Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@21:22:53 GMT

شرایط برگزاری کلاس هنرستان‌ها در سال تحصیلی جدید

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۳۶۴۷

شرایط برگزاری کلاس هنرستان‌ها در سال تحصیلی جدید

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۴۵۰ هنرستان فعالیت دارد و درکل ۴۱ درصد دانش آموزان در رشته‌های هنرستانی و ۵۹ درصد در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند همچنین کلاس‌های حضوری کارگاه‌های عملی برای دانش آموزان هنرستانی با ۱۵ نفر برگزار می شود.

محمدرضا ناظم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت برگزاری کلاس‌های دانش آموزان هنرستانی در شرایط کنونی، اظهار کرد: همه رشته‌های هنرستانی کارگاه‌های عملی دارند و بر اساس شیوه نامه‌ها دروس کارگاهی هنرستان‌ها مجازی ارائه نمی‌شود و کلاس‌ها باید حضوری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط هنرستان و دروس عملی در حال حاضر اعلام شده که حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است، اگر والدین دانش آموزی بخواهد فرزندش در هنرستان حضور نداشته باشد باید آموزش عملی او را به عهده بگیرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: در واقع پایان ترم از دانش‌آموز هنرستانی امتحان گرفته می‌شود و اگر دانش آموزی در مدرسه حاضر نشود باید خود والدین آموزش عملی او را پیگیری کنند.

ناظم زاده تصریح کرد: تعدادی از رشته‌ها مانند حسابداری و کامپیوتر دارای دروس تئوری و عملی هستند، کلاس‌های تئوری این نوع رشته‌ها مانند رشته‌های نظری در فضای مجازی اجرا می‌شود اما کارگاه‌های عملی حتماً به صورت حضوری است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر ستاد ملی کرونا همه مدارس را تعطیل اعلام کند و کارگاه‌های هنرستانی هم تعطیل شوند تدریسی در فضای مجازی ارائه نمی‌شود تا زمانی که دوباره شرایط مساعد شود و به صورت حضوری فعالیت‌های هنرستانی در کارگاه‌ها ادامه پیدا کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: آموزش‌های آنلاین برای دروس تئوری مانند دروس عمومی و درس شایستگی‌های غیرفنی در هنرستان‌ها به صورت مجازی برگزارمی شود و برای مابقی دروس کارگاهی کلاس‌ها حضوری است.

ناظم زاده ادامه داد: رشته‌های هنرستانی متنوع بوده و بیش از ۲۰۰ رشته است و برای رشته‌هایی مانند کامپیوتر، حسابداری، مکانیک و الکترونیک که رشته‌های پرطرفداری هستند کلاس‌ها حضوری است.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف تمایل آموزش و پرورش در افزایش آمار دانش آموزان رشته‌های هنرستانی، هنوز این اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: در بحث رشته‌های هنرستانی دو مشکل وجود دارد چرا که در خصوص فضای هنرستانی و تجهیزات دچار کمبود هستیم و از سوی دیگر نسبت به قبل تمایل خانواده‌ها به رشته‌های هنرستانی بهتر از قبل شده اما هنوز در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا دانش آموزان از از رشته‌های تجربی و انسانی به سمت هنرستانی سوق پیدا کنند.

استان اصفهان جز ۳ استان برتر از نظر تعداد هنرستان‌هاست

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: هدف گذاری ما در برنامه پنج ساله جذب ۵۰ در صد دانش آموزان در رشته‌های هنرستانی است. باید هنرستان‌های بسیاری با تجهیزات کامل دایر شود و در این زمینه بین خانواده‌ها نیز فرهنگ سازی بیشتری شود تا بتوانیم به رقم ۵۰ درصدی برسیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۱ درصد دانش آموزان در رشته‌های هنرستانی و ۵۹ درصد در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: در زمینه آمار دانش آموزان هنرستانی استان اصفهان اکنون جز سه استان برتر در کشور است.

ناظم‌زاده در خصوص ارزیابی تجهیزات هنرستان‌های استان اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر تجهیزات هنرستان‌ها ایده‌آل نیست اما هر سال بازسازی و بهسازی صورت می‌گیرد و امسال وزراتخانه اعتباری برای تجهیزات هنرستان‌ها در اختیار آموزش و پرورش گذاشته است، اما این اعتبار پاسخگوی همه نیازها نیست.

وی اضافه کرد: در این زمینه نیازمند مساعدت خیران استان و کمک سازمان‌هایی هستیم که می‌توانند هنرستان‌های وابسته داشته باشند، این سازمان‌ها به هنرستان‌سازی ورود کنند، آموزش و پرورش هم از این برنامه استقبال می‌کند و مجوزهای لازم برای فعالیت آنها ارائه می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد: دستگاه‌های مختلفی همچون راه و شهرسازی یا گردشگری هم می‌توانند هنرستان‌های وابسته داشته باشند مثل هنرستان هنرهای زیبا که وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دستگاه‌هایی که نیاز دارند برای تربیت تکنسین‌های مورد نیاز خودشان می‌توانند هنرستان ایجاد کنند و آموزش و پرورش هم برای آنها مجوز صادر می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که سهم فنی افزایش پیدا کند.

به گفته ناظم زاده؛ در همه مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان هنرستان برای تحصیل دانش آموزان دایر است اما این هنرستان‌ها محدودیت ظرفیت دارند و اکنون دانش آموزانی در مناطقی هستند که تمایل به تحصیل در هنرستان دارند اما هنرستان آن منطقه ظرفیت ثبت نام ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در استان اصفهان ۴۵۰ هنرستان داریم که ۸۰ هنرستان غیر دولتی هستند. کلاس‌های حضوری کارگاه‌های عملی برای دانش آموزان هنرستانی با ۱۵ نفر برگزار می‌شود به دلیل اینکه فضای کارگاه‌ها تقریباً بزرگ است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در توصیه به خانواده دانش‌آموز هنرستانی، گفت: حضور دانش آموزان در شرایط کرونایی اختیاری اعلام شده و ضروری است که خانواده‌ها اعتماد کنند و اجازه حضور فرزندان بههنرستان‌ها را بدهند چرا که فضای کارگاه‌ها باز و مکان آنها وسیع است، به دلیل اینکه ماهیت کار هنرستان کارگاه عملی و کلاس حضوری است و در شرایط معمولی که پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت می‌شود مشکلی وجود ندارد و بهتر است اجازه دهند دانش‌آموز هنرستانی در کارگاه عملی حضور پیدا کند.

کد خبر 443829

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانش آموزان هنرستان برگزاری کارگاه آموزش و پرورش مدارس رشته های تحصیلی والدين ویروس کرونا فرزندان فضای مجازی آموزش متوسطه آموزش مجازی آموزش آنلاین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دانش آموزان هنرستانی رشته های هنرستانی کارگاه های عملی دانش آموزان هنرستان ها کارگاه ها ناظم زاده کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.    مجید فدوی روز پنج شنبه افزود: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.   وی ادامه داد: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به صورت متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشارکت خیران و اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در یک سال گذشته بازسازی شدند.   فدوی سر و سامان دادن به ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، توجه ویژه به حوزه تربیت بدنی و نصب ۶ چمن مصنوعی را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش گناباد در این مدت برشمرد.   کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می کند فناوری های جدید را بهتر فرا بگیرند و در مجموع در ارتقاء بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری آنان نقش مهمی دارند.   از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.   هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد + فیلم
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان