Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@18:30:18 GMT

انسان مدرن در احاطه اصوات مخرب

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۷۸۵۹

انسان مدرن در احاطه اصوات مخرب

ایسنا/خراسان رضوی انسان موجودی است تاثیر پذیر از محیط، همان گونه که بر محیط تاثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر می‌سازد، خود نیز تحت تاثیر محیط تغییر یافته قرار می‌گیرد و آن را در جهت اهداف و نیازهای فیزیکی و روانی خویش مورد استفاده و دگرگونی قرارداده و از منابع انرژی موجود درطبیعت به منظور تأمین نیازهای رفاهی خویش بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد و گسترش شهرها و تغییر سریع و مداوم محیط زیست نیز مصرف منابع انرژی را افزایش داده است.

انسان در پیله تغییرات خود ساخته اسیر شده و معضلات فراوانی او را  احاطه کرده است

محیط دگرگون شده که در ابتدا با هدف ایجاد فضای مطلوب و مناسب برای نیازهای پایه و اجتماعی انسان ایجاد شده بود، در تداوم رشد جمعیت و فشار بر منابع محیطی دچار مشکلات عدیده ای شده و فضای زیستی را به محیطی نامناسب، ناامن، پرازدحام و به تعبیری غیر قابل تحمل تبدیل نموده است. همه این موارد علاوه بر تغییرات فیزیکی، تاثیرات و دگرگونی‌های روحی و روانی و ذهنی را نیز برای انسان به دنبال داشته است. انسان امروز در پیله تغییرات خود ساخته اسیر شده و معضلات اجتماعی -روانی - زیستی فراوانی او را احاطه کرده است .

آلودگی‌های محیط زیستی در سه دهه اخیر بیش از گذشته توجه جهانیان را به خود معطوف داشته است. در این میان موضوع آلودگی صدای شهرها در اکثر ممالک به عنوان یک مشکل فرا گیر و بلکه جهانی مطرح است. آلودگی صوتی یا سر و صدا از انواع آلودگی‌های زیست محیطی است که سلامت جامعه و بقای موجودات زنده را تهدید می‌کند.

سر و صدا اثرات متعددی بر سلامت جسمانی و روانی انسان بر جای می‌گذارد

صدا یک پدیده فیزیکی ناشی از تراکم و افزایش متناوب هوا است که از یک منبع در تمام مسیرها منتشر می‌شود و آنچه که بلندی صدا را مشخص می‌کند فرکانس این تناوب‌ها است. سر و صدا یکی از عوامل مزاحم فعالیت‌های روزمره زندگی نظیر مطالعه، خواب و تفکر محسوب می‌شود و اثرات متعددی بر سلامت جسمانی و روانی بر جای می‌گذارد و یکی از مهمترین معضلات موجود برای محیط‌های شغلی و محیط زیست محسوب می‌شود. در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها سبب شده است که انسان در زندگی روزمره هر چه بیشتر تحت تاثیر اغتشاشات ناخوشایند صوتی قرار بگیرد.

یکی از عکس‌العمل‌های بدن انسان در برابر سر و صدا ترشح هورمون آدرنالین است

عوارض آلودگی صوتی در انسان به صورت مستقیم و فوری بروز نمی‌یابد. عوارض فیزیولوژیکی و روانی آلودگی صوتی روی انسان به صورت تدریجی ظاهر می‌شود و در درازمدت تأثیرمستقیمی در دستگاه عصبی انسان می‌گذارد و سبب کاهش سلامت عمومی افراد و افت شنوایی می‌شود. یکی از عکس‌العمل‌های بدن انسان در برابر سر و صدا ترشح هورمون آدرنالین است که سبب تغییر ضربان قلب و فشارخون می‌شود که از عوارض آن می‌توان بداخلاقی، خشونت ، عدم تمرکز، ضعف و خستگی و عملکرد ضعیف، آسیب به گوش داخلی از طریق هدایت استخوانی صدا و مشکلات ذهن، تمرکز و دقت در کودکان از دیگر آثار سوء صدا در بدن را  به شمار آورد.

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد کننده اضطراب در افراد سروصداست

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد کننده اضطراب در افراد سروصداست. مواجهه زیاد با تراز صدای بالا ایجاد عصبانیت و تحریک در عکس‌العمل فرد می‌شود. اعتقاد بر اینست که سروصدا یکی از عوامل مستقیم بیماری‌های روحی است و ممکن است سرعت یا شدت پیشرفت یک ناهنجاری روحی را بیشتر کند. شواهدی که دال بر ارتباط سروصدا با بیماری‌های روحی باشد، بسیار کم است و بیشتر براساس اثرات کلینیکی و بالینی سنجیده می‌شود. با وجود شواهد ضعیف، این شواهد دلالت بر وجود اثرات منفی سر و صدای محیط بر سلامت روحی افراد دارد. پژوهشگران نشان داده‌اند  که سروصدا تجربه ذهنی را تغییر می‌دهد و از این طریق بر احساس ادراک شده درونی افراد از قبیل خلق و سرزندگی تأثیر می‌گذارد.

سازمان جهانی بهداشت از صدای با فرکانس پایین به عنوان یکی از معضلات محیطی یادکرده است

در بیشتر تحقیقات اثر تراز صدا مطرح شده و در ارتباط با فرکانس صدا یا صدای با فرکانس پایین تحقیقات اندکی صورت پذیرفته است. سازمان جهانی بهداشت یکی از سازمان‌هایی است که از صدای با فرکانس پایین به عنوان یکی از معضلات محیطی یادکرده است. صدای کم فرکانس، صدایی با باند پهن است که محدوده فرکانسی آن ۲۰ الی ۲۰۰یا ۱۰ الی ۲۵۰ هرتز است. این صداها هم در محیط‌های صنعتی و هم در محیط‌های عمومی مشاهده می‌شود. از آنجایی که معمولاً ترازهای مواجهه با این صدا خیلی بالا نیست توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند.

صدای با فرکانس پایین معمولاً توسط منابعی نظیر سیستم‌های تهویه، پمپ‌ها، کمپرسورها، موتورهای دیزلی و توربین‌های گازی و غیره تولید می‌شود. به همین دلیل، این صدا علاوه بر محیط‌های صنعتی نظیر اتاق‌های کنترل، در مناطق مسکونی، اداری و غیره نیز وجود دارد. در مقایسه با اصوات فرکانس بالا، به صدای با فرکانس پایین توجه کمتری شده و قوانین موجود در ارتباط با کنترل آن نیز رضایت‌بخش نیست. پژوهشگرانی صدای با فرکانس پایین محیط را به عنوان عامل مستقیم اختلالات ذهنی می‌شناسند و چنین فرض می‌کنند که صدا به عنوان یک عامل تسریع کننده و تشدیدکننده اختلالات ذهنی نهفته است.

به طور کلی وجود صداهای مزاحم و ناهنجار و عدم آسایش در محیط کار و زندگی باعث آزار صوتی و  بر هم خوردن تعادل روحی و روانی افراد می‌شود. برای کاهش آلودگی صوتی در شهرها اقداماتی مانند ایجاد فضای سبز در اطراف خیابان‌ها به عنوان جاذب صدا، متمرکز نمودن مناطق تجاری در خارج از محدوده مسکونی، جلوگیری از عملیات شهرسازی و ساختمان‌سازی در برخی ساعات شبانه روز، آموزش عمومی از طریق دوره‌های آموزشی و نصب تابلو، رشد فرهنگی در مدیریت ترافیک، کاهش وسایل نقلیه موتوری به ویژه موتور سیکلت‌ها و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه غیر موتوری مثل دوچرخه، منع رفت وآمد کامیون و تریلی در سطح شهر با بهبود مهندسی ترافیک پیشنهاد می‌شود. همچنین ساخت دیواره‌های صوتی در اطراف راه‌ها و استفاده از مصالح جاذب صدا در واحدهای مسکونی و تجاری یا فضای سبز در حاشیة منازل مسکونی یا راه‌ها کمک زیادی در کاهش آلودگی شهر خواهد کرد.

منابع:

*تکیه خواه، ج و دیگران. (۱۳۹۸). «ارزیابی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهری و تأثیر آن برسطح اضطراب شهروندان شهر سنندج. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری. شماره ۳۲. صص:۱۲۷-۱۱۷.

*درخشان، ج و دیگران. (۱۳۹۸). « بررسی نقش دست برتری در اثرات ناشی از صدای با فرکانس پایین بر عملکردهای شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان». نشریه سلامت کار ایرانیان. شماره۵. صص:۷۴-۶۳.

*رضامند، ط. (۱۳۸۴). «بررسی تاثیرات روانی محیط بر رفتار انسان در حیطه مصرف انرژی». چهارمین همایش بین‌المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان. صص:۱۸-۱.

*عریضی، ح. ر و دیگران. (۱۳۸۶). «رابطه ادراک سروصدا با سرزندگی». تازه‌های علوم شناختی. شماره ۴. صص:۷۰-۶۶.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی صدا پژوهش آلودگی صوتی عنوان یک سر و صدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۷۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت فناوری‌های مدرن، دیتامحور، اطلاعات محور و هوشمندی ترافیک در حوزه حمل‌ونقل حرکت کنیم که برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون حمل‌نقل دانش‌بنیان می‌تواند این مسئله را به‌ویژه در دانشگاه‌ها و میان قشر دانشجو ایجاد کند.

سیدمحسن واعظی‌فر در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: به خود می‌بالم که علم و فناوری همکاران ما در شهر و کشور رشد پیدا کرده است تا جایی که در حمل و نقل هوشمند حرف برای گفتن دارند.

وی با تاکید بر اینکه دنیا نیز در حوزه حمل‌ونقل هوشمند رشد بسیاری پیدا کرده است و رو به جلو حرکت کرده است که امیدواریم ما نیز به سرعت آن‌ها برسیم، اضافه کرد: معضل کشور ما سوخت ارزان بود و به همین دلیل حمل‌ونقل عمومی و انبوه‌بر به‌ویژه هوشمند بودن مسیر و ترافیک تا حدودی مغفول واقع شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تصریح کرد: این موضوع به دلیل ارزان بودن سوخت بود اما در حال حاضر جامعه نشان داد که حتی اگر سوخت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، دیگر نمی‌شود برای آلودگی ناشی از سوخت کاری کرد.

وی ادامه داد: برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت فناوری‌های مدرن، دیتامحور، اطلاعات محور و هوشمندی ترافیک در حوزه حمل و نقل حرکت کنیم که برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند این مسئله را به ویژه در دانشگاه‌ها و میان قشر دانشجو ایجاد کند.

کد خبر 750132

دیگر خبرها

  • پوکو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم
  • آمادگی لازم برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی را داریم
  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • چیلیندری مدرن میراثی از دیتونا : بهترین مثال برای وقتی که درست می سازی و 50 سال بعد هم جوابه! (+تصاویر)
  • نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن