Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری از شیراز، منشأ اصطلاح سینماتوگرافی واژه‌ای یونانی (کینه ما) به معنای حرکت است. سینماتوگرافی به معنای «حرکت‌نگاری» یا فن ضبط حرکت است. تاریخ تکامل و تحول سینما را به‌طور کلی می‌توان به چهار دوره عمده (با تأکید بر فنون و تکنیک‌های سینمایی) تقسیم‌بندی کرد:

۱) دورهٔ سینمای صامت: در سال ۱۸۹۵  آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دوره به زمان سینمایی بدون صدا و ساخت فیلم سیاه و سفید مربوط می‌شود.

۲) دورهٔ سینمای ناطق: در سال ۱۹۲۷ عصر فیلم صدادار آغاز شد و عامل صدا، در عمل سینما را به صورت یک هنر سمعی-بصری درآورد.

۳) دورهٔ سینمای رنگی: از اواخر دههٔ ۱۹۳۰ میلادی با اختراع فیلم رنگی آغاز شد.

۴) دوره سینمای دیجیتال: در آغاز سینما را بیشتر یک پدیده علمی صنعتی می‌دانستند. در سال‌های جنگ جهانی اول، سینما به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی، رونق تجاری یافت. سپس قابلیت‌های هنری آن توسط فیلمسازان اروپایی و آمریکایی کشف شد.

 در همین سال‌ها ریچیوتو کانودو منتقد و نظریه‌پرداز ایتالیایی، سینما را «هنر هفتم» معرفی کرد. زیرا به عقیده او سینما هنری ترکیبی است که در آن همهٔ هنرها حضور دارند.

پنج سال پس از رواج اختراع برادران لومیر در پاریس در سال ۱۲۷۹ ، مظفرالدین‌شاه بانى ورود نخستین دوربین فیلمبردارى و نمایش فیلم به ایران شد. پس از گذشت بیش از نیم قرن چند سالن سینما در تهران ساخته شد و اولین فیلم ایرانی در ۱۳۱۲ در سینما مایاک لاله‌زار به نمایش درآمد.

با پیروزى انقلاب اسلامی، در ابتدا این تصور مطرح شد که حاکمیت دینى با سینما سر سازگارى ندارد و سینما از حیات فرهنگى این سرزمین حذف خواهد شد اما با سخنرانی امام خمینی(ره)، این ذهنیت برطرف شد و با تأیید فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویى از طرف ایشان، به عنوان سینمایى سالم، تلقى تازه‌اى در مورد آیندهٔ سینماى ایران پدید آمد.

از دهه ۶۰ به بعد ساز و کار سینمای ایران نظام‌مندتر شد و مراکز تولید سینمایی و حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی رونق گرفت.

در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران، ۲۱ شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته و وارد تقویم شد و هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می‌شود.

در کلانشهر شیراز نیز نخستین سینمای موجود یعنی سینما پیام در ۱۳۳۰ تاسیس شد و به دنبال آن در سالها و دهه‌های بعد ، تعداد سینماها و سالن‌های نمایش افزایش یافت و در حال حاضر نیز سینماهای سعدی، شیراز، پیام، ایران و فلسطین به عنوان زیر مجموعه‌های بهمن سبز حوزه هنری و سینماهای فرهنگ، هنر و پردیس سینمایی هنرشهرآفتاب و گلستان نیز به صورت خصوصی در شیراز فعالیت دارند.

در کلانشهر شیراز و با توجه به گفتمان حرم سوم اهل بیت(ع)، هیچ اقدامی در خصوص تولید آثار سینمایی متناسب با این گفتمان انجام نشده است

نکته مهمی که باید به آن پرداخت، محدوده جغرافیایی سالن‌های سینما در شیراز و جای خالی آن در محدوده جنوب شهر است که همچنان مغفول مانده و یکی از عمده تفاوت‌های تقسیمات طبقاتی مناطق شهری است.

سینما به عنوان یک پیام‌رسان فرهنگی مهم، نقش موثری در شکل‌گیری ذائقه عمومی جامعه دارد هر چند در شرایط کرونایی فعلی، فعالیت سینماها محدود شده است اما با بررسی انجام شده به جرات می‌توان گفت که در کلانشهر شیراز و با توجه به گفتمان حرم سوم اهل بیت(ع)، هیچ اقدامی در خصوص تولید آثار سینمایی متناسب با این گفتمان انجام نشده است.

مدیر سینما شیراز در این خصوص اظهار داشت: عدم توجه مسئولان بالادست در زمینه تولید و گیشه‌محور شدن سینما ، مهمترین دلایل ضعف شیراز در این زمینه است.

 علیرضا یزدانی ضمن اشاره به کارکرد تربیتی سینما به خصوص در میان قشر نوجوان و دانش‌آموز و دانشجو گفت: با توجه به ۷ سال سابقه حضور بنده در سینما شیراز و حضور حداکثری دانش‌آموزان در این سینما همچنین ورود آثار ارزشمندی با موضوعات دفاع مقدس و اکران موفق فیلم‌هایی مثل ۲۱ روز بعد، شیار ۱۴۳، حضور فیلم هایی چون به وقت شام و درخشش آثاری در سینمای کودک و نوجوان از جمله: منطقه پرواز ممنوع و انیمیشن های فیلشاه و بنیامین همچنین استقبال بسیار خوب قشر دانش‌آموز و دانشجو از این آثار، کارکرد تربیتی نسبتا مثبت بوده است.

در حال حاضر سینماهای ما به خصوص سینماهای تحت اشراف حوزه هنری از نظر کیفیت و کمیت در شرایط مناسبی نیستند و نیاز به تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند

وی اضافه کرد: هر چند در حال حاضر ما کرونازده هستیم و فعالیتها تعطیل است ولی امیدواریم با بهبود وضعیت، تولید آثار قوی، بیشتر شدن هماهنگی نهادهای مسئول جایگاه و نقش تربیتی سینما نیز بهبود یابد.

مدیر سینما شیراز در خصوص چگونگی بهبود شرایط فعلی سینما گفت: در حال حاضر سینماهای ما به خصوص سینماهای تحت اشراف حوزه هنری از نظر کیفیت و کمیت در شرایط مناسبی نیستند و نیاز به تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند.

 مدیر سینما پیام -قدیمی‌ترین سینمای شیراز- در خصوص کارکرد سینما در شیراز گفت: سینما وقتی تاثیر مثبت دارد که آثار فاخر و مقبول با امکانات مناسب و به‌روز تولید و پخش شود، متاسفانه در حال حاضر کیفیت سیستم‌های پخش سینمایی ما مطلوب نیست.

 جواد شکری سبوکی در خصوص شرایط فعلی و تعطیلی سینماها گفت: بالا رفتن آمار مبتلایان در شیراز و ترس و وحشت مردم از شرایط کرونایی، منجر به تعطیلی سینماها شده است و در حال حاضر حدود ۲ هزار نفر در کشور از این تعطیلی متضرر می‌شوند و شیراز هم مستثنا نیست.

توجه به شرایط کنونی سینماها، ارتقاء امکانات پخش و تجهیز سالن‌های سینما در کلانشهر شیراز، مهم‌ترین مطالبه سینماداران شیرازی است

وی تاکید کرد: حفظ سلامت مردم اولویت همه اقشار جامعه است به شرط آنکه حمایت از سینماها نیز با تعامل امام جمعه، استانداری، فرمانداری، حوزه هنری، اداره ارشاد و شهرداری صورت بگیرد.
 
مدیر سینما پیام افزود: بهترین هدیه و اتفاق در روز ملی سینما، حمایت دولت از فیلمسازان و خرید فیلم‌ها توسط دولت همچنین پرداخت یارانه به سینماهای متضرر از این شرایط کرونایی است.

شکری سبوکی اظهار داشت: توجه به شرایط کنونی سینماها، ارتقاء امکانات پخش و تجهیز سالن‌های سینما در کلانشهر شیراز، مهم‌ترین مطالبه سینماداران در شیراز است.
 
وی بیان کرد: شاید اگر همکاری‌ها و هماهنگی‌ها بیشتر شود بتوان چند سالن را به منظور حفظ جایگاه سینما راه‌اندازی کرد چرا که ساز‌وکار لازم جهت رعایت پروتکل‌ها در سامانه سینماها وجود دارد.

با توجه به صحبت‌های دو مدیر سینماهای تحت اشراف حوزه هنری یعنی سینما شیراز و پیام، فرسودگی غیرقابل انکار فضا و سیستم این سینماها، از طرف دیگر با مجموعه‌های پیشرفته و مدرنی مثل هنر شهر آفتاب و گلستان روبرو هستیم که با تقویت لوکس‌گرایی نقش پررنگی در ایجاد شکاف و فاصله طبقاتی دارند و این مسأله بیانگر ضعف عملکرد متولیان امور سینماهای حوزه هنری است که به خودی خود منجر به رشد بیشتر بخش خصوصی می‌شود.

حضور پررنگ‌تر متولیان فرهنگی حرم‌های مطهر، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و مشارکت دادن شیراز و ظرفیت‌های موجود در تولیدات سینمایی ، اهتمام بیشتر قشر مذهبی به هنر هفتم و حضور در عرصه فیلمسازی از جمله مواردی است که منجر به پیشبرد گفتمان سومین حرم سوم اهل بیت(ع) در عرصه سینما در شیراز می‌شود.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: سینما شیراز سینمای ایران فیلم علیرضا یزدانی فارس سومین حرم جنوب شهر سالن های سینما سالن های سینما کلانشهر شیراز سینما شیراز حال حاضر مدیر سینما حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۴۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

کد خبر 849518 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه جنگنده عربستان ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی در شیراز برپا شد