Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:32:01 GMT

توسعه صنایع فرهنگی موجب افزایش اشتغال می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۲۵۷۹

توسعه صنایع فرهنگی موجب افزایش اشتغال می‌شود

در شرایط اجتماعی همانگونه که اقتصاد متأثر از فرهنگ است، فرهنگ هم بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد و توسعه صنایع فرهنگی نه تنها اندیشه و خلاقیت را تقویت می‌کنند، بلکه باعث افزایش اشتغال می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، امین عارف نیا - مدیرعامل این مؤسسه - در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان این موسسه و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت:‌ حدود یک درصد جمعیت فعال جهان در عرصه صنایع خلاق فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آمار یونسکو ۲۹٫۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در صنایع خلاق اشتغال داشته‌اند و این به معنای فعالیت حدود یک درصد از جمعیت فعال جهان در عرصه صنایع خلاق است.

وی افزود:‌ سهم صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۱۸، سه درصد بوده است و در ۱۳ سال گذشته تجارت جهانی صنایع خلاق ۷ درصد رشد داشته است.
 

فرهنگ از پایه‌های مهم اقتصاد کشورها

محمدحسین ایمانی خوشخو - رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی - نیز در ادامه این مراسم با اشاره به وضعیت فعلی فرهنگ در کشور گفت: در فضای فعلی فرهنگی کشور وشاید درگذشته نیز هیچگاه فرهنگ جزو اولویت‌های مهم کشور نبوده است. حال اینکه چقدر توانستیم از منابع فرهنگی بهره بگیریم؛ سوالی است که باید از خود بپرسیم. زیرا با وجود اینکه دارای منابع فرهنگی غنی هستیم، اما متاسفانه در کشورمان این منابع هیچگاه مولد نبوده‌اند و بهره‌گیری چندانی از این منابع برای توسعه کشور نشده است.

وی فرهنگ را جزو پایه‌های مهم اقتصاد کشورها پیشرو دانست و عنوان کرد: در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا فرهنگ جزو پایه‌های مهم اقتصاد است، اما در کشور ما که چند سالی است در بحران اقتصادی گرفتار شده‌ایم، به تازگی توجه مدیران و تصمیم‌گیران رده بالا به فرهنگ جلب شده و امروز توانسته ایم در حوزه برنامه‌ریزی به ادبیات مشترک برسیم.

به گفته ایمانی خوشخو، این نگرش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک کمک بگیر است باید تغییر کند و خود به عنوان مولد در جریان فعالیت‌های فرهنگی باشد.

ظرفیت‌سازی برای اشتغال دانش‌بنیان فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی، گردشگری، هنر و فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت‌های ارتقای توسعه، کارآفرینی فرهنگی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه‌های مورد تفاهم، ایجاد تعامل موثر میان اندیشمندان و محققان حوزه‌های مرتبط با هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و رسانه‌ای و حمایت و تجاری‌سازی صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم مبتنی بر دستاوردهای علمی، پژوهشی و تجارب علمی هنرمندان بخشی از محورهای این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امین عارف نیا پارك علم و فناوري فرهنگ صنایع فرهنگی صنایع خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هدایت نقدینگی به‌سمت تولید صنایع پایین‌دست نفت افزون بر بی‌نیازکردن کشور، اشتغال ایجاد می‌کند و برای مردم نیز سودآوری به‌ همراه خواهد داشت.

پرویز محمدنژاد با بیان اینکه تعامل بانک‌ها با صنعت نفت، همکاری برد - برد تلقی می‌شود، به خبرنگار شانا گفت: ایجاد و تقویت سازوکارهای حضور نظام بانکی در صنعت نفت، افزون بر پرکردن خلأ کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت، موجب کارآمدی و سودآوری پایدار و اقتصادی نظام بانکی کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید سرمایه‌های سرگردان در حوزه‌های مسکن، خودرو و... را به سوی صنعت به‌ویژه صنعت نفت سوق داد، افزود: هدایت منابع بانک‌ها به سمت پیشران و لوکوموتیو اقتصاد ایران بدون تردید به سامان‌دهی و نقش‌آفرینی مثبت بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور منجر می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: حضور سودآور و منطقی بانک‌ها در صنعت نفت و گاز، زمینه‌ساز تقویت توانمندی بانک‌ها برای حضور پایدار در این صنعت و سودآوری پایدار برای بانک‌ها می‌شود. این شرایط نه‌تنها به تقویت نظام بانکی و رضایت سهام‌داران آن‌ها منجر می‌شود، بلکه اقتصاد ملی به‌ویژه بازار سرمایه را در مسیر رشد و رونق قرار می‌دهد.

محمدنژاد اظهار کرد: هدایت نقدینگی به‌سمت تولید صنایع پایین‌دستی نفت افزون بر بی‌نیازکردن کشور، اشتغال ایجاد می‌کند و برای مردم نیز سودآوری به‌ همراه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است