Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@03:04:09 GMT

لاستیک در انبارها هست اما توزیع نمی شود

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۷۷۴۷

لاستیک در انبارها هست اما توزیع نمی شود

اوایل خرداد ماه سال جاری بود که مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت طی نامه‌ای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد ارز 4200 تومانی برای واردات لاستیک و مواد اولیه آن، حذف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اوایل خرداد ماه سال جاری بود که مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت طی نامه‌ای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد ارز 4200 تومانی برای واردات لاستیک و مواد اولیه آن، حذف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع همانطور که پیش بینی می شد منجر به افزایش قیمت لاستیک در کشور شد به طوریکه شرکتهایی که قبلا با دلار 4200 تومانی برای واردات تایر ثبت سفارش کرده بودند نتوانستند مابه التفاوت این نرخ را تامین کرده بنابراین بخشی از وارد کنندگان لاستیک از واردات آن منصرف شده و بخشی دیگر نیز مجبور شدند تا قیمت تایر را افزایش دهند.

به طوری که در بعضی از سایزهای پرمصرف مثل تایر پراید و پژو 405 با افزایش دو الی سه برابری قیمت‌ها در بازار آزاد مواجه هستیم به طوریکه حتی عرضه تایر دولتی نیز نتوانست دردی از بازار تایر را دوا کند.

تصمیم یکباره مسئولان از عدم حمایت از واردات لاستیک موجب شد تا عده ای فرصت طلب دست به کار شوند و با واردات لاستیک و احتکار ان قیمت لاستیک را به چندین برابر برسانند تا از این بازار منفعت کسب کنند.

به طوریکه براساس اظهارات سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران، به دلیل کاهش واردات لاستیک‌های سواری و از سویی افزایش 70 درصدی قیمت لاستیک‌های تولید داخل هر روز شاهد بالارفتن قیمت آن در داخل کشور باشیم.

با این حال داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر، تا اسفند ماه سال گذشته وضعیت مناسبی در بازار تایر حاکم بود، اما با توجه به افزایش قیمت 30 درصدی در فروردین 99 و عدم حمایت دولت به دلیل قطع ارز 4200 تومانی برای واردات آن بازار با کمبود شدید لاستیک مواجه شد .

وی معتقد است تولیدکنندگان تایر سواری اظهار می‌کنند که به اندازه نیاز بازار تولید کافی صورت گرفته است اما این پرسش مطرح می‌شود که علت اصلی کمبود و گرانی تایر چیست؟

در همین رابطه محمدرضا نیک قدم کارشناس صنعت تایر و مواد وابسته گفته است: ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرده است، اما تا کنون حتی یک اظهارنامه هم در این سامانه ثبت نشده و این عدم اظهار شائبه احتکار و در نتیجه افزایش قیمت‌ها رابه وجود آورده است.

وی ادامه داد: اگرچه نظارت میدانی در برخی از مواقع می تواند جوابگو باشد ولی در این مورد خاص  نظارت میدانی اثربخشی لازم را ندارد و باید در عرصه سامانه هوشمند پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر واردکنندگان و تولیدکنندگان به درستی اطلاعات را در سامانه جامع انبارها وارد می‌کردند امروز قطعا با احتکار این کالا مواجه نمی‌شدیم.

نیک قدم با تاکید براینکه بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز تولید تایر مثل رزین وارداتی است  تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز قطعا قیمت مواد اولیه نیز بالا خواهد رفت و افزایش قیمت تمام شده لاستیک نیز امری طبیعی است.

وی تاکید کرد آن موقع که مواد اولیه ارزان و در دسترس بود تولیدکنندگان نمی توانستند همه نیاز بازار را پاسخگو باشند چه رسد به این که اکنون واردات کاهش یافته و قیمت مواد اولیه نیز بالا رفته است بنابراین دولت باید همچنان از واردات لاستیک حمایت کند.

رضا رستمی یکی از کارشناسان صنعت پتروشیمی نیزمی گوید: بخشی از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور و بخشی نیز وارداتی است بنابراین دولت باید از واردات مواد اولیه حمایت کند تا این صنعت بتواند روی پای خود بیاستد.

وی تصریح کرد: دولت به منظور حمایت از تولید داخل ارز 4200 تمانی از واردات لاستیک و مواد اولیه را برداشت  به همین دلیل تولید کننده با مشکل عدیده ای مواجه شد که این مسئله نتیجه سیاست نادرست دولت است .

رستمی ادامه داد: امروز وزارت صمت بدون متولی است و در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است متاسفانه صنعت کشور حال و روز خوبی ندارد بنابراین دولت باید فکر اساسی در این زمینه کند تا کشور از این معضل خارج شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با افزایش ظرفیت تولید کارخانجات داخلی از میزان واردات لاستیک  کاست، ادامه داد: می‌توان بخشی از ارزی که برای واردات تخصیص داده می‌شود را به تولیدکننده داخلی پرداخت تا ظرفیت غیرفعال کارخانه‌ها فعال شود.

این گزارش حاکی است رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور اخیرا از رفع مشکل لاستیک در کشور خبر داده و گفته است در یک ماه گذشته انباشت لاستیک‌های وارداتی در گمرک وجود داشت که با مصوبه ستاد اقتصادی دولت در حال ترخیص است،

حال باید دید که با ترخیص این لاستیک ها از گمرک شاهد کاهش قیمت آن در بازار خواهیم بود یا اینکه دولت تصمیم دیگری را در این باره اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تومانی برای واردات واردات لاستیک افزایش قیمت مواد اولیه لاستیک ها ارز 4200

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه هیئت مدیره تعاونی مرغداران شهرستان همدان با حضور ربانی‌مهر معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان، شفیعی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان و میرزایی مدیر اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان همدان، ورمزیار مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران و اعضای هیئت مدیره برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان در این نشست گفت: تقویت تعاونی‌ها یکی از برنامه‌های با اولویت در سال جاری است و همه باید به توسعه و تقویت تعاونی‌ها در تأمین، تولید و توزیع کالاهای اساسی کمک کنند.

اسدالله ربانی‌مهر افزود: بازار مرغ همدان در وضعیت ثبات قیمت است و قیمت مرغ در همدان ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل است و بیش از مصرف، مرغ تولید می‌شود و حتی مرغ منجمد تنظیم بازاری در اکثر فروشگاه‌های سطح شهر توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: تعاونی مرغداران شهرستان همدان از بزرگترین تعاونی‌های غرب کشور است و در حوزه تولید و توزیع مرغ باید ورود جدی‌تری داشته و در جلسات تنظیم بازار شهرستان حضور فعالی داشته باشد.

در این جلسه مهم‌ترین مسائل و مشکلات این تعاونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مدیر عامل تعاونی گزارشی از اقدامات این تعاونی بیان کرد.

کد خبر 6098417

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رایگان در همدان
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رايگان در همدان