Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی رباطی کارشناس مسائل بورس در گفتگو با جام‌جم آنلاین در خصوص مضرات خروج نقدینگی از بورس، اظهارداشت: در ابتدا باید از زاویه ای کلان تر به این موضوع نگاه کنیم و آن هم اینکه اصولاً کارکرد بازارها چیست و سپس راجع به این صحبت کنیم که چرا باید بازارهای سرمایه گذاری غیر از بازار مالی در کشور ما وجود داشته باشد که نقدینگی بخواهد از بازار سرمایه خارج شود و به سمت آن بازارها هدایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مجموعه اقداماتی که سیاستگذار در ایران انجام می‌دهد و این موضوع به زمان حاضر مربوط نیست و سالهاست که در اقتصاد ما این سیاست ها تحت عنوان سیاست های حمایتی درحال انجام است.
رباطی ادامه داد: سیاست هایی چون ارائه ارز ترجیحی، حمایت از صنایعی که دارای مزیت نیستند و حمایت‌های تصنعی به حساب می آیند، سیاست های چون دخالت در بورس کالا، دخالت در قیمت فروش صنایع، دخالت در بهای تمام شده آن ها و مجموعه این عوامل باعث می شود که برخلاف همه کشورهای توسعه یافته دنیا، در ایران این مدل بازار های دلالی و سفته بازی برای سرمایه گذاران وجود داشته باشند.
این کارشناس مسائل بورس با بیان اینکه مقصر اصلی وجود چنین ابزارهایی در ایران سیاست گذاران هستند، تصریح کرد: شما در هیچ کجای دنیا حتی در کشورهای بسیار عقب تر از ایران در حوزه اقتصادی و اجتماعی این موضوع را نمی بینید که مردم جلوی صرافی ها برای خرید ارز صف بکشند یا روی خودرو و مسکن جهت کسب انتفاع و سود یا مسائلی از این دست، سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: مقصر این موضوع نهاد سیاستگذاری است که فضایی را به وجود می‌آورد که امکان دلالی و کسب سود بین بازار وجود داشته باشد، وقتی که چنین بازاری به وجود بیاید قاعدتاً مردم اقدام به سرمایه‌گذاری در این اختلاف بین بازاری می کنند و به دنبال کسب سود از این اختلاف هستند.
رباطی بیان کرد: چرا در کشور ما باید زمینه‌ای وجود داشته باشد که فعالان اقتصادی بر خلاف همه دنیا، بخواهند نقدینگی خود را از بازار مالی به سمت بازارهای مصرفی ارز، طلا، مسکن، خودرو و غیره برای سرمایه‌گذاری ببرند؟   این کارشناس مسائل بورس گفت: اینجا مقصر سیستم تصمیم‌گیری اقتصاد کشور است که اصلاً چنین امکانی را برای سرمایه‌گذار ها بوجود می اورد که این اتفاقات به وجود بیاید و بحث دوم هم بحث ناهماهنگی‌ها و عدم شناخت بازار سرمایه است که این ها هم به طور ناخواسته سبب می شود که بازار سرمایه لطمه بخورد.
 
وی ادامه داد: ما در اقتصاد دو دسته بازار داریم یک دسته بازار هایی هستند که کمک می کنند به رشد و تولید اقتصادی کشور که بازارهایی هستند که می‌توانند امکان رونق بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کنند و در واقع سبب شوند که نقدینگی کشور به سمت فعالیت‌های سوداگرانه و سفته بازانه نرود. دسته دوم بازارهایی هستند که رفتن نقدینگی به آنها صرفاً فعالیت سوداگرانه است و هیچ نفعی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ندارند و بر زندگی مردم هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.
 این کارشناس مسائل بورس گفت: ما در حال حاضر شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم که حتما بر کل وضعیت اقتصاد کلان کشور لطمه خواهد زد و سبب خواهد شد که تلاطم در بازارهای دیگر به وجود بیاید و زندگی مردم عادی دچار مشکل شود.
رباطی در پایان خاطرنشان کرد: خروج نقدینگی از بورس باعث تلاطم در بازارهای دیگر می شود؛ ما در اقتصاد کشور حجم بالایی از نقدینگی سرگردان را داریم که این نقدینگی سرگردان بالاخره باید وارد یک بازار بشود و با توجه به اینکه نرخ بهره بانکی نرخ جذاب نیست و بالاتر بردن نرخ بهره به صلاح اقتصاد نیست در نتیجه ما شاهد خواهیم بود که این نقدینگی که از بورس خارج شده وارد بازارهای دیگری می شود و این به معنای آغاز ایجاد تلاطم در آن بازارها است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بورس نقدینگی خروج نقدینگی سرمایه گذاری وجود داشته سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۰۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: احتمالا در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر فعالیت بازار سرمایه با فراز و نشیب همراه است و رشد آن روزی مثبت و روز دیگر منفی است، پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا درباره اثر برخی اخبار همچون اصلاحی برخی مواد قانون مالیات بر عایدی سرمایه معتقد است، نه تنها بورس بلکه بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و طلا هم بعد از اعلام تصویب این مصوبه واکنش قابل توجهی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه  موضوع جدید و مربوط به امروز نیست، افزود: این موضوع در دوره قبل مجلس شورای اسلامی برای اولین بار مطرح شد و اکنون هم به طور کامل تصویب نشده و تصویب نهایی آن مدت زمان طولانی طول می کشد. 
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته هم پس از اعلام مصوبه مواد خام پتروشیمی، شاهد ریزش سود سهام در بورس بودیم، اما این مصوبه به تنهایی عامل ریزش سود نبود، عهدی که دولت بسته بود و زیر عهدش زد باعث شد، اعتماد سرمایه گذار از بین برود.
به گفته الیاس کردی، چنین اخباری هم آسیب می زند و هم تبعاتی دارد که آن تبعات آسیب زا هستند.
وی با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: افزایش روند کلی نرخ دلار، بالا بودن نرخ بهره که آسیب زا بوده و انتشار اوراق بالای ۲۰ درصد بوده در کنار قوانینی که در آینده تصویب می‌شود و مشخص نیست که برای سرمایه گذار مثبت است یا منفی، از جمله فاکتورهای مختلفی است که در این عرصه وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با این شرایط در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم، اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست، اضافه کرد: با وجود فاکتورهای اعلام شده، ارزیابی ام این است که چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است