ناصر پروانی:در ادبیات مقاومت ،شیار ۱۴۳ اثری چشمگیر است
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۹۲۶۲
در حال حاضر خاطره نویسی خیلی باب شده است. در مقابل کتاب و ادبیات داستانی انقلاب کمرنگ شده است.
به گزارش مشرق، معتقد است هم نفسی با دفاع مقدس بر زندگیاش آثار و برکات وضعی داشته است و مزیتها و فضیلتهای معنوی ادبیات دفاع مقدس بیکران است، میخواهد در این دریای بیکران بیش از پیش غوطه ور شود، او در رابطه با دفاع مقدس مینویسد و در این مسیر بهتر توانسته مفسر فضیلتها باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساحت ادبیات داستانی نسبت به دهه قبل در زمینه ادبیات داستانی انقلاب چه تغییراتی را شاهد بوده است. نویسندگان متعهد از حیث پیشرو بودن در چه مرحلهای قرار دارند؟
اگر منصفانه بگوییم ادبیات ما در دهه ۹۰ با گسترش شبکههای اجتماعی و کمرنگ شدن کتابهای چاپی و افزایش نوشتارهای الکترونیکی از حیث ورود مضامین سبک و بیمغز، مورد هجمههای زیادی قرار گرفته است.اگرچه ادبیات مقاومت با توجه به قداست و نزدیکی زمانی، کمتر در معرض این هجمه قرار گرفته؛ اما سایر حوزههای شعر و داستان بسیار از این موضوع آسیب دیدهاند.
در گذشته عرضه یک اثر ادبی در سطح عمومی مستلزم گذراندن مراحل و فیلترهای خاصی بود؛ اما در حال حاضر با توجه به در دسترس بودن انتشار مطالب در فضای مجازی این گزینش و پالایش نوشتار از بین رفته است. اما ادبیات مقاومت هم در شعر و هم داستان به واسطه لزوم رعایت چهارچوبها کمتر دستخوش آسیب قرار گرفته است؛ ولی از سوی دیگر نیز آثار زیبنده و چشمگیری به غیر از چندین فیلمنامه همانند شیار ۱۴۳ درجه نرگس آبیار یا مستند نوشته ماجرای نیمروز و... نداشتهایم.
در حال حاضر خاطره نویسی خیلی باب شده است. در مقابل کتاب و ادبیات داستانی انقلاب کمرنگ شده است.
بدون اغراق میتوان گفت ما در این دهه شاهد ظهور افرادی همانند سید مهدی شجاعی، مرتضی سرهنگی، هدایتالله بهبودی، علیرضا کمرهای و احمد دهقان و... نبودهایم و شاید بتوان گفت این عزیزان همچون گذشته فعالیت زیادی نکردهاند. اگر چه برخی آثار همانند «سرباز کوچک امام» بیش از صدبار تجدید چاپ شدهاند؛ اما به نظر بنده آثار تاثیرگذاری همچون آثار دهه هفتاد و هشتاد خلق نشده است.
در حال حاضر خاطره نویسی خیلی باب شده است. در مقابل کتاب و ادبیات داستانی انقلاب کمرنگ شده است.
آیا خاطرهنویسی میتواند جای ادبیات داستانی را بگیرد. بهتر نیست این دو حوزه، در امتداد یکدیگر قرار گیرند؟
تفاوت اصلی خاطره نویسی و داستان نویسی در انتقال تفکرات نویسنده و عدم انتقال این تفکر است. خاطره نویسی به روش رایج فقط و فقط نوشتن شنیدهها یا کردههاست و گویی خاطره نویس انتقال اندیشه خود را به خواننده انجام نمیدهد؛ اما در داستان نویسی، نویسنده با اندیشههای خود در مسیر داستان با خواننده صحبت میکند و سبب همراهی و در معرض قرار دادن اندیشه میشود.امتزاج این دو موضوع امکانپذیر و شدنیاست؛ اما بسیار ظریف و با رعایت اصول امانتداری خاطره میبایست انجام شود.
بنده در کتاب «مردانی حوالی خورشید» دقیقا سعی در همین امر داشتم و سعی کردم همزمان با نقل قول شفاف و بیان خاطره با ایجاد داستان و اندیشه در بسیاری اوقات تفکرات و تراوشات ذهن شخصیتها را بنویسم.به نوعی در این تلفیق لازم است شخصیتهای خاطرهساز بلند بلند فکر کنند و نویسنده صدای ذهن آنها را بشنود و بنویسد.
در حال حاضر شاهد نفوذ قلمهای مسموم نویسندگان مرعوب در ادبیات داستانی هستیم که هیچ نسبتی با دین و انقلاب ندارند. وجود این قلمهای مسئله دار چه آفاتی و آثار سوئی برای ادبیات ایران دارد؟
بنده معتقدم دفاع مقدس و انقلاب همچون دریاست و دریا، مردارها را پس میزند و بیرون میاندازد و قلمهای مسموم دیر یا زود از اذهان انقلابی و مقاومت مدار خارج میشود؛ اما وجود اندیشههای آگاه با قدرت تشخیص بالا در شناسایی و طرد این گونه نوشتارها الزامی است.شاید بهترین روش مقابله با افکار مسموم، بها دادن به آثار قوی و ارزشمند است.
موضوع کتابهایتان را چگونه انتخاب میکنید؟
راستش را بگویم اغلب من موضوعات کتاب را انتخاب نمیکنم و در حقیقت موضوع کتابهایم هستند که من را انتخاب میکنند. آنها هستند که تصمیم میگیرند من نقاشی آنها را با کمک واژهها بکشم.تا کنون ۱۵ کتاب از بنده به چاپ رسیده در بیشتر این کتابها احساس نیاز ذهنی من سبب قلم زدن در آن موضوعات شده است؛ البته در کتابهای مجموعهاشعار، فضای ذهنی و لزوم انتقال معانی و اندیشهها با کمک تکنیک و ترسیم، احساس نقش بسزایی داشته است.
چه روشهایی را برای جذب مخاطبین عام استفاده میکنید؟
به زبان خودشان با آنها حرف میزنم. سعی من همواره در وسیع الطیف نویسی بوده؛ البته من کارگاههای شعر فعالی دارم؛ ولی خب به نظرم همه «خورشید» و «باران» را دوست دارند، چون هرکسی به روش خود بهره خود را از آنها میبرد.
آیا به نظر خودتان تا به حال توانستهاید پیام دفاع مقدس را به درستی به نسلهای جدید انتقال دهید؟
در حد بضاعتم بله؛ ولی در حد وظیفهام، خیر. البته همه ما در مسیریم و قدم قدم و منزل به منزل این مسیر، مقصد است.
با این اوصاف، انگیزه شما از پرداختن به موضوع دفاع مقدس در کتابتان چیست؟
گذشته از احساس تکلیف، من معتقدم زیباترینِ زیباییها در دفاع مقدس خلق شده است. مثلا تبیین واژههایی همانند ایثار، مردانگی، خلاقیت، نوع دوستی، برنامهریزی، وجدان کاری و... با قلم زدن در حوزه ادبیات دفاع مقدس بسیار دست یافتن است.وقتی در حوزه دفاع مقدس مینویسی به راحتی و ملموس میتوانی بسیاری از سجایا و فضیلتها را تشریح و تفسیر کنی. قلم زدن در ادبیات دفاع مقدس به من کمک کرد برخی مضامین اعتقادی را که سالها به سختی در شعرهایم تشریح و تفسیر کردم، به سادگی و بسیار عینی بیان کنم.
برکات پرداختن به تاریخ نگاری و روایت دفاع مقدس و ادبیات پایداری چه بوده و برنامه شما برای نوشتن در حوزه دفاع مقدس در حال حاضر چیست؟
هم نفسی، هم قدمی و هم اندیشه شدن با شخصیتهای حقیقی در حوزه دفاع مقدس آثار و برکات وضعی و مستقیم در زندگی و قلم بنده داشته است. به نظرم بهترین هدیه به انسان، هدیه اندیشه است.دفاع مقدس به من اندیشه آزادگی و مقاومت را هدیه داده است و این اندیشه سبب نگاه متفاوت و در نتیجه عملکرد متفاوت در زندگیام شده است.مگر ممکن است شما با کتابی همچون قایق، به وسط اقیانوس فضیلتهای دفاع مقدس بروی و از مزایای آن منتفع نشوی؟! مزیتها و فضیلتهای معنوی ادبیات دفاع مقدس بیکران است. برنامه آتی من هم همین است که در این دریای بیکران بیش از پیش غوطه ور شوم؛ البته نگارش چند موضوع به من پیشنهاد شده است، ولی مهم این است که احساسم بیشتر درگیر کدام موضوع شود.
آیا کتاب جدیدی در این زمینه نوشته اید؟ درباره آن مختصر توضیح دهید.
خب آخرین کتاب من مردانی حوالی خورشید است که حدود ده روز پیش توسط نشر شاهد به چاپ رسید. کتاب مردانی حوالی خورشید پانزدهمین اثر بنده توسط انتشارات بنیاد شهید به چاپ رسید.این کتاب بخشی از خاطرات امیر حبیب بقایی، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش و مشاور فعلی مقام معظم رهبری، در دوران جنگ و زندگی خانوادگی است.در این کتاب به رشادتها و جهادگری تمامی رزمندهها در دوران دفاع مقدساشاره شده و علاوهبر امیر حبیب بقایی به ابعادی از شخصیت شهید منصور ستاری، شهید عباس بابایی و شهید مصطفی اردستانی نیز پرداخته شده است.
از نکات بارز این کتاب تبیین نقش پررنگ همسران شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس میباشد. و یکی از ۱۰ فصل این کتاب به نام «پایگاهی به نام همسرم» میباشد. در بخشهایی از این کتاب به جانفشانیهای مردم شهر دزفول پرداخته شده است و درباره شش عملیات بزرگ و نقش نیروهوایی در آن صحبت شده است.این کتاب ۱۶۰ صفحه است و در چاپ اول دوهزار و ۲۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین دوران دفاع مقدس سید مهدی شجاعی مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی نیروی هوایی ارتش شهید منصور ستاری هدایت الله بهبودی هدایت الله بهبودی احمد دهقان ادبیات داستانی انقلاب ادبیات دفاع مقدس خاطره نویسی حال حاضر فضیلت ها کتاب ها بی کران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۹۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتابها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیفهای خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچهها فقط به دنبال کتابهای ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.
وی افزود: همچنین گستردگی سبکهای ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستانهای تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث میشود تا بچهها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیتها برای نویسندگان نیز بهوجود میآید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچهها را به سمت خود جلب کنند.
نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی میکنم تجربههای میدانی زیاد داشته باشم و با بچهها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچهها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جاییکه کودکی میبینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکسالعملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی میکنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرفزدنشان تا چه اندازه نسبت به بچههای دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی میکنم کتابهای پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش میکنم تا در فیلمها، انیمیشنها یا حتی بازیهای رایانهای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچهها به سمت آنها جلب میشوند.
جعفری به چگونگی ترغیب بچهها برای مطالعه و فرهنگسازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهمترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر میکنم رسانهها حرف اول را در این میان میزنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گستردهای وجود دارد، چه در شبکههای داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالیکه برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر میکنم سهلالوصولترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینهبر است، اما رسانههای داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار میآید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه میبینیم، غیر از کتاب.
وی ادامه داد: از سویی فکر نمیکنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم میگذرانند و میتوان برای آنها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچهها ایجاد شود.
ایننویسنده گفت: ناشران به دنبال کتابهایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برایشان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دستشان نماند. اما کتابهایی که ادبیات خالص هستند و به جشنوارههای داخلی و خارجی راه پیدا میکنند هر روز کمرنگ و کمتعداد شدهاند و این را من از سفارشهایی که به خودم ارائه میشود، میبینم. ناشر از من میخواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق میافتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش میخواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.
کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند