جهان نشان می‌دهد که فعالیت‌های روز جهانی فیزیوتراپی تأثیر مثبتی بر شناخت و جایگاه حرفه‌ای این شغل در کنار مردم و سیاست‌گذاران دارد.

کووید ۱۹ و توانبخشی پس ‌از آن

کشورهای مختلف در سراسر جهان در مراحل متفاوت همه‌گیری کرونا قرار دارند و بسیاری از کشورها اکنون وارد مرحله گذر از کووید ۱۹ شده‌اند. بسیاری از افرادی که از اثرات این بیماری رنج می‌برند، ممکن است در معرض نقص طولانی‌مدت و ناتوانی باشند، اگرچه میزان این اختلال و ناتوانی هنوز ناشناخته است، اما براساس نتایج تحقیقات اولیه مشخص است که بیماران در تمام مراحل بیماری نیاز به توانبخشی خواهند داشت. موضوع امسال روز جهانی فیزیوتراپی مربوط به توانبخشی و کووید ۱۹ خواهد بود. هدف از این روز تمرکز بر ارائه فیزیوتراپی از طریق از راه دور است.

توانبخشی به‌عنوان مجموعه‌ای از مداخلات طراحی‌شده برای کاهش ناتوانی و بهینه‌سازی عملکرد در افراد دارای شرایط بهداشتی اطلاق می‌شود. توانبخشی ممکن است به‌ عنوان یک استراتژی اصلی برای کاهش تأثیر کووید ۱۹بر سلامتی و عملکرد مردم باشد.

توانبخشی تأثیر مثبتی بر نتایج سلامتی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که به نوع شدید بیماری مبتلا شده‌اند، داشته است و می‌تواند عوارض مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه را کاهش دهد.

کمک به بهبودی بیماران پس از ترخیص از بخش مراقبت های ویژه

مداخلات توانبخشی در بیماران مبتلا به نوع حاد کووید ۱۹ شامل کمک به اختلالات جسمی، اختلالات شناختی، نارسایی‌های بلع و ارائه حمایت روانی و اجتماعی است.

بدیهی است که افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر بیشتر ابتلا به کووید ۱۹ هستند و توانبخشی می‌تواند در این افراد سطح عملکرد و استقلال آن‌ها حفظ کند.

در طول همه‌گیری، تقاضا برای تخت‌‎های بیمارستان در کشورهای جهان افزایش می‌یابد و به ویژه در زمان‌هایی که بیماری در یک کشور یا منطقه به اوج خود می‌رسد، این تقاضا بیشتر است. این امر باعث می‌شود بیماران زودتر از مواقع عادی مرخص شوند و توانبخشی در این زمان برای آماده‌سازی بیمار برای ترخیص و محافظت از تداوم مراقبت بسیار مهم و ضروری است.

کاهش خطر بستری مجدد در بیماران کرونایی با توان بخشی

توانبخشی یک استراتژی اصلی برای اطمینان از بدتر نشدن بیماران پس از ترخیص و نیاز به بستری مجدد است. در طول همه‌گیری کووید ۱۹ این امر در زمینه کمبود تخت بیمارستان بسیار مهم است. فیزیوتراپیست ها در انتقال بیماران از مرحله حاد به مرحله بعد از حاد نقش اساسی دارند.

به طور کلی اثرات منفی کووید ۱۹ در هر فردی خاص خواهد بود و نیازهای توانبخشی آن‌ها ویژه این عواقب است. کمک به مشکلات تنفس، بی حرکتی و اختلالات مرتبط تنفسی، عصبی، اسکلتی و عضلانی از جمله این موارد است. می‌توان گفت فیزیوتراپی یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانیم برای درد طولانی‌مدت یا درد مزمن یا آسیب های جدی استفاده کنیم. فیزیوتراپی می‌تواند به شما در تقویت عملکرد و احساس بهتر کمک کند. گفته می‌شود که فیزیوتراپیست ها نه‌تنها در درمان درد بلکه منشأ آن نیز متخصص هستند. در یک جلسه فیزیوتراپی، فرد ممکن است ترکیبی از تمرینات هوازی، تمرینات تقویت‌کننده، تمرینات تسکین درد و کشش را انجام دهد.

منابع: Physiospot، jagranjosh، world.physio

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی فيزيوتراپي توانبخشي کروناویروس فیزیوتراپیست ها سراسر جهان بیماری ها کووید ۱۹ همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳

آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار و ثبت نام این آزمون از ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، براساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت و با اعلام دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه، بهداشت و تخصصی مقرر شد آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

ثبت نام در آزمون دکتری حرفه ای فیزیوتراپی از شنبه ۲۲ اردیبهشت آغاز می شود و داوطلبان تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

ثبت نام فقط بصورت الکترونیکی و از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir انجام می پذیرد.

داوطلبان باید پس از پرداخت الکترونیکی هزینه آزمون، فرم ثبت نام را تکمیل کنند. لینک پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون در مهلت اعلام شده بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کارت ورود به جلسه آزمون از روز یکشنبه ۷ مرداد تا چهارشنبه ۱۰ مرداد در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار می گیرد و داوطلبان باید در این بازه زمانی با مراجعه به سایت، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند. ساعت دقیق برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه درج خواهد شد.

به همراه داشتن کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه عکسدار) در روز آزمون الزامی است.

بر اساس شرایط، ممکن است آزمون بصورت الکترونیکی یا کاغذی برگزار شود.

شرایط شرکت متقاضیان در آزمون:

۱) افراد با داشتن دانشنامه مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور که به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

۲) دانشجویان مشغول به تحصیل در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی به شرط فراغت از تحصیل تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ می توانند در این آزمون شرکت کنند.

به گزارش مهر، همچنین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای خطاب به دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور اعلام کرده است: بر اساس مصوبه شورایعالی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور وزارت بهداشت در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به منظور حفظ کیفیت و رعایت عدالت در سنجش و ارزیابی علمی متقاضیان ارزشیابی، مقرر شد آزمون ارزشیابی کتبی به صورت متمرکز جایگزین مصاحبه های انجام شده در جلسه کمیسیون های ارزشیابی شود.

کد خبر 749250

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • خبر خوش به گوش جواد نکونام رسید/ هافبک استقلال فیزیوتراپی را شروع کرد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد