Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:26:43 GMT

دور خیز ابرکوهی‌ها برای ترویج صنایع دستی بومی شهرشان

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۵۵۲۱

دور خیز ابرکوهی‌ها برای ترویج صنایع دستی بومی شهرشان

ایسنا/یزد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه از برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه مدت صنایع دستی این شهرستان برای اولین بار و پس از شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضایی غیرمسقف خبر داد.

«حمید مشتاقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از برگزاری اولین دوره آموزش‌های کوتاه مدت صنایع دستی پس از شیوع بیماری کرونا در ابرکوه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و  حفاظتی و نیز رعایت حداکثری فاصله اجتماعی، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت صنایع دستی شهرستان ابرکوه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز کرد: این دوره‌ها در پنج رشته‌ی سفره‌بافی، چنته‌ بافی، نمدمالی و عاروسک جلی و بافت دندانه موشی با همکاری اقوام ترک قشقایی به مربیگری «حامد اکرمی» برگزار می‌شود.

مشتاقیان تصریح کرد: دوره‌های آموزشی مذکور به منظور ارتقاء دانش، مهارت تکنیکی، حرفه آموزی، توسعه و ترویج صنایع دستی بومی شهرستان که زمانی رونق بسیار و علاقمندان فراوان داشته است، برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: به علت پیشگیری از شیوع و انتقال کرونا، این دوره‌های آموزشی در فضای باز و با زمان‌بندی‌های متفاوت(هر روز به مدت یک ساعت) در مرکز صنایع دستی شهرستان ابرکوه مستقر در خانه تاریخی قیومی دایر می‌شود.

این مسئول در پایان نیز تأکید کرد: در ابرکوه صنایع دستی همچون نمدمالی، قالی‌بافی‌، تراش سنگ‌های قیمتی، گلیم‌بافی، منبت کاری، معرق روی چوب، خراطی و حجم‌سازی روی چوب، نقاشی روی شیشه، نقاشی روی پارچه بسیار رونق داشته که از این میان چهار رشته‌ی چنته‌بافی به شماره ۲۴۷، گیوه دوزی به شماره ۱۰۴۹، قفل سازی به شماره ۱۰۵۰ و ساخت عروسک جلی به شماره ۱۵۰۴ تاکنون به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابركوه صنایع دستی میراث فرهنگی كرونا استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ شهردار محمد آباد با اشاره به لزوم توجه به حفظ و احیای صنایع دستی و توسعه صنعت گردشگری در جرقویه گفت: این جشنواره در سومین دوره برگزاری با حضور ۳۰ غرفه دار بومی و ۴۰ غرفه دار از دیگر استان‌های کشور برپا شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


محمد اسماعیل زاده افزود: دستاورد‌های محصولات وصنایع دستی استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، مازندران، مرکزی، تهران، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد در این نمایشگاه عرضه شده است.
جشنواره سوغات ایران زمین با دارا بودن غرفه‌هایی شامل صنایع دستی، غذا‌های محلی و سنتی، گل، عسل و گیاهان معطر و دارویی، فرهنگ اقوام و موزه‌ی مردم شناسی جرقویه تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ برای بازدید عموم دایراست.

 

دیگر خبرها

  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان