Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: امسال با توجه به ‏وضعیت مطلوب مزارع چغندر قند استان، و بر اساس تصمیم کمیته پیگیری مسائل و مشکلات چعندرقند استان، ‏برداشت این محصول از ۲۵ تا ۳۰ شهریورماه بستگی به وضعیت آب و هوایی مناطق آغاز می‌شود‎.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند، به میزان بیش از ۷۵ درصد خارج از حوضه آبریز دریاچه ‏ارومیه بوده است ‏ادامه داد: افزون بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهر‌های خوی، ماکو، پلدشت، ‏شوط، چایپاره و چالدران در شمال استان و ۱۱ هزار ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پیرانشهردر جنوب استان ‏که در خارج از حوضه دریاچه ارومیه واقع شده زیر کشت چغندر قند رفته است. ‏

کرامتی افزود: با توجه به کشت ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر قند در سال زراعی گذشته، امسال سطح زیر کشت ‏نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است و به حدود ۳۴ هزار هکتار رسیده است، و پیش بینی می‌شود ‏افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در شرایط مطلوب محصول چغندر قند از مزارع استان برداشت شود‎. ‎
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تغییر الگوی کشت چغندر قند ‏در حوضه دریاچه ارومیه اظهارداشت: در دو سال گذشته توسعه کشت نشایی چغندرقند، تغییر آرایش کشت و ‏استفاده از نوار تیپ در اولیت بخش کشاورزی استان قرار گرفته و به میزان حدود ۳۰ درصد در کاهش مصرف ‏آب موثر واقع شده است. ‏

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان خاطر نشان کرد: ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع ‏چغندرقند به صورت آبیاری بارانی و ۲ درصد به صورت نوار تیپ و ۴۵ درصد از سطوح کشت به صورت نشتی ‏آبیاری می‌شود‎.

ای از افزایش ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: با ‏تصویب دولت امسال قیمت تضمینی هر کیلو چغندرقند با عیار ۱۶ درصد ۶۵۲ تومان تعیین شده است که نسبت ‏به رقم ۴۳۶ تومان سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش دارد‎.

کرامتی با بیان اینکه کارخانجات سعی کنند با راهکار‌های تشویقی مطالبات چغندرکاران را در اسرع وقت ‏پرداخت کنند، افزود: ۵۰ درصد بهای چغندرقند تحویلی به هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل پیمان ‏پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد مابقی نیز بعد از اتمام بهره‌برداری هر کارخانه قند پرداخت می‌شود‎. 

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند با ظرفیت اسمی سه ‏میلیون تن در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در ‏کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است‎. 

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چغندر قند الگوی کشت سال زراعی اراضی کشاورزی آذربایجان غربی چغندر قند ۵۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کبری توکلی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارت به مزارع گندم به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران اظهار داشت: به علت خشکسالی و عدم بارندگی در فصل کشت همه سطوح بیمه شده گندم دیم به میزان ۱۴۰ هزار هکتار خسارت دیده است.

وی خسارات به سطوح گندم آبی را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: از ۱۸ هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود ۴ هزار هکتار آن خسارت دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا ۳ میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

کاهش ۷۰ درصدی برداشت

توکلی از برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید شده که شامل گندم معمولی و بذر گندم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا خرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن محصول گندم از مزارع استان بوشهر شده که نسبت به تولید ۱۲۵ هزار تنی سال قبل کاهش بیش از ۷۰ درصد کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرید گندم توسط ۱۴ مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی استان بوشهر خبر داد.

کد خبر 6090811

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی