Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@01:09:05 GMT

اولین و مهم‌ترین نشانه‌های سنگ کلیه چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۷۵۰۶

اولین و مهم‌ترین نشانه‌های سنگ کلیه چیست؟

خیلی از کلیه‌ها در درون خود سنگ دارند، اما علائمی بروز نمی‌دهند و شخص تا سال‌ها از وجود سنگ مطلع نمی‌شود یا از آن شکایتی ندارد. اما داستان دردناک و آزاردهنده سنگ کلیه از جایی شروع می‌شود که این ذرات رسوبی به‌هم فشرده که غالبا از جنس اگزالات کلسیم هستند، از کلیه خارج شده و وارد حالب شوند. آنجاست که درد ناشی از سنگ کلیه امان‌تان را می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته داستان دردناک سنگ کلیه از یک بی‌توجهی ظاهرا ساده در سبک زندگی شروع می‌شود؛ از مصرف کم مایعات و کم‌تحرکی. حال اگر این عوامل با گرما و بالارفتن دما در تابستان و در واقع از دست رفتن بیشتر آب بدن توأم شود، خطر ایجاد سنگ کلیه نیز شدت می‌گیرد. خطر بروز سنگ کلیه در افراد مستعد در فصل تابستان موجب شد تا با دکتر حجت سلیمی، اورولوژیست گفتگو کنیم.

چرا خطر سنگ کلیه با افزایش دما به‌ویژه در تابستان بیشتر می‌شود؟

بدون شک در فصول گرم و با افزایش دما احتمال بروز سنگ کلیه بیشتر می‌شود. علت این است که بدن بیمار کم‌آب می‌شود و کلیه‌ها دیگر نمی‌توانند ادرار را به‌صورت رقیق دفع کنند. این مسأله باعث رسوب مواد اولیه سنگ‌ساز در کلیه‌ها می‌شود و این رسوب به هم می‌چسبد و به مرور زمان باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود. پس یکی از عوامل سنگ‌سازی افزایش دمای محیط، تعریق و کم‌آب شدن بدن است.

کسانی که مستعد سنگ کلیه هستند باید در فصل گرما چه موارد تغذیه‌ای و تحرکی را رعایت کنند؟

این افراد باید مایعات زیاد مصرف کنند تا ادرارشان رقیق باشد. البته این‌که حجم مایعات مورد نیازشان چقدر است، بستگی به میزان تعریق، تحرک و میزان از دست دادن آب بدن دارد. اما آنقدر باید آب مصرف شود که ادرار به رنگ زرد مایل به سفید باشد. در برخی افراد با مصرف پنج لیوان و در برخی دیگر با ده تا ۱۲ لیوان آب ممکن است این شرایط ایجاد شود.

نشانه مهمی که دلالت بر این دارد که کلیه‌ها کم‌آب نیستند، رنگ روشن ادرار است. البته افراد باید برای پیشگیری از کم‌آب شدن کلیه‌ها نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند. از جمله آن‌که مصرف گوشت قرمز، نمک، شکلات، مغز‌های آجیلی، گردو و اسفناج مضر است و از لیموترش و گریپ‌فروت بهتر است استفاده کنند.

اولین و مهم‌ترین نشانه‌های سنگ کلیه چیست؟

بستگی به محل و اندازه سنگ دارد. معمولا سنگ‌هایی که داخل کلیه ایجاد می‌شود درد‌های شدیدی ندارند یا فرد فقط درد مبهمی در پهلو‌ها احساس می‌کند. به بیان دیگر کسانی که سنگ کلیه دارند ممکن است بدون علامت باشند؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که سابقه فامیلی سنگ کلیه دارند به‌صورت دوره‌ای از این نظر بررسی شوند.

اما سنگ‌هایی که ریزتر هستند، حرکت می‌کنند و وارد کلیه می‌شوند، بیمار را دچار علائمی مانند درد شدید پهلو و کشانه ران، خون در ادرار و سوزش ادرار می‌کنند. اگر این سنگ‌ها کوچک باشند و حالب باریک نباشد ممکن است خودبه‌خود دفع شوند. اما اگر سنگ بزرگ و قطر حالب کم باشد، دفع سنگ باید از طریق جراحی صورت بگیرد.

مؤثرترین اقدامات اولیه و ثانویه برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه چیست؟

یکی از اقدامات پیشگیری‌کننده در افرادی که مستعد سنگ‌سازی هستند این است که آب زیادی بنوشند. ثابت شده است نوع آبی که افراد مصرف می‌کنند فرقی ندارد و می‌تواند آب معدنی یا آب لوله‌کشی باشد. اما باید نکات تغذیه‌ای را نیز رعایت کنند.

نکته مهم دیگر آن که بیشتر سنگ‌ها اگزالات کلسیم هستند و بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مصرف لبنیات در افراد مستعد سنگ کلیه مضر نیست و در حد معمول باید مصرف شود. مصرف متعادل لبنیات نیز باعث پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

اما درمورد پیشگیری ثانویه، پیگیری دوره‌ای نیاز است. یعنی افراد باید چکاب و سونوگرافی شوند و رژیم‌شان را نیز رعایت کنند. وقتی سنگ‌سازی مکرر است به تعیین جنس سنگ و آزمایش ادرار از لحاظ شیوه‌های دفعی نیز نیاز است. برخی سنگ کلیه‌ها خاص هستند که در این موارد باید از دارو‌های خاصی استفاده شود.

آیا توصیه‌های طب سنتی در دفع سنگ کلیه مؤثر است؟

در کتب علمی بهره گیری از روش‌های طب سنتی در پیشگیری و دفع سنگ کلیه توصیه نشده است و اثر ثابت‌شده‌ای ندارد. البته فقط بر مصرف زیاد مایعات در طب سنتی تاکید شده است.

کدام دسته از مشاغل با خطر بیشتری از حیث بروز سنگ کلیه همراه است؟

مشاغلی که با گرمای زیاد همراه هستند، مانند نانوایی، آشپزی و کسانی که فعالیت شغلی‌شان کنار کوره‌هاست با خطر بیشتری از این حیث مواجه هستند. همچنین افرادی که به‌صورت طولانی پشت میز می‌نشینند و تحرک کمی دارند در خطر بیشتری از نظر ابتلا به سنگ کلیه هستند.

فردی که کلیه‌اش سابقه سنگ‌سازی دارد از روی چه نشانه‌هایی می‌تواند بفهمد کلیه‌اش دوباره شروع به سنگ‌سازی کرده است؟

سنگ‌های کلیه معمولا بی‌علامت هستند، مگر این‌که ابعاد سنگ زیاد باشد یا عفونی شود که با درد همراه خواهد بود. برخی علائم مثل ادرار خونی، عفونت‌های مکرر و درد‌های پهلو در کسانی که سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارند ممکن است ناشی از تشکیل سنگ جدید باشد.

در مورد سنگ‌های حالب هم درد‌های شدید، تهوع، استفراغ، ادرار خونی و سوزش ادرار از علائم محسوب می‌شود. در این موارد شرایط به‌گونه‌ای است که بیمار حتما متوجه دفع سنگ خواهد شد. اما نکته خاموش این داستان مربوط به سنگ‌هایی است که در کلیه وکاملا بی‌علامت هستند. در چنین مواردی به هرگونه درد ناگهانی پهلو یا وجود خون در ادرار باید توجه و با مراجعه به پزشک علت آن را پیگیری کرد.

منبع: جام جم

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سنگ کلیه رژیم غذایی سبک زندگی پارسی خبر درمان سنگ کلیه بروز سنگ کلیه رعایت کنند سنگ سازی دفع سنگ کلیه ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد

تودی لیزانو پیزانو دچار نارسایی قلب بود، به علت نارسایی کلیه باید به طور مرتب دیالیز می‌شد و هنگامی که در بیمارستانی در نیویورک بستری شد، به تازگی زمین خورده بود و پایش شکسته بود.

به نقل از یواس‌ای، او سال‌ها بود که به طور فزاینده‌ای بیمار بود و بار‌ها دچار حمله قلبی شده بود و عمل جراحی بای‌پس شریان‌های کورونری قلب هم انجام داده بود.

او هم به پمپ قلب جدید و هم به یک کلیه جدید نیاز داشت، اما به دلیل اینکه زیر دیالیز بود، نامزد مناسبی برای دریافت پمپ قلب نبود و به دلیل مشکلات قلبی‌اش واجد شرایط پیوند کلیه نبود.

رابرت مونتگمری، رئیس بخش جراحی و مدیر موسسه پیوند مرکز بهداشتی لانجون دانشگاه نیویورک که درمان این زن در آن انجام شد، می‌گوید: «او در تنگنا بود.»

پزشکان دو گزینه به پیزانو پیشنهاد کردند: او می‌توانست سرنوشت خود را بپذیرد و با نوه‌های محبوبش خداحافظی کند یا یک پمپ قلب مصنوعی به‌علاوه یک کلیه از خوک اصلاح‌شده ژنتیکی به او پیوند شود. او گزینه دوم را انتخاب کرد.

جراحان در ۴ آوریل (۱۶ فروردین) پمپ قلب- دستگاهی به نام «دستگاه کمکی بطن چپ» یا LVAD – را در بدن او کاشتند. او سپس پس از هشت روز دیالیز مداوم در حین بستری در بیمارستان در ۱۲ آوریل (۲۸ فروردین) در یک عمل جراحی به سرپرستی دکتر مونتگمری کلیه خوکی را دریافت کرد.

این عمل علاوه بر نشان دادن امکان زنده ماندن کلیه خوکی در بدن انسان همچنین نشان می‌دهد که پمپ‌های قلب (دستگاه کمکی بطن چپ) را می‌توان در بیماران زیر دیالیز استفاده کرد.

 


نمونه‌ای از یک دستگاه کمکی بطن چپ

راهی برای حل مشکل کمبود اعضای پیوندی

بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در فهرست انتظار پیوند اعضا در آمریکا هستند؛ اکثر آنها به کلیه نیاز دارند و هزاران نفر در انتظار برای عضو پیوندی می‌میرند. چندین شرکت زیست‌فناوری به امید رفع مشکل کمبود اعضای پیوندی در حال اصلاح ژنتیکی خوک‌ها هستند تا اندام‌های آنها را بیشتر شبیه اندام‌های انسان شوند و به این ترتیب احتمال رد پیوند کاسته شود.

پژوهشگران دانشگاه نیویورک و سایر گروه‌های پژوهشی ابتدا به طور موقت کلیه و قلب خوک را به اجساد مرده مغزی پیوند زدند که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشت.

سپس جراحان در دانشگاه مریلند قلب‌های خوک را به دو مردی پیوند زدند که گزینه دیگری برای ادامه زندگی نداشتند.

پیوند کلیه خوک به بیماری به نام ریچارد اسلیمن در ماه پیش در بیمارستان عمومی ماساچوست امید‌های جدیدی را ایجاد کرد. او دوره‌ای از ترس از رد شدن زودهنگام کلیه پیوندی را تجربه کرد، اما توانست این چالش را پشت سر بگذارد و حالش به اندازه‌ای خوب شد که اوایل این ماه به خانه بازگشت و پنج هفته پس از پیوند هنوز وضعیت خوبی دارد. یک بیوپسی یا نمونه‌برداری اخیر هیچ مشکل دیگری را در کلیه پیوندی نشان نداد.


لیزانو پیزانو، دریافت‌کننده کلیه خوکی (راست)، در کنار دخترش

یک بیمار غیرمعمول

پیزانو اولین زنی است که یک عضو از خوک‌های اصلاح ژنتیکی‌شده دریافت می‌کند و برخلاف موارد قبلی پیوند اعضای خوکی، هم قلب و هم کلیه‌هایش از کار افتاده بودند.

او پیش از انجام عمل پیوند دچار ایست قلبی شد و با عملیات احیا به زندگی بازگشت. او آنقدر ضعیف شده بود که حتی نمی‌توانست با نوه‌هایش بازی کند.

نارسایی قلب او مانع از آن می‌شد که واجد شرایط پیوند معمول کلیه انسانی باشد. از طرف دیگر، چون دیالیز می‌شد، واجد شرایط دریافت پمپ قلب یا دستگاه کمکی بطن چپ (LVAD) هم نبود.

بالاخره جراحان تصمیم گرفتند که گذاشتن پمپ قلب برای او را با پیوند کلیه خوکی همراه کنند.

دکتر مونتگمری با مجوز اضطراری استفاده از یک کلیه خوکی فراهم‌شده بوسیله شرکت یونایتد تراپوتیکز را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرد.

این یک کلیه خوکی طوری مهندسی ژنتیک شده بود که سلول‌های آن مولکول قندی خاصی را که برای بدن انسان بیگانه است و باعث دفع فوری پیوند می‌شود، تولید نکنند.

پزشکان یک کار دیگر هم انجام دادند، غده تیموس خوکی را که کلیه‌اش پیوند می‌شد، در حالت متصل به این کلیه در بدن بیمار قرار دادند. با توجه به نقش غده تیموس در آموزش دستگاه ایمنی، امید آنها این بود که این کار به بدن پیزانو در تحمل اندام جدید کمک کند.

جراحان در ابتدا پمپ قلب برای تقویت قلب پیزانو در بدن او کاشتند و هشت روز بعد کلیه خوک را پیوند زدند.

دکتر مونتگمری شادی جراحان در اتاق عمل را به یاد می‌آورد، زیرا کلیه خوکی پیوند شده بلافاصله شروع به تولید ادرار کرد.

اما دکتر نادر معظمی، جراح قلب دانشگاه نیویورک که پمپ قلب را در بدن بیمار کاشت، هشدار می‌دهد که هنوز برای اطمینان از موفقیت کامل باید زمان بیشتری بگذرد.

به گفته دکتر مونتگمری که هیچ راهی برای پیش‌بینی پیامد بلندمدت برای بیمار وجود ندارد، اما تاکنون بیمار هیچ نشانه‌ای از رد عضو پیوندی نشان نداده است.

دکتر معظمی هم می‌گوید که پزشکان در تنظیم پمپ قلب برای کار کردن با کلیه درس‌هایی آموخته‌اند که می‌تواند به مراقبت از بیماران قلبی و کلیوی در آینده کمک کند.

این پیوند‌های آزمایشی که با استفاده از مجوز‌های ویژه (استفاده دلسوزانه compassionate use) انجام می‌شوند، چیز‌های زیادی به پزشکان می‌آموزند، اما برای اثبات اینکه آیا پیوند‌های اندام‌های حیوانی به انسان‌ها واقعاً کار می‌کنند، بررسی‌های دقیق‌تری لازم است.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • مدارس چند شهر خوزستان سه‌شنبه غیرحضوری شد
  • فعالیت نوبت صبح مدارس ۶ شهر خوزستان غیر حضوری شد
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد