Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@16:12:42 GMT

دو پروژه معماری ایرانی نامزد بهترین ساختمان‌های جهان

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۴۱۶۷

دو پروژه معماری ایرانی نامزد بهترین ساختمان‌های جهان

لیست‌های نهایی نامزدهای جوایز دیزین 2020 با معرفی 64 پروژه معماری اعلام شد که دو پروژه ایرانی، "مدرسه نورمبین" استودیو تجربه بنیادین معماری و پروژه طراحی "دفتر مرکزی مجموعه آجر کهن سرام" استودیو معماری هوبا در این لیست حضور دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جایزه "دیزین" یکی از معتبرترین جوایز معماری و طراحی در جهان است که در شهر لندن برگزار می‌شود و بهترین طراحان و پروژه‌های معماری سال را معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه بر اعتبار "دیزین" می‌افزاید و آن را به محل رقابت معماران تراز اول جهان تبدیل کرده، داوری این جایزه از سوی معماران برجسته‌ای است که بعضی از آنها جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری را از آن خود کرده‌اند.

هیئت داوران جایزه دیزین در سال 2020 متشکل از نورمن فاستر (Norman Foster)، فرشید موسوی (Farshid Moussavi)، پاتریک شوماخر (Patrik Schumacher) و آنابل سلدورف (Annabelle Selldorf) با بررسی پروژه‌های برتر طراحی و معماری سال؛ از میان 302 پروژه راه یافته به مراحل اولیه و نیمه نهایی، 64 پروژه مطرح از سراسر جهان را در 12 بخش؛ بهترین خانه شهری، خانه روستایی، پروژه مسکن، پروژه تولد مجدد مسکونی، ساختمان‌های مدنی، ساختمان‌های فرهنگی، ساختمان‌های تجاری، بهترین ساختمان گردشگری-اقامتی، پروژه تولد دوباره، ساختمان‌های کوچک، پروژه‌های منظره و پروژه‌های زیرساختی برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب کردند.

معیارهایی چون نوآوری، سودمند بودن برای مردم و همچنین توجه به محیط زیست، شرایط اقلیمی و استفاده از عناصر بومی، مواردی است که جایزه دیزین در داوری پروژه‌ها به آن توجه داشته است.

پروژه‌های منتخب معماری امسال از 23 کشور انتخاب شده‌اند که دو پروژه ایرانی نیز در میان نامزدهای نهایی حضور دارد. چین با داشتن هفت پروژه ساختمانی در میان لیست نهایی این 12 بخش، بیشترین سهم را دارد.

پس از رای گیری عمومی برنده هر بخش از پروژه‌ها در ماه اکتبر به صورت آنلاین اعلام می‌شود و سپس هر 10 برنده برای کسب عنوان پروژه معماری سال به رقابت می‌پردازند.

پروژه معماری مدرسه نور مبین توسط استودیو تجربه بنیادین معماری در شهر بسطام استان سمنان اجرا شده که انسیه خمسه و آرش نصیری معماران اصلی آن هستند. این پروژه در مساحت 2500 متر مربع از سال 2017 آغاز شده است.

این مدرسه برای موسسه خیریه نورمبین که یک سازمان غیر دولتی است طراحی شده؛ این موسسه موفق شده تا برای دانش آموزان فضای آموزشی متفاوتی را بر مبنای آخرین متدهای آموزشی در جهان، ارائه دهد.

این پروژه دارای یک طرح جامع و شامل توابع مختلفی است که در کنارهم مجتمع آموزشی نور مبین را شکل می‌دهند. فضای مشخص برای این مدرسه 7 هزار متر مربع است که 2200 متر آن برای ساختمان سه دوره ابتدایی با کارگاه‌های چندمنظوره، آزمایشگاه و غیره در نظر گرفته شده است.

پروژه معماری مدرسه نور مبین یکی از 5 نامزد نهایی بخش ساختمان های مدنی جایزه دیزین 2020 است که در کنار پرو‌ژه‌هایی از کشورهای سوئیس، چین و انگلیس قرار دارد.

پروژه طراحی دفتر مرکزی آجر کهن سرام که توسط استودیو معماری هوبا در تهران اجرا شده نیز در بخش ساختمانهای تجاری این جایزه به عنوان نامزد نهایی معرفی شده است.

این پروژه با مسئولیت هومن بالازاده و تیم طراحی؛ پریما جهانگرد، محسن طهماسبی، مصطفی داداش‌پور و بهرام افسری اجرا شده است.

این پروژه با رویکرد ایجاد یک ساختار خنثی در مقیاس شهری و یک بیان قابل درک در مقیاس محلی طراحی و اجرا شده است. پروژه طراحی دفتر مرکزی آجر کهن سرام، در کنار چهار پروژه از کشورهای جمهوری چک، چین، تایلند و گرجستان در بخش ساختمان تجاری جایزه دیزین 2020 رقابت می‌کند.

لازم به یادآوری است، پروژه "پردیس خانه" استودیوی معماری کیوانی نیز در مرحله نیمه نهایی بخش ساختمان‌های مسکونی این جایزه حضور داشت که نتوانست به بخش نهایی این رقابت بین‌المللی راه یابد.  

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پروژه معماری بخش ساختمان جایزه دیزین اجرا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ژاله معماری، عضو هیئت‌علمی دانشكده تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) در یک گفتگوی رادیویی درباره چالش‌های ورود باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی اظهار كرد: فرآیند خصوصی‌سازی موانع زیادی دارد و تنها مختص باشگاه‌ها نیست. در سایر كشورها نیز این چالش‌ها وجود دارد. متأسفانه در ایران خصوصی‌سازی به تعویق افتاده در حالی که چالش خصوصی‌سازی در همه صنایع وجود دارد.

معماری در این باره ادامه داد: امروز با توجه به فشارهای AFC و تعویق ایجاد شده در آن، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تنها راه ممكن بود. باید به بعد از این فكر كرد چرا كه در شرایط موجود خصوصی‌سازی بهترین راه‌حل بوده است. خصوصی‌سازی نسخه‌ای بوده كه با شرایط موجود حداكثر همخوانی را دارد.

هلدینگ خلیج‌فارس و بانک‌ها تخصص كافی برای مباحث مالی و ترازنامه‌ها را دارند. اما بقای تیم‌ها در بازی‌های آسیایی و توقعات هواداران، مورد نگرانی است و باید فكر خوبی برای آن موارد كرد تا كمترین آسیب وارد شود و فرآیند انتقال و افزایش سهم بازار انجام شود. امید می‌رود با تقویت فعالیت‌های اقتصادی این ۲ باشگاه شرایط خوبی را شاهد باشیم.

معماری با اشاره به انتقال‌های مشابه در سایر كشورها خاطرنشان كرد: خصوصی‌سازی بسیار حساس است و با توجه به جمعیت فوتبال دوست ایران باید مراقبت بیشتری از آن صورت گیرد تا به تدریج هلدینگ‌ها و بانک‌ها بتوانند سهام را وارد فرابورس كرده تا به سوددهی برسد و سهم هواداران بیشتر شود و به ۵۱ به ۴۹ برسیم. كسانی كه برای این نسخه تصمیم‌گیری كردند، به همه شرایط آن واقف بودند.

عضو هیئت‌علمی دانشكده تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به پیش‌بینی موانع این مسیر گفت: دولت باید بخش خصوصی را حمایت كند و منابع درآمدی حق پخش و قانون کپی‌رایت نیز برای باشگاه‌ها فراهم شود. توجه بخش خصوصی در قسمت تربیت بازیكنان و خریدوفروش آنها قرار دارد و باید مراقب بود توسعه ورزش در اولویت‌های بعدی قرار نگیرد. البته در همه دنیا این‌گونه است و به همین دلیل دولت با حساسیت بالایی خصوصی‌سازی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نامزدی امباپه و انریکه برای دو جایزه ارزشمند
  • رامین حسین پور بهترین آهنگساز فستیوال لس‌آنجلس شد
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • «نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • عنوان بهترین دروازه بان آسیا کف آرزوهای من بود
  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد