Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جواد اشرفی گفت: امروزه فعالیت های صنعتی تالاب شادگان را تهدید نمی کند بلکه پساب شهری شادگان همچنان وارد تالاب می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تالاب ۵۷۰ هزار هکتاری شادگان این روزها حال خوشی ندارد. خشکی و نمکزار، ۸۰ درصد تالاب را به اغما برده و فقط ۲۰ درصد آن در شرایط تالابی قراردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی کرده‌ است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه هم اکنون در فصل گرم سال هستیم، تالاب شادگان وضعیت خوبی ندارد. در این فصل تبخیر آب چندین برابر است و ورودی آب نیز کم می شود. این روند در تمامی تالاب های کشور وجود دارد. 

او افزود: تالاب های کشور همواره به چند منبع مشخص وابسته بوده که غالب آن‌ها بارش و رودخانه‌های منتهی به تالاب‌ها هستند. امروزه فعالیت‌های صنعتی، تالاب شادگان را تهدید نمی‌کند بلکه پساب شهری شادگان همچنان وارد تالاب می شوند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: طبیعتا پساب وارد هر منطقه ای شود با توجه به آلودگی های میکروبی می تواند ایجاد مشکل کند. حجم پسابی که وارد می شود نسبت به حجم تالاب بسیار کم است اما همین امر نیز اشتباه بوده و باید اصلاح شود. 

اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود پساب به تالاب شادگان افزود: در راستای مقابله با این معضل تصفیه خانه پساب های شهر شادگان در دست احداث است. این تصفیه خانه 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن کمک بسزایی به حفظ تالاب شادگان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مطالبه جدی ما تامین حقابه تالاب شادگان است. در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است. در همین راستا به وسیله یک کانال حقابه ای به اندازه 5 متر مکعب بر ثانیه از کارون به تالاب شادگان سرازیر می شود.

او با اشاره به اینکه حقابه تالاب شادگان تامین نمی شود، اذعان کرد: در این راستا و برای بهبود وضعیت تالاب شادگان نیاز است تا حقابه این تالاب از رودخانه جراحی نیز تحقق یابد. این مقوله تنش زا شده است و آب کمی از جراحی به تالاب شادگان هدایت می شود.

اشرفی در پایان گفت: با توجه به ریزش های جوی و سیلاب ها وضعیت شادگان در یک سال اخیر بهبود یافته است اما این مقدار مورد تایید ما نیست و باید تلاش شود تا با تامین حقابه این تالاب و چیزی که حق آن است وضعیت این تالاب را به حالت استاندارد برگردانده تا شاید از فهرست قرمز جهانی خارج شود.

انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محیط زیست خوزستان اشرفی تالاب شادگان تالاب شادگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه که در قالب تور رسانه‌ای از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند گفت:  ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری رهاسازی شده است که این میزان ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از حقابه مصوب این تالاب‌ها بوده است.

سعید شهند با بیان اینکه امسال پس از ۲۰ سال تالاب‌های طالقان، قوپی باباعلی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده و شاهد جریان یافتن حیات و بازگشت پرندگان به این تالاب‌ها هستیم، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت محیط زیستی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود این تالاب‌ها در زمره زنده‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم.

این مقام زیست محیطی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان، تابستان امسال نیز حقابه محیط زیستی سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی‌برازان تامین و رهاسازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با رهاسازی حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه هم اکنون این تالاب‌ها از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند، به عنوان نمونه بسیار موفقی در سطح کشور به شمار می‌آیند.

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان غربی در قالب تور رسانه‌ای از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند.

شهریستان نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های درگه‌سنگی یا سیران گولی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست‌محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران