کار نهایی ماهواره پارس 1 تمام شد/تولیدکنندگان در فضای رقابتی زیرآب زنی نکنند/ شب گذشته مشکل همراه اول در تهران و البرز حل شد/صدا و سیما حداقل گزارش کار تولیدکنندگان را پخش کند
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۷۱۸۸
محمدجواد آذری جهرمی گفت: کار نهایی ماهواره پارس 1 که پیشرفتهترین ماهواره کشور است به سرانجام رسیده و هفته آینده برای کارهای نهایی تحویل داده خواهد شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم معرفی دستاوردهای بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال یکی از محورهای اصلی محور تولید داخل است، گفت: اگر ما میگوییم سهم ارتباطات از تولید ناخالص داخلی به 6 درصد رسیده بخشی از آن مربوط به ای سی تی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: خوشبختانه صنعت مخابرات ما رشد خیلی خوبی داشته است و ایران همزمان با کشورهای پیشرفته مثل چین در ساخت سوئیچ پیشرفت داشته است. ما دانش فنی لازم در داخل کشور را برای مسیر تولید داریم اما وقتی میگوییم تولید داخل ذهنیت این است که همه چیز باید در داخل تولید شود، اما این موضوع درست نیست. طبیعتا ما استفاده کننده از محصولات کشورهایی هستیم که تولید کننده برخی قطعات هستند.
آذری جهرمی تصریح کرد: اولین اثر تولید داخلی کاهش قیمت است و اگر تولید داخل قیمت کمتری نداشته باشد این منطقی نیست. قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد؛ نمونه های خارجی چون بازارهای خارجی را در اختیار میگیرند قیمت تمام شده آنها کمتر و تیراژ آنها بیشتر است. هزینه های گمرک و تعدیل نرخ ارز را در واردات خارجی داریم اما در تولیدات داخلی این مورد را نداریم و باید قیمت کاهش یابد.
او افزود: مورد بعدی خدمات پس از فروش است که باید تضمین بدهیم 15 سال بتواند زیر دست کاربر باشد و خدمات بدهد. معمولا شرکتهای ما قدمت پیدا نمیکنند و بعد از 3 یا 4 سال سریع تعطیل میشوند. دلیل این موضوع آن است که بازار داخلی ما کشش کمی در خرید محصولات دارد و این یک ضعف است. راهکار اول این موضوع در صنایع داخلی اتصال شرکتهای مختلف تولیدکننده است که به جای تولید تک محصولی خطوط تولید چند محصولی داشته باشند.
وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: بلوغ صنعت تولید این است که شرکت های تولیدی به سمت ادغام بروند و ظرفیت های تولیدی خود را در کنار هم بگذارند. اگر بخواهیم دغدغه مصرف کننده داخلی را برطرف کنیم باید این ظرفیت و بلوغ را ایجاد کنیم. ما ظرفیت تولید داریم، بازار هم داریم اما اینها به نتیجه نمیرسد.
او افزود: راهکار دوم پویایی تکنولوژی است، تولید کننده داخلی یک نسخه از نسل ارتباطی را تولید میکند اما در نسل بعدی عقب میماند. به روز نگه داشتن فرایند توسعه و فناوری در شرکت های داخلی حائز اهمیت است چرا که وقتی واردات یک کالا بعد از تولید ممنوع میشود انگیزه را از شرکت تولیدکننده برای رقابت میگیرد. راه بهتر این است که تولیدکننده با بازار جهانی رقابت کند. زمانی که ما در عرصه بازاهای بین المللی حضور پیدا کنیم میتوانیم به رقابت بپردازیم. پس تداوم تحقیق و توسعه و بروز رسانی مهم است.
آذری جهرمی بیان کرد: چالش سوم پشتیبانی است؛ زمانی که از کشورهای خارجی خرید میکنند همواره در ارائه خدمات پس از فروش حق را به مشتری میدهند اما شرکتهای داخلی کیفیت خدمات پس از فروش خوبی ندارند. مشتری این دو موضوع را مقایسه میکند و به سمت کالای خارجی میرود. باید به خدمات پس از فروش توجه ویژه داشته باشیم. یکی از دلایل ماندگاری مشترکان در خدمات ارتباطی همین خدمات پس از فروشی است که ارائه میشود. این سه موضوع باعث میشود که تداوم رشد اقتصادی تقویت شود.
وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما برای 15 سال آینده کشور استخراج کردیم که چه اولویت هایی داریم و چه نیازهایی داریم که در حوزه های مهم شرکت های تولیدی ورود کنند و تجهیزات تولید کنند. تلاش ما این است که تمام تجهیزات شبکه ثابت را خودمان تولید کنیم. ما بازار رقابتی ایجاد کردیم؛ به عنوان یک اصل اخلاقی یکدیگر را در رقابت تخریب نکنیم.
آذری جهرمی بیان کرد: شرکت های تولید کننده مدام علیه یکدیگر رقابت منفی دارند. این رقابت سازنده نیست. اگر نکات منفی علیه یکدیگر داریم در سندیکا کنار یکدیگر مطرح کنیم. بعضی از دوستان تولیدکننده چنان زیرآبی از هم میزنند که هیچ دشمنی علیه دشمنش این کار را نمیکند.
او افزود: تحریمها وجود دارد و فشار علیه اقتصاد کشور هست اما نمیتوانیم به مردم بگوییم که به دلیل نوسان قیمتها ما هم نمیتوانیم کاری کنیم. در زمان عدم وجود مشکل همه مدیر هستند اما مهم این است که در زمان مشکل مدیریت را نشان داد. مهم است که مدام شرایط را مهیا نگه داریم. امروز چشم بسیاری از مردم به دست تولید کننده هاست. وقتی که عرضه خوبی به بازار داشته باشیم قطعا برکت خودش را هم به همراه خواهد داشت.
آذری جهرمی عنون کرد: اولین قسمت گوشی های تولیدی یکی از شرکت های تولیدکننده تحویل ایرانسل شده است تا در اختیار مردم قرار گیرد. قرار است وام 500 میلیاردی به این شرکت ها داده شود تا آن ها محصولات را به صورت اقساطی به مردم ارائه دهند و زنجیره فراهم شود.
او افزود: از آن جایی که ما چندین بار در رابطه با گوشی داخلی صحبت کردیم مردم انتظار دارند که سریعتر در دسترسشان قرار گیرد. هر چه هم که به مردم بگوییم فلان چیز تولید شده است وقتی در دست مردم قرار نگیرد فایده ای ندارد. اگر در تولید قطعات اولیه مشکل دارید ما در خدمت تولیدکنندگان هستیم. این تکلیف وزارت ارتباطات در این شرایط سخت اقتصادی است. باید 10 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی کشور را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. برخی تولیدکنندگان خارجی بعد از فشار تحریم ها ایران را ترک کردند؛ اما چون برنامه ریزی داشتیم از قبل توانستیم سر پا بمانیم.
وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حوزه مهم دیگر امنیت است. جنگ تکنولوژی در جهان وجود دارد، آمریکا علیه چین و اروپایی ها علیه سایرین این جنگ فناوری علنی است نه پشت درهای بسته و اینها علنا میخواهند به هم ضربه بزنند. برای امنیت بخشی به فضای تولید و ارتباطات کشور هم تکلیف هایی داریم که مثلا باید سیستم عامل برخی بخش های دفاعی کاملا تولید داخل باشد تا مشکل ایجاد نکند.
آذری جهرمی بیان کرد: شب گذشته مشکل شبکه همراه اول و شبکه تهران و البرز حل شد. همراه اول قولهایی داده است که ظرفیت را بالا ببرد و پتانسیل لازم را ایجاد کند.
او افزود: کار نهایی ماهواره پارس 1 که پیشرفته ترین ماهواره کشور است به سرانجام رسیده و هفته آینده برای کارهای نهایی تحویل داده خواهد شد و انتظار می رود ماهواره ناهید 2 به زودی کامل شود چون نمونه مهمی برای کشور محسوب میشود.
آذری جهرمی عنوان کرد: صدا و سیما عادت دارد من و دستاوردهای وزارتخانه ما را پخش نکند اشکالی هم ندارد؛ حداقل از تولیدکنندگان گزارش بگیرید پخش کنید تا مردم خوشحال شوند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمات پس از فروش صدا و سیما صنعت مخابرات ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمات پس از فروش شرکت های تولید وزیر فناوری تولید کننده آذری جهرمی تولید کنند تولید داخل شرکت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد میلیون دلاری شبکههای ماهوارهای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیقتر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانهای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، بهخصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلمهای روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یکمیلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچهزرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، روی هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروختهاند، یعنی پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچهزرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلمهایی که البته در نگاهی دقیقتر، علاوه بر کمدیبودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکههای ماهوارهای!
این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلمهایی هستند که تبلیغاتشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق میتواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنهآمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان میدهد که سیاستهای نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه میتواند سیاستهای عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.
آمار و ارقام ترسناک
دادههایی که درباره تبلیغات فیلمهای سینمایی ایرانی در شبکههای ماهوارهای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانههای خارجی هفتهای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلمهای ایرانی میگیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلمهای روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکههای ماهوارهای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تماموقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلمهای رقیب باقی نگذارد.
دادههای ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکههای ماهوارهای تبلیغبگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیتتر و بهتر هم میتواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
یک حسابوکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامهها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکههای ماهوارهای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یکماهه فیلمها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز میشود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت میشود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقهای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یکبار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلمها چقدر هزینه کرده است!
آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکههای ماهوارهای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان میداد و به تریبونی برای بهتر دیدهشدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگهای مختلف پیشپای محصولات سینمایی که از این میان میتوان از سختگیریهای فراوان تا ممیزیهای مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.
این موارد که نارضایتیهای بسیاری را موجب شدند، کمکم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزیهایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکههای ماهوارهای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخشکننده سینما و تهیهکننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفهای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمیتوانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین میشود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاستهای تلویزیون است، از تیزر بیبهره میماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تکتک صاحبان فیلمها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضعگیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلمهای تبلیغشده در ماهواره آگاهی یافتهاند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلمها چنین تصمیمی میگیرند و تبلیغ فیلمشان را به ماهوارهها میدهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام بردهاند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمیتوانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلمها اختصاص داده میشود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علمالهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولتهای گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهوارهای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد»، میگوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح میدهند تبلیغ کارشان را با هزینهای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید بهصرفه نباشد.»
حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرونبهصرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلمهای سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهوارههاست که همانطور که گفته شد باعث خروج یکونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاریها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنیهای سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهوارهها ریخته میشود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!
انتهای پیام