Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@20:37:45 GMT

گز علفی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۸۵۰۳

گز علفی چیست؟

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: گزوله از اهمیت غذایی، دارویی و اقتصادی برخوردار است.

مجید توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درخت بلوط از محصولات فرعی متنوعی برخوردار بوده که یکی از آنها گز علفی است، اظهار کرد: گز علفی به نام های مان کردی، مان بلوط و در زبان کردی "گزو" و در گویش لری "گزوله" نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: گز علفی در واقع نوعی مان و یکی از محصولات فرعی و با ارزش جنگل‌های بلوط غرب به ویژه زاگرس شمالی است.

توکلی اضافه کرد: گز علفی به صورت شهدی غلیظ بر روی برگ‌ها و شاخه‌های جوان دو گونه بلوط به نام‌های دارمازو و بلوط لبنانی و زیرگونه های آنها به وجود آمده و مورد استحصال قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: این فرآورده در واقع ترشحات قندی موسوم به عسلک است که در نتیجه فعالیت دفعی پوره‌ها و حشرات کامل دو گونه شته در سطح برگ درختان بلوط به شکل قطرات شبنم مانندی در فاصله زمانی محدود ظاهر شده و در مجاورت هوا تقریباً سفت و متولد می‌شود و به صورت دانه های ریز شکر مانند در آمده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: زمان تولید و بهره‌برداری از این محصول اواخر بهار و در مواردی اوایل پاییز است که معمولاً با تغییر ناگهانی هوا و فعال شدن حشرات مولد صورت می‌گیرد.

توکلی یادآور شد: مناطق پراکنش گیاه میزبان و همچنین حشرات مولد گز علفی، مکان‌های محدودی از استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: براساس مطالعات سال های اخیر در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و لرستان شته‌های مولد در شرایط مناسب و خاص از نظر جمعیتی و تراکم طغیان کرده که قادر به تولید گز علفی قابل بهره‌برداری هستند.

وی یادآور شد: این ماده قندی از اهمیت غذایی دارویی و اقتصادی برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بلوط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: آمریکایی‌ها به نسخه‌ای که برای کشورهای دیگر می‌پیچند عمل نمی‌کنند و آنچه برای مردم بیان می‌کنند خودشان اعتقاد ندارند.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075952 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • جوی آرام در لرستان
  • لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده