Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@09:23:16 GMT

آلودگی هوا هر سال جان 400هزار اروپایی را می گیرد

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۰۴۹۲

آلودگی هوا هر سال جان 400هزار اروپایی را می گیرد

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، «آژانس محیط زیست اروپا »(EEA) گزارش سالانه خود درباره چالش‌های زیست‌محیطی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در کپنهاگ، پایتخت دانمارک منتشر کرد.

مطابق این گزارش که خلاصه‌ای از آن بامداد هشتم سپتامبر در برخی رسانه‌های آلمانی‌زبان منتشر شد، پیامدهای آلودگی هوا مهم‌ترین عامل مرگ زودهنگام شهروندان در اتحادیه اروپاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهش‌های این آژانس نشان می‌دهد که هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر اثر پیامدهای آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

در این گزارش داده‌های مربوط به تاثیر عوامل زیست‌محیطی بر سلامتی و رفاه شهروندان اروپایی تجزیه و تحلیل شده است.

بر پایه بررسی‌های آژانس، آلودگی هوا همچنان اصلی‌ترین علت مرگ‌های زودهنگام در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و حدود یک هشتم موارد مرگ و میر ناشی از پیامدهای آن است.

با این حال در یک سال گذشته شمار قربانیان پیامد آلودگی هوا به نسبت سال ۱۹۹۰ که به یک میلیون نفر می‌رسید، نزدیک به شصت درصد کاهش یافته است.

در گزارش آژانس محیط زیست اروپا دومین علت مرگ‌های زودهنگام اختلال‌های ناشی از آلودگی صوتی معرفی شده که طی یک سال به مرگ ۱۲ هزار نفر منجر شده است.

به گفته «کاتارینه گنتس‌لبن» از همکاران آژانس، پیامدهای تغییرات آب و هوایی، نظیر افزایش شدید دمای هوا و سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید نیز در مرگ زودرس شهروندان سهیم هستند. در این زمینه ساکنان مناطق شهری بیشتر در معرض خطر بوده‌اند.

گزارش آژانس می‌گوید آلودگی منابع آب و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها که باعث مقاوم شدن عوامل بیماری‌زا می‌شوند نیز از اختلال‌های زیست‌محیطی هستند که در مرگ‌های زودرس نقش دارند.

نکته قابل توجه در این گزارش تفاوت فاحش میزان تاثیر عوامل زیست‌محیطی در مرگ‌های زودهنگام در کشورهای شرق و غرب اروپاست. در اغلب کشورهای اروپای شرقی موارد مرگ زودرس ناشی از پیامد معضلات زیست‌محیطی به مراتب بیشتر از کشورهای غربی است.

در یک سال گذشته بیشترین موارد مرگ زودرس ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشور بوسنی و هرز‌گوین ثبت شده که ۲۷ درصد کل موارد فوت در این کشور بوده است. کمترین موارد، با حدود ۹ درصد در کشورهای ایسلند و نروژ ثبت شده است.

«هانس بروینینکس» مدیر اجرایی آژانس محیط زیست می‌گوید در حالی که در اروپا شاهد بهبود وضعیت محیط زیست هستیم بررسی داده‌های یک سال گذشته نشان می‌دهد که لازم است برای حفاظت از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه اقدامات بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

گزارش تازه آژانس بر پایه داده‌های سازمان بهداشت جهانی مربوط به سال ۲۰۱۲ تنظیم شده است. این سازمان هنوز گزارش جدیدی در این زمینه منتشر نکرده است.

مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۳ درصد از موارد سالانه مرگ و میر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نوعی با معضلات زیست‌محیطی ارتباط دارند. این به معنای مرگ زودهنگام ۶۳۰ هزار نفر در سال بر اثر پیامدهای آلودگی محیط زیست است.

بیماری‌هایی مانند سرطان، نارسایی قلبی و بیماری‌های تنفسی بیشتر در پیوند با آلودگی محیط زیست قرار دارند. آژانس در گزارش خود تاکید می‌کند که با کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌توان جلوی بسیاری از مرگ‌های زودرس را گرفت.

 

اخبار مرتبط تهران از ابتدای سال تا کنون چند روز هوای پاک داشته است؟ کیفیت هوای تهران/ 11 شهریور 99 هوای مشهد در شرایط ناسالم قرار دارد کیفیت هوای تهران/ 29 مرداد 99 کاهش کیفیت هوای تهران طی امروز

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا آلودگی هوا آلودگی هوا در اروپا سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۰۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد

محمدرضا حسین‌نژاد در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در سی و ششمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور، با صدور مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین موافقت شد.

وی در ادامه افزود: در این جلسه پس از توضیحاتی درباره مناطق چهارگانه محیط زیست، مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و با صدور مجوز بهره‌برداری معدن سرب روی آلبلاغ شهرستان اسفراین موافقت شد و مورد تصویب شورای عالی محیط زیست قرار گرفت.

کد خبر 6095327

دیگر خبرها

  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • مطالبات اراضی شهری شهرداری پرداخت شود
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • ‌ پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است