Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:21:43 GMT

هم‌افزایی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در شمال فارس

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۰۴۲۵

هم‌افزایی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در شمال فارس

در این نشست که پنجشنبه و به میزبانی شهرستان اقلید برگزار شد، مسوول کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: زیربنای پیشرفت هر سرزمینی، توسعه فرهنگ عمومی، به ویژه فرهنگ کتابخوانی آن خطه است.

صدیقه شریفی افزود: یکی از دلایل کم رنگ بودن فعالیت‌های مدیران فرهنگی این است که بازخورد کارهای فرهنگی در دراز مدت نمایان می‌شود اما نتایج فعالیت‌های عمرانی در کوتاه مدت قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، بهره گرفتن از نیروهای متخصص کتابدار در کتابخانه‌ها را برای تشویق و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای روی آوردن به مطالعه موثر دانست و اظهار داشت: به همین منظور در این شهرستان در قالب برنامه شنبه‌های کتابخوانی، با همکاری مدارس و انجام مشاوره و تشویق کودکان و نوجوانان، استفاده از خدمات کتابخانه‌ای در این منطقه به صورت رایگان است.

شریفی ادامه داد: هم اینک ۱۱ کتابخانه در شهرستان اقلید وجود دارد که از این تعداد، پنج کتابخانه شهری، چهار کتابخانه روستایی، یک کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه نیز به صورت سیار فعالیت دارند.

به گفته مسوول کتابخانه‌های عمومی شهرستان اقلید، این نهاد فرهنگی دارای ۱۴۰ هزار جلد کتاب است که سهم سرانه هر شهروند اقلیدی، یک و نیم کتاب است.

شریفی، همچنین، آمار عضویت یک ساله در این شهرستان را افزون بر ۶ هزار نفر و میزان امانت کتاب را بیش از ۹ هزار کتاب عنوان کرد.

۵۰ درصد کتابخانه‌های آباده خیرساز است 

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده نیز در این نشست بیان داشت: در حال حاضر ۱۴ کتابخانه عمومی در این شهرستان وجود دارد که ۹ کتابخانه نهادی و پنج کتابخانه دیگر به صورت مشارکتی اداره می شود.

حمید اسلم بخش افزود: در کتابخانه‌های مشارکتی، پشتیبانی منابع توسط نهاد کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد.

او، با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از کتابخانه‌های شهرستان آباده خیرساز هستند، گفت: در سال ۹۸ میزان کمک‌های مردمی در حوزه کتاب ۲ میلیارد ریال بود که امیدواریم در سال ۹۹ نیز این روند ادامه یابد.

اسلم بخش اضافه کرد: پژوهش سرای استاد مهندسی با مشارکت آموزش و پرورش و ساختمان بعثت در پارک شهر با ۵۰۰ مترمربع زیربنا در حوزه کودک و نوجوان، از سالن‌های مشارکتی در این شهرستان است که توسط شهرداری تا پایان سال ۹۹ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی، به موضوع علاقه‌مندی مردم شهرستان آباده به کتابخوانی پرداخت و افزود: یک بازنشسته آموزش و پرورش برای کمک به حوزه کتابخوانی، تمام هزینه‌های جاری همانند آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت یکی از کتابخانه‌های این شهرستان را تامین کرده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده، شمار اعضای فعال کتابخوان این شهرستان را ۱۴ هزار نفر برشمرد و گفت: سهم امانت هر عضو ۱۴ جلد کتاب است.

اسلم بخش ادامه داد: همچنین ۲ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که سهم هر شهروند آباده‌ای ۲ جلدکتاب است و هشت کانون ادبی به صورت کارگاه نقد و معرفی کتاب، شعر و ادبیات در شهرستان آباده فعالیت می‌کنند.

وی، در مورد برنامه‌های آتی این نهاد فرهنگی نیز اظهار داشت: توسعه کیفی کتابخانه‌های موجود، تلاش برای جذب مشارکت خیران در حوزه کتاب و اهمیت دادن به حوزه کتاب کودک به عنوان نسل آینده اهل مطالعه کشور، از جمله این برنامه‌هاست.

اسلم بخش بیان کرد: استفاده مشترک از همه امکانات شهرهای همجوار در شمال فارس برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در این منطقه موثر است و ما همواره از آن استقبال می‌کنیم.

وی، با بیان اینکه کودک کتابخوان آباده‌ای تفاوتی با کودک کتابخوان اقلیدی ندارد، گفت: رشد متوازن و استفاده مشترک از همه امکانات شهرهای همجوار، در ترویج فرهنگ کتابخوانی در حال و آینده نقش موثری دارد.

همچنین در ادامه این نشست، سید ضیاء شریفی، فعال حوزه کتاب از شهرستان اقلید، گفت: شرایط اقلیمی و سردسیر بودن اقلید و جانمایی غلط در کتابخانه اصلی این شهرستان از مشکلات اساسی در دسترسی به منابع کتابخانه به شمار می‌آید و حل این مشکل نیازمند رسیدگی مسوولان ذی‌ربط است.

هادی اکبرزاده، فعال اجتماعی از شهرستان آباده نیز بیان کرد: در آینده نزدیک، نشست‌های تعاملی مسوولان شهرستان‌های شمالی فارس با هدف توسعه و تعامل درحوزه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

شهرستان های اقلید و آباده به ترتیب در فاصله ۲۶۷ و ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز قرار دارند.

برچسب‌ها اقلید نهاد كتابخانه های عمومی کشور فارس آباده فرهنگ کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقلید نهاد كتابخانه های عمومی کشور فارس آباده فرهنگ کتابخوانی اقلید نهاد كتابخانه های عمومی کشور فارس آباده فرهنگ کتابخوانی اخبار کنکور کتابخانه های عمومی فرهنگ کتابخوانی شهرستان آباده شهرستان اقلید حوزه کتاب اسلم بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۰۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم

مهدی رمضانی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و از این تعداد، سه میلیون نفر کتاب به امانت گرفته و تراکنش داشته‌اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از برنامه‌های این نهاد را توسعه کتابخانه‌های سیار اعلام کرد و گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این مساله در مناطق حاشیه و روستایی داشته به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های سیار از ابتدای دولت تاکنون از ۲۵ مورد به بیش از ۵۰ مورد افزایش یافته است.

رمضانی با بیان اینکه تکمیل کتابخانه‌های مرکزی اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، گفت: برای دسترسی آسان به کتابخانه و عدالت در این حوزه، ایجاد کتابخانه‌های سیار در مکان‌های پرجمعیت که امکان احداث کتابخانه ثابت وجود ندارد مورد تاکید است.

وی بیان کرد: ۲۰۰ خودرو در آینده نزدیک، تجهیز و به کتابخانه‌های سیار در کشور اضافه خواهد شد.

رمضانی افرود: سیاست کلی ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است، چرا که این کتابخانه‌ها سطح فرهنگی استان‌ها را تغییر خواهند داد، ضمن اینکه در سالجاری تکمیل و توسعه پروژه‌های کتابخانه‌ای از لحاظ سخت، افزاری و نرم‌افزاری در اولویت خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم