Web Analytics Made Easy - Statcounter

متأسفانه در حالی مسئولان از آمارهای دهن پرکن احیای کارخانه‌های راکد دم می‌زنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی موارد نه‌تنها احیا و جریان تولیدی در کار نبوده، بلکه اگر هم بوده تمام زحمت آن به عهده خود تولیدکننده بوده است و مسئولان کوچک‌ترین نقشی نداشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در 23 مردادماه سال جاری بود که مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه، آمار و ارقامی از وضعیت واحدهای تولیدی استان ارائه داد که مورد اعتراض برخی از فعالان حوزه صنعت و همچنین مطالبه گری کارگروه تحول آفرینی رسانه ای استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی پارسا در این خصوص گفته بود: در سه سال اخیر با راه‌اندازی مجدد ۳۵ واحد تولیدی و صنعتی در استان، زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر دوباره فراهم شده و در حال حاضر ۲۹ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان غیرفعال و راکد است.

رمضانی یکی از فعالان عرصه تولید خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان این آمار را واهی خواند و ضمن رد آن، یادآور شد: مسئولانی که چنین آمارهایی اعلام می‌کنند لیست 35 واحد را اعلام کنند؛ آیا الان این واحدها فعال هستند؟ کارخانه شیر فراز لبن به چرخه تولید برگشت اما 10 روز بعد غیرفعال شده است؛ واحد آریا سلار دو روز بعد از فعالیت تعطیل شد.

رمضانی ادامه‌داد: از دوسال پیش که کمیته پایش راه اندازی شده و آماری که مسئولان صنعت، معدن و تجارت شش ماه پیش به این کمیته اعلام کردند؛ 49 درصد واحدهای صنعتی در بیرجند و 45 درصد واحدهای صنعتی استان، غیرفعال است اما چطور می‌شود اکنون آمار دیگری ارائه می‌کنند؟

پس از اعتراض ها و مطالبه گری های انجام شده، لیستی از کارخانه های احیای مجدد توسط مسئولان مربوطه منتشر شد که این رسانه جهت شفاف سازی و روشن شدن واقعیت، آن را مورد بررسی قرار داد و در این خصوص با تعدادی از متولیان کارخانه های ذکر شده در لیست که نام و نشان و شماره تماسی از آن‌ها در دسترس بود، گفت‌وگو کرد.

نکته جالب در انجام این مصاحبه ها این بود که برخی از کارخانه‌داران اصلاً روحشان هم از تعطیلی واحدشان خبر نداشت و در واقع این کارخانه‌ها اصلا تعطیل نشده بودند که قرار باشد دوباره راه اندازی شوند، اما اکنون در حال احتضارند و اگر حمایت نشوند؛ مجبور به تعطیلی خواهند شد.

برخی هم اصلا کارخانه نبودند و تولیدی در آن وجود نداشت که حالا بخواهد با احیای مجدد دوباره جان تازه‌ای بگیرد؛ مثل شرکت پخش یا قالیشویی. برخی واحدهای دیگر نیز احیا شده بودند، اما نه در بازه زمانی سه ساله‌ای که آقای مدیرعامل عنوان کرده بود (مرداد 96 – مرداد 99)؛ بلکه احیای آن به سال‌های قبل تر برمی‌گشت. البته در این بین چند کارخانه احیا شده نیز پیدا شد، اما سرفصل مشترک تمام این کارخانه‌ها این بود که بیشتر آن‌ها توسط خود اشخاص و بدون حتی ریالی اعتبار یا حمایت دولتی راه اندازی شده بود و در حالی که تمام سختی ها و مشقات متحمل خود تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بوده است؛ اما مسئولان با خبرسازی، آن را به نام و کام خودشان ثبت کردند.

آمار منقضی‌شده

صباغ مدیرعامل کارخانه طاق‌بیست در این خصوص به خبرنگار خاورستان، می‌گوید: در سال 93 کارخانه را خریداری کرده و راه اندازی آن هم طی دو مرحله در سال های 94 و 95 انجام شده است.

او می افزاید: برای احیای کارخانه از منابع شخصی هزینه کرده و هیچ اعتبار و تسهیلات دولتی دریافت نکرده است. او در پاسخ به اینکه آیا برای توسعه کارخانه برنامه ای دارد؛ می‌گوید: برای توسعه کارخانه برنامه ای ندارم و در واقع اگر بتوانم با همین شرایط کارخانه را حفظ کنم هنر کرده ام.

بذرکاران مدیرعامل کارخانه آذین شانه قهستان (تولید شانه تخم مرغ) نیز سال 1396 کارخانه را از بانک صادرات خریداری کرده و اسفندماه سال 98 خط دوم کارخانه را به بهره برداری رسانده که باعث افزایش سه برابری تولید شده است. او می‌گوید: راه اندازی و همچنین توسعه کارخانه همه با سرمایه گذاری خودش انجام شده و مسئولان در این خصوص هیچ حمایتی نداشته اند.

احیا یا احتضار/ احیایی در کار نبوده؛ گویا قرار بر تعطیلی است

جلال‌الدین کوهستانی مدیرعامل کارخانه کاوش فرادیس شرق که در شهرک صنعتی فردوس واقع شده است نیز از اینکه نام کارخانه‌اش در لیست واحدهای احیا شده قرار گرفته؛ تعجب کرده و تاکید می کند: کارخانه همیشه احیا بوده و تعطیلی نداشته است، اما گویا اکنون در سال جهش تولید و به همت آقایان دولت قرار است از صفحه تولید محو و تعطیل شود.

او با اشاره به اینکه در سال 92 پروانه بهره برداری کارخانه را اخذ و در سال 94 آن را به بهره برداری رسانده است، با اظهار گلایه می‌گوید: از ابتدای کار هیچ تسهیلات و سرمایه در گردشی دریافت نکردم و اکنون 4 سال است که درخواست سرمایه در گردش کرده ام، اما متاسفانه هنوز موفق به دریافت آن نشدم. با این وضعیت سال گذشته، از جیب خودم و بدون هیچگونه حمایت مالی، خط تولید جدیدی را راه اندازی کرده ام و اکنون کارخانه دارای دو خط فرآوری مواد معدنی و یک خط تولید کود است که به دلیل عدم تامین سرمایه در گردش، تنها یک خط آن فعال است و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، مجبور به تعطیلی کارخانه خواهیم شد.

کوهستانی ادامه می‌دهد: متأسفانه سنگ اندازی و عدم حمایت مسئولان سبب شده تا تعداد کارگران مستقیم این واحد تولیدی از 40 نفر به 5 نفر برسد. در حالی که مواد اولیه این کارخانه با قیمت ارزان و از معادن شهرستان تامین می شود و بازار فروش آن نیز فراهم است. همچنین با توجه به اینکه محصول نهایی کارخانه مواد اولیه تعدادی از کارخانه های دیگر را تامین می کند؛ در صورت تعطیلی این واحد، 5 یا 6 واحد تولیدی دیگر نیز به تعطیلی کشانده خواهد شد.

احیای تولید با تبدیل کارخانه به انبار

حامد میرزایی مسئول شرکت پخش محصولات آیدین است که در این خصوص اظهار می‌کند: مردادماه سال 95 ملکی را که قبلا متعلق به یک واحد تولیدی بوده است را خریداری کردیم و اکنون تولیدی در این واحد انجام نمی شود بلکه به عنوان دفتر پخش محصولات شرکت آیدین تولیدی تبریز فعالیت می کنیم. با توجه به عدم تولید، نیازی به حمایت مسئولین هم وجود ندارد.

حمید حجتی مدیرعامل کارخانه افشره ساز باقران فردوس نیز با اشاره به فعالیت کارخانه در سال 90، می‌گوید: تولید این کارخانه از سال 91 تا 95 دچار تعطیلی و دوباره از انتهای سال 95 بدون هیچ حمایتی از سوی دولت و مسئولان، راه اندازی شد. هم اکنون 30 نفر کارگر در این واحد فعالیت می کنند و توسعه آن حداقل نیازمند 20 میلیارد تومان سرمایه در گردش است.

سرمایه گذاری خارجی برای رونق دوباره

یوسفی مدیرعامل کارخانه پارس بتن خوسف نیز از مشکلات مالی و ورشکستگی‌اش در سال 89 می‌گوید که منجر به تعطیلی کارخانه و همچنین به زندان افتادنش شده است. اما طی ماه‌های اخیر اقدام به جذب سرمایه‌گذار خارجی کرده که در این خصوص نامه‌نگاری‌های مسئولان (عباس جرجانی- مسئول وقت جذب و سرمایه گذاری استانداری) نیز تقریبا راهگشا بوده و در نهایت فعالیت مجدد کارخانه از 26 فروردین ماه 99 شروع شده است و هم‌اکنون 23 نفر نیرو به صورت مستقیم و بیش از 100 نفر نیرو به صورت غیرمستقیم با این واحد تولیدی همکاری دارند.

او با اشاره به ارسال اولین محموله های صادراتی بلوکه به افغانستان طی هفته آینده، از سخت گیری های ورود ماشین آلات به کشور و همچنین سنگ اندازی های سازمان ملی استاندارد به جای حمایت، اظهار گلایه کرد.

انتظار حمایت داریم

در شهرک صنعتی خوسف کارخانه تولید قطعات بتنی نیز وجود داشته که تعطیل شده بود، اما آقای معارف دوست به همراه شریکش آقای مددی؛ در بهمن ماه سال 98، این کارخانه را خریداری کرده و از آن زمان تاکنون نسبت به ایجاد ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی در این بیابان 4 هزار متری اقدام و با ایجاد زیرساخت‌ها و خط تولید، آن را به صورت صددرصدی تکمیل کرده اند که البته هنوز به ثبت نرسیده است.

معارف دوست با اشاره به بهره برداری این کارخانه به صورت بخش-بخش از ابتدای شهریورماه، می‌گوید: چون ماشین آلات بخش بتن اجاره‌ای است تنها از 10-15 درصد ظرفیت کارخانه استفاده می‌شود، که در صورت بهره‌برداری کامل حداقل برای 15 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

او به عنوان یک جوان 27 ساله به همراه شریک 30 ساله اش؛ تمام دار و ندارش را برای این کار هزینه کرده و معتقد است اگر سرمایه اش را در هر جای دیگری هزینه می کرد بازدهی بالاتر و سریع تری می داشت، اما اکنون که تصمیم گرفتند تا آن را در تولید هزینه و سفره ای را برای چند نفر دیگر باز کنند، انتظار است تا حداقل به میزان سرمایه گذاری انجام شده، دولت نیز کمک حال باشد.

معارف دوست مدعی است که تاکنون یک ریال از سوی دولت و مسئولان حمایت نشده اند، اما باتوجه به اجاره ای بودن وسایل نقلیه کارخانه، تاکنون پیگیری هایی برای دریافت تسهیلات خرید این وسایل به میزان 3 تا 4 میلیارد تومان، انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی می‌گوید: مسائل و مشکلات حوزه تولید زیاد است، یکی از کارهای خوبی که انجام شد دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم‌تعطیلی و مصادره واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات مالی و بدهی به بانک ها بود، اما متاسفانه بانک ها به دلیل ترس از عدم پرداخت اقساط، کارشکنی کرده و از دادن تسهیلات خودداری می کنند.

احیای مجدد، دروغ است/ مسئولان کاری نکرده و نمی‌کنند

محمد اسماعیل ایار از تولیدکنندگان سیم فولادی در شهرک صنعتی طبس در پاسخ به تماسم از اینکه از کارخانه اش به عنوان کارخانه احیا شده یاد می کنم؛ متحیر مانده و در همین حین می پرسد؛ شاید منظورتان فلان کارخانه است. اما وقتی نام خودش را به عنوان مدیرعامل ذکر می کنم؛ می گوید: در سال 92 زمین کارخانه را خریداری و در سال 95 آن را به بهره برداری رسانده است و هم اکنون دو نفر کارگر در آن مشغول به کار هستند.

او معتقد است که کارخانه اش مشکل خاصی نداشته که نیاز به احیا داشته باشد، بلکه چون نیازمند کارگر متخصص است مدتی تعطیل بوده و پس از تعویض و جذب نیرو دوباره فعالیتش را از سر گرفته است. همه این حرف ها دروغ است؛ در واقع مسئولان کاری نکرده و نخواهند هم کرد.

او مشکلات حوزه تولید را فراوان می داند اما از آنجایی که معتقد است مسئولان فقط حرف زده و عمل نمی کنند، از بیان مشکلاتش خودداری کرده و تنها اعطای تسهیلات سرمایه در گردش حدودا 250 میلیون تومانی را سبب افزایش 2 تا 3 برابری تولید و اشتغال واحدش می داند.

جریان تولید در قالیشویی

محسن منعم زاده مسئول قالیشویی درخشان نیز در خصوص فعالیت این واحد بیان می کند: این کارگاه قالیشویی متعلق به پدرخانم بنده بوده که به دلیل فوت ایشان، از سال 88 دچار تعطیلی شد. اما بنده از سال 97 با سرمایه گذاری و هزینه کرد در زمینه ساختمانی و بروزرسانی ماشین آلات دوباره آن را راه اندازی کردم که دو نفر کارگر مشغول بکار هم دارد. در این راستا هیچ حمایت دولتی انجام نشده و تمام سرمایه گذاری شخصی بوده است.

7 ماه پس از افتتاح؛ اندر خم یک مجوز

خورشیدی مدیرعامل کارخانه صنایع بسته بندی و فرآوری افرا که در شهرک صنعتی خوسف واقع شده است، مدعی است که در اواخر سال 97 این کارخانه را خریداری کرده و پس از سرمایه گذاری و آماده سازی، این واحد در 22 بهمن ماه سال گذشته و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شده است.

او می گوید: در زمان افتتاح این واحد، مسئولان حاضر از دریافت مجوز سازمان غذا و دارو ظرف 10 روز سخن می گفتند، اما هم اکنون پس از گذشت 7 ماه از آن زمان، هنوز نتوانسته ام این مجوز را دریافت کنم و به همین دلیل فعالیت کارخانه در حد آزمایشی است.

وی با اشاره به اینکه برای فعالیت رسمی کارخانه نیازمند مجوز سازمان غذا و دارو هستیم، می افزاید: هم اکنون 5 نفر کارگر در این کارخانه مشغول هستند که پس از راه اندازی کامل به بیش از 20 نفر نیرو نیاز خواهد بود.

وی با طرح این سوال که آیا منظور از سال جهش تولید؛ جهش در قیمت دلار، سکه، مرغ و تخم‌مرغ است؟ تصریح می‌کند:  7 ماه است که منتظر یک مجوز مانده ایم. مسئولان شهرستان و استان دلشان می خواهد کاری انجام شود اما متاسفانه کند کار می کنند و هنوز اندرخم دریافت یک مجوز مانده ایم، در حالی که اگر فعالیت رسمی کارخانه از همان ابتدا آغاز می شد اکنون باید به مرحله صادرات می رسیدیم.

بگذارید تولید رمق بگیرد

بنابراین گزارش؛ متأسفانه در حالی مسئولان از آمارهای دهن پرکن دم می زنند که در برخی موارد نه‌تنها احیا و جریان تولیدی در کار نبوده، بلکه اگر هم بوده تمام زحمت آن به عهده خود تولیدکننده بوده است و مسئولان تنها در مقام سخنگو و مسئول اعلام آمار حاضر شده‍‌اند و با شوهای رسانه ای این اقدامات را به نفع خود مصادره کرده اند.

از طرف دیگر اگر هم واحدی احیا شده، آنقدر مشکلات حوزه تولید بالا رفته که همه سرمایه گذاران از وضعیت موجود نالان اند؛ چه تولیدکننده ای که مجبور است به دلیل عدم تامین نقدینگی عطای تولید را به لقایش ببخشد و چه سرمایه گذارانی که در همان وادی اول و دریافت مجوز، از شوق و نحوه همکاری و مساعدت مسئولان پشت‌میزنشین و امضا کن؛ لرزه بر اندامش می افتد.

امروز خواسته همه سرمایه گذاران این است که اگر تولیدی که جان از کفش رفته؛ احیا شد، به او رسیدگی شده تا جان تازه ای بگیرد، احیا به تنهایی چاره‌ساز نیست، قطعا اگر رها بماند؛ دوباره به درد جانکاه احتضار مبتلا می شود. کمک کنید تا کمی رمق بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارخانه را خریداری مدیرعامل کارخانه خریداری کرده بهره برداری سرمایه در گردش شهرک صنعتی سرمایه گذاری واحد تولیدی راه اندازی کارخانه ها نفر کارگر انجام شده انجام شد احیا شده هم اکنون ماه سال احیا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود

به گزارش خبرنگار مهر، سعید صادقی بعد از ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید علیرضا فخاری، استاندار تهران از ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی «ایران اکسپو ۲۰۲۴» و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مفتخر شدیم که امروز در خدمت استاندار تهران بودیم و ایشان از غرفه شرکت شهرک های صنعتی استان تهران بازدید کردند.

صادقی حضور شهرک های صنعتی استان تهران در این نمایشگاه را متفاوت از سال های دیگر دانست و گفت: امسال برای حضور تعدادی از واحدهای صنعتی یک پاویون اختصاصی در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه نمایشگاه در سالن های مختلف در رشته صنعت های خاص برگزار می شود، ما در سالن ۳۸ و در رشته صنعت ساختمان حضور پیدا کردیم.

وی در ادامه به بازدید استاندار تهران از ۱۰ شرکت فعال در حوزه صادرات و مستقر در نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۴» اشاره و عنوان کرد: ایشان در این بازدید از میزان توانمندی، صادرات و مشکلات این واحدها مطلع شدند، که انشالله با پپگیری های لازم در حوزه رفع موانع شاهد حل معضلات و افزایش میزان صادرات خواهیم بود.

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان تهران برپایی نمایشگاه توانمندی های صادراتی را فرصت خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی بین کشورها اعلام کرد و افزود: با وجود تمام محدودیت هایی که در دنیا برای ایران ایجاد کرده اند، خوشبختانه شاهد تلاش همه صنعتگران، کارگران، کارآفرینان، جوانان و دانشمندان هستیم که روز به روز به دانش تولیدی ما افزوده شده و دنیا نمی تواند چشمش را بر تولیدات با کیفیت و بادوام ایرانی ببندد.

صادقی با بیان اینکه در این نمایشگاه بیش از ۱۶ هیات تجاری در پاویون شرکت شهرک های صنعتی استان تهران حضور پیدا کردند، گفت: بسیاری از جلسات توسعه بازار برگزار شد و به نظر می رسد که پس از پایان نمایشگاه بتوانیم گزارش خوبی از انعقاد تفاهمنامه و قراردادهای همکاری و فروش محصولات را اعلام و افزایش صادرات محصولات تولیدی کشور با اولویت تهران را داشته باشیم.

کد خبر 6092487

دیگر خبرها

  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی