Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسول جلیلی با اعلام این خبر افزود: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.
جلیلی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارگیری انجام یافته استان آذربایجان‌غربی با تولید ۲۷ درصد عسل کل کشور، چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن ۱۷ کیلو گرم واز کندو‌های بومی ۵/۵ کیلوگرم می‌باشد و در مجموع در سطح استان تعداد یک میلیون و ۲۳۴ هزار کندوی مدرن و ۱۱۰ هزار کندوی بومی وجود دارد.
جلیلی خاطر نشان کرد: شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۰ هزار کندو و تولید بیش از ۱۰ هزار تن عسل، مقام اول استان را با تولید بیش از ۵۰ درصد عسل تولیدی به خود اختصاص داده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند ۶۱۶۵ نفربوده و تعداد ۵۲۵۰ نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان

جلیلی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان‌های آذربایجان غربی ۶ هزار و ۱۶۵ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و ۲۵۰ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می‌آورند.
وی خاطر نشان کرد: با فرهنگ سازی وآموزش‌های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل براساس آمارگیری‌های انجام شده، مقدار ۹۲ کیلوگرم ژله رویال ودو هزار و ۲۱۲ کیلوگرم گرده گل، ۷۰۴ هزار و ۴۲۵ کیلو گرم بره موم و ۱۲ هزار و ۷۳۲ کیلو گرم موم از زنبورستان‌های استان تولید وبه بازار مصرف عرضه شده است که به نوبه خود یکی از راه‌های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده ودر اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.
وی همچنین با بیان اینکه این استان دارای یک اتحادیه قوی و فعال بنام اتحادیه تولید کنندگان عسل است، خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده‌های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان‌های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.
جلیلی افزود: از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان در بخش زنبورداری می‌توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت عسل محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی زنبورستان های عسل آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۷۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سازمان هواشناسی امروز برای برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و افزایش ابر و رگبار پراکنده و درسایر مناطق کشور جوی آرام پیش بینی کرد.
امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی مناطقی از استان کردستان زنجان اردبیل و ارتفاعات مرکزی و غربی البرز در استان‌های گیلان و مازندران شاهد رگبارموقتی باران و وزش باد خواهیم بود.
در ساعات بعد از ظهر مناطقی از جنوب شرق کشور از جمله شرق سیستان و بلوچستان رگبار باران دور از انتظار نیست.
از فردا دوشنبه نیز سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور می‌شود و در نوار غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، غرب سواحل دریای خزر و اصفهان، مجدد رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد آغاز خواهد شد.
بارش‌ها فردا در استان‌های کرمانشاه، غرب کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بخش‌هایی از استان اردبیل زنجان و گیلان، مازندران و شمال قزوین شدیدخواهد بود.
برای این مناطق هشدار سطح نارنجی صادر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود
  • برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال
  • سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می شود
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا