Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام روحانی گفت:دانشگاه‌های ما نقش بسیار بزرگی در سرمایه و امید اجتماعی و اعتماد ملی دارند، با دادن امید و نشاط به جامعه شرایطی را برای جامعه به وجود آورده می شودکه مردم با هراس، اضطراب کمتر و با امید کامل به مسیر و راه زندگی خود ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری شبستان، «حسن روحانی» در مراسم آغاز سال تحصیلی 1399-1400 که در دانشگاه تهران برگزار شد به صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی کرد، ضمن تشکر از همه مقامات مسئول و دانشگاه های کشور که تلاش کرده اند تا دانشجویان، دانش پژوهان و دانش آموزان از علم و دانش باز نمانند، گفت: این مسئله بسیار مهمی است چرا که ما معتقدیم جامعه ما همان گونه که به نیازهای ضروری از قبیل اکسیژن و هوا، آب و غذا نیازمند است به علم و دانش و فعالیت های تحقیقی و علمی نیز نیازمند است و باید این نیاز در هر شرایطی در زمین نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس جمهوری افزود: شرایط دانش آموختن در شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و همه ما باید در چهارچوب مقررات بهداشتی، علم آموزی و دانش آموزی را ادامه دهیم.

 

وی در ادامه از کادر درمانی تشکر کرد و گفت: کادر درمانی از بهمن ماه سال گذشته برای سلامت مردم پای به میدان گذاشتند و از هیچ کوشش و فداکاری ای دریغ نگذاشتند. خدا را شاکریم که امروز بهداشت و درمانی داریم که روی پای خود می تواند بایستد، بدون آنکه دست نیاز به دیگران دراز کند. امروز شاهدیم تخت های بیمارستانی ما کفاف مبتلایان و بیماران داشته است و این حاصل تلاش دولت های گذشته و به ویژه دولت دوازدهم و یازدهم بوده است که برای توسعه امر بهداشت و درمان و اینکه بیماران تنها یک رنج بیماری داشته باشند، همه توان خود را به کار گرفته اند و شاهد بیمه همگانی سلامت و گسترش بهداشت و درمان در سراسر کشور حتی در روستاها بوده ایم.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: برای دارو و تجهیزات پزشکی شرکت های دانش بنیان ما و همه آنهایی که در این زمینه مسئولیت را بر دوش دارند، بار سنگینی را تحمل کردند و 95 درصد نیازهای دارویی را در داخل کشور تامین می کنیم.

 

وی بیان کرد: در شرایط کرونا که مردم ما برای ضروریات زندگی شان از آب و برق و گاز و سایر خدمات، مواد غذایی و تولیداتی که مورد نیاز مردم بود در سایه تلاش و فعالیت همه عزیزان در کارخانجات و مراکز علمی توانستند کاری کنند که این نیازها برطرف شود.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: علیرغم جهش علم در طول دهه های گذشته و قرون گذشته و پیشرفت های علمی باز هم شاهدیم که بشر در برابر یک موجود به ظاهر کوچک و ناچیز اینچنین درمانده می شود و این همه مشکلات برای جوامع بشری به وجود می آورد. این ویروس زندگی مردم و اقتصاد جوامع را به گونه ای که 20 درصد اقتصاد برخی از کشورها را کوچک کرده است و برخی دیگر را 10 درصد و برخی نیز هستند که 20 و چند درصد کوچک تر شده است.

 

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: این نشان می دهد یک موجود به ظاهر حقیر چگونه می تواند زندگی را دگرگون کند و امروز همه ما را وادار کرده است تا زیست جدیدی را مد نظر قرار دهد. دانشگاه های ما، زندگی خانوادگی و کسب و کارهای ما را مجبور کرده است تا زیست جدیدی داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: مهم این است برای هر کار و فعالیتی امروز بتوانیم فعالیت را در چهارچوب پروتکل ادامه دهیم و فعالیت های ما تعطیل نشود. اگر بنا بود فعالیت های ما تعطیل شود، آن وقت می دیدیم که از پایان بهمن و آغاز اسفند زندگی مردم با چه مشکلات بزرگی مواجه می شد و چگونه مردم از معنویت و مناسک دینی و از نشاط روحی فاصله می گرفتند. به حمدالله توانستیم در تمام مقاطع در این هفت ماه در چهارچوب ضوابط بهداشتی پروتکل های خود را ادامه دهیم.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: تشکر می کنم از دانشگاه ها که با آموزش ترکیبی حضوری و مجازی به فعالیت علمی خود ادامه می دهند گرچه برای ما همیشه هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت. دیدن استاد، سخن گفتن استاد با شاگرد و طرح مسایل و سوالاتی که مورد نظر است در فضای حقیقی و حضوری دقیق تر و بهتر انجام می گیرد. آموزش مجازی می تواند در بخش بزرگی از فعالیت های علمی و تحقیقاتی ما جایگزین آموزش حضوری باشد.

 

وی با اشاره به چند نکته گفت: دانشگاه ها مرکز علم، تحقیقات، نوآوری است و جایگاهی برای تربیت مدیران آینده است و نظریه های جدید را در علوم مختلف طرح می کند و رهنمون ما برای اینکه چگونه راحت تر زندگی کنیم، است. در عین حالی که دانشگاه همواره فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جوامع است.

 

رییس جمهوری تاکید کرد: شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد و این نقد در زمانی که با در نظر گرفتن شرایط و واقعیت های جامعه و با انصاف توأم باشد، بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان ما است.

 

وی با بیان اینکه امروز کشور ما با دو مشکل روبرو است، گفت: مشکل بسیار شدید تحریم بی نظیر نه در تاریخ ایران و شاید کمتر در تاریخ جهان شاهد چنین تحریمی بوده ایم. از آغاز سال 97، سال 98 و امروز نیمی از سال 99 مواجه با این تحریم شدید هستیم اما در عین حال نگذاشته ایم دشمنان ما به هدف اصلی که شکستن ابهت این نظام و درمانده کردن مردم و تسلیم نظام در برابر خواست ناحق آنها بود به موفقیت و پیروزی برسند. این یک واقعیت مهم است که امروز در شرایطی هستیم که درآمد نفتی ما در سال 90، 120 میلیارد دلار بوده است و در سال 98، کمی بیش از 20 میلیارد دلار بود که نشان می دهد با چه مشکلاتی جامعه ما روبرو است.

 

حجت الاسلام روحانی یادآور شد: باید روی پای خود بایستیم و به درون بنگریم. باید از توانمندی های داخلی استفاده کنیم و چشم مان به بیرون نباید باشد اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان زندگی کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است. باید بتوانیم آنچه تولید می کنیم در فضای بیرون کشور عرضه کنیم و آنچه نیازمند هستیم و در داخل کشور وجود ندارد از فضای بیرون تامین کنیم، حتی در دارو و درمان هم ضمن اینکه خوداتکا هستیم در جاهایی نیازمند به موادهای اولیه هستیم یا واکسن را باید از دیگران دریافت کنیم. باید دارو و تجهیزات پزشکی که بیش از نیاز ما است را به بیرون صادر کنیم.  در همه مقولات از کالاهای اساسی تا ضروری گرفته است و در مواردی برای فروش تولیدات نیازمند ارتباط با فضای بیرون هستیم؛ قطعا باید روی پای خود بایستم و هم باید شرایط تعاملی را با دنیا داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: ضربه دشمن در همین فضا است که می خواهد رابطه ما را در جهان دچار اختلال کند و باید بتوانیم این مشکلات را در شرایط امروز حل و فصل کنیم. در همین جا خدمت ملت عزیز عرض می کنم علیرغم همه مشکلات آنچه برای کالای اساسی ما نیاز بوده است، تقریبا در این شش ماه به اندازه پارسال و در برخی از موارد بیش از پارسال توانسته ایم کالا را تامین کنیم. علیرغم همه مشکلات توانسته ایم نیازمندی ها را برای جامعه در حد توان مرتفع کنیم، با اینکه مشکلات امسال آنها از پارسال به مراتب بیشتر است و شما می دانید اول به دلیل کرونا مشکلات صادرات و واردات با مشکل مواجه شد و ما در سه ماه اول با رشد منفی سه و نیم درصدی مواجه بودیم اما در ماه چهارم و پنجم دارای رشد مثبت هستیم و توانسته ایم در تیر و مرداد ماه نسبت به تیر و مرداد سال گذشته رشد مثبت داشته باشیم، این معنا می دهد که بعد از سه ماه توانسته ایم مشکلات را پشت سر بگذاریم و بتوانیم در زمینه های مختلف فعالیت های خود را به صورت عادی ادامه دهیم. واردات و صادرات ما در تیر و مرداد همانند سال گذشته شده است. در برخی زمینه ها بهتر نیز شده ایم.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: علیرغم هم سختی ها و مشکلات حرکت جامعه ما حرکتی بوده است که توانسته مشکلات را در حد توان حل و فصل کند، ضمن اینکه دشمن در هدف استراتژیک خود ناموفق بود در همه اهداف سیاسی و حقوقی خود نیز ناموفق بوده است. اگر دشمن در زمینه اقتصادی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، اگر دشمن در زمینه منابع مالی ما توانسته مشکل ایجاد کند اما در زمینه سیاسی و حقوقی دچار شکست های کم نظیر شده است یعنی دشمنان ما در سازمان ملل متحد که خانه خلوت خود می دانستند و فکر می کردند هر وقت کاری دارند، شورای امنیت و سازمان ملل در مشت آنها است و به راحتی می تواند اقدام کند، حداقل سه شکست تاریخی در طول ماه های اخیر آمریکا با آن مواجه شده است و شما دیده اید که در یکی از اهداف بازگرداندن و ادامه تحریم تسلیحاتی بود در سازمان ملل و در شورای امنیت آمریکا از 15 رای دو رای یعنی خود و یک رای کشور کوچک و 13 رای دیگر در برابر بودند و در طرح اخیرا که استفاده از ماشه بود، هیچ عضوی از اعضای شورای امنیت با آمریکا موافقت نکردند و آمریکا که نزدیک یک ماه است امید به پیروزی دارد، نتوانست این پروسه را آغاز کند و یکی از موفقیت های حقوقی و سیاسی ملت ایران در تاریخ است.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه امروز، روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت بزرگ ایران است،تصریح کرد: تاب‌آوری در برابر تحریم، تحریم بی نظیر با توطئه‌هایی که علیه ملت ما بوده است و تاب آوری در برابر ویروس کرونا این تاب آوری مضاعف برای ملت ما است . این تاب آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکانپذیر است. اگر ملتی به خودش اعتماد نکند و احساس کند در برابر فشار عظیم بیرونی شکسته می‌شود، آن ملت در اهداف ملی خود موفق نخواهد بود. علت اینکه توانستیم ۴۲ سال در برابر فشارها ایستادگی کنیم و در این سه سال اخیر توانستیم در برابر این فشار بی‌نظیر اقتصادی ایستادگی کنیم، اعتماد ملت ما بوده است. مردم به خود، ساختار، نظام، فرهیختگان، دانشگاه و اساتید خود اعتماد کردند. تا روزی که این اعتماد وجود دارد این ملت به مقاومت خود ادامه خواهد داد. در کنار این اعتماد ملی امید وجود دارد. همانطور که سرمایه اجتماعی برای ما یک سرمایه بزرگ است، اعتماد و امید ملی هم برای ما مهم است. اگر قرار باشد ما به آینده امید نداشته باشیم نمی‌توانیم در برابر مشکلات ایستادگی و معضلات را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهورگفت: دانشگاه نقش مهمی در اعتماد و امید آفرینی دارد، امروز همانطور که بیمارستان‌ها به ملت ما امید دادند و مردم می‌دانند اگر با یک مشکل و بیماری مواجه شوند پزشک دلسوز، حاذق و بیمارستان مجهز در اختیار آنهاست و آن بیمارستان و پزشک فداکار هستند که به مردم اعتماد می‌دهد و نگرانی و اضطراب را از مردم دور می‌کند تا هراسی برای مشکلات پیش رو در زمینه بهداشت و درمان نداشته باشند. اگر آن فداکاری و امکانات نبود این اعتماد هم وجود نداشت. علت اعتماد مردم این است که می‌بینند برق‌شان در شرایط تحریم و در تابستان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که در طول هشت سال، ۲۰ هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید کرده می‌کند. برای اینکه می‌دانند آب‌شان در شرایط سخت کرونایی قطع نمی‌شود و در طول هفت سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از ۱۰۰ سد دیگر نیز افتتاح می شود. اعتماد مردم بر مبنای کارکرد نظام و دولت است. وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی دانشگاه، تحصیل دانشجویان و فرزندانشان را فراموش نکرده و با هر سختی و مشکلات حضوری و غیرحضوری دانش و ترقی فرزندانشان را ادامه خواهد داد و وقفه ایجاد نخواهد شد و اضطراب به وجود نیامد، می‌توانند به کشور و نظام خود اعتماد کنند.

وی با بیان اینکه این ما هستیم که باید دست به دست هم دهیم تا برای همیشه اعتماد ملی را حفظ کرده و امید را برای آینده جامعه حفظ کنیم گفت: دانشگاه‌های ما نقش بسیار بزرگی در سرمایه و امید اجتماعی و اعتماد ملی دارند و درخواست من از همه اساتید و دانشجویان این است که می‌دانم سال سختی است و تحصیلات دانشجویان در شرایط بسیار سختی آغاز شده،می‌توانیم با دادن امید و نشاط به جامعه شرایطی را برای جامعه به وجود آوریم که مردم با هراس و اضطراب کمتر یا بدون هراس و اضطراب و با امید کامل به مسیر و راه زندگی خود ادامه دهند.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: رییس جمهوری حسن روحانی تحریم حجت الاسلام روحانی گفت دانشگاه های ما بهداشت و درمان توانسته ایم ادامه دهیم برای جامعه دانشگاه ها اعتماد ملی سال گذشته خود ادامه تاب آوری برای ما ملت ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عابدین رستمی پیش از ظهر یکشنبه در آئین تشییع پیکر شهید «جلال اعتماد» با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای گمنام، شهدای فلسطین و غزه، شهدای کرمان، شهدای فروردین در جنوب غرب کشور و شهدای شاخص استان کردستان و قروه اظهار کرد: خداوند نعمت دین، اسلام، ایستادگی در مقابل ظلم و ظالمین و نظام سلطه را به ما ارزانی داشته و مردمی مقاوم و همیشه در صحنه به این دیار ارزانی داشته و باید شاکر خداوند باشیم.

وی با بیان اینکه کردستان سرزمین مجاهدات خاموش و سرزمین شهدایی است که به گفته شهید بروجردی باید با وضو در این استان قدم برداشت، افزود: زمانیکه پیشمرگان مسلمان کرد در برابر گروهک‌ها و نظام سطله ایستادند باب شهادت در این استان آغاز شد.

وی تصریح کرد: امروز بعد از ۴۵ سال هنوز می‌بینیم که فرزندان این مرز و بوم و این خطه بویژه شهرستان قروه که در ۱۲ سال اخیر بیش از ۴۵ شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

امام جمعه قروه بیان کرد: کردستان سرزمین ایستادگی است گرچه از ظلم دشمنان و ضدانقلاب زخم دیده اما کمر خم نکرده است و امروز مردم قروه و شهر دزج میزبان شهید گلگون کفن دیگری هستند و جوانی که از دارایی و جان خود گذشت تا گوشه‌ای از کارهای زمین مانده این مملکت را به دوش بکشد و خداوند امروز اجر او را با شهادت داد.

فرهنگ شهادت ریشه در آموزه‌های دینی دارد

حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: بالاترین نعمت که خداوند در این دنیا به بشر می‌دهد نعمت شهادت است و بالاتر از شهادت هیچ نعمتی نیست و این فرهنگ شهادت ریشه در آموزه‌های اسلام دارد و محور شهادت و اصل شهادت و ایثارگری پرچم سیدالشهدا را در بحران‌ها عبور می‌دهد و به دست امام زمان (عج) می‌رساند.

وی اذعان کرد: شهادت مردم را زنده نگه می‌دارد و تاریخ ما سرشار از تجربه‌ها است که ایستادند و سربلند شدند و در مقابل دشمن سر خم نکردند و دشمنان را به زباله دان تاریخ راهی کردند.

وی تصریح کرد: امروز کردستان و مرزهای کردستان هم آوردگاه دو تفکر ایستادگی در برابر دشمنان و استقلال است و در مقابل دشمنان ایستاده است.

امام جمعه قروه اذعان کرد: گروهک‌های ضد انقلاب باید بداند که سراییل و آمریکا به عنوان کارفرمای آنها در حال جان دادن است و اسرائیل به برکت خون شهدا با دستان مردم ذبح خواهد شد.

حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: امروز خداوند این شهید را به وطن ایران و مردم کردستان هدیه داد شهیدی که نداها را بر دل‌ها بلند کرد و بغض‌های فرورفته را بر زبان جاری کند و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را بر زبان‌ها جاری کرد.

وی افزود: خداوند مدال افتخار را بر سینه شما خانواده شهید «جلال اعتماد» زد و همه مردم ما قدردان شهدا بوده و هستند.

کد خبر 6097037

دیگر خبرها

  • ثبت ۶ هزار مراجعه به مراکز مشاوره پلیس سمنان
  • اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
  • پیکر شهید جلال اعتماد در زادگاهش قروه آرام گرفت
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • پیکر شهید «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • پیکر مطهر شهید ستواندوم «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • تشییع پیکر شهید مرزبان جلال اعتماد در بانه+فیلم