Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه کیهان: هفته نامه اصلاح‌طلب صدا- ارگان رسانه‌ای حزب اتحاد ملت (تابلوی جدید حزب منحله مشارکت) در شماره جدید در مطلبی با عنوان «ناسیونالیسم وارونه» با تمجید از دیدار تحقیرآمیز اخیر رئیس‌جمهور صربستان با ترامپ نوشت: «آیا اقداماتی از جنس کنش رئیس‌جمهور صربستان را باید مایه شرمساری او دانست؟ فرض کنیم سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک برده در مقابل همتای آمریکایی خود نشسته است؛ اگر منافع صربستان چنین اقتضایی کند، باید اقدام رئیس‌جمهور این کشور را تمسخر کرد یا باید آن را عقلانیتی سیاسی خواند؟! رئیس‌جمهور صربستان در بلندمدت سیاستمداری خواهد بود سرافراز و متعهد به منافع ملی، حتی اگر در کوتاه مدت بی‌هنران مدعی او را به باد تمسخر بگیرند»!

این نشریه مدعی اصلاحات در بخش دیگری از این مطلب نوشت: «از نگاه رسانه‌های منتقد عکسی که ترامپ از مذاکره و مذاکره‌کننده می‌پسندد، این است: همچون برّه‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» در روز‌های گذشته تصاویر دیدار رئیس‌جمهور صربستان با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت. دونالد ترامپ در اقدامی تأمل برانگیز برخلاف قوانین و آداب رسمی دیپلماتیک در حالی که خودش پشت میز بزرگ کارش نشسته بود، در اقدامی تحقیرآمیز و البته توهین آمیز الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان را روی یک صندلی معمولی در مقابل خود نشاند.
مذاکره حقارت‌آمیز
در بخشی از جلسه که ترامپ، به مفاد توافق امضاشده میان خود و رئیس‌جمهور صربستان پیرامون انتقال سفارت صربستان به قدس‌اشغالی‌اشاره می‌کند، طرف صرب با تعجب به اطراف می‌نگرد و بر خلاف رسم معمول در امضای توافقات بین‌المللی، صفحات توافق را ورق می‌زند و صفحات پیشین را مطالعه می‌کند. این رفتار عجیب، با موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی مواجه شده و حتی عده‌ای گفته‌اند گویا ووچیچ نمی‌دانسته چه توافقی را امضا می‌کند. رئیس‌جمهور صربستان پس از مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا با ذوق زدگی احمقانه‌ای گفت: «ماژیکی که ترامپ با آن امضا می‌کند را هدیه گرفتم! (بدست آوردم)»! گویا از نگاه مدعیان اصلاحات، این ذوق زدگی احمقانه، مصداق عقلانیت سیاسی است!
رئیس‌جمهور صربستان اصلا نمی‌دانسته که چه توافقی را امضا می‌کند و از مفاد آن بی‌خبر بود. جالب اینجاست که مدعیان اصلاحات این حماقت و بی‌عقلی را نشانه عقلانیت سیاسی نامیده و منتقدان این رفتار را جماعتی بی‌هنر می‌نامد!
رفتار تحقیرآمیز باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با داوود اوغلو (وزیرخارجه وقت ترکیه) و با حیدر العبادی (نخست‌وزیر وقت عراق)، و رفتار حقارت‌آمیز ترامپ با محمود عباس (رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین) و بن سلمان (ولیعهد عربستان) نیز نمونه‌هایی از این رفتار در سال‌های اخیر است.
پیچیدن نسخه ذلت
طبیعتا هر انسان عاقلی از این حجم حقارت و ذلت، عبرت می‌گیرد؛ اما مدعیان اصلاحات نه تنها به این نتیجه نرسیده‌اند، بلکه توصیه می‌کنند که ما هم باید این حقارت و ذلت را تجربه کنیم و به عنوان یک الگو به آن بنگریم. همین ۵ سال پیش دولت ایران با آمریکا توافق کرد، اما دولت اوباما در اولین روز اجرای توافق، با نقض فاحش تعهدات خود، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. دولت ترامپ نیز همین رویه را ادامه داد.
آقای روحانی چندی پیش با اذعان به خسارت‌بار بودن برجام، مذاکره مجدد با آمریکا را «دیوانگی» نامید. ظریف نیز پیش از این صراحتا گفت «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد»، عراقچی اذعان کرد که «نتیجه پایبندی به برجام، تحریم‌های بیشتر بود»؛ وی در ادامه تصریح کرد «درسی که از برجام گرفتیم این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می‌دهد» و...
مدعیان اصلاحات در سال‌های اخیر با ایجاد دوگانه‌های دروغین از جمله «جنگ-مذاکره» و «معیشت-مذاکره» اینگونه القاء کردند که در مواجهه با آمریکا فقط یک گزینه پیش روی ایران است و آن چیزی نیست جز پذیرش بی‌چون و چرای شروط آمریکا برای مذاکره.
افتخارات تجربه آمریکایی
دولت آمریکا (هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان) دولتی غارتگر، مستکبر، مداخله‌گر، زیاده‌خواه، زورگو، جنایتکار و عهدشکن است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا- اردیبهشت ۹۸- گفته بود: «زمانی که رئیس سازمان سیا بودم در سازمان دروغ می‌گفتیم، تقلب می‌کردیم، دزدی هم می‌کردیم. در سازمان سیا برای دروغ، تقلب و دزدی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. این کار‌ها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است». قطعا وقتی در طرف مقابل دولتی با این مشخصات وجود دارد، عقل حکم می‌کند که تمامی جوانب کار سنجیده شود.
با این‌حال ارگان رسانه‌ای حزب اتحاد ملت مدعی است که اگر منافع ملی اقتضا کند، باید در مقابل آمریکا همچون برّه‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ باشیم!
به نظر شما اگر در مقابل دولتی با این مشخصات همانند برّه‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ باشیم، منافع ملی ایران تأمین خواهد شد؟! این چه منافع ملی است که با تحقیرشدن تأمین می‌شود؟!
دولت مستکبر آمریکا حتی با کشور‌هایی که به ظاهر آنان را دوستان و همپیمانان خود نیز می‌نامد، دقیقا بر پایه غارتگری و عهدشکنی مواجه می‌شود. بر همین اساس حکام مرتجع در منطقه غرب آسیا به گاو‌های شیرده ترامپ مشهور شده‌اند.
تئوریزه کردن تحقیر و سازش
طیف مدعی اصلاحات که پیش از این خسارت محض برجام و دلار ۲۵ هزارتومانی و پراید ۱۰۰ میلیونی و افزایش ۶ برابری قیمت مسکن را به مردم تحمیل کرد، حالا در پی آن است تا تحقیر و سازش را تئوریزه کند.
وقتی رسانه طیف مدعی اصلاحات، مذاکره خفت‌بار رئیس‌جمهور صربستان را عقلانیت سیاسی جا می‌زند، با ارسال پالس ضعف و استیصال به طرف مقابل، مقامات آمریکایی را به تشدید فشار‌ها و افزایش تحریم‌ها تشویق و ترغیب می‌کند. مجله زنجیره‌ای امید جوان- در شماره ۵ مرداد- تصویر جو بایدن را در جلد مجله منتشر کرد و نوشت: «رویای ایرانیِ آبان ۹۹؛ شکست ترامپ، تبریک تلفنی روحانی به بایدن، کاهش قیمت دلار، احیای برجام»! روزنامه سازندگی - متعلق به حزب‌اشرافی کارگزاران سازندگی – نیز در شماره ۵ مرداد در گزارشی با عنوان «بازگشت به برجام، عبور از براندازی؛ حزب دموکرات آمریکا وعده داد در صورت پیروزی جوبایدن رخ دهد» نوشت: «در سند ۸۰ صفحه‌ای مانیفست انتخاباتی دموکرات‌ها که توسط هیئتی ۱۵ نفره از یاران بایدن و سندرز تهیه شده است، لیبرال‌های آمریکایی تعهد کرده‌اند به برجام بازگردند و از براندازی جمهوری اسلامی ایران دست بردارند».


ساختار حاکمیتی آمریکا- جمهوری خواهان و دموکرات ها- نقشه مشترکی را علیه ایران دنبال می‌کنند. هدف اصلی، خالی کردن دست ایران از مولفه‌های قدرت‌ساز است. برای همین «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما- دی‌ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روز‌های پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از توان هسته‌ای، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».


اروپا نیز در این پروسه، همصدا و همراه با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی است. به همین خاطر بود که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه - مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (دائمی کردن محدودیت‌های برجامی)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».


رهبر معظم انقلاب - ۳ خرداد ۹۵- در دانشگاه افسری امام حسین (ع) فرمودند: «آنچه استکبار را از جمهوری اسلامی به شدّت غضبناک می‌کند، مسلمان بودن مردم ایران نیست؛ آن، عبارت است از اینکه مردم به‌خاطر این مسلمان بودن، حاضر نیستند زیر بار استکبار بروند؛ حاضر نیستند تبعیّت کنند؛ این است که دشمن را غضبناک می‌کند. سعی می‌کنند این را زیر پوشش‌هایی بپوشانند، امّا واقعیّت قضیّه این است. مسئله هسته‌ای بهانه بود، حتّی مسئله موشک‌ها - این قضیّه موشک‌ها که راه انداخته‌اند، «موشک، موشک» که البتّه هیچ فایده‌ای هم ندارد و هیچ غلطی هم نمی‌توانند بکنند- بهانه است؛ مسئله حقوق بشر، مسائل گوناگون دیگر، همه بهانه است. مسئله، عدم تبعیّت است».
متاسفانه علی‌رغم همصدایی آشکار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دشمنی با مردم ایران، طیف غربگرا به ستاد انتخاباتی نامزد‌های انتخاباتی آمریکا بدل شده است. مدعیان اصلاحات، تن به تدبیر نمی‌دهند تا نسخه تحقیر بپیچند.
بی تدبیری‌های اقتصادی
متاسفانه بی‌تدبیری‌های دولت در حوزه اقتصاد آنقدر زیاد و متنوع است که لیست کردن آن به یک مجال طولانی نیاز دارد، اما اگر بخواهیم از جدیدترین بی‌تدبیری‌ها شروع کنیم، باید به بی‌انضباطی‌های دولت در حوزه‌های مالی و پولی‌اشاره کنیم. در واقع، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصاد کشور در بودجه‌های سالانه است که به نوعی برنامه یکساله اقتصاد کشور محسوب می‌شود. بودجه ۹۹ نیز یکی از نمونه‌های بی‌انضباطی مالی و بی‌تدبیری دولت به شمار می‌آید که حتی در صورت تحقق کامل آن، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد!


تبعات این کسری عظیم بودجه، روی آوردن دولت به انتشار اوراق (که تاکنون حدود
۶۷ هزار میلیارد تومان فروخته) و از طرف دیگر، تصمیم جدید دولت مبنی بر تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی می‌باشد. (البته هنوز به طور رسمی مشخص نشده که این اقدام برای رفع بدهی‌هاست یا کسری بودجه) در هر حال، این اقدام می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم روی نقدینگی اثر بگذارد و در نهایت تورم ایجاد کند. ضمن اینکه هنوز نمی‌دانیم برای جبران کسری بودجه استقراضی از بانک مرکزی صورت گرفته یا نه. البته آمار‌های رشد پایه پولی این احتمال را افزایش می‌دهد، چراکه پایه پولی کشور در بهار امسال رشد افسارگسیخته‌ای داشته و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است! رقمی که در نوع خود بسیار چشمگیر می‌باشد. در کنار این اقدام، برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی به منظور رفع کسری بودجه هم تبعات منفی عدیده‌ای دارد، در واقع حتی اگر از ماهیت این صندوق که ذخیره‌ای بین نسلی و برای زیرساخت‌های کشور می‌باشد، صرف نظر کنیم، تبدیل منابع ارزی صندوق به ریال، منجر به افزایش سمت راست ترازنامه بانک مرکزی شده و در نتیجه سمت چپ ترازنامه که حاوی حجم پول می‌باشد، نیز بیشتر می‌شود؛ در نهایت با افزایش سمت چپ ترازنامه، نقدینگی افزایش می‌یابد و در پی آن تورم شکل می‌گیرد.
در نهایت، تبعات کسری بودجه دولت معمولا خود را در افزایش نقدینگی (خصوصا حجم پول) و تورم نشان می‌دهد. از همین رو می‌بینیم که حجم پول در پایان بهار امسال نسبت به پایان بهار سال قبل، بیش از ۶۰ درصد! رشد کرده و به ۵۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. لازم به ذکر است، رشد حجم پول در پایان بهار امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل، بیشترین رشد طی ۴۲ سال اخیر (بعد از انقلاب) را داشته است (بی‌انضباطی پولی)، یعنی انبساط عجیب و غریبی در حوزه پولی رخ داده که می‌تواند تبعات تورمی بالایی داشته باشد و نمونه بارز بی‌تدبیری اقتصادی است.
شرطی کردن اقتصاد کشور.
اما بزرگ‌ترین بی‌تدبیری دولت، شرطی کردن اقتصاد کشور به توافق نامه خارجی و موارد مشابه (مانند توافق با اروپا، اینستکس و...) بود. در واقع دولت با این کار (گره زدن اقتصاد کشور به توافق خارجی) منجر به سلسه پیامد‌های منفی اقتصادی شد، چراکه با عدم تحقق وعده‌های خارجی و عدم تحقق انتظارات اقتصادی از توافق برجام، بازار‌های کلیدی کشور دستخوش تحولات منفی شد. یکی از این بازار‌ها بازار ارز بود که هم به‌طور ذهنی (انتظارات تورمی) و هم به‌طور عینی (کاهش صادرات نفتی) آسیب دید.
با گران شدن قیمت دلار در کشور، علاوه بر گران شدن کالا‌های وارداتی (که به قیمت دلار وابسته بود) انتظارات تورمی در بازار‌های دیگر نیز به وجود آمد، و همزمان با افزایش حجم پول در کشور، شاهد موج‌های تورمی سنگین بودیم. از همین رو می‌بینیم گره زدن اقتصاد کشور به برجام در نهایت به افزایش انتظارات تورمی و نقدینگی منجر شد. در جدیدترین نمونه این اثرگذاری‌ها، یکی از مسئولان بخش شوینده‌ها گرانی بخش را به نوعی به گرانی خودرو پیوند زده! و گفته: در افزایش قیمت خودرو رقم زیادی جابه‌جا می‌شود، حال که نوبت به تولیدکنندگان کوچک شوینده می‌رسد، دم از گرانی می‌زنند. (؟!)
از طرف دیگر در بازار خودرو نیز شاهد این واقعیت بودیم که پس از برجام قرارداد‌ها با شرکت‌های بدعهدی بسته شده بود که یکبار ایران را ترک کرده بودند و حتی در قراردادهایشان انتقال تکنولوژی و پیشرفت فنی برای ایران به همراه نداشتند؛ در چنین شرایطی کاملا واضح بود که با خروج آمریکا از برجام، این شرکت‌ها مجددا عهدشکنی کنند و از ایران خارج شوند تا همان ثمره نیم بند خود در ایران را هم لگدمال کرده باشند. نمونه دیگر از پیوند زدن اقتصاد به توافق خارجی، قرارداد‌های نفتی بود که آن هم با خروج توتال از ایران، عاقبت به شر شد.
اگر این فرصت‌ها (از خودروسازی تا پالایشگاه‌سازی و...) در اختیار داخلی‌ها قرار می‌گرفت، امروز با خروج آن‌ها از ایران، دچار افت فعالیت و بسیاری مشکلات تولیدی دیگر (که در قیمت تمام شده برخی محصولات هم اثرگذار است) نمی‌شدیم، اما متاسفانه این تفکر که همه چیز (حتی آب خوردن) را منوط به توافق با آمریکا می‌دانست، امروز به بزرگ‌ترین بی‌تدبیری‌ای تبدیل شده که بیشترین آسیب را به اقتصاد ایران زده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان کیهان رئیس جمهور صربستان رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور صربستان مدعیان اصلاحات جمهوری خواهان اقتصاد کشور کسری بودجه دموکرات ها بی تدبیری منافع ملی هسته ای حجم پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهار دیپلماسی تجاری ایران» به افتتاح ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با سخنرانی رئیس‌جمهور پرداخت و نوشت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته با سخنرانی آیت‌الله رئیسی افتتاح شد؛ نمایشگاهی که به تأکید رئیس‌جمهور مهم‌ترین نشانه و دلالت تحریم‌ناپذیری ایران است. این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که پنجشنبه گذشته نیز دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا برگزار شد. اگر این تحولات را در کنار واقعیت‌های دیگری همچون سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیأت عالیرتبه ایرانی به پاکستان و سریلانکا قرار دهیم، یا رویداد مهمی چون افتتاح سد و نیروگاه تمام ایرانی در اومااویای سریلانکا را لحاظ کنیم، همه این واقعیت‌ها از گسترده‌تر شدن مناسبات تجاری و اقتصادی ایران در جهان حکایت می‌کند. این مناسبات به معنای ریل‌گذاری صحیح سیاست دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم است که زمینه شکست سیاست تحریم و انزوای اقتصادی ایران را فراهم می‌کند. در یک نمونه، افزایش حضور و ارتباط اقتصادی، مهندسی و فناورانه ایران با کشورهای جهان نشان می‌دهد هیچ نیت و اراده غیرقانونی نتوانسته مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای مستقل جهان را قطع کند. پیام اصلی ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همین واقعیت است که رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره کرد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۲ شکار بزرگ انصارالله یمن در یک روز؛ پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا و نفتکش انگلیس» نوشت: آمریکایی‌ها تأیید کرده‌اند که پهپاد ۳۰ میلیون دلاری «ام‌کی و-۹ ریپر» این کشور در سواحل یمن ساقط شده است؛ انصارالله یمن هم اعلام کرده‌اند که یک کشتی انگلیسی را در جنوب‌غربی بندر «موخا» با سه موشک هدف قرار داده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن این ‌بار بامداد شنبه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور یک فروند پهپاد مدرن و گران‌قیمت آمریکایی یعنی «ام‌کی و-۹ ریپر» را که «در حال انجام فعالیت خصمانه در آسمان استان صعده بود، با موشک مناسب» سرنگون کرده است. «یحیی سریع»، این را هم گفت که نیروی دریایی کشورش یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ هدف قرار داد. به گفته این فرمانده جوان و محبوب، نیروی دریایی یمن نفتکش انگلیسی با نام Andromeda Star را با چند موشک در دریای سرخ هدف قرار داده است. وی تاکید کرد که هدف‌گیری با تعدادی موشک مناسب دریایی انجام شده که منجر به اصابت مستقیم شده است و «عملیات‌های نظامی ارتش یمن تا زمان پایان محاصره و جنگ علیه غزه ادامه خواهد یافت.»

پیش از این یک مقام آمریکایی گفته بود یک پهپاد «ام‌کی و-۹» در سواحل یمن ساقط شده و تحقیقاتی در این‌باره در حال انجام است. طبق گزارش شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی»، سه پهپاد از این نوع، از ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان / آذر ۱۴۰۲) تاکنون در یمن ساقط شده‌اند که ارزش هرکدام از این پهپادها حدود ۳۰ میلیون دلار است.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پروفسورهای ضد اسرائیل» نوشت: تظاهرات بی‌سابقه در راستای همبستگی با فلسطینیان به بیش از ۵۸ دانشگاه، مؤسسه و دانشکده در سراسر آمریکا سرایت کرده است، اما اقدامات در برخی از این دانشگاه‌ها تأثیرگذارتر و به تبع آن واکنش پلیس هم شدیدتر بوده است. در دانشگاه اوهایو در شرق آمریکا، پلیس به دانشجویان تحصن‌کننده، حمله و شماری از آنان را بازداشت کرد. در نیویورک محوطه دانشگاه جورج‌واشینگتن مملو از چادرهایی بود که دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه آن‌ها را نصب کردند. ضمن اینکه به دانشجویان بیرون دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه داده نشد. همچنین در شمال ایالات متحده دانشجویان دانشگاه مینه‌سوتا به تظاهرات حمایت از فلسطین ملحق شدند و توقف نسل‌کشی را خواستار شدند. در ایالت تگزاس هم دانشجویان دانشگاه کالمر به تظاهرات ادامه دادند. شدت بازداشت‌ها در این تظاهرات به حدی بود که اعتراضات را سرکوب کرد. در دانشگاه آتلانتا در ایالت جورجیا خشونت شدید بود. نیروهای امنیتی تعدادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی را بازداشت کردند، اما این بار برخلاف دانشگاه کالمر، بازداشت‌ها باعث نشد تظاهرات‌ها متوقف شود. دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک در این زمینه نقش پیشرو را ایفا کرد. دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه شب و روز دست از اعتراض نمی‌کشند. در دانشگاه نورث‌ایسترن، ۱۰۰ نفر از دانشجویان به دلیل همبستگی با غزه بازداشت شدند. در آمریکا شمار دانشجویان دستگیرشده به ۶۰۰ نفر رسیده است. دامنه این اعتراضات به اروپا هم گسترش یافته و پس از فرانسه، دیروز پلیس آلمان به سمت محل تجمع معترضان حامی فلسطین در مقابل دفتر صدراعظم حمله برد و ۷۵ نفر را بازداشت کرد و چادرهای‌شان را از میان برداشت.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌» را برگزید و نوشت: یک پهپاد ام‌کیو ۹ریپر به ارزش ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که توسط انصارالله سرنگون شده است. به گزارش شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس نیوز، انصارالله یمن از ماه نوامبر تاکنون ۳ فروند این نوع پهپاد را سرنگون کرده است. به گفته سرویس تحقیقات کنگره، هر پهپاد ام‌کی و۹ ریپر ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد. پایگاه خبری «المسیره» یمن به نقل از یک مقام آمریکایی که از ذکر نام خود خودداری کرد، اعلام کرد یک پهپاد ام‌کی و۹ متعلق به ارتش این کشور در نزدیکی سواحل یمن سرنگون شده است. این مقام دولتی آمریکایی درباره علت سرنگونی مشکوک این پهپاد پیشرفته اظهارنظری نکرد. در همین ارتباط، مقامات یمنی هنوز واکنش رسمی درباره سقوط مشکوک این پهپاد گران قیمت آمریکایی در سواحل یمن اتخاذ نکرده‌اند. به گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، جنبش انصارالله یمن ماه نوامبر ۲ پهپاد ام‌کیو ۹ ریپر آمریکایی دیگر را ساقط کرده است. یکی از این پهپادها در ماه نوامبر و دیگری در ماه فوریه ساقط شده است. هر یک از این پهپادها در ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد.

هواپیمای MQ9 Reaper آمریکایی برای ترور خائنانه فرمانده سپاه قدس شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید ابومهدی المهندس و کسانی که همراه آنها در فرودگاه بغداد بودند مورد استفاده قرار گرفت. ارزش آن را تا ۳۲ میلیون دلار نیز برشمرده‌اند و یکی از بهترین پهپادهای آمریکا محسوب می‌شود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهریه بی ترمز مدارس» نوشت: شهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله بر اساس ضوابط قانونی تعیین می‌شود و افزایش می‌یابد که بخش نامه آن دوم اردیبهشت به استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین خواهد شد. به گزارش ایسنا با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و به دنبال آن پیش ثبت نام‌ها، شهریه‌های مدارس غیردولتی دغدغه بزرگ هرساله اولیا است، هرچند هنوز شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ رسماً اعلام نشده و فعال مقرر شده پیش ثبت نام‌ها بر اساس نرخ شهریه سال گذشته انجام شود اما گفته شده کف و سقف میزان «شهریه» بر اساس عملکرد مدارس و بارگذاری مدارک و اطلاعات در سامانه مدارس و مرکز غیردولتی تعیین می‌شود. بر اساس بخش نامه ابلاغی؛ «شهریه مصوب مدارس غیردولتی» بر اساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیردولتی منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کانال‌یابی تورم مسکن» نوشت: روند رشد قیمت واقعی مسکن از سال ۹۰ تاکنون، حاوی ۴ مقطع معنادار برای سیاستگذار است و در عین حال، چشم‌انداز سال جاری را قابل پیش‌بینی می‌کند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد صرف‌نظر از اثر تورم عمومی بر روند قیمت آپارتمان‌های شهر تهران، بالابرنده‌های پرقدرت در بیرون این بازار وجود دارد؛ به‌طوری‌که فعالیت این محرک‌ها در فاصله ۹۷ تا ۹۹، سبب شد قیمت واقعی ملک طی سه سال پیاپی، به‌طور میانگین ۳۸ درصد در سال جهش کند و طی دو سال بعد از آن، تغییر جهت همین محرک‌ها باعث کاهش به ترتیب ۸ درصد و ۲۳ درصدی قیمت واقعی شد. پشت‌صحنه فراز و فرود تاریخی قیمت واقعی ملک، از رابطه مستقیم آن با «ریسک‌های غیراقتصادی» حکایت دارد. شرایط بازارها هنگام شکل‌گیری انتظارات تورمی به گونه‌ای است که سرمایه‌ها با حجم قابل توجهی به سمت ملک کشیده می‌شود. به این ترتیب، سیاستگذار برای حل مساله تورم مسکن هم «مهار ریسک‌های غیراقتصادی» را که در کوتاه‌مدت اثر معنادار روی قیمت ملک دارند و هم «مسیرسازی برای به‌کارگیری سرمایه‌های خرد در بخش واقعی اقتصاد» را از طریق مثلاً پایان‌دادن به مداخله در بازار سرمایه باید جزو اولویت‌های خود ببیند. در این مقاله فهرستی از ۶ فاکتور مسلط بر بازار مسکن و نتایج نظرسنجی از ۱۲۹ کارشناس و فعال اقتصادی آمده است.

کد خبر 748591

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!