Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@17:06:35 GMT

علت افزایش آمار کرونا در روزهای اخیر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۵۷۲۱

علت افزایش آمار کرونا در روزهای اخیر چیست؟

در حالی که گمان می‌رفت تابستان می‌تواند فصل خوبی برای تثبیت و کاهش بیماری زایی کرونا باشد، عوامل مختلفی دست به دست دادند تا تصورات و خوشبینی‌های پیشین رنگ ببازد و از حدود خرداد ماه تاکنون اوج‌گیری‌های بیشتری از کرونا را شاهد باشیم. اما آیا می‌توان در این بین سهم دقیقی برای میزان تاثیرگذاری هر تغییر رفتار بر آمار کرونا را شناسایی کرد؟

دکتر احسان مصطفوی _ رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره روند کشوری ابتلا و فوت کرونا، گفت: اخیرا روند افزایشی خفیف بیماری در برخی استان‌هایی که در یک ماه اخیر روند تثبیت شده یا نزولی کرونا را داشته‌اند، مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند افزایشی خفیف متاثر از عوامل مختلفی است که نمی‌توان دقیقا مشخص کرد کدام عوامل نقش مهم‌تری در افزایش شدت موج بیماری داشته، اما یکی از فاکتورهای مهم و قاعدتا تاثیرگذار در شهریورماه، سفرها بوده‌اند؛ سفرهایی که با حجم قابل توجه به نقاط مختلف کشور صورت گرفته و در بسیاری موارد هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است. اما این تنها عاملی نیست که می‌توانسته در تغییر روند بیماری نقش داشته باشد.

به گفته وی، با هر تجمعی که صورت گیرد و پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت اجرا نشود، ریسک انتقال بیماری افزایش خواهد یافت. رعایت برخی پروتکل‌ها مانند زدن ماسک، خطر انتقال را کاهش خواهد داد؛ ولی این به معنای به صفر رسیدن خطر نیست. بنابراین در ایام اخیر نفس هر تجمعی و مخصوصا اگر تهویه مناسب در آن صورت نگیرد، یک عامل خطر برای افزایش موارد ابتلا است.

وی افزود: از ابتدای موج بیماری، استان های مختلف در ماه‌های متفاوت درگیر پیک اپیدمی شدند که این موضوع تاثیر خود را بر روند کشوری بیماری نیز می گذارد. به طور مثال در حال حاضر استان‌هایی مانند خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان جدی‌تر از سایر استان ها درگیر موارد بیماری هستند و گزارش موارد بالای بیماری در آنها، بر روند بیماری در کشور هم تاثیرگذار است.

وی درباره تاثیر برگزاری کنکور بر روند بیماری نیز تصریح کرد: با توجه به رعایت‌هایی که اتفاق افتاد، به نظر نمی‌رسد کنکور سراسری نقش مهمی در افزایش آمار موارد بیماری داشته باشد، زیرا شرایط برگزاری آزمون تحت کنترل بود و نسبتا تمهیدات مناسبی برای آن اندیشیده شده بود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در خاتمه، خاطرنشان کرد: اگر مطالعه‌ای انجام شده بود می‌توانستیم به صورت علمی سهم هر عامل در افزایش موارد بیماری کرونا را مورد ارزیابی قرار دهیم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آمار کرونا کرونا ویروس پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟

از جمله مکمل‌های ضدپیری می‌توان به کورکومین، کلاژن، ویتامین C، تیانین و رزوراترول اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود اینکه ژنتیک نقش مهمی در روند پیری ایفا می‌کند، مصرف بعضی از مکمل‌ها در رژیم غذایی می‌تواند فرایند پیری را کند کند، در ادامه به معرفی و بررسی چند مکمل ضدپیری می‌پردازیم:

کورکومین

کورکومین که در زردچوبه یافت می‌شود، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی خود شناخته شده است، بنابراین با استرس اکسیداتیو و التهاب مقابله می‌کند که هر دو روند پیری را کند می‌کند؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است برای سلامت مغز، سلامت قلب و عملکرد مفاصل مفید واقع شود.

کلاژن

کلاژن که نوعی پروتئین است برای حفظ لطافت پوست و سلامت مفاصل ضروری است؛ با این وجود، سنتز کلاژن به طور معمول با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و منجر به چین‌وچروک، افتادگی پوست و سفتی مفاصل می‌‏شود، پیتیدهای کلاژن می‌تواند به بازیابی کلاژن از دست رفته کمک کند، در نتیجه پوست سفت‌تر، موها و ناخن‌ها قوی‌تر و تحرک مفاصل افزایش پیدا می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C با توجه به ویژگی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته شده است، اما همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و مانع استرس اکسیداتیو می‏‌شود؛ علاوه بر این، ویتامین C برای تشکیل کلاژن ضروری است و باعث نرمی پوست و بهبود زخم می‏‌شود، این ویتامین با تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن و تشکیل کلاژن به حفظ جوانی و سلامت عمومی بدن کمک می‌کند؛ ویتامین C که به وفور در مرکبات وجود دارد، به راحتی در بدن جذب می‎‌شود.

تیانین

تیانین که یک آسید آمینه موجود در چای سبز است، دارای خواص تسکین‌دهنده و تقویت‌کننده خلق‌وخو است، تیانین آرامش‌بخش است و باعث کاهش استرس و اضطراب می‏‌شود که هر دو با پیری زودرس مرتبط هستند؛ علاوه بر این، تیانین ممکن است عملکرد شناختی و سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشد.

رزوراترول

رزوراترول که یک پلی‌فنول موجود در انگور قرمز و توت است، دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که از افراد در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی محافظت می‌کند و باعث افزایش طول عمر می‌‏شود.

کد خبر 749257

دیگر خبرها

  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۳۵ نفر افزایش یافت
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور