Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه کاخ سفید سرسختانه به سیاست «اول آمریکا» تاکید می‎ورزد و با عمل به یک جانبه گرایی، بارها و بارها از سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی خارج شده و تعهدات بین‌المللی خود را رها کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین،  وانگ یی در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت که در حال حاضر، شیوع بیماری کووید-19 عمیقا جهان را تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد جهانی رکود بی سابقه ای را تجربه می کند، قلدری های یک جانبه گرایی شدت می یابد و سازوکار حاکمیت جهانی با مشکل رو به رو شده است. در عین حال، ما همچنین باید بدانیم که صلح، توسعه، همکاری و پیروزی مشترک هنوز روندهای برگشت ناپذیر روزگار است.

وی افزود: عملیات پر جنب و جوش برای مبارزه با همه گیری با همکاری همه طرف ها قدرت چند جانبه گرایی را نشان می دهد و ایجاد یک جامعه با آینده مشترک برای بشر به طور فزاینده ای به انتخاب بیشتر کشورها تبدیل شده است. سال آینده بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای است. چین مایل است از نزدیک با طرف ها همکاری کند و سازمان همکاری شانگهای را در واکنش موثرتر نسبت به خطرات و چالش ها هدایت کند و برای یاری به امنیت، ثبات، توسعه و رفاه منطقه ای و جهانی کمک شایانی داشته باشد.

وزیر خارجه چین ادامه داد: متاسفانه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت، سرسختانه به سیاست «اول آمریکا» تاکید می ورزد و با عمل به یک جانبه گرایی، بارها و بارها از سازمان ها و معاهدات بین المللی خارج شده و تعهدات بین المللی خود را رها کرده است و این باعث هزینه برای کشورهای دیگر دنیا شده است.  

وانگ گفت که سازمان همکاری شانگهای باید همواره با پایبندی به چند جانبه گرایی،  انصاف و عدالت در مسیر تاریخی صحیح حرکت کند. سازمان باید قاطعانه از مواضع اصولی سازمان ملل متحد دفاع و از اقتدار قوانین بین المللی محافظت کند و اجازه ندهد سیاست های سلطه گرایانه آمریکا آن را به «قانون جنگل» تبدیل کند و سازمان همکاری شانگهای باید در مقابل قلدری یکجانبه که مانع دمکراسی در روابط بین المللی است، بایستد.

وانگ یی پنج پیشنهاد چین را در مورد تقویت همکاری سازمان همکاری شانگهای مطرح کرد:

نخست، قاطعانه از یکدیگر حمایت کرده و از منافع اصلی یکدیگر محافظت کنند. دوم، با پایبندی بر وحدت و همکاری به طور مشترک با شیوع کروناویروس جدید مبارزه کنند. سوم، در به اشتراک گذاشتن مشکلات برای حل اختلاف پافشاری و شادی ها را باهم تقسیم کنند. چهارم، به توسعه هماهنگ پایبند باشند و بهبود اقتصادی همه کشورها را تقویت بخشند. پنجم، با حمایت از چند جانبه گرایی حاکمیت جهانی را تکمیل و پیش برند.

وزرای امور خارجه سایر کشورها نیز در سخنان خود نقش مثبت سازمان همکاری شانگهای در حفظ امنیت منطقه ای، ارتقای توسعه و مبارزه با بیماری همه گیر را مورد تایید قرار داده و ابراز تمایل کردند که همبستگی بین المللی در مبارزه با اپیدمی را تقویت بخشند و در تحقیق و توسعه واکسن و دارو فعالانه همکاری کنند. همه طرف ها از تقویت هماهنگی سیاست ها و بهبود اقتصادی و توسعه پایدار در دوران پساکرونا پشتیبانی کردند.

لاوروف: کشورهای عضو سازمان شانگهای خواستار حفظ برجام هستندملاقات وزرای خارجه پاکستان و روسیه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهایدیدار سفیر ایران در چین با دبیرکل سازمان شانگهای

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و در سال 2017 پاکستان و هند به آن پیوستند و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان هم به عنوان عضو ناظر در آن حضور دارند.  

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای جانبه گرایی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد

خبرگزاری رسمی عربستان از برگزاری یک نشست شش جانبه عربی در ریاض درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، نشست شش جانبه در ریاض درباره غزه با مشارکت وزرای خارجه عربستان، مصر، اردن، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، مشاور دیپلماتیک نخست‌وزیر امارات و وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر برگزار شد.

این رسانه در ادامه خبر داد: آنها در این نشست بر لزوم توقف فوری و کامل درگیری‌ها در غزه، تضمین حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی و لغو تمام محدودیت‌هایی که برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد شده است، تاکید کردند. حاضران در این نشست بر مخالفت قاطع خود با هرگونه تلاشی برای کوچاندن ملت فلسطین و هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح تاکید کردند.

آنها نسبت به ادامه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی از جمله گسترش شهرک‌سازی، مصادره اراضی، عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، تجاوزات شهرک‌نشینان و از بین بردن آزادی عبادت برای مسلمانان و مسیحیان در مسجد الاقصی که راه‌حل تشکیل دو دولت را از بین می‌برد، تاکید کردند.

کد خبر 748645

دیگر خبرها

  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل