Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از شاعران و نویسندگان از کشورهای مختلف در شب بزرگداشت جلال آل احمد، از او و تأثیر داستان‌ها و آثارش بر نثر فارسی گفتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم بزرگداشت جلال آل احمد و بررسی نثر این نویسنده تأثیرگذار و شهیر ایرانی همزمان با پنجاه و یکمین سالروز درگذشت او با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالجبار کاکایی، شاعر، در ابتدای این مراسم به ویژگی‌های نثر آل احمد و سبک نوشتاری او اشاره کرد و گفت: زنده‌یاد سیمین دانشور، همسر آل احمد، در جایی گفته بود که جلال در رانندگی، انجام امور و ... عجول بود؛ به نظرم سبک نوشتاری او به نوعی تأثیرپذیرفته از زندگی خود اوست.

وی ادامه داد: نثر آل احمد دنباله‌روها و مقلدان فراوانی دارد. با توجه به سبک نوشتاری و نثر جلال آل احمد به خصوص در آثاری که در قالب گزارش‌نویسی از او منتشر شده‌ است، باید گفت که گزارش‌نویسی بعد از او سخت شد.

رضا اسماعیلی، شاعر و مدرس دانشگاه، نیز در ادامه به بخش‌هایی از تأثیرگذاری آل احمد بر ادبیات فارسی در چند بخش اشاره کرد و گفت: او با معرفی آلبر کامو به جامعه ادبی، با ترجمه‌هایی از آندره ژید، یونگر، اوژن یونسکو، داستایوسکی نقش بسیار مؤثری در پیش‌برد ادبیات معاصر ایفا کرد. او با معرفی بیشتر شعر نو نیمایی به گسترش آن کمک کرد.

آل احمد در کنار ایوان مدائن

وی ادامه داد: نثر جلال آل احمد باعث جهشی بی‌سابقه در نثر فارسی شد. تأثیر پذیرفتن و تقلید دیگران از آثار جلال (به‌خصوص نویسندگان، روشنفکران و دانشجویان) باعث گسترش هر چه بیشتر نوع نگارش ادبی آل احمد شد؛ به‌گونه‌ای‌ که او در میان طیف ادبی و مردمی، به الگویی خاص تبدیل شد.

به گفته اسماعیلی؛ جلال آل احمد ادامه‌دهنده راهی بود که محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت در ساده‌نویسی و استفاده از زبان و لحن عموم مردم در محاورات، آغاز کرده بودند. در واقع این نوع نوشتن و استفاده از زبان محاوره‌ای توسط جلال به‌اوج رسید و گسترش یافت.

محمدشریف سعیدی، از شاعران افغانستانی، نیز در ادامه به تأثیرگذاری داستان‌های جلال بر سینما اشاره کرد و گفت: جلال داستانی دارد به نام «بچه مردم» که داستان تأثیرگذاری است. صدیق برمک، از فیلمسازان افغانستانی، 40 سال پیش براساس این داستان فیلمی ساخته است که هرگاه مخاطب این فیلم را می‌بیند، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. این داستان به خوبی روایتگر و تصویرگر فقر، تنگدستی، تبعیض و ستم در جامعه است.

وی ادامه داد: یگانه عنصری که هر نویسنده و هنرمند را برجسته می‌سازد، عنصر حس، درک و باور بر یک ایده است. حالا این ایده می‌تواند عدالت‌خواهی، عشق یا هر چیز دیگری باشد. درک دردمندانه جلال بیشتر در داستان‌ها خود را نشان می‌دهد؛ داستان‌هایی مانند «مدیر مدرسه» و «بچه مردم» که نویسنده در آنها جامعه فقرزده، دچار مشکلات تربیتی و خانوادگی را ترسیم می‌کند. او این دردها را درک می‌کند و این درد در کلماتش موج می‌زند.

تنها شعری که جلال آل احمد در زندگی خود سرودبخشی از داستان «نون والقلم» با صدای جلال آل احمد +صوت

سعیدی یادآور شد: زمانی تحت تأثیر کلمات یک نویسنده قرار می‌گیریم که نویسنده به آنچه می‌نویسد، باور داشته باشد. این مشخصه اصلی نویسندگان و شاعران نامدار و ماندگار است. تمامی نویسندگان و شاعران بزرگ از یک فقدان در آثارشان سخن می‌گویند، جلال نیز در داستان‌هایش از فقدان عدالت در جهان حرف می‌زند.

این شاعر با بیان اینکه زنده‌یاد آل احمد یکی از نویسندگان تأثیرگذار بر زبان فارسی است، تصریح کرد: جلال به ارزش‌های بسیار والای انسانی مانند برابری انسان‌ها و مبارزه علیه روح ستمگر سرمایه‌داری باور داشت؛ سرمایه‌داری که به هر قیمتی انسان‌ها را می‌بلعد و بمب‌های اتم را برای کشتن و شکنجه انسان‌ها صادر می‌کند. جلال در واقع منتقد تفکراتی بود که این تفکرات جز اندوختن برای خود و زجر و شکنجه برای دیگران چیزی نداشت؛ از این جهت دیدگاه‌های او ارزشمند است. او نویسنده باورمندی بود که به آنچه می‌نوشت و می‌گفت، باور و اعتقاد داشت. متأسفانه امروز در بسیاری از جوامع، انسان‌ها به دلایل مختلف از جمله شغل و منصب، هم رنگ جماعت شدن و ... از آنچه می‌گویند تا آنچه بر دل دارند، فاصله بسیار دارند، اما جلال نویسنده صادقی بود که هر آنچه نوشته و منتشر شده است، حکایت از بی‌قراری روح نویسنده‌اش دارد.

ناصره شرما، خبرنگار معروف هندوستانی و مترجم، نیز که تاکنون داستان‌هایی از جلال را ترجمه کرده است، در این مراسم از اقبال مردم هندوستان به داستان‌های آل احمد گفت. او در ابتدا با اشاره به نقش زنده‌یاد آل احمد در داستان‌نویسی ایران گفت: جلال آل احمد نویسنده برجسته زبان فارسی است و در بین داستان‌نویسان فارسی‌زبان مقام والایی دارد. او در داستان‌هایش از زندگی حرف می‌زند، از کوچه  و بازارها و مردم عادی که درگیر مشکلات مختلف هستند، سخن می‌گوید؛ به همین دلیل او بین ما زنده است.

زنده‌یاد آل احمد در مراسم خاکسپاری فروغ فرخزاد

وی با بیان اینکه متن آثار به خصوص در داستان‌هایش ساده، روان و تأثیرگذار است و بیان جادویی دارد، ادامه داد: اولین‌بار که داستان «بچه مردم» را از او خواندم، چشم‌هایم پر از اشک شد و همانجا تصمیم گرفتم تا این اثر را برای هندی‌ها به زبان هندی ترجمه کنم. بعد از آن «سه تار» را نیز ترجمه کردم. هرکس در هند داستان «بچه مردم» را خواند، گفت که چه داستان تأثیرگذاری است. 

آخرین تصویر او در اسالم

به گفته شارما؛ داستان‌های زنده‌یاد آل احمد مزه زندگی را با خود دارد. او داستان انسان‌ها، غم‌ها و مشکلات آنها را با سیاهی قلم بر روی کاغذ روایت کرد؛ به همین دلیل در ادبیات داستان‌نویسی ایران تاریخ‌ساز شده است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات زنده یاد آل احمد جلال آل احمد داستان ها آل احمد بچه مردم انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: کمتر از یک درصد مردم استان در سال گذشته که واجد شرایط اهدای خون بودند در سیستان و بلوچستان خون اهدا کرده‌اند.

ابوالحسن صفدری در گفت وگو با ایسنا، افزود: جمعیت استان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و از این تعداد حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر به دلایلی از قبیل سن کمتر از ۱۸ سال و یا بیشتر از ۶۵ سال، وزن کمتر از۵۰ کیلوگرم، داشتن بیماری خونی و زمینه‌ای خاص نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون نفر واجد شرایط خون دادن در سیستان و بلوچستان هستند که از این تعداد در سال گذشته ۷۰ هزار مراجعه برای اهدای خون صورت گرفته در حالی که بسیاری از این افراد ۲ بار در سال اهدا داشتند که در مجموع ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در کل استان برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند.

صفدری ادامه داد: ترس  مردم از اهدای خون و نگرانی بی‌مورد از ایجاد کم خونی مهمترین دلایل افراد برای عدم مراجعه برای اهدای خون به شمار می‌رود در حالی که بدن خود یک کارخانه فعال، ساخت خون است. در زنان هر چهار ماه یکبار و در مردان هر سه ماه یک بار پس از اهدای خون سطح هموگلوبین به حالت طبیعی بر می‌گردد.

وی در این راستا اضافه کرد: عدم اطلاع مردم از فواید اهدای خون نظیر درمان کبد چرب، کالری سوزی به میزان ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو کالری بعد از هر بار اهدا، پیشگیری از بیماری‌های قلبی از مهم ترین فواید اهدای خون به شمار می رود چرا که اهدا، حرکت خون در عروق را تسهیل و شبکه خونرسانی در بدن را فعال می کند.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار واحد خون در استان مصرف می شود، در حالی که تنها ۵۰ هزار واحد توسط هم استانی‌ها اهدا می‌شود و دو برابر نیاز استان را از ۱۲ استان دیگر با واردات، تامین می‌کنیم در حالی که این موضوع زیبنده استانی که دارای جمعیت جوان بالایی است نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزانه در شهر زاهدان ۳۰۰ نفر و در کل استان ۵۰۰ نفر اهدا کننده باشند،مشکل  نیاز خونی استان حل می‌شود. این میزان متاسفانه در حال حاضر در کل استان ۲۰۰ نفر است.

صفدری بیان کرد: در مجموع در سیستان و بلوچستان ۶ پایگاه فعال خونگیری در شهرستان‌های زابل، سراوان، زاهدان، ایرانشهر، خاش و چابهار وجود دارد در حالی که ۲۰ شهرستان استان فاقد پایگاه انتقال خون است و علی رغم وظیفه حیاتی این سازمانی ،چهره عقب ماندگی به شدت در آن دیده و احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ۱۰ شهرستان‌ استان فاقد پایگاه انتقال خون  می باشد دارای بیمارستان است و این توسعه نامتوازن مشکلات جدی ایجاد کرده است.  با توجه به شمار بالای بیماران تالاسمی و  تصادفات جاده ای و آمار موالید بالا و زایمان‌های پرخطر نیازمند توجه جدی مردم به امر مقدس اهدای خون هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  • از طاقبستان تا بیستون همسفر با رادیو ایران
  • گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی با یکی از نویسنده‌های گزارش درباره قتل نیکاشاکرمی و تجاوز به او | بخش فارسی BBC آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • وینیسیوس: حالا وقت شب جادویی در برنابئو است
  • اصلاح هندسی چهارراه خیابان داوران و جلال آل‌احمد در اراک