Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:12:44 GMT

شهریور ماه و همنشینی‌های زیبای آسمان

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۱۶۱۴

شهریور ماه و همنشینی‌های زیبای آسمان

ایسنا/اصفهان یک مدرس نجوم گفت: در شهریور ما چند مقارنه و مقابله زیبای ماه با ستاره‌ها و سیاره‌های مختلف رخ می‌دهد که شرایط رصدی مناسبی برای علاقه مندان به اجرام مختلف نجومی فراهم است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۹ شهریور در ساعت ۲۳:۴۶، مقارنه ماه و «ستاره دبران» رخ می دهد.

وی افزود: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس و پژوهشگر نجوم در توضیح ستاره دبران، گفت: نام دیگر این ستاره آلفای ثور است که درخشان ترین ستاره صورت فلکی ثور است. ستاره دبران در واقع یک غول سرخ رنگ است که در این زمان در کنار ماه به صورت جرمی قرمز رنگ قابل مشاهده است.

مرادی در مورد تفاوت انواع ستاره‌ها در آسمان، تصریح کرد: ستاره‌ها به رنگ‌های مختلف، آبی، قرمز، زرد و یا سفید در آسمان قابل مشاهده هستند که دلیل تفاوت رنگ آنها به دلیل سن ستاره است.

وی افزود: ستاره‌های آبی و سفید ستارگانی جوانتر و ستاره‌های زرد و قرمز مسن‌تر هستند. ستاره‌های قرمز از لحاظ سن، پیر هستند و به دلیل افزایش سن ستاره، ملتهب و بزرگ و به صورت جرمی قرمز رنگ دیده می‌شوند که در اصطلاح نجومی به آنها غول‌های سرخ گفته می‌شود.

۲۲ شهریور؛ مقابله نپتون

این مدرس نجوم دیگر رویداد نجومی این شب‌ها را مقابله سیاره نپتون اعلام کرد و گفت: ۲۲ شهریور در ساعت ۴:۴۳ سحرگاه، مقابله سیاره نپتون با ابزار رصدی مناسب قابل مشاهده است.

مرادی در توضیح مقابله، اظهار کرد: زمانی که یک زاویه فرضی را تصور کنیم که زمین در راس و خورشید یکی از اضلاع و یک سیاره خارجی ضلع دیگر آن است و این سه جرم زاویه ۱۸۰ تشکیل می دهند، در این حالت مقابله رخ می دهد.

وی ادامه داد: در اصطلاح ساده، در حالت مقابله زمین در وسط و خورشید یک سمت و سیاره یک سمت دیگر قرار می گیرد و بهترین شرایط رصدی سیاره در این حالت رخ می دهد.

مقابله؛ بهترین زمان رصدی یک سیاره

این مدرس نجوم مقابله را بهترین زمان رصدی یک سیاره عنوان کرد و افزود: نپتون هشتمین سیارهٔ منظومهٔ خورشیدی (با در نظر نگرفتن پلوتو که یک سیارهٔ کوتوله است) دورترین سیارهٔ شناخته شده است که به راحتی و با چشم غیرمسلح قابل رصد نیست.

وی خاطرنشان کرد: علاقه مندان به رصد این سیاره غول پیکر که از زمین هم بسیار دور است، در این زمان می‌توانند با کمک ابزار رصدی مناسب این جرم را مشاهده کنند.

پژوهشگر نجوم در خصوص رصد سیاره‌های منظومه خورشیدی، گفت: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری و زحل با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند و سیاره های اورانوس و نپتون و پولوتو به دلیل دوری بیش از حد از زمین برای مشاهده به ابزرا رصدی مناسب نیاز دارند.

مرادی در خصوص زمان کشف سیاره نپتون، خاطرنشان کرد: وجود نپتون برای اولین بار از طریق مشاهده در آسمان نبود و  ۲۴ سپتامبر ۱۸۴۶ در رصدخانه برلین کشف شد.

وی ادامه داد: قبل از مشاهده سیاره نپتون، محل آن با استفاده از ریاضیات پیش بینی شده بود. زیرا ستاره شناسان زمانی که سیاره اورانوس را تحت نظر داشتند دریافتند که اورانوس اختلالات حرکتی بسیاری دارد و به نظر می رسید جرم بزرگی در اطراف این سیاره وجود داشته باشد، اما تا این سیاره کشف شود زمانی طول کشید.

۲۳ شهریور؛ همنشینی زهره و خوشه باز کندوی عسل

این مدرس و پژوهشگر نجوم خاطرنشان کرد: ۲۳ شهریور نیز شاهد مقارنه زهره و خوشه باز کندوی عسل در ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد هستیم.

مرادی با بیان اینکه زهره مهمان آسمان سحرگاهی شهریور است و سومین جرم درخشان آسمان است، تصریح کرد: سیاره زهره در این شب ها قبل از طلوع خورشید در افق شرق به صورت جرمی درخشان قابل مشاهده است.

وی در توضیح خوشه ستاره ای  باز کندوی عسل نیز گفت: خوشه ستاره ای گروهی از ستارگان هستند که از یک سحابی به وجود آمده و از چند صد ستاره تشکیل شده است که معمولا هم سن هستند. این خوشه ستاره ای با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ قابل رصد است.

مرادی تاکید کرد: البته در جایی که آلودگی نوری نباشد، مانند آسمان کویر و کوهستان این ستاره با چشم غیرمسلح نیز قابل رصد خواهد بود.

۲۴ شهریور؛ مقارنه ماه و زهره

وی همچنین گفت: ۲۴ شهریور نیز در ساعت  ۴:۲۵ مقارنه ماه و سیاره زهره رخ می دهد.

این پژوهشگر نجوم با بیان اینکه سیاره زهره، بعد از خورشید و ماه درخشان ترین جرم آسمان است، تصریح کرد: این سیاره به دلیل وجود ابرهای غلیظ به شدت نور خورشید را منعکس می کند و درخشان است، البته این ابرها موجب شده این سیاره داغترین عضو منظومه خورشیدی نیز باشد، چراکه به دلیل این ابرها و دی اکسیدکربن موجود در جو سیاره، پدیده گلخانه ای به شدت بالا است و باعث شده سیاره زهره حتی نسبت به عطارد که نزدیک ترین سیاره به خورشید است رتبه اول را از نظر دما داشته باشد.

مرادی در خصوص یکی دیگر از مشخصه های سیاره زهره گفت: این سیاره دارای اهله است و با تلسکوپ ممکن است به صورت هلال رصد شود، زیرا جایگاه آن بین زمین و خورشید است در موقعیت های مختلف مانند ماه اهلِه خواهد بود.

وی یادآور شد: این خاصیت اهلِه دار بودن زهره را گالیله برای نخستین بار کشف کرد و از آن برای رد فرضیه زمین مرکزی استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نجوم ماه مقارنه سیاره زهره پژوهشگر نجوم قابل مشاهده سیاره نپتون سیاره زهره رخ می دهد یک سیاره ستاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۱۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل زیبای ماتتا به منچستریونایتد (کریستال پالاس 2-۰ منچستریونایتد)

گل زیبای ماتتا به منچستریونایتد را مشاهده می کنید.

دانلود (4.7MB)

دیگر خبرها

  • بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • گل زیبای ماتتا به منچستریونایتد (کریستال پالاس 2-۰ منچستریونایتد)
  • فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت «رزما» اعلام شد
  • دریاچه زیبای زریبار لبریز شد!
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • گل زیبای الیوت به تاتنهام (لیورپول 4-0 تاتنهام)
  • گل زیبای کانر گلگر به وست هم (چلسی 2-0 وست هم)
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • قصه زهره و نوش‌آفرین خانم و نخستین مدرسه دخترانه طرشت | مکتب‌خانه‌های طرشت را زنان مدیریت می‌کردند