Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:08:24 GMT

عشایر مهاباد کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز کردند

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۵۹۱۵

عشایر مهاباد کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز کردند

یوسف فصاحت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عشایر این شهرستان در این فصل دام‌های خود را از مناطق ییلاقی سهند در آذربایجان‌شرقی، شاهین‌دژ و مناطق ییلاقی مسیر سردشت و پیرانشهر از جمله "لندشیخان"، "سری‌میدان"، "کارگ‌وهه‌رمی"، "میدان استر" و "چونه" به مناطق قشلاقی منتقل می‌کنند. 

وی اضافه کرد: عشایر این شهرستان از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور دام‌های خود را در مناطق ییلاقی نگهداری کرده و سپس دام‌ها را به مناطق قشلاقی در روستاهای بخش مرکزی از جمله "قوپی‌باباعلی" و مجتمع دامپروری جهادآباد مهاباد منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد با اشاره به اینکه مدت ماندگاری عشایر در مناطق قشلاقی متفاوت است، بیان کرد: عشایر حدود ۹ ماه را همراه دام‌های خود در این مناطق سپری می‌کنند و از ۱۵ خرداد سال آینده دوباره کوچ خود را به مناطق ییلاقی شروع می‌کنند. 

وی در خصوص خدمات صورت گرفته برای عشایر در مناطق قشلاقی این شهرستان اظهار کرد: امسال آبرسانی به طول ۱.۵ کلیومتر در مناطق قشلاقی روستایی "قوپی‌باباعلی" مهاباد انجام شده و سال گذشته نیز چندین آبشخور ویژه دام در این مناطق احداث شده بود.

"فصاحت" اظهار داشت: عشایر این شهرستان دارای ۲۳۵ هزار راس دام سبک و سنگین هستند که از این تعداد بیش از پنج هزار راس دام سنگین و بقیه نیز دام سبک را شامل می‌شود که سهم بزرگی در تولید گوشت و مواد لبنی در این شهرستان ایفا می‌کنند.

وی افزود: در مهاباد ‌هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری دارای پرونده با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر وجود دارد که بیشتر به دامپروری و صنایع مربوط به آن اشتغال دارند.

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد در خصوص خدمات ارایه شده به عشایر این شهرستان در سال ۱۳۹۸ گفت: سال گذشته نیز در مجموع ۵۰۰ تُن کنسانتره، ۲۶۴ تُن آرد، ۱۵۰ تُن جو و ۱۲۰ تُن سبوس با قیمت یارانه‌ای در بین آنها توزیع شده است.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

برچسب‌ها مهاباد جامعه عشایری کوچ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد جامعه عشایری کوچ مهاباد جامعه عشایری کوچ اخبار کنکور عشایر این شهرستان مناطق قشلاقی مناطق ییلاقی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند

محمد رحمانی فرماندار آبدانان در بازدید از مناطق عشایری آبدانان اظهار کرد: عشایر شهرستان آبدانان با دارا بودن ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری استان در قالب یک هزار و ۵۶۰ خانوار و جمعیت هشت هزار و ۷۰۰ نفری در رتبه اول نسبت به سایر شهرستان استان ایلام قرار دارد.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک از نوع گوسفند و بز شهرستان آبدانان را به قطب دامپروری استان تبدیل کرده است.

رحمانی بیان کرد: در این بازدید مشکلاتی که متوجه جامعه عشایری شهرستان آبدانان در شرایط فعلی است، دسته بندی و تصمیمات لازم برای حل مشکلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فرماندار آبدانان با اشاره به خدمات دولت سیزدهم به عشایر شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: از فروردین ۱۴۰۲ لغایت پایان فروردین ۱۴۰۳ توزیع ماهیانه ۲ هزار کیسه آرد سفید، خرید و توزیع آب شرب سالم رایگان به کی هزذر و ۱۰۰ خانوار کوچرو به ارزش ریالی ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، مرمت، نگهداری و بازگشایی راه‌های عشایری شهرستان با ادوات راه سازی به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، توزیع ۳۸۰ هزار لیتر نفت سفید به عشایر کوچرو شهرستان، تخصیص توزیع ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ توسعه شغل دامداری بین ۸۴ نفر و.. برای عشایر شهرستان خدمات انجام شده است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • محکومیت ۲۳۶ میلیاردی مدیرعامل یک کارخانه آرد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی