Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر شدن وضع روز شنبه بازار سرمایه‌ به خاطر مصوبات روز پنج‌شنبه شورای عالی بورس بود، گفت: خیلی عوامل بر بازار و تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه اثر دارد، از جمله اینکه مردم فهمیدند حاکمیت برای صیانت از سرمایه‌گذاری‌شان محکم پای کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر نیاز باشد، اقداماتی فراهم می‌کند که نقد شوندگی سرمایه‌گذاری در بورس تضمین شود.

وی افزود: مسئله بعدی، اصلاحات اخیر که در بازار روی داده، جذابیت ایجاد کرده است. دلیلش این است که امروز در بورس تهران 87 درصد از خرید متعلق به افراد حقیقی بود 78 درصد فروش مربوط به حقیقی‌ها بود یعنی خریدشان بیشتر از فروش بوده است. یعنی سهام را که منتظر بودند، به نقطه جذاب‌تری برسد و سرمایه‌گذاری خودش وارد می‌شود.

به گفته صحرایی، مصوبات شورای عالی بورس خودش نقد شوندگی سهام را تضمین کرد. یعنی شرکت‌ها می‌توانند اسناد سهام خزانه صادر می‌کند، یعنی اینکه شرکت‌ها می‌توانند صدور اسناد سهام خزانه و نیز اوراق اختیار فروش تبعی داشته باشند. یا اوراق بیمه‌ای برای شرکت‌ها منتشر کنند. اوراق تبعی خاصیت‌اش این است که ما به سرمایه‌گذاران حقیقی این اطمینان را می‌دهیم که اگر یک سهم اختیار فروش تبعی آن منتشر شده، حداقل به اندازه سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی بازده داشته باشد. یعنی تضمینی، اگر سهم بیش از آن رشد برسد، برای خود سهامدار است، یعنی اطمینان بخش است که ضرر نخواهد کرد.

وی ابزار دیگر را بازارگردانی عنوان کرد و گفت: بازارگردانی در حال حاضر عدد دارد، ولی مقدار آن مشخص نیست. این در اعداد بزرگ انجام می‌شود، وظیفه ذاتی بازارگردانان، نقد شوندگی و محدود کرد دامنه نوسان یک دارایی مالی است. همه این عوامل باعث شد، مردم امروز حضور خوبی در بازار سرمایه داشته باشند. نکته‌ای که بازار خیلی مهم است، اعتماد بازار است. یعنی این ابزارها، ذهنیت و فضای روانی بازار را آرامش می‌بخشد و این بازار نقدشونده است در دسترس است شفاف است با هر میزان سرمایه امکان حضور در بازار وجود دارد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اظهار امیدواری کرد: این ابزارها باعث می‌شود، مردم استقبال خوبی داشته باشند و متغیرهای بنیادی و عوامل اقتصادی هم اینها را پشتیبانی کند، خیلی افرادی که ریسک‌پذیری‌شان کم هست. کم‌کم با مهیا شدن شرایط، وارد بازار می‌شوند.

صحرایی گفت: سهامی که قبلا فروخته شده، پول‌ها خیلی از بازار خارج نشده است.

وی در مورد اینکه شایعه شده حقوقی‌هایی که روز شنبه سهام خریدند، نمادشان بسته شده ا ست، گفت: نه چنین چیزی نیست. چند تا شرکت حقوقی خیلی سهم‌شان را می‌فروختند، شرایط خاصی داشتند و به آنها تذکراتی داده شد. این یک روال عادی هست.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بیان داشت: چون مردم می‌گویند شرکت‌های حقوقی بلوک خریده‌اند، الان هم برای فروش‌شان بروند، خودشان بازاریابی کنند. این در همه دنیا وجود دارد، الان در مقررات ما هم هست. شرکت‌های با سرمایه 300 میلیارد تومان یک درصد و شرکت‌های کوچکتر از آن 5 درصد در یک روز بیشتر نفروشند، یک کد معاملاتی بیشتر از 5 درصد در روز نفروشد.

صحرایی ادامه داد: این یک اصل است، بازی بزرگان با بزرگان و بازی‌ کوچک‌ها با کوچک‌ها باشد. این گونه نیست که سهمی را بلوکی خریداری کنند و خرد خرد ارائه کنند.حقوقی با فروش از یک درصد به بالای سهام، باید اطلاع‌رسانی کنند. این مقررات همیشه هست، ولی در این روزها بیشتر حساسیت ایجاد می‌کند، توجه بیشتری به خود جلب می‌کند.

وی تأکید کرد: هر جا یک شرکت حقوقی سهام سنگین بفروشد، باید ناظر بازار به او تذکر بدهد، در مقررات جهانی هم سهامداری که بالای یک درصد بخواهد بفروشد، باید افشا بشود و اعلام کند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: منابع صندوق توسعه، وقتی اجازه قانونی آن صادر شده، متولیان آن از اعلام خواهند کرد، اجازه قانونی صادر شده است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بورس اوراق بهادار تهران بورس بازار سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو

میلاد فریدونی، مدیر مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت مکانیزاسیون صنعت نشاء در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: رسالت اصلی این شرکت دانش‌بنیان، نوآوری در دانش کشاورزی، گلخانه داری و مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.

وی افزود: این شرکت در حال حاضر تمام نیاز‌های صنعت مکانیزه نشاء کشور را تامین می‌کند. این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دو طرح کلان ملی نشاء جذبی و دستگاه نشاء کار برنج را دردستور کار دارد. طرح‌هایی که هر کدام انقلاب صنعتی بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می‌کنند و فرصت اشتغال زیادی برای هزاران فرد در کرمانشاه و سایر استان‌های دیگر به وجود می‌آورند.

این دانشجوی دکترای کشاورزی افزود: اگر این طرح به ثمر برسد، سرعت کشت نشاء می‌تواند به وسیله ماشین آلات روزی به چندین هزار هکتار برسد. اکنون میزان آن کمتر از یک هکتار در روز است. علاوه بر آن محصولاتی مانند گیاهان روغنی که قابلیت نشاء کاری ندارند را نیز می‌توانیم نشاء کاری کنیم.   سطح زیر کشت گیاهانی هم که امکان کشت دیم ندارند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده  این مجموعه نیز شامل تحقیق و توسعه است که وظیفه حمایت مادی و معنوی، مشاوره و منتورینگ ایده‌های جدید را برعهده دارد. ما در این مرکز سعی می‌کنیم با برگزاری رویداد‌های سالیانه، ایده‌های جدید و افراد با استعداد حوزه مکانیزسیون کشاورزی را کشف کنیم.

وی تصریح کرد: بخش ما استارت‌آپ ساز است. چالش‌های همه استارت‌آپ‌ها را به جان می‌خرد؛ ما مشکلات استارت‌آپ‌ها و افرادی که فقط ایده خام دارند و هیچ چیز مادی و معنوی دیگری از خودشان ندارند را حمایت مالی و معنوی می‌کنیم. همچنین این افراد به سرمایه گذاران فرشته متصل می‌شوند. در واقع یک شبکه‌ای از سرمایه گذران خیرین استارت‌آپ ساز در کشور ساخته ایم.

به گفته وی، سرمایه گذاری بخش تحقیق و توسعه شرکت ما محدود به استان کرمانشاه نیست. اکنون در استان اردبیل نیز یک شهرک گلخانه ده هکتاری خریداری کرده ایم و پروژه نشاء کشت بافتی را اجرا می‌کنیم. در این طرح، بذر‌هایی که به لحاظ علمی قابلیت کشت مجدد ندارند و همه وارداتی بوده اند و همچنین هزینه‌هایی حدودا ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان داشتند به روش علمی و با شیوه کشت بافت پرورش داده می‌شوند. این گیاه تحت لیسانس خارج از کشور نیست. وقتی عملیاتی شود دیگر انحصار معنایی نمی‌دهد.

وی ادامه داد: 9 پروژه زیر مجموعه بخش تحقیق و توسعه این شرکت است که هر کدام روی لبه علم حرکت می‌کنند. سبزیجات میکروبیلدینگ با هدف ترویج کشاورزی عمودی، بازار نشاء با هدف کوتاه کردن دست دلالان از شبکه تجارت و فروش و محصولات کشاورزی نهاد‌ها و ادوات و خدمات کشاورزی، نشاء کشت بافتی، طرح کلان نشا جذبی و ... از جمله این طرح هاست. طبیعتا اجرای این طرح‌ها نیز هزینه زیادی به همراه دارد.

دریافت تسهیلات مالی؛ مهمترین مشکل شرکت‌های شتاب‌دهنده

فریدونی گفت: هرچند در حال حاضر حمایت خوبی از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه شده ایم، اما مهمترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مسئله مالی است که نیاز به حمایت‌های بیشتر صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دارد.

مدیر مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت مکانیزاسیون صنعت نشاء افزود: فلسفه شتاب دهنده چند سالی است که خیلی مورد حمایت قرار گرفته است. خوشبختانه امروزه برای مراکز نوآوری و شرکت‌های شتاب‌دهنده یک سری تسهیلات  در برنامه بودجه در نظر گرفته اند. همه این تسهیلات اثر بخش و حمایت کننده هستند، اما این حمایت‌ها به صورت بالفعل به دست می‌رسد. بین سرمایه‌ای که بالفعل می‌رسد تا سرمایه‌ای که بالقوه است فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله یک مقدار ما را تحت فشار قرار می‌دهد. اگر این سرمایه زودتر و دقیق‌تر به دست ما برسد، مطممئنا تحقیق و توسعه مان خیلی بهتر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ما به عنوان مرکز نوآوری یکی از اصلی‌ترین محل درآمدمان تسهیلاتی است که از سوی دولت داده می‌شود تا ایده‌ها را حمایت کنیم. اگر فرآیند‌های اداری گرفتن این تسهیلات خیلی راحت‌تر و به شرکت‌های فناور اعتماد بیشتری شود، اقبال اجرای بسیاری از طرح هایمان افزایش می‌یابد.

استارت‌آپ‌ها بازار سنجی علمی انجام نمی‌دهند

وی به مشکلات استارت‌آپ‌ها برای اجرای ایده هایشان پرداخت و در این خصوص به آنا گفت: طبق استاندارد دنیا، ۹۰ استارت‌آپ‌ها محکوم به شکست هستند. مهمترین دلیلش نیز این است که علمی برخورد نمی‌کنند. بازار سازی و بازار سنجی شان علمی انجام نمی‌دهند. یک مرحله در طرح استارت‌آپی به نام همخوانی ایده بازار، همخوانی مسئله راه حل وجود دارد. استارت‌آپ‌ها مسئله راه حل را ابتدا باهم همخوانی نمی‌کنند. یک ایده خوب در ذهن شان است و تصور می‌کنند خیلی خوب جواب می‌دهد. نمی‌روند بازار را بسنجند. بازار این ایده را با افراد اقلیت پیشگام که با این مسئله مواجه اند مطرح نمی‌کنند و نتیجه آنها را نمی‌سنجند.

وی گفت: آنها پول پس انداز یا وام شان را وارد استارت‌آپ و ایده شان می‌کنند. در نهایت کالایشان را تولید می‌کنند که اقبالی در بازار ندارد. در نهایت سرمایه‌ای که برای تولید این ایده خرج کرده اند به هدر می‌رود و با شکست مواجه می‌شوند.

 فریدونی بیان کرد: این فرد خوش فکر و متخصص پس از سرخوردگی اش دیگر حتی به عنوان کارشناس هم در این حوزه فعالیت نمی‌کند. رسالت اصلی ما کمک به این افراد است. در این مجموعه یک استارت‌آپ بار‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرد و اصلاح می‌شود. ما استارت‌آپی را داشته ایم که پس از دو سال قانع اش کرده ایم که ایده او به درد بازار حداقل بازار ایران نمی‌خورد، بنابراین باید ایده اش را تغییر دهد، زیرا اگر ده سال وقت و انرژی اش را نیز صرف کند، بازهم محکوم به شکست است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب این نیرو‌های دانشگاهی که افراد خوش فکر با پتانسیل بالقوه هستند، شناختی نسبت به بازار ندارند. با استارت‌آپ به صورت علمی برخورد نمی‌کنند. سعی می‌کنند در سال اول شرکتی به نام خودشان ثبت کنند و هیات مدیره شان را بچینند. این همان قانونی است که باعث شکست‌شان می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!