Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@10:11:24 GMT

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و صادرات زعفران ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۰۹۱۸

در جدیدترین شماره ماهنامه "دنیای سرمایه‌گذاری" مشکلات و فرصت‌های موجود در زمینه تولید، فرآوری و صادرات زعفران در ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در جهان از سوی صاحب‌نظران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در بخش پرونده ویژه این شماره با هدف بررسی مشکلات تولیدکنندگان زعفران در کشور، مصاحبه‌هایی با مدیران و کارشناسان این حوزه از جمله حسین زینلی، مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با عنوان "افزایش درآمد ارزی کشور با ایجاد صندوق ملی زعفران"، امیرحسین اسعدیان، مدیرعامل شرکت کیان فناور فردای شرق با موضوع "تولید صنعتی ماشین گلچین زعفران در کشور"، غلامرضا میری، نایب رییس شورای ملی زعفران و رییس اتحادیه فروشندگان زعفران خراسان رضوی با عنوان "دلالان؛ عامل افت و خیز قیمت زعفران در بازار"، فرهاد سحرخیز، عضو هیات مدیره گروه سحرخیز با موضوع "عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان زعفران" و نیز علی حسینی گازار، عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران ایران با عنوان "نبود مدیریت صحیح در فرآیند تولید و تجارت طلای سرخ" و احسان مصطفوی، مدیرعامل شرکت طلای سرخ ایرانیان با عنوان "ضرورت صیانت از برند ملی زعفران ایران" انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این بخش، یادداشتی با موضوع "توجه ویژه به تولید و صادرات با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان" به قلم عبداله ملا فیلابی، دانشیار موسسه علوم و صنایع غذایی انتشار یافته است.

در بخش اقتصاد بازار چهل و پنجمین شماره از ماهنامه "دنیای سرمایه‌گذاری" گفت‌وگوهایی با مجتبی کاتب، رییس هیات مدیره بیمه سرمد با عنوان "رشد 83 درصدی حق بیمه تولیدی سرمد"، مسعود ابراهیمی و عطیه سادات میرعباسی با موضوع "تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه با برگزاری جشنواره استارپوزال" منتشر شده است. 

در ادامه این بخش نیز در گزارشی به "بررسی چشم‌انداز بازار مالی دوبی" پرداخته و یادداشتی از مهدی کریمی تفرشی، رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران با موضوع "راهکارهای عبور از بحران ارزی" به رشته تحریر در آمده است.

در بخش دنیای انرژی این شماره نیز مصاحبه‌هایی با جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و سیدرضا قاسمی شهری، مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان با عنوان "رونمایی از گرید چادر مشکی در پتروشیمی شهید تندگویان" منتشر شده و همچنین در این بخش گزارش‌هایی با موضوع "توسعه پارس جنوبی در ایستگاه پایانی"، "محرومیت‌زدایی به سبک گازی‌ها" و "رونق بورس انرژی در سال جاری" به چاپ رسیده است. 

در بخش دنیای خودروی چهل و پنجمین شماره ماهنامه "دنیای سرمایه‌گذاری" که برای نخستین بار در این ماهنامه به آن پرداخته شده، گفت‌وگوهایی با بابک کریمخان، مدیرعامل شرکت پیک افروز غرب با عنوان "رونق صنعت قطعه‌سازی با اصلاح قیمت‌گذاری خودرو"، سعید صبوری، مدیرعامل شرکت صبوران پلیمر با موضوع "تحول در صنعت خودروی کشور با حفظ منافع ملی" و مهدی مطلب زاده، مدیرعامل شرکت آذر موتور مبین با عنوان "نجات صنعت خودروسازی در گروی محصولات جدید" منتشر شده است.

در بخش دنیای صنعت این شماره نیز مصاحبه‌هایی با علیرضا احمدی، کارآفرین جوان و مدیرعامل گروه تولید گلبانان با عنوان "توسعه صنعت دامپروری به برنامه‌ریزی مناسب نیاز دارد"، رضا احمدوند، بنیان‌گذار شرکت کشت و صنعت تهران شباهنگ با موضوع "آمادگی برای تولید و صادرات محصولات غذایی و پروتئینی" و سمیه صالحیان، سرمایه‌گذار مجتمع خدماتی، رفاهی و گردشگری پرشین پلازای عباس‌آباد چاپ شده و همچنین به مناسبت هفته دولت و بهره‌برداری از چند پروژه‌ عمرانی در شهر قیامدشت، گفت‌وگوهایی با حسین ترکاشوند، شهردار قیامدشت و اعضای شورای اسلامی این شهر با عنوان "قیامدشت؛ شهری طلایی برای سرمایه‌گذاری" انجام شده است. گزارشی از تسهیل روند راه‌اندازی پروژه‌ها در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) با موضوع "پایش حوزه تولید و توسعه؛ مدل جدید نظارتی ایمیدرو" از دیگر مطالب این بخش می‌باشد.

در بخش اقتصاد کلان چهل و پنجمین شماره از ماهنامه "دنیای سرمایه‌گذاری" مصاحبه‌هایی با سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس، علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رییسه، علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن، سید علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با عنوان "افزایش قیمت خودرو به بی‌ثباتی اقتصاد دامن می‌زند" و نیز حسن فروزان فرد، عضو اتاق بازرگانی تهران با موضوع "عدم حضور بخش خصوصی؛ عامل ناکارآمدی اقتصاد دولتی" انجام شده است. از سوی دیگر، به بهانه شروع فعالیت کاری علی نجفی خوشرودی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عمان، در گزارشی با موضوع"تداوم روابط حسنه تهران-مسقط، ماموریت سفیر جدید ایران" به بررسی روابط ایران و عمان در سال‌های اخیر و آینده پرداخته شده و "چالش بازار سرمایه با تدابیر ضد و نقیض" یادداشتی است که به تحریر مرتضی فغانی؛ عضو اتاق بازرگانی تهران در آمده است.

گفت‌وگو با سیده فاطمه مقیمی، بانوی کارآفرین برتر کشور با عنوان" رفاه‌زدگی؛ تهدیدی برای خانواده‌های ثروتمند ایرانی"، "معرفی ارزهای برتر دیجیتال در سال 2020" و " آشنایی با قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی در جهان" از مطالب خواندنی این شماره از ماهنامه "دنیای سرمایه‌گذاری" است که شما مخاطبان را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

چهل و پنجمین شماره ماهنامه "دنیای سرمایه‌گذاری" به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در 120 صفحه با قیمت 20 هزار تومان از طریق اشتراک و نیز پایگاه خبری این نشریه به نشانی www.dsg-m.ir از هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: دنیای سرمایه گذاری چهل و پنجمین شماره مصاحبه هایی مدیرعامل شرکت ملی زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۰۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع قیمت زعفران در بازار، وضعیت صادرات و تولید زعفران و علل قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

حسینی: هم اکنون زعفران در دست کشاورزان و صادرکنندگان نیست و تنها عوامل بازارگردان با احتکار زعفران در انبارها اقدام به گران فروشی می کنند.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقشی در بازار زعفران ندارند و از آنجاکه هیچ نهاد نظارتی در بازار نیست، سودجویان و عوامل واسطه زعفران های مانده در انبارها را با قیمت های نجومی دد بازار عرضه می کنند که اختلاف معناداری با قیمت خرید محصول از کشاورزان دارد. آمارها حاکی از آن است که کشاورزان حداقل هرکیلو زعفران را با نرخ ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان فروختند.

با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

تقاضا از سوی تجار خارجی برای خرید طلای سرخ ایرانی چگونه است؟

حسینی: با توجه به نوسان قیمت زعفران در بازار، قاچاقچیان در کنار دلالان اقدام به سودجویی می کنند به طوریکه زعفران تاریخ گذشته و مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر اعتبار بزرگترین تولیدکننده زعفران را دچار خدشه می کند.

صادرکنندگان با ریسک بالا اقدام به صادرات می کنند چراکه بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست که همین امر بر رونق قاچاق دامن زده است.

بنابر آمار سالانه افغانستان ۶۷ تن زعفران صادر می کند، درحالیکه تولید زعفران این کشور کمتر از ۲۰ تن است که این امر بدان معناست که بخشی از زعفران های قاچاق شده به این کشور به اسم زعفران افغانستان صادر می شود. براین اساس مشکلات قاچاق زعفران باید عارضه یابی و رفع شود.

سالانه چه میزان زعفران کشور به بازارهای هدف قاچاق می شود؟

حسینی: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود و از آنجا که حداکثر تاریخ انقضا زعفران ۳ سال از زمان برداشت است، قاچاقچیان زعفران های تاریخ گذشته مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر آسیب جدس به آینده زعفران می زند چراکه با از دست دادن بازارها زیان قابل جبران نیست.

اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.

پتانسیل تولید چه میزان زعفران در کشور وجود دارد؟

حسینی: بنابر آمارهای اعلامی سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است که براین اساس پتانسیل تولید بیش از هزارتن محصول در کشور وجود دارد، درحالیکه تولیدفعلی زعفران در کشور ما یک چهارم تا یک پنجم این میزان است که براین اساس منابع و انرژی کشور برای تولید کمتر از ۳۰۰ تن زعفران صرف می شود.

آمارها حاکی از آن است که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود. در شرایط کنونی که کمتر از ۳۰۰ تن زعفران تولید می شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شود.

بنابر آمار طلای سرخ ایران به ۶۰ تا ۶۸ کشور دنیا صادر می شود، اما اگر مشکلات عارضه یابی شود، می توان سهم بیشتری داشت. به عنوان مثال سالانه ۶۰ تن زعفران به امارات صادر می کنیم، درحالیکه حداکثرمصرف ۵ تن است و ۵۵ تن دیگر را مجدد به اسم خود صادر می کنند. درحالیکه ما باید آن کشورها را شناسایی کنیم و مستقیما خود صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه سالهاست غفلت کرده ایم.

اگر استراتژی دقیقی برای تولید و صادرات زعفران را در نظر بگیریم به مرور هم می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عملکرد تولید زعفران در هکتار چقدر است؟

حسینی: بنابر آمار تا دهه ۶۰ در هرمتر مربع ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم یعنی بیش از نیم گرم و معادل ۶ تا ۷ کیلو در هکتار تولید داشتیم، درحالیکه تولید فعلی کمتر از ۲ کیلو در هکتار است که علت این امر باید بررسی و رفع شود چراکه آیندگان از ما طلب می کنند.

با توجه به آنکه قدمت تولید زعفران در کشور ما به ۳ هزار سال پیش بازمی گردد،آیا کافی نیست که در این خصوص تمهیداتی داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را از دست دادیم و برای کشوری که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد، این موضوع زیبنده نیست.

با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور