Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر مسائل بین‌الملل و فعال دانشجویی گفت: مجلس باید قانونی را تصویب کند که در صورت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل یا حتی تمدید تحریم تسلیحاتی، ایران اجرای همه تعهدات هسته‌ای خود را متوقف، بازرسان آژانس را اخراج و دوربین‌های آن را جمع‌آوری کند.

حسین حاجیلو، پژوهشگر مسائل بین‌­الملل و فعال دانشجویی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون اقدام اخیر آمریکا برای  فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: ابتدا لازم است این نکته را متذکر شوم که ما با دو متن مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یکی متن برجام و یکی هم متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل. قطعنامه شورای امنیت متن برجام را تایید کرده و به عنوان یکی از ضمائم خود آورده است؛ بنابراین برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است. آمریکا ادعا می­کند که برجام موضوعی جدا از قطعنامه ۲۲۳۱ است و همه استدلال­هایش درباره فعال­سازی مکانیزم ماشه برای بازگشت تحریم­های شورای امنیت به قطعنامه ۲۲۳۱ برمی­گردد، نه به برجام.

حاجیلو در ادامه گفت: در سال­های پیش از برجام، شورای امنیت سازمان ملل چند قطعنامه به بهانه هسته­ای علیه ایران تصویب کرده بود. با وجود اینکه بهانه­ی این قطعنامه‌­ها، هسته ­ای بود، اما علاوه بر حوزه‌­ی صنعت هسته­ای، دو حوزه­ی دیگر یعنی تسلیحات متعارف (مانند هواپیمای جنگنده، تانک، ضدهوایی و ...) و موشکی نیز در این قطعنامه­ها مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود. در قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم­های هسته­ای تعلیق شدند، تحریم­های تسلیحاتی تا ۵ سال و تحریم­های موشکی تا ۸ سال تمدید شدند.
وی افزود: روز ۲۷ مهر ۹۹ موعد ۵ سال تحریم تسلیحاتی به پایان می­رسد. آمریکا برای اینکه تحریم­های تسلیحاتی علیه ایران خاتمه پیدا نکند، چند سناریو را طراحی کرد. اولین سناریوی آمریکا تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت بود که فقط آمریکا و دومینیکن به آن رای مثبت دادند. پس از آن آمریکا سناریوی دوم خود را شروع کرد و در ۳۰ مرداد اعلانیه­ای برای فعال کردن مکانیزم ماشه­ی قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت علیه ایران (طی ۳۰ روز) به شورای امنیت ارائه کرد.

حسین حاجیلو اظهار کرد: با وجود این که آمریکا از برجام خارج شده است، اما ادعا می­کند که در بند ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱، از آمریکا به عنوان یکی از اعضای مشارکت کننده در برجام (JCPOA participant) نام برده شده است. منظور آمریکا از «عضو مشارکت­کننده»، عضو موسس است، یعنی آمریکا شانیت موسس بودن در برجام برای خود قائل است و ادعا می­کند که خروج از برجام مانع از موسس بودن او نمی­شود. برای فعال شدن مکانیزم ماشه لازم است یکی از کشور‌ها که از طرف مقابل شکایت دارد، یک «اعلانیه­ی عدم پایبندی» (notification) به شورای امنیت بدهد. عمده­ی استدلال آمریکا برای بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت بر اساس بند‌های ۱۰ و ۱۱ از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بنا شده است.

وی گفت: البته این­ها ادعای آمریکا است و ما نمی­توانیم چنین ادعایی را بپذیریم، اما همه‌­ی دعوا‌ها از این نقطه شروع می­شود که «آیا آمریکا عضو مشارکت­ کننده است یا نه؟». به عبارت دیگر، اگر آمریکا بتواند در شورای امنیت، عضویت خود در برجام را اثبات یا تحمیل کند، در نتیجه می­تواند تحریم‌­های شورای امنیت علیه ایران را برگرداند. تفاوتی بین حق و قدرت آمریکا وجود دارد، یعنی این که «آمریکا حق بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد» با اینکه «آمریکا توان بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد» تفاوت می­کند و مسئله اصلی در حال حاضر توانمندی آمریکا در بازگرداندن تحریم­ها است. این که آمریکا بتواند قرائت خود را حاکم کند، بستگی بسیار زیادی به واکنش­های ایران دارد. تفاوتی بین حق و قدرت آمریکا وجود دارد، یعنی این که «آمریکا حق بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد» با اینکه «آمریکا توان بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد» تفاوت می­کند و مسئله اصلی در حال حاضر توانمندی آمریکا در بازگرداندن تحریم­ها است. این که آمریکا بتواند قرائت خود را حاکم کند، بستگی بسیار زیادی به واکنش­های ایران دارد.

پژوهشگر مسائل بین‌­الملل افزود: متاسفانه قرائت مسلط در کشور ما و دولت ما بر این اساس است که آمریکا نمی­تواند تحریم­های شورای امنیت را برگرداند. ما باید توجه داشته باشیم که پیش از این نیز دولت پیش­بینی کرده بود که آمریکا نمی­تواند از برجام خارج شود و کشور‌های اروپایی تحریم­های آمریکا را اجرا نخواهند کرد، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد؛ لذا دولت و نظام باید احتمال موفقیت آمریکا در بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را صفر ندانند.

حاجیلو بیان کرد: درصورتی که دعوا در شورای امنیت بالا بگیرد، نهایتا باید این «تصمیم» در شورا گرفته شود که «آیا آمریکا حق ارائه­ی «اعلانیه­ی عدم پایبندی» (notification) دارد یا نه؟» این تصمیم باید به رای گذاشته شود. در شورای امنیت دو نوع تصمیم وجود دارد. تصمیمات ماهوی و رویه­ای. تصمیمات رویه­ای درباره­ی آیین­کار این شورا است و در این نوع از تصمیمات، ۵ کشور دائم، حق وتو ندارند و صرفا در تصمیمات ماهوی حق وتو دارند. ماهوی بودن یا رویه­ای بودن یک تصمیم نیز قابل وتو کردن است و ۵ کشور دائمی هنگام تصمیم­گیری درباره رویه­ای یا ماهوی بودن یک «تصمیم» می­توانند از وتو استفاده کنند و یک تصمیمِ رویه­ای را تبدیل به ماهوی کنند؛ و در تصمیم ماهوی نیز از وتوی خود استفاده کنند که به آن دابل وتو گفته می­شود.

پژوهشگر مسائل بین­ الملل افزود: حال تصور کنیم که در شورای امنیت قطعنامه‌ه­ایی ارائه شود که طبق آن آمریکا حق دادن notification به شورای امنیت ندارد. برای جلوگیری از وتوی آن توسط آمریکا، این قطعنامه بصورت رویه­‌ای ارائه شود. اما در آن هنگام آمریکا رویه‌­ای بودن آن را وتو می­کند و تبدیل به ماهوی می­شود و در مرحله بعد این قطعنامه را وتو می­کند؛ بنابراین اگر شورای امنیت بخواهد در این زمینه «تصمیم» بگیرد، آمریکا دست­بسته نخواهد بود.

حسین حجیلو گفت: احتمال دیگری که مطرح می­شود این است که بعد از ۳۰ روز، آمریکا اعلام کند که تحریم‌­ها بازگشته، اروپایی­‌ها سکوت کنند و روسیه و چین ادعا کنند که تحریم‌­ها بازنگشته است. این شرایط به معنای تضعیف شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. این احتمال بسیار ضعیف است به این دلیل که اعضای دائم شورای امنیت راضی نمی­شوند ساختار این شورا تضعیف شود، چرا که حق وتو، قدرت بی ­نظیری به آن­ها در فضای بین­‌الملل داده است و تضعیف این ساختار و حق وتو به ضرر آنان خواهد بود.   وی مطرح کرد: سناریوی دیگری هم وجود دارد که احتمال آن هم زیاد است. این احتمال وجود دارد که اروپا یک قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی با قید زمانی مشخص (مثلا ۵ سال) ارائه کند. در این صورت آمریکا احتمالا رضایت می­دهد، اروپا هم که راضی است و می­ماند روسیه و چین. روسیه و چین هم در چنین شرایطی به اراده ایران برای مقابله نگاه می­کنند.

حاجیلو افزود: درصورت بازگشت تحریم­‌های سازمان ملل عملا هیچ امتیازی برای ایران در برجام باقی نمی­‌ماند. درصورتی که ایران واکنشی نشان ندهد، این ادراک در طرف آمریکایی و اروپایی تقویت می­شود که ایران ضعیف است و بنابراین می­توان آن را تحت فشار قرار داد. عمل آمریکایی­‌ها بستگی بسیار زیادی نسبت به واکنش ایران دارد. اگر برهه­ی خروج آمریکا از برجام را نیز مرور کنیم، میبینیم که آن­ها زمانی از برجام خارج شدند که مطمئن شده بودند ایران واکنش جدی نشان نمی­دهد. نیکی­هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل چند روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفته بود که ما می­دانیم که اگر از برجام خارج شویم، ایران در برجام می­ماند. موگرینی هم گفته بود آقای روحانی به ما تضمین داده بود که از برجام خارج نمی­شود؛ لذا این انفعال می­تواند پیام ضعف به طرف خارجی مخابره کند. درصورت بازگشت تحریم­‌های سازمان ملل عملا هیچ امتیازی برای ایران در برجام باقی نمی­‌ماند. درصورتی که ایران واکنشی نشان ندهد، این ادراک در طرف آمریکایی و اروپایی تقویت می­شود که ایران ضعیف است و بنابراین می­توان آن را تحت فشار قرار داد. عمل آمریکایی­‌ها بستگی بسیار زیادی نسبت به واکنش ایران دارد.

وی اظهار کرد: یک مسئله مهم دیگر، ادراک همپیمانان ما است. درصورتی که تحریم­های شورای امنیت برگردد و ایران هیچ واکنشی نشان ندهد یا واکنش درخوری نشان ندهد، چین و روسیه به این ادراک می­رسند که ایران آنچنان تمایل به غرب دارد که حتی با وجود صفر شدن امتیازاتش، در برجام باقی مانده است و تعهدات خود را اجرا می‌کند؛ لذا این دو کشور تعامل راهبردی با ایران شکل نخواهند داد.

پژوهشگر مسائل بین­ الملل با تأکید بر اینکه در صورت بازگشت این تحریم­‌ها، عملا امتیازات ایران از برجام صفر می­شود، گفت: در نتیجه بهترین اقدام این است که اجرای همه تعهدات هسته­‌ای ایران در برجام متوقف شود. مهمترین بخش از تعهدات ایران، بخش نظارت­ها و بازرسی­های آژانس بین­المللی انرژی اتمی است. اما متاسفانه در ۵ گام کاهش تعهدات هسته­‌ای، این بخش از تعهدات دست­ نخورده باقی ماند و حتی در این مدت ارتقا یافت. آقای ظریف در نامه خود به شورای امنیت آمار عجیبی از بازرسی­‌های آژانس داده است. طبق ادعای آقای ظریف، ۹۲ درصد از ظرفیت بازرسی و نظارت آژانس بر ایران متمرکز است! و بقیه کشور‌های دنیا، ۸ درصد! این آمار و بیانیه مشترک اخیر سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی نشان می­دهد که دولت قصدی برای کاهش تعهدات نظارتی برجام ندارد و این بسیار خطر آفرین خواهد بود.

حاجیلو در پایان گفت: ابتدا وظیفه دولت است، اما بنده هیچ امیدی به دولت آقای روحانی ندارم، لذا اگر مجلس شورای اسلامی ادعای انقلابی­گری دارد باید وارد این مسئله شود و با تصویب یک قانون محکم، اجازه­ی اجرای یک­طرفه­ی برجام را به دولت ندهد. مجلس شورای اسلامی باید قانونی را تصویب کند که درصورت بازگشت تحریم­های شورای امنیت سازمان ملل یا حتی تمدید تحریم تسلیحاتی، ایران اجرای همه تعهدات هسته­ ای خود را متوقف، بازرسان آژانس را اخراج و دوربین ­های آن را جمع­ آوری کند. با توجه به اینکه آمریکا ۳۰ مرداد اعلانیه خود را به شورای امنیت داده است، مجلس باید فوریت این موضوع را در نظر بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازگرداندن تحریم های شورای امنیت بازگشت تحریم های شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل بازگرداندن تحریم ها پژوهشگر مسائل بین صورت بازگشت تحریم همه تعهدات هسته تحریم تسلیحاتی ایران در برجام شورای امنیت شورای امنیت برجام خارج قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران نشان ندهد آمریکا حق رویه ای هسته ای حق وتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

شاخص‌های ارزی در بازار روز گذشته به رشد نرخ خود ادامه دادند. به عقیده فعالان ارزی، نرخ دلار در بازار روز یکشنبه به کف حمایتی خود برخورد کرده و پس از آن به واسطه بازگشت خریداران به بازار تغییر روند داده است. به نظر می‌رسد بازار ارز پس از نوسانات قیمتی یک ماه اخیر اکنون به دنبال بازیابی کریدور آرامش است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دامنه نوسانات نرخ ارز کوچک نشد. در حالی که انتظار می‌رفت پس از اتمام روند کاهشی بازار و اصلاح آن، نرخ شاخص‌های ارزی وارد بازه ثبات شود؛ قیمت این پول‌های خارجی در جریان یک روند افزایشی جدید قرار گرفتند. به عقیده برخی از تحلیلگران روند کاهشی به گونه‌ای بود که نقطه ورود مناسبی برای معامله‌گران به وجود آورد در نتیجه بسیاری از افراد در سطوح قیمتی کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی اقدام به خرید کردند که این بالا رفتن میزان تقاضا منجر به رشد نرخ شد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار ارز در یک ماه اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. بر اساس نرخ‌های نقدی ثبت شده، قیمت این ارز از ابتدای سال تا روز ۲۶ فروردین ماه حدود ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده بود. این در حالی است که در صورت احتساب نرخ‌های فردایی، بازدهی دلار در بازه مذکور حدود ۱۶ درصد بود. اما پس از تخلیه هیجانات سیاسی، نرخ بازدهی این ارز از ابتدای سال، در روز‌های ابتدایی هفته جاری به زیر یک درصد رسید.

فعالان بازار عامل اصلی تشدید روند کاهشی را حمایت‌های بانک مرکزی می‌دانند. اکنون که از حجم سیگنال‌های منفی موجود در فضای اخبار کاسته شده به نظر می‌رسد بازار در حال بازیابی نقطه تعادل عرضه و تقاضا است. البته باید توجه داشت که در روز‌های اخیر مقامات بانک مرکزی اقدام به انتشار برخی سیگنال‌های مثبت کرده‌اند.

محسن کریمی، معاون بین‌المللی بانک مرکزی در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی گفت: «خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.»

او در ادامه افزود: «بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.»

در سال گذشته نیز اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و همچنین بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی توانست انتظارات تورمی بازار را برای مدتی کنترل کرده و زمینه‌ساز ورود نرخ ارز به بازه ثبات ۳ ماهه شود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه به رقم ۶۱ هزار تومان رسیده بود در عصر دیروز با رشدی هزار و ۵۵۰ تومانی در رقم ۶۲ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید. سکه طلا نیز در این روز با رشد قیمت چشمگیر ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومانی در رقم ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست