Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@17:07:30 GMT

ریتم را به صورت شماتیک بیاموزید

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۴۷۴۷

ریتم را به صورت شماتیک بیاموزید

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آموزش ریتم به صورت شماتیک: از مبتدی تا پیشرفته» نوشته اردشیر بزرگ نیا با شمارگان هزار نسخه، ۲۰۴ صفحه و بهای ۱۶,۵۰۰ تومان توسط انتشارات هنر و فرهنگ منتشر شده است. نویسنده، شاعر و موسیقی شناس است و در این کتاب ریتم را آموزش می‌دهد.

برای یادگیری ریتم و نگاه داشتن تقسیمات زمانی، شیوه‌های مختلفی وجود دارد؛ روش‌های حسی، پا کوبیدن، شمارش کردن، واژه گفتارهای سنتی و مدرن و… همگی از یک زمان‌بندی مشخص بطور مشترک سخن می‌گویند که انتقال اطلاعات در بسیاری از این روش‌ها با مشکلات فراوانی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیده شده که آموزش دهندگان ازهجاهای لفظی هم‌وزن برای نگهداری زمان دو نت غیر هم‌وزن مثل چنگ و دولا چنگ استفاده می‌کنند، مثلاً «تِ» برای دولاچنگ و «تَ» (با کشیدگی بیشتر در گویش خود) برای چنگ. این مشکل، زمانی به اوج می‌رسد که این‌گونه شیوه‌ها به نگارش نیز در می‌آیند و این فاصله گویشی در نگارش گنجانده نمی‌شود. در حال حاضر مرسوم‌ترین روش آموزش ریتم، پا کوبیدن است که در آن یک رفت و برگشت پا را معادل یک ضرب سیاه می‌گیرند و نیمی از آن نیز معادل چنگ محاسبه می‌شود. در این روش هم برای یادگیری تقسیماتی همچون دولاچنگ‌ها و سه‌لاچنگ‌ها و ترکیب آن‌ها در میان نت‌های بزرگ‌تر، مشکلاتی به وجود می‌آید.

در این مجموعه یک نت دولاچنگ معادل یک هجای کوتاه مانند «تَ» یا «۱» گرفته شده و نت‌های چنگ و سیاه نیز برابر با دو و چهار هجای کوتاه مانند «تَنَ »«1o»«1،2» و «تَنَنَنَ »«1oو َ o»«1،2،3،4 با تلفظ کوتاه ۴» محاسبه شده است. این روش که از روش تقطیع عروضی شعر کلاسیک فارسی برگرفته شده و در «ت ن» ها تا حدودی شبیه به روش «تن تن» ها در نگهداری ایقاعات است، کمترین چالش را در یاد دادن تقسیمات زمانی و ریتم شناسی به مخاطبان داشته است. در بسیاری از مواقع نیز معادل سازی تقسیمات زمانی با تصاویر (طرح‌واره‌ها یا شماتیک‌ها) به هنرجویان کمک می‌کند تا با دیدن، زمان برخی از فیگورهای ریتمیک را سریع‌تر و آسان‌تر درک کنند تا چالش‌های یادگیری به حداقل برسد. همچنین در این مجموعه به ریتم خوانی در اعمال سه‌لاچنگ‌ها و چهارلاچنگ‌ها و سکوت‌ها، شناخت ریتم‌های هم‌خانواده، شناخت حالت‌های خاصی همچون سه بر دوها و یا دو بر سه‌ها و همچنین ریتم شناسی ریتم‌های مختلط هشت ضربی، نه ضربی، ده ضربی، یازده ضربی و دوازده ضربی اشاره شده است.

کد خبر 5022135 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی بازار نشر مولف کتاب آموزشی تازه های نشر معرفی کتاب ترجمه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردشگری انتشارات سروش ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی نقد کتاب انتشارات علمی و فرهنگی محرم 99 ادبیات جهان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرج

فرمانده انتظامی شهرستان کرج از کشف بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در شهرک بنفشه خبر داد.

به گزارش مهر، سرهنگ پیمان گودرزی گفت: با دریافت اخباری مبنی بر دپوی سیگار قاچاق به صورت عمده در یکی از محله‌های حسین آباد راه آهن، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستورکار مأموران کلانتری ۳۸ بنفشه قرار گرفت.

فرمانده انتظامی کرج بیان کرد: مأموران پس از شناسایی محل دپوی سیگار خارجی و اخذ دستور از مقام قضائی به آنجا اعزام شدند و در بازرسی از انبار مورد نظر بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق کشف کردند.

وی با بیان اینکه یک متهم در این زمینه دستگیر و به همراه اقلام مکشوفه جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضائی شد، از شهروندان خواست هرگونه اخبار مربوط به قاچاق و احتکار را با شماره تلفن‌های ۱۱۰ و ۰۹۶۳۰۰ در میان بگذارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کشف سیگار قاچاق در "کامیون یخچالدار" (+عکس) مصرف دخانیات سالانه جان 8 میلیون نفر را می‌گیرد

دیگر خبرها

  • ببینید | حیرت آهنگران از مداحی‌ با سبک و ریتم «جدی می‌فرمایید»
  • صادرات ۷۱۰ میلیون یورو تجهیزات صنعت نفت
  • واکنش آهنگران به مداحی با سبک و ریتم جدی می‌فرمایید! | ویدئو
  • ببینید | زیرکی جالب یک زن در تماس با پلیس برای درخواست کمک به صورت نامحسوس!
  • علت فوت کارگر معدن در کرمان چه بود؟
  • پلمب تعدادی طلافروشی در مشهد
  • مهم‌ترین برنامه‌های بیژن نوباوه در صورت راهیابی به مجلس دوازدهم
  • شهروندان مراقب پیامک های جعلی باشند
  • کشف بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرج
  • حکم جلب شما صادر شد