Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@04:41:08 GMT

تغییر ریل تأمین مالی اقتصاد از بانک به بورس

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۰۰۷۰

تغییر ریل تأمین مالی اقتصاد از بانک به بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در جمع فعالان بازار سرمایه گفت: ریل تأمین مالی اقتصاد کشور از منابع بانکی به منابع بازار سرمایه و بورس تغییر می‌یابد.

به گزارش مشرق، فرهاد دژپسند امروز در جمع فعالان بازار سرمایه در محل وزارت اقتصاد به بررسی وضعیت بازار سرمایه و بورس پرداخت که بخشی از این جلسه به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار سهام +عکس

دژپسند در این جلسه گفت:‌ یک روزی نفت به عنوان منابع اصلی بودجه کشور بود و خدماتی مانند آموزش رایگان، بهداشت و درمان با بودجه نفت تأمین می‌شد اما امروز باید خدمات مهم دلت از مالیات تأمین شود که آن هم نیازمند افزایش ظرفیت اقتصاد است تا مالیات از آن برداشت شود.

وی افزود: وقتی می‌گوییم نفت نباشد و به جای آن از مالیات تأمین شود یعنی باید یک اقتصاد پویا و قوی داشته باشیم که امکان دریافت مالیات و تأمین مالیه عمومی وجود داشته باشد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: امروز انگار نفت نداریم، بانک‌ها هم برای یک دوره خوب نقش ایفا کردند، اما الان باید بانک‌ها به جایی برگردند که فلسفه ذاتی بازار پول تعریف شده است. به ناچار باید به کریدور اصلی و ذاتی اقتصاد یعنی تأمین مالی از طریق بورس و بازار سرمایه برگردیم. 

دژپسند تأکید کرد: اولین جا تقابل فرهنگ بازار سرمایه و فرهنگ اقتصاد نفتی است. اگر این تقابل و با تأکید می‌گوییم تقابل نه اینکه تفاوت بین فرهنگ نفتی و رانتی، رخوت، سستی، تکیه بر دیگران، چشم به دست دولت داشتن با فرهنگ بازار سرمایه باشد یعنی فرهنگ عقلانیت، حسابگری، ریسک‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و بلندمدت‌نگری باید جایگزین فرهنگ نفتی شود. 

بیشتر بخوانید: تصمیمات مهم دولت بـرای حمایت از بازار سرمایه

وی این را هم گفت:‌ وقتی یک نفر به عنوان سرمایه‌گذار خرد وارد بازار سرمایه می‌شود چشمش فقط به بازدهی است اما اگر گرفتار کوتاه‌مدت شدیم یک انحراف است. اگر هر روز انتظار داشتیم بازار ۵ درصد رشد کند یک اشکال در کار وجود دارد. بنابراین باید فرهنگ بازار سرمایه حاکم شود و تغییر در رویکرد انجام شود چون ما گرفتار حواشی بازار هستیم. آیا الان بحران یا شبهه بحران و یا نوسان‌گیری است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هنوز فرهنگ بازار سرمایه قوام و استقرار لازم را پیدا نکرده است. حتی در درون شما فعالان بازار هم نهادینه نشده است که فرمایش برخی از شما نشان می‌دهد. 

دژپسند ادامه داد: راه‌حل برای در امان ماندن از زلزله این است که پایه‌ها را مستحکم‌ بسازیم و فقط دنبال راه فرار و خروج نباشیم. همانگونه که کشورهای زلزله‌خیز صنعت ساختمان را مطابق زلزله تغییر می‌دهند و مستحکم می‌کنند تا زلزله کمتر اثر را داشته باشد. در بازار سرمایه هم باید فرهنگ  ساختار و ابزارها به گونه‌ای چفت و بست شود که از قبل پایداری‌ پایه‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: باید کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود خودش را طوری تربیت کند که با وزش باد مثل بید نلرزد. بنابراین بازار سرمایه جزو رکن اصیل اقتصاد است و نباید نگران باشیم که مردم به این بازار روی آورده‌اند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: یک روزی ۷۰۰ هزار فعال در بازار سرمایه بودند الان می‌گویند ۵ میلیون نفر و یا اغماض ۸ میلیون نفر هستند. بنابراین نه ۵ میلیون و نه ۸ میلیون نفر زیاد هستند و نه این اعداد کوچک هستند. بنابراین چرا احساس می‌شود که حضور مستقیم مردم در بورس نگران‌کننده است و باید مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند.

به گفته دژپسند، براساس تحقیقی که در سازمان بورس انجام شده کمتر کشوری وجود دارد که دامنه نوسان در بورس یک تا ۲ درصد باشد. در برخی از کشورها دامنه نوسان تا ۳۰ درصد هم وجود دارد.

وی افزود: راهکار ما برای بازار سرمایه استحکام و استقرار بازار سرمایه توانمند، زاینده، بالنده و پویا است که باید فعالان بازار این راهکارها را بدهند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برخی از اعضای جلسه به جلسه دیگری رفتند که در مورد ۱۵ پروژه وزارت راه و شهرسازی تشکلی شده است که پیشنهاد داده‌اند این پروژه‌ها به صورت سهامی عام یا صندوق پروژه و یا به روش‌های دیگر تأمین مالی از طریق بورس اجرا شوند و جدول زمانی برای تأمین مالی از بورس تهیه کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین وزارت اقتصاد سازمان بورس وزارت راه و شهرسازی فرهاد دژپسند مشرق بورس شاخص بورس بورس تهران بازار بورس وزیر امور اقتصادی و دارایی فرهنگ بازار سرمایه بازار سرمایه فعالان بازار تأمین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۰۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

مصطفی صفاری گفت: اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی که از عوامل خارجی است کاهش پیدا کند می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال شاهد بهبود شاخص‌ها در بورس خواهیم بود.

مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و سریعا از بین می‌روند. اما شوک‌های اقتصادی اینطور نیستند و اثر بلند مدت دارند، گرچه اگر شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی شود، اثر آن بلند مدت می‌شود.

صفاری در ادامه بیان کرد: مرداد سال ۹۹ که ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار شده بود، سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش بورس به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و آقای رئیسی قول دادند که به این وضعیت رسیدگی کنند. اما به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی که در این دولت انجام شد و شوک‌های سیاسی که اتفاق افتاد، ارزش بورس به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.


این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار بورس گفت: هرچقدر که حوادث سیاسی کمتر اتفاق رخ دهد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جاماندگی خود را برطرف کند. دو سال است که شاخص بورس جا مانده است. پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران این است که اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد، امسال شاهد افزایش شاخص بورس خواهیم بود. البته در قانون بودجه امسال مواردی ذکر شده بود که مخالف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس است امیدواریم مجلس جلوی آن‌ها را بگیرد.


وی درخصوص اعتراض شرکت‌های تامین سرمایه درباره بند ۳ بودجه ۱۴۰۳، گفت: قانون بند ۳ این بود که افراد حقیقی تا ۵۰ میلیارد و افراد حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و بیش از این مقدار باید مالیات بپردازند. واقعیت این بود که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی و هزار فعال بازار گفتند که این قانون مخالف سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی است که قانونگذار تعیین کرده بود. در واقع قرار بود که این قانون کمک‌کننده باشد و این موضوع را برای بازار سرمایه مستثنی کنند.

وی در پایان گفت اگر بازار بورس مثبت شد، مردم مانند سال ۹۹ سریعا سرمایه خود را وارد بازار نکنند و از طریق سبدگردان‌های یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی