Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@06:27:53 GMT

طبع، خواص، مضرات و مُصلح پسته در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۳۵۳۶

طبع، خواص، مضرات و مُصلح پسته در ویکی آنا

پسته یکی از سالم‌ترین تنقلات است که در اشکال مختلفی از جمله پسته خام، بوداده، شور و پسته تازه که اواخر تابستان می‌آید، در دسترس است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پسته بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های ب۱، ب 3، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست.

طول درخت پسته در مناطق حاره تا ارتفاع ده متر هم می رسد، ولی در مناطق معتدله ارتفاع آن کمتر است و به صورت درختچه در می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متون طب سنتی ذکر شده که دو نوع جبلی (وحشی و خودرو) و بستانی دارد. که نوع دوم از پسته جبلی درشت تر است. افغانستان، سوریه، نواحی مدیترانه، کالیفرنیای آمریکا و ایران (رفسنجان، دامغان، خراسان و قزوین) از نواحی پرورش درخت پسته است. میوه درخت پسته در یک سال دارای مغز می باشد و در یک سال مغز ندارد که به آن بزغنج می گویند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مهم پسته در جهان به حساب می‌آید.

پسته غیر مقشر، یعنی پسته به همراه پوست، تا مدت ها سالم می ماند، اما نوع مقشر، یعنی پسته ای که پوستش کنده شده باشد، اگر چند روز بماند تازگی و طراوتش را تا حدی از دست می دهد و بهترین پسته، پسته تازه است که به تازگی پوستش را کنده باشند و تازه مقشر شده باشد.


خواص و مضرات پسته

فیبرهای غذایی موجود در پسته، آن را برای معده ما بسیار مفید می سازد؛ زیرا این گیاه در حفظ صحیح حرکت روده ما و دور ماندن از یبوست نقش مهمی دارند و در نتیجه سیستم گوارشی ما را سالم نگه می دارند. درمان درد کمر و استخوان با مصرف روزانه ۱۰ تا ۲۰ گرم پسته درمان استفراغ‌های صفراوی با مصرف روزانه ۲ عدد پسته مصرف پوست سرد و خشک پسته به عنوان خارجی ترین لایه میوه این گیاه به صورت مضغ (مزمزه و مکیدن این پوسته در دهان) باعث تقویت مخاط لثه می شود، پس مقوی دندان و بافتهای دهانی محسوب می گردد.

بعضی محققان عقیده دارند که پروتئین پسته به اندازه‌ای است که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای گوشت و حبوبات دانست.  در ضمن روی موجود در آن نیز در رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن بسیار مؤثر است. علاوه بر اینها وجود کلسیم و آهن در پسته سبب شده که این نوع خشکبار نقش بسیار مهمی در استحکام‌بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی‌های ناشی از فقرآهن داشته باشد. کاهش خطر ابتلا به آرتروز به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی منبع غنی از پروتئین گیاهی و مناسب برای اضافه شدن به رژیم‌های غذایی وگن و گیاه‌خواری دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و موثر در پیشگیری از انواع سرطان به ویژه سرطان ریه، پوست و پروستات منبع غنی ویتامین ب ۶، موثر در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی درمان بیماری‌های قلبی و عروقی از طریق کاهش کلسترول خوردن پسته برای افزایش حافظه و تقویت ذهن نیز مفید است ولی باتوجه به اینکه خاصیت چاق‌کنندگی دارد، اگر رژیم دارید، اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. بهبود عملکرد مغز و هوش کودکان به دلیل دارا بودن ویتامین ب ۶ دارای اسید چرب و موثر در رشد مو پیشگیری از پیری زودرس با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد

منبع غنی پتاسیم و کلسیم و موثر در پیشگیری از پوکی استخوان درمان کم خونی با مصرف روزانه ۱۰ عدد پسته به همراه یک قاشق شربت زرشک پسته به علت گرم و خشک بودن، در بهبود سرفه های رطوبی بلغمی موثر بوده و به طور کلی در درمان گروهی از سرفه های مزمن مفید است. برخلاف خود پسته، پوست آن خاصیت سرد و خشک دارد و مصرف آن برای تقویت معده و قلب توصیه می‌شود. در ضمن اسهال را نیز برطرف می‌کند. دم کرده پوست سبز پسته حالت دل به هم خوردگی و استفراغ را از بین می برد. برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن بنویشید.

مغز پسته حاوی اسیدهای چرب مفید بوده، اما مصرف آن به افرادی که میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست. برخی از افراد معتقدند که مصرف زیاد پسته، باعث کثیف شدن خون می شود که این به دلیل بالا رفتن ازت در خون است و اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماریهای نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه، باید از خوردن پسته خودداری کنند.


طبع پسته چیست؟

متون طب سنتی ایران مزاج مغز پسته را  گرمتر از گردو می دانند و در مجموع مزاج دوم گرم و خشک برای پسته قائل شده اند، ولی برخی از این متون تا سوم گرم و سوم خشک نیز برای پسته در نظر می گیرند.

جالب است بدانید قسمت‌های مختلف این آجیل طبع یکسانی ندارند. طبع مغز پسته از دیدگاه طب سنتی گرم و خشک و صفرازاست. پوست نازک قرمز رنگی که روی مغز آن قرار دارد، طبع معتدلی دارد و طبع پوست سبز رنگی که روی پسته تازه قرار دارد، سرد و خشک است. در واقع هرچه از قسمت مغز این آجیل دور می‌شویم میزان گرمی آن کاهش می‌یابد.

مصلح پسته چیست؟
مصلح پسته آشامیدن سرکه و خوردن انار ترش و زردآلوی خشک ترش و میوه های بارده و کلا خوردن ترشی است.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: خواص پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۳۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز، نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد.

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

به طور کلی هر فنجان نخود فرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.

علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

کدام سبزیجات چاق‌کننده هستند؟ کد خبر 847497 برچسب‌ها خواص مواد غذایی چاقی خبر مهم

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟