Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، روز گذشته یکی از رسانه‌ها ویدئویی از یک مرغداری در شهرستان ارومیه منتشر کرده‌بود که درپی بیماری «کانیبالیسم» جوجه هایی که در روزهای آینده وارد بازار می شوند به شکل ترسناکی از گوشت هم‌منوعان خود تغذیه می کنند.

ماجرا چه بود؟

ویدئو موضوعی را نشان می‌دهد که: «کانیبالیسم»  یا دیگرخواری پدیده ی عجیبی است که در روزهای اخیر گریبان گیر مرغداران ارومیه در استان آذربایجان‌غربی شده و به این صورت است که جوجه ها به دلیل تغییراتی که در آنها شکل گرفته است به جای تغذیه از خوراک مخصوص دام، به یکدیگر  حمله کرده و از گوشت جوجه های ضعیف تر تغذیه می کند و همین جوجه ها پس از تبدیل شدن به مرغ، در روزهای آینده وارد بازار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صاحب مرغ‌داری که یک مرغداری  ۱۰ هزار قطعه ای دارد به جماران می‌گوید: در طول ۲۴ سال سابقه فعالیت در این حوزه تاکنون با چنین موضوعی برخورد نکرده ام و  واحد مرغ داری ام را از اسفند ماه سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ تامین مواد اولیه پرورش مرغ تعطیل کرده بودم اما تیرماه سال جاری تصمیم به ادامه فعالیت گرفتم و از همان روز اول مشخص بود جیره غذایی که به جوجه ها باید می دادیم، از لحاظ مواد غذایی تکمیل نیست تا اینکه وقتی جوجه ها به ۳۵ روزگی می رسیدند متوجه شدیم که آن ها همدیگر را نوک می زنند.


روشنگری دامپزشکی:


سید غلامرضا ملکی معاون سلامت دامپزشکی با اعلام این مطلب گفت : انتشار فیلم مذکور و نسبت دادن آن به شهرستان ارومیه یک شیطنت رسانه ای بوده و یکی از مهمترین اهداف آن تشویش اذهان عمومی میباشد .

وی افزود : اولا هیچ نشانه ای در داخل فیلم وجود ندارد که بر اساس آن مشخص شود مربوط به کدام کشور، استان یا شهرستان است و دوما آیا این موضوع واقعا در داخل یک مرغداری رخ داده یا یک واحد پرورشی غیرمجاز ، علی ایحال با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق و با توجه به متن منتشر شده به همراه فیلم ، عارضه کانی بالیسم یک عارضه محتمل و رایج در تمامی حیوانات تحت پرورش در شرایط نامطلوب و با سوء مدیریت اعمال شده میباشد.

معاون سلامت دامپزشکی استان تصریح کرد : بیماری کانی بالیسم منشا ویروسی و یا عفونی نداشته و در حقیقت یک عادت و رفتار پرخاشگرانه در بین طیور هست که باعث خودخوری و یا دیگرخوری میشود و معمولا وقتی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده است که این شرایط شامل نور زیاد، تغذیه نامناسب، تراکم زیاد و نبود فضای تحت پرورش مناسب، عدم تهویه مناسب، عدم رعایت موارد بهداشتی داخل سالن مثل عدم جمع آوری منظم تلفات احتمالی داخل سالن، گرسنه ماندن طولانی پرندگان، عوامل ژنتیکی و غیره میباشد. در این بیمای طیور شروع به نوک زدن یکدیگر می‌کنند و گاهی پارگی و جراحت به حدی می‌رسد که مرغ تلف شده و از بین می رود.

ملکی در خصوص درمان کانی بالیسم طیور گفت: این عارضه چون مستقیما وابسته به نقش مدیریتی گله دارد لذا درمان دارویی نداشته و فقط میبایست شرایط و عواملی که باعث بوجود آمدن آن میشود از بین برود. مهمترین مورد در درمان و پیشگیری از این عارضه، مدیریت صحیح و کافی در تمامی ارکان پرورشی بوده و علت اصلی بروز این رفتار باید رفع گردد.

46

کد خبر 1430602

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی جوجه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت + فیلم

یک خرس قهوه‌ای در باغ وحش پارک وودلند در سیاتل واشنگتن چند جوجه اردک را در جشن تولد یک کودک کشت و خورد.

 

 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های مازندران
  • خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت + فیلم
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید