Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان روز شنبه همزمان با شروع مذاکرات بین افغانستانی در قطر  با انتشار بیانیه ای این گفت وگو ها را خبری خوش و موجب امیدواری زیاد برای افغان ها دانست.

وی افزود: این گفت وگوها یک فرصت واقعی برای برقراری صلح و ثبات پایدار و پایان‌دادن به درد و مصیبت مردم افغانستان بوده و شایان حمایت و استقبال همگانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرزی دراین بیانیه تاکید کرد: مردم افغانستان انتظار دارند تا طرف‌های مذاکره کننده در دوحه، با درک مسؤلیت‌های اسلامی و ملی خود برای برقراری یک صلح پایدار به منظور حفظ و تثبیت استقلال کشور، تحکیم وحدت ملی، توجه به منافع ملت مسلمان افغانستان و نیاز انکارناپذیر مردم این سرزمین به یک زندگی بهتر  و عزتمند در  پرتو عدالت، برادری و خواهری هر چه زودتر این گفت‌وگوها را به موفقیت برسانند.

وی ابراز امیدواری کرد: صلحی در افغانستان ایجاد شود که همه  از برکت آن بتوانیم به مداخلات طولانی‌مدت بیگانگان در کشور خود پایان داده با حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی ، مقدرات سیاسی و اجتماعی را خود در دست خویش بگیریم.

کرزی گفت: نیل به این خواسته می طلبد تا مذاکره‌کنندگان منافع کلان ملی را بر خواست‌های محدود و گذرا مرجح دانسته و با عطف توجه به امروز و آینده سرزمین آبایی ما با روحیهٔ گذشت و تسامح عمل نمایند.

«عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق گروه طالبان در پاکستان نیز در صفحه فیسبوک خود دراین زمینه نوشت: آغاز این نشست را به فال نیک می گیرم که یخ عدم آغاز مذاکرات آب شد و خدای بزرگ پایان آنرا با ثمر گرداند.

«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز از آغاز روند مذکرات بین‌افغانی استقبال کرد و گفت وگوها را یک فرصت تاریخی و تکرارناپذیر برای قطع جنگ و تأمین ثبات پایدار در این کشور دانست.

حزب وحدت اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از تمام طرف‌هایی که با تلاش پیگیر و خودگذری به نفع مصالح کشور، روند صلح را به این مرحله رساندند،قدردانی کرد و خواستار تداوم گفت وگوها تا حصول نتیجه شد.

این حزب ابراز امیدواری کرد که صلح پایان جنگ درافغانستان باشد و تاکید کرد: جنگ زمانی به پایان واقعی خواهد رسید که صلح دربرگیرندهِ راه حل تمام نقاط منازعه برانگیز بوده و در زیر چتر صلح، تمام واقعیت‌ها و تنوعات کشور امکان زیست باهمی داشته باشند.

«احمدسعیدی» دیپلمات سابق و استاد دانشگاه هم دراین زمینه گفت: امیدواریم که این مذاکرات نتیجه‌ای مثبتی را برای پایان جنگ و قطع خونریزی با خود به همراه داشته باشد.

وی افزود : اگر خدای ناکرده این مذاکرات ناکام شود و به بن بست برسد برای مردم افغانستان نتایج منفی گسترده ای به دنبال خواهد داشت. علاوه براین شکست دراین مذاکرات پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری را  نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این دیپلمات پیشین افغانستان هشدار داد:  در صورت شکست مذاکرات صلح، توفان تروریسم نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای منطقه و فرا منطقه شدت خواهد یافت. اما برعکس اگر از این مذاکرات نتیجه‌ای مطلوبی حاصل شود، آینده افغانستان درخشان و مردم رنج‌کشیده این سرزمین با آرامش خاطر برای فردایی روشن تر و بهتر امیدوار خواهند شد.

برچسب‌ها قطر طالبان مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر طالبان مذاکرات صلح افغانستان قطر طالبان مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور گفت وگوها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از امروز سه شنبه بار دیگر آغاز شد.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سووی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

کد خبر 6093427

دیگر خبرها

  • چلسی ۲-۰ تاتنهام: حفظ امیدها برای اروپا با بردن دربی
  • حماس : پایان هر توافقی باید تضمین‌ کننده آتش‌ بس دائمی باشد
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • حماس: پایان هر توافقی باید تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی باشد
  • امیدها در شهر خسته زنده شد؛ هواداران نساجی: در لیگ برتر می مانیم! / فیلم
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • سیل مرگبار کنیا/ جستجو برای یافتن ۹۱ مفقودی همچنان ادامه دارد