Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری برنامه علمی صنعت و تجارت ضمن تشریح این برنامه علمی گفت: تصور اینکه چندین استاد و دانشجو از سراسر کشور به پاسخگویی نیاز یک کارخانه یا صنعت بپردازد، برای صاحبان این صنایع بسیار جذاب است.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- محدثه حسینی؛ طرح «پایش آزاد» مخفف «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» با هدف تبدیل چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی است تا استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله را تعریف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح دارای 40 برنامه علمی است که یکی از آن‌ها برنامه علمی صنعت و تجارت است.

بیشتر بخوانید:

صفر تا صد طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی

نشست بازبینی برنامه علمی صنعت و تجارت برگزار شد

هدف کلی، توسعه رونق اقتصادی و  کارآفرینی

از این رو با «وحید سادات‌پور» مجری برنامه علمی صنعت و تجارت به گفتگو پرداخته‌ایم، مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید. 

 آنا: نظام پایش آزاد چگونه می‌تواند به حل مسائل کشور کمک کند؟

 سادات‌پور: نظام پایش تغییر رویکرد به سمت دانشگاه حل مسئله است. دانشگاه حل مسئله دانشگاهی است که بتواند پاسخگوی نیازهای ملی باشد.

عدم آگاهی از آینده شغلی علت عمده بی‌انگیزگی دانشجویان در مطالعه است. دانشجو در بدو ورود به دانشگاه حل مسئله قرار است به یک مسئله‌ای منطقه یا ملی را پاسخ دهد و به یک محصول اولیه دست یابد و آن محصول در نمایشگاه‌ها عرضه و توسط سرمایه‌گذاران تهیه خواهد شد.

در دانشگاه کارآفرین یک دانشجو وارد می‌شود و به‌عنوان یک کارآفرین از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود.

باید پیش‌ازاین نظام پایش در دانشگاه‌های ما آغاز به کار می‌کرد؛ قطعاً این طرح کارایی لازم را خواهد داشت.

نظام پایش آزاد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را به سمت تولید یک محصول سوق می‌دهد که این محصول می‌تواند از جنس خدمات و دانش‌بنیادی و... باشد.

آنا: برنامه علمی صنعت و تجارت را معرفی بفرمایید.

سادات‌پور: برنامه علمی صنعت و تجارت، برنامه‌ای بسیار وسیع و گسترده است که تقریباً تمامی رشته‌های دانشگاهی را در برمی‌گیرد. هر دانشی که ایجاد می‌شود صنعت یا تجارتی را در پی خود خواهد داشت.

امیدوار هستیم در برنامه علمی صنعت و تجارت به نیازهای آن پاسخ دهیم و امیدواریم حاصل تحقیقات و بررسی‌های دانشگاه‌ها برای کارخانه‌ها، صنایع، تجارت و به‌طورکلی برای کشور مفید و سودمند واقع شود.

آنا: چند چالش در برنامه علمی صنعت و تجارت احصا شده است، چرایی لزوم توجه به این چالش‌ها را توضیح دهید.

سادات‌پور: در برنامه علمی صنعت و تجارت چهار چالش احصا شده است که چالش نخست تحت عنوان «ضعف ساختاری صنعت و تجارت کشور» طی جلساتی که در کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش آزاد برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و به‌روزرسانی شد.

در نشست بررسی چالش‌های صنعت و تجارت، بحث راهبرد پایش آسیب‌های موجود در فضای کسب‌وکار در شورای راهبری استان تهران موردبررسی قرار گرفت.

در این نشست با تلاش و همت متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس آسیب‌های موجود در فضای کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف ساخت، صنعت صنایع غذایی، صنایع برقی و الکترونیکی و... با جزئیات بررسی شد.

منظر شهرسازی، منظر معماری و بررسی آسیب‌شناسی و شناسایی مؤلفه‌های معماری محیط‌های صنعتی و تجاری ازجمله منظرهایی است که در این نشست به‌نظام موضوعات برنامه علمی صنعت و تجارت اضافه شد.

هم‌چنین صنعت خانه‌های پیش‌ساخته در زمان بحران، امکان‌سنجی استفاده از خانه‌های پیش‌ساخته، دیدگاه آسیب‌شناسی ضوابط و مقررات ساختمان، طرح‌های شهری موجود با نگاه ارتقای فضای کسب‌وکار و مزیت‌های رقابتی ازجمله مطالبی بود که در این نشست برخط به آن پرداخته شد.

در این نشست به صنایع پزشکی، برقراری استانداردها و پیاده‌سازی آن‌ها در حوزه تجهیزات برقی و الکترونیکی و بومی‌سازی تجهیزات مخابراتی با نگاه توسعه کسب‌وکار پرداخته شد.

به‌طورکلی می‌توان گفت، توسعه رونق اقتصادی و کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی، خلاق هنری و... هدف کلی این نشست مدنظر قرار گرفت.

مزیت‌های رقابتی کسب‌وکارهای صنعتی

هم‌چنین سه چالش دیگر برنامه علمی صنعت و تجارت به مزیت‌های رقابتی کسب‌وکارهای صنعتی می‌پردازد. یکی دیگر از چالش‌های این برنامه علمی «محدودیت در تأمین منابع مالی» است که در خصوص عدم توسعه‌یافتگی بازارهای عرضه و تقاضا می‌پردازد.

در پی این برنامه علمی با کارخانه‌های خوبی همانند نان سحر، صنایع لبنی دامداران و پویا پروتئین وارد تعامل شده‌ایم.

همچنین طی هفته‌های آتی نیز با صاحبان صنایع دیگر وارد گفتگو خواهیم شد. این امر نشان‌دهنده این است که چالش‌های خوبی در این برنامه علمی احصا شده است.

آنا: چه سازمان‌ها و ارگان‌هایی می‌توانند از دستاوردهای این برنامه علمی بهره‌مند شوند؟

سادات‌پور: در برنامه علمی صنعت و تجارت دو نوع دانش توسط پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری مقاطع تحصیلی تکمیلی تولید خواهد شد.

دانش نخست، به تجارت می‌پردازد که این دانش می‌تواند برای تمامی بنگاه‌هایی که فعالیت اقتصادی دارند، کاربردی است. نوع دوم نیز به نیازهای کارخانه‌ها و صنایع پاسخ خواهند دارد.

چالش‌های دوم اقدام به تولید دانش‌بنیادی و درواقع نوآورانه می‌پردازد. این چالش‌ها می‌تواند محرکی برای مشکلات صنعتی باشد که نیازمند به‌روزرسانی و نوآوری است. همانند کارخانه‌ای که نیازمند به‌روزرسانی خط تولید است.

زمانی که نظام موضوعات برنامه علمی در سامانه پژوهش‌یار بارگذاری می‌شود، تمامی دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور می‌توانند در آن شرکت داشته باشند، تصور اینکه چندین استاد و دانشجو از سراسر کشور به پاسخگویی نیاز یک کارخانه یا صنعت بپردازد بسیار جذاب است.

آنا: تاکنون چند زمینه پژوهشی احصا شده و تعداد پایان‌نامه‌های ثبت‌شده در این برنامه علمی چقدر است؟

سادات‌پور: تاکنون بالغ‌بر ۳۰۰ زمینه پژوهشی در برنامه علمی صنعت و تجارت احصا شده است. این تعداد زمینه پژوهشی به‌مرور با هر به‌روزرسانی افزایش می‌یابد.

برنامه علمی صنعت و تجارت ازجمله برنامه‌های علمی است که مورد استقبال دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قرارگرفته است. زیرا این برنامه علمی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

امیدواریم با همکاری مدیریت محترم دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم مطابق با منویات مقام معظم رهبری در سال جهت تولید بتوانیم گامی مؤثر برداریم و در این مسیر ثابت‌قدم پیش برویم.

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: پایان نامه تجارت صنعت رساله دکتری طرح پایش برنامه علمی صنعت و تجارت برنامه علمی صنعت و تجارت دانشگاه آزاد اسلامی برنامه علمی صنعت و تجارت احصا شده پایان نامه نظام پایش سادات پور پایش آزاد کسب وکار چالش ها نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۴۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امیر سلطانی‌محمدی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هدف حل چالش‌های بسیار محیط زیست منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این تفاهم‌نامه دوطرفه خواهد بود، ادامه داد: استفاده مطلوب از توانایی علمی دانشکده برای حل مشکلات و انجام تحقیقات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی، طراحی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی - پژوهشی، استفاده متقابل از بانک اطلاعاتی و کتابخانه‌ها، حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان، استفاده از امکانات تحقیقاتی دانشگاه، ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات زیست محیطی و همکاری برای ارتقای سطح تحصیلی کارکنان محیط زیست از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاری برای پیشبرد اهداف دو طرفه، چاپ مقالات و کتب علمی، پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی و کارورزی، همکاری در راه‌اندازی نشریات علمی و کمک برای ترجمه متون علمی، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان صنایع، دانشگاه و محیط زیست برای شناسایی مشکلات، بررسی و ارائه راهکار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنها دانشکده تخصصی آب کشور است. در این دانشکده چهار گروه تخصصی آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مهندسی محیط زیست و هیدرولوژی و منابع آب فعال هستند و در مقطع کارشناسی یک رشته، در مقطع ارشد ۱۰ رشته گرایش و در مقطع دکتری تخصصی نیز سه رشته گرایش تدریس می‌شوند. در این دانشکده، تمرکز روی گسترش دوره تحصیلات تکمیلی است.

دیگر خبرها

  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • معلمان و کارگران بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه هستند
  • حمایت دانشگاهیان علوم پزشکی ایران از دانشجویان جهان
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • مسیر تحولی دانشگاه آزاد، امید آفرین است
  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • ظرفیت علمی نیرو‌های مسلح در خدمت نخبگان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود