Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@10:16:58 GMT

مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۸۸۴۰

مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی در ایران

نتایج مطالعه‌ای که با هدف ارزیابی فاکتور‌های اپیدمیولوژیک و بالینی و همچنین فاکتور‌های مرتبط با مرگ‌ومیر در مبتلایان به کووید-۱۹ انجام گرفت، نشان داد که بالاترین میزان مرگ‌ومیر در بین بیماران بالای ۶۵ سال، بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اخیرا یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۱۶هزار پرونده بیمار کووید۱۹ در ۱۹ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی تهران به روش کراس-سکشنال، بین فوریه و می ۲۰۲۰ با استفاده از اطلاعات سیستم هوشمند بیمارستانی (Hospital Intelligent Management (HIM انجام شد که حاوی مطالب قابل توجه اپیدمیولوژیکی بوده است.

این مطالعه که به لحاظ تعداد نمونه در سطح جهانی کم نظیر بوده و نتایج آن در ژورنال Archive of Academic Emergency Medicine منتشر شده، بر روی بیماران بستری شده از بهمن ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ با تشخیص قطعی یا مشکوک به کووید-۱۹ (آن‌هایی که علائم بالینی و یا سی تی اسکن مثبت ریه داشتند) انجام گرفت. اکثر این بیماران بین ۲۴ تا ۶۵ سال سن داشتند.

بر اساس نتایج این مطالعه، مرگ‌ومیر در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به بقیه گروه‌ها بیشتر بود. میزان کشندگی بیماری نیز در افراد بستری با تست مثبت نسبت به افراد مشکوک، ولی با علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ بالاتر و در حد دو برابر بوده است.

نتایج این مطالعه نشان داد عواملی مانند سن، جنس، داشتن سابقه بیماری و همچنین بستری شدن در بخش‌های مراقبت ویژه می‌تواند بر روی بقای بیماران تاثیرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، همچنین نتایج مطالعه مذکور نشان داد که از ۱۶ هزار و ۳۵ بیمار تایید شده و مشکوک بالینی کووید۱۹ ارجاعی به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه تعداد ۱۶ هزار و ۱۶ نفر (شامل ۹۹.۹۳ درصد تاییدشدگان و ۹۹.۸۳ درصد مشکوک‌ها) بستری شدند که ۱۶۱۲ نفر آن‌ها با میانگین مدت بستری ۵ روز فوت شدند.

همچنین بیشترین تعداد مرگ به سنین بیش از ۶۵ سال تعلق داشت (۶۳ درصد آنان از تاییدشدگان و ۶۲ درصد از مشکوک‌ها بودند، در حالی‌که ۷۰ درصد بستری شدگان بین ۲۵ تا ۶۴ سال بودند).

بر اساس سایر نتایج این مطالعه، ۵۰ درصد کل مرگ‌ها در بیماران بستری در ICU رخ داد، در حالی‌که ۶۲ درصد تاییدشدگان و ۵۲ درصد مشکوک‌ها نیز کارشان به ICU کشیده بود. همچنین میانگین کل مرگ‌ومیر ۱۰.۰۵ درصد کل بیماران بستری را تشکیل می‌داد (۱۳.۵ درصد تاییدشدگان و ۶.۴ درصد مشکوک‌ها).

بیشترین میزان مرگ‌ومیر به لحاظ سنی در بین افراد بالای ۶۵ سال بوده (۲۵.۳۲ درصد)، سپس افراد دارای بیماری زمینه‌ای (۲۵.۵۵ درصد) و بستری‌های ICU/CCU که (۴۱.۷ درصد) بوده است. همچنین بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به بیمارانی بود که دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی (۳۸.۴۶ درصد) و سرطان (۳۵.۷۹ درصد) داشتند.

در پایان این مقاله آمده که بر اساس نتایج این مطالعه دیتابیس‌های بزرگ و قابل اعتنایی از اطلاعات مربوط به کووید۱۹ در کشور ایجاد شده که علاوه بر مطالعه منطقه‌ای قابلیت آن را دارد که تجمیع شده و در سطح ملی مورد پژوهش‌های کلان قرار گیرد. این مطالعه از نظر تعداد پرونده مورد بررسی بزرگترین مطالعه از نوع خود در خاورمیانه و چه بسا یکی از بزرگترین مطالعات کووید در آسیا و حتی جهان بوده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات آمریکا آیت الله صانعی کووید 19 کروناویروس تحقیقات نتایج این مطالعه بیماران بستری مشکوک ها مرگ ومیر بر اساس ۶۵ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!