Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@13:02:43 GMT

نقدشوندگی سهام باید افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۰۱۵۵

نقدشوندگی سهام باید افزایش یابد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل هیجان موجود، سهام بازار دچار مشکل نقدشوندگی هستند، گفت: مزیت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها نقدشوندگی آن است بنابراین با تعمیم حمایت‌ها به کلیت بازار باید مشکل نقدینگی کنونی سهام برطرف شود.

سید امین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرایط فعلی تحلیلی نیست و صرفاً هیجان و ترسی است که در بازار حاکم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هیچ بازاری نمی‌بینید که اینگونه مردم به دارایی‌هایشان چوب حراج بزنند و ۵۰ تا ۶۰ درصد در بعضی از سهم‌ها، با قیمت پایین‌تر بفروشند.

وی با بیان اینکه بازار بورس از ارزش ذاتی خود فراتر نرفته است، گفت: شاید چند نمادی بیش از ارزش ذاتی خود قیمت‌گذاری شده باشند اما اگر بخواهیم کلیت بازار بورس را در نظر بگیریم، بازار بورس اورولیو نبود که دچار این اصلاح شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره حمایت نهادهای حقوقی از بازار سهام، اظهار کرد: فکر می‌کنم این حمایت می‌توانست زودتر انجام و کلیت بازار را شامل می‌شد؛ نمی‌شود ۷۰۰ نماد منفی باشد و با ۱۰ یا ۲۰ نماد توقع داشته باشید بازار به حالت اولیه خودش برگردد.

موسوی افزود: از سوی دیگر زمانی که ۳۰ نماد را خرید و فروش شده و این القا را به بازار می‌داد که فقط این ۳۰ نماد برای سرمایه‌گذاری ارزشمند است، ترس بیشتری بر بازار حاکم می‌شود. باید بازار به شاخص هم وزن برگردد. اگر می‌خواهیم اعتماد و تعادل به بازار بازگردد، شاخص هم وزن باید متعادل شود.

تغییرات حجم مبنا و دامنه نوسان سهام کارساز نیست

وی درباره افزایش حجم مبنا و حذف دامنه نوسان در شرایط هیجانی فروش و به منظور کنترل بازار، اظهار کرد: این اقدام در حجم‌های بالای معامله می‌تواند سودهای بعضاً ۱۵ درصدی را نصیب معامله‌گرانی کند که در قیمت‌های پایین سهم را خریده و در قیمت بالا می‌فروشند. اگرچه به مرور باید حجم مبنا و دامنه نوسان اصلاحاتی داشته باشد اما در مقطع کنونی آنچه بازار را اذیت می‌کند، اورولیو بودن سهام نیست که بخواهیم با این کار، زودتر به ارزش ذاتی خود برگردند بلکه ترس است. در واقع در این مدت سهامداران می‌خواستند به هر قیمت از بازار خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باید یک‌بار صف‌های فروش حداقل کلیت بازار یا لیدرهای هر صنعت، هرچند که سهام کوچک باشد، جمع شود. از طرفی عمده مزیت بازار سرمایه نقدشوندگی آن است. مشکل بازار در شرایط کنونی نقدشوندگی است که باید مرتفع شود. همچنین اوراق اختیار معامله نیز نمی‌تواند در شرایط فعلی کمک کننده باشد زیرا این اوراق تنها در چند نماد خاص منتشر می‌شود که عموماٌ نقدشوندگی مناسبی دارند و روی بازار سرایت نمی‌کند. به علاوه معمولاَ حجم‌های این اوراق کم بوده و بیشتر سمبلیک است.

حمایت‌ها به کلیت بازار تعمیم داده شود

موسوی درباره راه‌های مناسب برای برون‌رفت از وضعیت هیجانی موجود گفت: حمایت صندوق توسعه بازار نباید به چند نماد خاص و عامه پسند محدود شود بلکه باید کلیت بازار را شامل شود.

زمانی تنها چندین نماد مورد حمایت قرار می‌گیرد، دو نکته قابل توجه خواهد بود. اول اینکه پول‌های درشت وارد سهام بزرگ شده و این حمایت‌ها تنها به این سهامداران فرصت خروج داده می‌شود. نکته دوم نیز به افزایش فشار فروش در سهام بزرگ به دلیل صف فروش بودن دیگر نمادها است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در واقع به دلیل جو روانی موجود، صف‌های فروش سهام متوسط یا کوچک مانع از نقدشوندگی آن شده و بنابراین سهامدار برای نقد کردن پرتفو خود به فروش سهام بزرگ روی می‌آورد بنابراین هرگونه حمایت از بازار سرمایه باید به همه بازار تعمیم داده شود. از سوی دیگر امکان نوسان‌گیری در این سهام به دلیل حمایت‌های موجود نیز افزایش می‌یابد.

سهام ارزشمند برای سرمایه‌گذاری

وی درباره سهام ارزشمند و قابل معامله پس از اصلاح اخیر بازار نیز اظهار کرد: من به همه گروه‌ها معتقد هستم اما گروه دارو، لوازم خانگی، لاستیک و گروه نیروگاه‌ها، با توجه به پتانسیل بنیادی خوبی و افت‌های سنگینی که تجربه کرده‌اند، گروه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

کد خبر 443728

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازار سرمایه بازار سرمایه و بورس بازار بورس شاخص بورس بورس معاملات بورس شاخص کل بورس بورس تهران سازمان بورس اوراق بهادار شاخص بورس تهران سهامداران بورس بازار اول بورس بازار دوم بورس بازار سرمایه ایران صندوق تثبیت بازار سرمایه مدیریت بازار سرمایه حمایت از بازار سرمایه هیجان بازار سرمایه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کارشناس بازار سرمایه کلیت بازار حمایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، سامانه بارشی که در چند روز گذشته در استان فعال بود، به‌تدریج در حال خروج از استان است، اما همچنان در ساعت‌هایی از امروز بعد از ظهر رشد ابر در ارتفاعات و مناطق شرقی استان و بارش پراکنده باران در این مناطق دور از انتظار نیست.

طلیعه محمدی از ورود سامانه بارشی جدیدی به استان در اواسط هفته خبر داد و افزود: برای روز دوشنبه و سه‌شنبه، افزایش ناپایداری‌ها در مناطق شمالی و مرکزی استان و بارش پراکنده باران، گاهی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وی جهت وزش باد را تا ظهر فردا متغیر، بیشتر شمال غربی تا شمال شرقی با سرعت ۸ تا ۳۰، گاهی تا ۳۸ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا را ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر پیش‌بینی کرد.

به گفته این کارشناس هواشناسی استان بوشهر، فردا در بندر بوشهر زمان مد اول دریا ساعت ۰۵:۳۰ دقیقه بامداد، جزر اول ساعت ۱۱:۲۰، مد دوم ساعت ۱۷:۰۵ و جزر دوم ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول