Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس دینی گفت: دشمن کمر بسته و بنایش بر این است که خانواده را از بین ببرد؛ اگر هیئت به عنوان خط مقدم فرهنگی باید از همان نقطه‌ای حمایت کند که دشمن می‌خواهد به آن ضربه بزند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «در میان روضه‌هایت زندگی کردن خوش است» به قلم حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی از سوی انتشارات آیین فطرت در 138 صفحه منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب روضه‌هایی را از شهدای کربلا با بیانی ساده، روان و متفاوت بیان کرده است.

نقطه تلاقی هیئت و خانواده کجاست؟

حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این کتاب گفت: بعد از جلسه مقام معظم رهبری با مداحان با دوستان مداح جلساتی را داشتیم تحت این عنوان که نقطه تلاقی هیئت و خانواده کجاست؟ آیا غیر از اینکه یک فرد، خانواده را به هیئت بیاورد و آنجا در فضای هیئت باشند، کار دیگری هم می‌شود کرد که هیئت و خانواده به هم برسند؟ اینجا بود که یک بحث مطرح شد که ما اگر بتوانیم شعر و روضه را با هنرمندی که شاعران و مداحان دارند، متصل به خانواده کنیم می‌توانیم یک اتفاق مبارک را رقم بزنیم. «در میان روضه‌هایت زندگی کردن خوش است»، در همین راستا شامل متن‌های ادبی است که تلاش می‌کند روضه را با یک خلاقیت و هنرمندی خاصی به مسئله خانواده و سبک زندگی متصل کند.

وی اضافه کرد: مسئله اصلی این است که چگونه می‌شود روضه‌ها و مفاهیم عاشورایی، کربلایی و روضه‌های دیگر اهل بیت (ع) را به خانواده متصل کرد. اینجا بود که من احساس کردم باید یک اقدام عملی انجام دهم. یعنی به صورت عملیاتی بیایم متن‌هایی ادبی را بنویسم که نشان بدهد می‌شود با روضه به سراغ خانواده رفت.

تربیت کودک و نوجوان پای روضه اهل بیت (ع)

این کارشناس دینی و نویسنده با بیان مثال‌هایی کاربردی از کاربرد روضه در تربیت کودکان و نوجوانان اظهار کرد: مثلاً مادحین وقتی سراغ روضه حضرت «حُر» می‌روند، روضه حر را به عفو و توبه متصل می‌کنند که خیلی خوب است و نتیجه‌اش این می‌شود که مخاطب از خدا می‌خواهد همان‌جور که امام حسین(ع)، حر را بخشید، خدا هم شما را ببخشد. ولی شاید علاوه بر این بشود از این استفاده کرد که مخاطب، هیئتی، سینه‌زن، همان‌جور که امام حسین(ع)، حر را بخشید، تو هم از کسانی که در حقت ظلم کردند، پدری، مادری، برادری، خواهری، رفیقی، همسری هست، تو هم از آنها بگذر.

عباسی ولدی با اشاره به اینکه بحث خانواده و تربیت فرزند بسیار بااهمیت است، ابراز کرد: یکی از مفاهیمی که خیلی در تربیت مادی‌گرا رویش مانور داده می‌شود، دور کردن مفهوم مرگ از فضای تربیتی بچه‌هاست. یکی از متن‌های ما اینجا این است که وقتی حضرت قاسم(ع) شب عاشورا، شهادت را «احلا من العسل» می‌داند، این نشان‌دهنده این است که می‌شود یک فرد در سن 13 سالگی به دریافتی از مرگ در راه خدا برسد که وقتی که احساس می‌کند از شهادت محروم است، نگران شود، وقتی که متوجه می‌شود شهادت نصیبش می‌شود خوشحال شود. یعنی این اندازه مفهوم مرگ و شهادت در راه خدا برایش جا افتاده است.

وی افزود: وقتی عبدالله بن حسن 11 ساله آن جان‌نثاری و فدکاری و شجاعت را به خرج می‌دهد، نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در مسیر تربیتی بچه‌هایمان، آنها را در 11 سالگی به این اندازه از شجاعت برسانیم ولی در تفکر مادی‌گرا آن‌قدر بچه‌ها کوچک، ناچیز و سطح پایین تلقی می‌شوند که حتی به سنین جوانی هم که می‌رسند، باز هم می‌گویند برای اینکه اینها افسرده نشوند، از مفهوم مرگ و این چیزها، دورشان کنیم. اتفاقاً بخشی از بحث ما در این کتاب به تربیت فرزند، کودک و نوجوان برمی‌گردد.

ابزار غرب برای مدیریت افکار کودکان و نوجوانان ایران

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه فرزندان ما امروز در معرض آسیب‌های جدی فضای مجازی و رسانه هستند، گفت: در کنار «در میان روضه‌هایت زندگی کردن خوش است» یک مجموعه 13 جلدی داریم تحت عنوان «بهانه بودن» که جلد 11، 12 و 13 «بهانه بودن» که مشخصاً درباره کودکان و رسانه است. یعنی ما در آن کتاب‌ها آمدیم تحت فضای همین کتاب؛ یعنی متن‌های ادبی، درباره آسیب‌های رسانه، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای در تربیت دینی بچه‌ها حرف می‌زنیم ولی باز هم با گرایش ادبی.

عباسی ولدی اظهار کرد: در اولویت بحث رسانه همین‌قدر بدانید که امروز دنیای غرب به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد نسل آینده را مدیریت کند، اصلی‌ترین ابزاری که می‌تواند نسل آینده را در اختیار خودش بگیرد یکی این است که بچه‌های امروزمان را در سنین کودکی و نوجوانی به وسیله دو، سه عنصر فیلم و انیمیشن و بازی رایانه‌ای که به شدت دارد امروز در کشور ما از آن غفلت می‌شود و شبکه‌های اجتماعی مدیریت کند.

وی بیان کرد: در بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌بینیم مفاهیم مقدس در نگاه بچه‌ها به شدت تخریب می‌شود و همین بچه‌ها فردا به عنوان یک جوان می‌خواهند در جامعه ما در هیئت‌ها حضور پیدا کنند و از کسی بشنوند که پنج سال، 10 سال در فضای مجازی، با استدلال، فیلم، سریال، انیمیشن، داستان و ... تخریبش را دیدند. ما اگر واقعاً امروز تدبیری نداشته باشیم برای اینکه این بچه‌ها را یک حصار و دیوار دفاعی جلوی ذهن و دل‌شان ببندیم، مطمئناً بسیاری از همین کودکان و نوجوانان در آینده مشکل جامعه ما خواهند بود نه فرصت.

هیئت‌ها خط مقدم جبهه فرهنگی در مقابل غرب

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری، مداحان و در اصل هیئتی‌ها را موظف کردند که در عرصه خانواده جدی‌تر کار کند، مضمون حرف این بود که دشمن کمر بسته و بنایش بر این است که خانواده را از بین ببرد، در اصل خط مقدم جبهه فرهنگی امروز خانواده است و اگر هیئت هم بناست خط مقدم فرهنگی را مدیریت کند باید از همان نقطه‌ای حمایت کند که دشمن می‌خواهد به آن ضربه بزند. الان دشمن دارد خانواده را هدف قرار می‌دهد ولی اگر هیئت بخواهد جای دیگری را نشانه اصلی خودش بداند، در اصل در میدان مبارزه نیست چه برسد در خط مقدم!

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: ماه محرم امام حسین محرم 99 عباسی ولدی روضه ها خط مقدم بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یاسوج در خطبه های نماز این هفته با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر برای خدمت‌رسانی به مردم در حوزه شهری تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است، گفت: برخی اتوبوس‌ها و سواری های شهری و بین شهری کهنه و فرسوده هستند که این نحوه خدمت‌رسانی شایسته مردم نیست و باید هر چه سریع‌تر بهبود یابد.
آیت الله حسینی افزود: بهبود کمی و کیفی اتوبوس و تاکسی از یک سو و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از سوی دیگر می‌تواند به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهری کمک کند.
وی با انتقاد از وضعیت خودروهای شوتی در استان، اضافه کرد: مسئولان برای مقابله با خودروهای قاچاق بر (شوتی) تدابیر اساسی اتخاذ کنند.
امام جمعه یاسوج با اشاره به دوازدهم اردیبهشت و روز معلم، بیان کرد: دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت مظلومانه متفکر و دانشمند اسلام شهید مطهری است که به نام روز معلم نامگذاری شده و از معلمان می‌خواهیم شخصیت شهید مطهری را الگوی خود قرار داده و مطابق با این شخصیت به وظیفه تعلیم و تربیت بپردازند.
با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گفت: آثار و اندیشه‌های شهید مطهری چراغ راه اهل علم است
معلمان باید شخصیت شهید مطهری را الگوی خود قرار داده و مطابق با عملکرد و آموزش‌های اخلاقی این شخصیت برجسته، به وظیفه تعلیم و تربیت بپردازند.
وی با اشاره به در پیش بودن روز کار و کارگر گفت: ما می‌خواهیم که همیشه کارگران مورد احترام و اکرام باشند و به حقوق خود برسند چرا که همه ما بر سر سفره کارگران هستیم.

دیگر خبرها

  • پسکوف: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده؛ باید کار را تمام کنیم
  • روس‌ها: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده است/ باید کار را تمام کنیم
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و تولید هستند
  • منتخبان مسابقات ملی «سدید»‌ در لرستان معرفی شدند
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه های دشمنان و مقابله جبهه کفر برابر حق
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج