Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم تحرک و فعالیت بدنی نه‌ تنها سلامت جسم کودکان را به خطر می‌اندازند بلکه سلامت روان آنان را نیز با خطر جدی مواجه کرده است.

برخی بررسی‌ها نشان داده که نتایج خانه‌نشینی کودکان تاثیرات منفی در تناسب اندام، مشکلات قلبی و تنفسی، افزایش وزن و مشکلات روانی اجتماعی در آنان به همراه داشته است.

شواهد این بررسی‌ها نشان می‌دهد این تاثیرات می‌تواند تا بزرگسالی همراه فرد باقی بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا مطالعه و بررسی‌هایی از این دست کمک می‌کند که آموزش و پرورش، والدین و معلمان در مداخلات خود درخصوص یافتن راهکارهای مناسب برای برون رفت از این وضعیت جدی‌تر عمل کنند.

در یک مطالعه در کودکان بین ۶ تا ۱۷سال در پنج مدرسه در شانگهای چین که با پرسشنامه «GPAQ» که توسط سازمان بهداشت جهانی تنظیم شده، شاخص فعالیت بدنی «PA» غیرفعال کمتر از «۳۰ دقیقه روز»، ناکافی بین «۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز» و به اندازه کافی «۶۰ دقیقه و بالاتر در روز» در نظر گرفته شده بود.

داده‌ها از میان ۲۴۲۶ کودک پسر و دختر جمع‌آوری شد، نتایج نشان می‌دهد شاخص فعالیت بدنی PA از ۵۴۰ دقیقه در هفته قبل از همه‌گیری به ۱۰۵ دقیقه در هفته کاهش یافته است، به طور متوسط ۴۳۵ دقیقه کاهش شاخص PA در این کودکان نشان داده شده است.

در همین مطالعه آمده شاخص PA در دختران کاهش کمتری نسبت به پسران داشته است در پسران ۵۱/۲% و دختران ۴۸/۸% از کل این کاهش PA را داشته‌اند.

در همین مطالعه «نگاه کردن به صفحه نمایش» با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است به طور متوسط کودکان ۱۷۳۰ دقیقه یا «تقریبا ۳۰ ساعت» در هفته به صفحه نمایش چشم دوخته‌اند، این مطالعه کاهش قابل ملاحظه فعالیت بدنی و افزایش زمان خیرهشدن به صفحه نمایش را نشان می‌دهد، در همین مطالعه آمده است کاهش فعالیت بدنی بر افزایش عفونت‌های ویروسی تاثیر مهمی داشته است.

لذا آموزش و پرورش، خانواده‌ها و معلمان هر چه سریعتر برای برون رفت از چنین وضعیتی باید تصمیمات مهمی بگیرند.

در مطالعه دیگری که در حوزه سلامت روان و رفتار کودکان در ترکیه صورت گرفته نشان می‌دهد؛ ویروس کووید ۱۹ و خانه‌نشینی بیش از حد کودکان، سلامت روان آنان را نیز به خطر انداخته است به خصوص کودکانی که والدین خود را از دست داده‌اند و یا کودکانی که والدینشان در حوزه بهداشت و سلامت در جامعه مشغول به فعالیت هستند.

«باشاک کاراتکه» روانشناس دانشگاه یوفوک در آنکارا می‌گوید که کودکان به خاطر خانه‌نشینی نمی‌توانند نیازهای خود مانند ارتباطات و فعالیت‌های متناسب با سن خود را تجربه کنند لذا در همه زمینه‌ها رشد شناختی، عاطفی، جسمی و اجتماعی دچار اختلال می‌شوند.

در یک مطالعه در گروه روانشناسی زیستی و تجربی دانشگاه کوئین مری انگلستان نشان داده شده که خانه‌نشینی کودکان تاثیرات منفی زیادی بر رفتار والدین و کودکان داشته، این مطالعه که بین کودکان ۲ تا ۱۴ سال به صورت یک نظرسنجی آنلاین صورت گرفته نشان داده است که سطح استرس پس از سانحه «PTSD» در کودکانی که قرنطینه شده‌اند تا چهار برابر افزایش یافته است، در عین حال اختلالاتی همچون فوبیا، وابستگی، بی‌توجهی و تحریک‌پذیری بعد از همه‌گیری کووید ۱۹ به عنوان شدیدترین علائم در کودکان گزارش شده است.

در مطالعه دیگری در ایتالیا نتایج مشابهی به خصوص در شمال ایتالیا که همه‌گیری در آنجا بیشتر بود گزارش شده است.

نشریه «تایم» در گزارشی عنوان کرده که به نظر می‌رسد قرنطینه سلامت جسمی کودکان را حفظ کرده اما سلامت روان آنان را به شدت به مخاطره انداخته است.

در این گزارش آمده است؛ کووید ۱۹ به نظر از بدن کودکان صرف نظر کرده است اما سلامت روان آنان را به شدت به مخاطره انداخته است.

«عزرا گلبرشتاین» یک محقق در زمینه سیاست‌های بهداشتی در دانشگاه مینه سوتا می‌گوید: «من نگرانم که بچه‌ها دو برابر دچار مشکل شوند از یک طرف خود بیماری و ترس ناشی از آن و از طرف دیگر قطع ارتباط با دوستان خود در محیط مدرسه»، این در حالی است که در تابستان گذشته ۱۲۰۰۰ اردوگاه دانش‌آموزی در آمریکا تعطیل شد و کودکان به انزوا کشانده شدند.

«مری آلوورد» روانشناس مستقر در مریلند، متخصص کودکان و نویسنده کتاب «انعطاف‌پذیری» می‌گوید: «به خصوص برای کودکانی که مستعد دیدن جهان با اصطلاحات بدبینانه هستند، اضطراب بیشتری وجود دارد، ما امروز می‌شنویم کودکان می‌گویند ما برای خودمان و والدینمان نگرانیم، اگر بیمار شویم چه می‌شود؟»

در همین نشریه آمده است که در یک بررسی، قرنطینه یک دوره نسبتاً کوتاه ۳۳ روزه ۲۲/۶% علائم افسردگی و ۱۸/۹% اضطراب گزارش شده است.

برچسب‌ها کم تحرکی ویروس کرونا کودک سلامت روان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم تحرکی ویروس کرونا کودک سلامت روان کم تحرکی ویروس کرونا کودک سلامت روان اخبار کنکور سلامت روان آنان فعالیت بدنی نشان می دهد خانه نشینی نشان داده همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس عبادی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت است .

 


وی با بیان اینکه تعداد محدودی از پرستارانی که در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند ، افزود: در حال حاضر، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول خدمت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یکی از چالش‌های جهانی است، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳/ فعالیت ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور در ایام نوروز