Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تا حالا شده به فکر جمع آوری اطلاعات شخصی خودتان بیفتید؟! هویت و اطلاعاتی که با پیشرفت عصر تکنولوژی و ذخیره سازی آن در فضای مختلف مجازی و ابری کار حفظ و نگهداری آن را برای شما مشکل کرده و در مقابلش دسترسی به اطلاعات شما را برای دیگران آزاد گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر بخواهیم اطلاعات خود را بایگانی کنیم، چه باید کرد؟! 

پیشگیری و راهکاری که در راه اندازی شبکه ای بومی رقم خورده است، افتتاح مراکز داده‌ای به اصطلاح دیتاسنترها. فضای حقیقی که محل نگهداری بسیاری از داده‌های مجازی است و قرار است در شبکه‌ای بومی بانک اطلاعات کشور خودمان باشد و در راه رسیدن به استقلال ایران در فضای مجازی کمک کند. 

در واقع یکی از ویژگی‌های اساسی شبکه ملی اطلاعات، ایجاد استقلال و بومی سازی فضای مجازی ایران در رقابت با دیگر کشورهاست، که بخشی از آن را دیتاسنترها پوشش می‌دهد. در همین راستا نیز، خبرنگار ما گفتگویی با نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیرساخت داشته و از او درباره ویژگی‌های اساسی دیتاسنترها جویا شده است.

بیشتر بخوانید

جزئیات نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۹/ ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف اجرای شبکه ملی اطلاعات می‌شود

سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیر ساخت در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند و برنامه‌های دولت دوازدهم با اشاره به افتتاح چندین مرکز داده اطلاعاتی در حوزه فناوری بیان کرد: طبق اطلاعاتی که بنده دارم سال ۸۰، در بحث توسعه فناوری اولین مرکز داده (دیتاسنتر) به نام تکفا ایجاد شد، و این تشکیل شبکه به حتم تا زمانی که قدرت پردازش داده‌ها و تکنولوژی در جهان وجود دارد، بحث ایجاد دیتاسنتر‌ها هم داغ خواهد بود و تشکیل آن‌ها متوقف نخواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که آمارها و اطلاعات شبکه ملی اطلاعات همگی باید در درون شبکه ‌ای بومی پردازش شود، گفت: همزمان با اولین سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی بود که خدمتی دیگر به نام تعریف مرکز داده‌های اطلاعاتی برای حفظ و نگهداری اطلاعات بومی و امنیتی کشور در سند فضای مجازی بیان شد. درواقع ما دو نوع اختصاصی و عمومی، مرکز داده داریم، که بخش اختصاصی از قدیم وجود داشته است و بزرگترین مثال آن بانک‌ها هستند، اما یکسری مرکز داده‌ها مرکز داده‌های عمومی داریم، که برای آن دسته از شرکت‌های کوچکی مانند استارت آپ‌ها که ساخت مراکز داده برایشان صرف نمی‌کند و جزو برآورد مالی نیست، ایجاد می‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیرساخت، ادامه داد: تا امروز عناوینی که شما شنیدید، همگی مراکز داده عمومی هستند، که دو اپراتور بزرگ کشور و مرکز اقماری دیگری هم هر کدام بخشی از این مراکز داده‌ای را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پردازش دیتاسنترها گفت: بالاخره آن فضایی که شروع به کار می‌کند، سقف و محدودیتی دارد، ولی در اغلب موارد به این شکل است که یک ظرفیت بالقوه‌ای را ایجاد کرده، تا بسته به ظرفیت و پردازش رک‌های خالی بیشتری را بگیرد و اگر حتی نیاز به افزایش بود، باید سرمایه گذاری بیشتری صورت بپذیرد.

بنابی در ادامه این گفتگو با گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص هزینه‌های صرف شده، در حوزه دیتاسنترها تصریح کرد: تمامی هزینه‌های تولید و خرید ایجاد یک دیتاسنتر وابسته به قیمت دلار است. در بحث دیتاسنترها دو بخش تجهیزاتی اکتیو و عمومی وجود دارد که هر کدام عددی ثابت را در خرید و تولید نشان نمی‌دهد. در راستای تولید و بومی سازی بسیاری از تجهیزات از قیبل رک‌ها و تجهیزات خنک کننده، امنیتی و .. را خودمان در کشور تولید می‌کنیم، اما تجهیزات اکتیو، چون قیمت دلار در آن دخیل است، قیمتش متغییر خواهد بود.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیرساخت در پایان به برنامه‌های این شرکت در حوزه دیتاسنترها تا پایان دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت:دیگر برنامه ما افتتاح مرکز داده‌ای منطقه آزاد پیاماست که برای صادرات محتوایی ایرانی به خارج از کشور افتتاح خواهد شد و چندین برنامه دیگر که همگی در عرصه محتوا یکی پس از دیگری به ثمر خواهد نشست. 

بیشتر بخوانید

دیتاسنتر چیست و چه کاربردی در کشور دارد؟ تائید نشدن پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات

گفتنی است؛ تا امروز افرانت، پارس آنلاین، تبیان، زیرساخت، ایرانسل، شاتل، آسیاتک، همراه اول و برخی بانک‌های فعال کشور از جمله مهم‌ترین مراکز داده ایران را دارند که به گفته بنابی تا زمانی که ما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روبرو هستیم، ایجاد مراکز داده‌ای دیگر را هم در دستور کار خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات داده های اطلاعاتی سجاد بنابی شرکت زیرساخت و ارتباطات کشور دیتاسنترهای داخلی شبکه ملی اطلاعات مراکز داده ای فضای مجازی مرکز داده داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد افغانستان در همکاری با ترکمنستان و قزاقستان، سعی دارد با ایجاد یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات، نفت روسیه را از راه افغانستان به جنوب آسیا انتقال دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد هیئت حاکمه افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل این کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی در گفتگو با «رویترز» گفت هدف ایجاد این مرکز لجستیکی صادرات منطقه، از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

وی افزود: پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافقنامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

به گفته عزیزی، پس از شش ماه گفتگو پیرامون طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در ادامه خاطرنشان کرد این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان است.

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارندعبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست

وی اضافه کرد: براساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

طبق گفته وی، این مرکز لجستیکی ظرفیت نگهداری یک میلیون تُن نفت را خواهد داشت.

عزیزی درباره تاریخ آغاز عملی این پروژه جزئیاتی ارائه نکرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • هلدینگ خلیج فارس اسیر فضای مجازی نمی‌شود
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • شایعه عجیب در فضای مجازی پیرامون استقلال
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی تصویب شد
  • تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند