Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی کشور اظهار کرد: علت هجوم آفات به این مناطق عوامل اقلیمی و انسانی است. برخی عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم، ترسالی‌ها و خشکسالی‌ها و افزایش دمای بیش از حد نرمال سبب طغیان آفات می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‌رو در دو سال اخیر شاهد گسترش آفات در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی بوده‌ایم.

وحید جعفریان با تاکید بر این که در کنار موضوعات اقلیمی نباید از عوامل انسانی که سبب آسیب به پوشش گیاهی می‌شود، چشم‌پوشی کرد، تصریح کرد: به طور قطع عوامل انسانی می‌تواند مهم‌ترین تاثیر را در برهم زدن نظم طبیعت داشته باشد. جنگل‌های دست‌کاشت و تاغ‌زارها در مناطق بیابانی حدود ۶۰ سال پیش در شرایطی به‌وجود آمدند که آب‌های زیرزمینی نسبت به سال‌های اخیر وضعیت مناسب‌تری داشتند و پوشش گیاهی به راحتی به منابع آب دسترسی داشت.

جعفریان با اشاره به این که افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های مناطق بیابانی کشور دسترسی گیاهان به منابع آبی را سخت کرد، گفت: این موضوع تاب‌آوری گیاه در برابر هجوم آفات و امراض را کاهش می‌دهد. نباید فراموش کنیم که تخریب منابع آبی تخریب پوشش گیاهی را به دنبال دارد و تخریب پوشش گیاهی در مناطق بیابانی سبب طوفان‌های گرد و خاک می‌شود و تهدیدی علیه جوامع انسانی است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که در برنامه‌های توسعه باید به حفظ پوشش گیاهی کشور توجه بیشتری شود، اظهار کرد: اگر قرار است خط انتقال نیرو، جاده یا سایر اقدامات جهت توسعه در نقطه‌ای ایجاد شوند و به ازای آن بخشی از تاغ‌زارهای ما در بیابان از بین برود، بپذیریم که آن اقدام را به نقطه‌ دیگری منتقل کنیم. به طور قطع با حفظ جنگل‌ها سود خواهیم کرد و فراموش نکنیم که برنامه‌های توسعه منوط به حفظ اکوسیستم و محیط زیست است.

وی ضمن اشاره به برخی اقدامات برای مقابله با آفات و امراض در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی گفت: سیستمی جهت پایش مناطق و پیش‌آگاهی فعال شده است. مبارزه با آفات باید به سرعت و در بهترین زمان انجام شود. در غیر این صورت اقدامات ما اتلاف منابع مالی را به دنبال خواهد داشت و ما اگر به سرعت عمل نکنیم منابع اعتباری زیاد هم نمی‌تواند ما را نجات دهد.

آشنایی با جنگل

جعفریان در پایان تصریح کرد: ما قول‌هایی را مبنی بر تامین منابع مالی برای کنترل آفات و امراض در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی داریم، اما انتظار داریم که سایر بخش‌های ذی‌ربط از جمله سازمان مدیریت بحران به اینگونه مشکلات توجه بیشتری داشته باشند. اگر ما جنگل‌های دست‌کاشت را از دست دهیم باید برای طوفان‌های سنگین گرد و خاک و حرکت تپه‌های ماسه‌ای آماده شویم. از این‌رو انتظار داریم که بخش‌های ذی‌ربط خود را در حل اینگونه مسائل  سهیم بدانند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پیش از این گفته بود: طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی کشور که به سبب برخی عوامل اقلیمی و انسانی رخ داده، سابقه نداشته است و اگر این جنگل‌های دست‌کاشت از بین برود طوفان‌های ماسه‌ای می‌تواند روستاها و شهرهای بزرگ را در بر بگیرد.

کد خبر 548416 برچسب‌ها محیط زیست جنگل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست جنگل پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم

مدتی است باران بهاری در مناطق مختلف کشورمان شروع به باریدن کرده است بطوریکه مناطق گرمسیر و خشک نیز میزبان بارش رحمت الهی شدند. این بارش ها موجب گشت تا رودخانه ها و آبشارهای فصلی جان دوباره بگیرند.

 خروش دوباره آبشار فصلی در روستای علی آباد جنگل از توابع شهرستان بهاباد استان یزد سوژه شهروند خبرنگار ما شد و فیلمی به اشتراک گذاشت که می توانید در ادامه مشاهده کنید.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - یزد

بیشتر بخوانید:

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی