Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه روز جمعه پس از دیداری در انگلستان مدعی شدند بر سر رد تلاش آمریکا برای پیشبرد مکانیسم ماشه علیه ایران توافق کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزرای خارجه سه کشور اروپایی امروز پنجشنبه بر سر رد تلاش آمریکا برای پیشبرد ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حساب کاربری رسمی وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشته «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس و «لو دریان»، وزیر خارجه فرانسه امروز به منظور هماهنگ‌سازی اقدامات آتی خود در خصوص برجام دیدار کرده‌اند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارتباط ویدئویی به حاضران در این جلسه ملحق شده است.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

آمریکا روز ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) با تسلیم نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن این تحریم‌ها علیه ایران شد.

«مایک پامیئو»، وزیر خارجه آمریکا حدود یک هفته بعد (پنجشنبه ۲۷ اوت/ ۶ شهریور) مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) آمریکا به شورای امنیت ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند.

به عنوان مثال نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت تصریح کرد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلقی کرد. (جزئیات بیشتر)

در همان جلسه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان ابلاغیه‌ای رسمی از سوی این کشور در نظر گرفت که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است. (جزئیات بیشتر)

آمریکا در نامه مورخ ۳۰ مرداد خود به رئیس شورای امنیت ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.  

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

رئیس شورای امنیت در نشست این شورا در روز چهارم شهریورماه در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تحریم ها علیه ایران آمریکا برای پیشبرد شورای امنیت مکانیسم ماشه تلاش آمریکا سازمان ملل وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، شورای شهر ریچموند ایالت کالیفرنیای آمریکا پایان دادن به سرمایه گذاری در شرکت‌های فعال در اراضی اشغالی را تصویب کرد تا دومین شهر آمریکا پس از هایوارد در این زمینه باشد.

سهیله بانا عضو شورای شهر ریچموند که در روند این تصمیم‌گیری قرار داشته گفت: تنها یک کار است که می‌توانیم انجام دهیم و آن پایان دادن به سرمایه‌گذاری‌ها است. به لطف جنبش دانشجویی یکبار دیگر توجهات به این مساله جلب شده است، این زمان مناسبی است.

وی افزود ریچموند مجموعاً ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد اما حدود ۷ درصد از آن در سبدهایی قرار دارد که شامل شرکت‌های اسرائیلی می‌شوند که به آنها پایان داده خواهد شد.

بانا تاکید کرد از جمله نمونه‌های روشن آن پیمانکاران عرصه دفاعی و سازندگان تسلیحات مانند شرکت‌ لاکهید مارتین است اما شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و Airbnb نیز در این لیست وجود دارند.

شیفا میشک از کارمندان ارشد دفتر شهرداری ریچموند گفت: شهرک‌های اراضی فلسطینی غیر قانونی است و حداقل بر اساس قوانین بین المللی مجوزی ندارند. اما با این حال شرکت Airbnb بسیاری از املاک موجود در اراضی اشغالی را به طور غیر قانونی اجاره می‌دهد.

دکتر دوف باوم فعال صلح اسرائیلی در جلسه شورای شهر ریچموند طی سخنانی این اقدام را تاریخی توصیف کرده و بحث‌های موجود در خصوص اینکه مالیات‌های آمریکایی در کجا و چگونه هزینه می‌شوند را توسعه می‌دهد.

باوم که خود یک یهودی است گفت: نسل کشی در نوار غزه افراد آگاه در آمریکا را به این فکر انداخته است که باید منابع مالی را از نژاد پرستی اسرائیلی، اشغالگری و نسل کشی دور کرد.

کد خبر 6095504 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • کاردار ایران خطاب به وزیر دفاع انگلیس: کاملا نادان هستید
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان صهیونیست
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است