Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای خبری «واشنگتن اگزمینر» دراین باره نوشت: آمریکا بر سر رفتارهای ناراحت کننده رجب طیب اردوغان، اکنون چشم بر جزایر یونان بعنوان جایگزینی برای پایگاه اینجیرلیک ترکیه است.
واشنگتن اگزمینر می نویسد: به عقیده برخی از تحلیلگران و همچنین برخی از سناتورهای آمریکا، سیاست های خارجی مشکل ساز اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، مقامات آمریکایی را برای هرچه بیشتر آماده شدن خروج از پایگاه هوایی اینجیرلیک در خاک ترکیه، وا داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


واشنگتن اگزمینر درادامه می نویسد: اردوغان پس از کودتای نافرجام در سال 2016 میلادی بارها آمریکا را تهدید کرده بود که دسترسی به پایگاه هوایی اینجیرلیک را محدود می سازد، پایگاهی که گفته می شود آمریکا چندین بمب هسته ای را در آن مستقر ساخته است.
این تارنمای خبری آمریکایی دراین گزارش می افزاید: درحالی که اردوغان وابستگی خود به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه افزوده و درهمین حال با دیگر متحدان ناتو رفتار تند در پیش گرفته است، خروج آمریکا از خاک ترکیه می تواند نشانه ای یک چرخش توازن قدرت در این منطقه از جهان باشد.
بنابراین گزارش «ران جانسون» (Ron Johnson) سناتور ایالت ویسکانسین  و عضو رئیسه کمیته فرعی روابط خارجی سنا، دراین باره به واشنگتن اگزمینر گفت: نمی دانیم که قرار است چه بر سر پایگاه اینجیرلیک بیاید، ما امیدوار به بهترین وضعیت هستیم، اما باید برای بدترین وضعیت نیز نقشه داشته باشیم.
سناتور ایالت ویسکانسین  افزود: ما خواهان حضور و همکاری کامل در ترکیه هستیم، تصور نمی کنم که خواهان چنین تغییر و چرخش استراتژیک باشیم، اما درهمین حال از منظر دفاعی، فکر می کنم که باید به واقعیت های موجود نظری بیافکنیم که  مسیری که اردوغان در آن قرار گرفته است، مسیر درستی نیست.
«ایکان اردمیر» (Aykan Erdemir) از نمایندگان سابق مجلس ترکیه و تحلیلگر «بنیاد دفاع دموکراسی» نیز در این مورد مناقشه بوجود آمده بین آتنو آنکار  به واشنگتن اگزمینر گفت: نگرانی اصلی من  بیشتر بر سر یک درگیری ناخواسته است، حتی وقوع یک درگیری نظامی در ابعاد کوچک می تواند برای ناتو بسیار زیان بار باشد، چراکه از منظر روسیه هیچ چیزی بهتر از آن نیست  که دو عضو ناتو آنهم در جنوب شرق اروپا با یکدیگر بجنگند.

جزیره کِرِت جایگزین اینجیرلیک
سناتور ایالت ویسکانسین اما درباره چرخش استراتژیک در منطقه مدیترانه به این تارنمای خبری آمریکایی گفت: درباره چشم انداز موجود بر سر پایگاه اینجیرلیک، ما در حال حاضر به یونان بعنوان یک جایگزین می نگریم.
واشنگتن اگزمینر نوشت: نیروی دریایی آمریکا درحال ساخت پایگاهی در جزیره «کِرِت» واقع در خلیج «سودا» درجنوب یونان است.
پایگاه  هوایی اینجیرلیک در شهر آدنا در جنوب ترکیه واقع است که حدود پنج هزار پرسنل نظامی در آن مستقر می باشند، بنابرگزارش ها آمریکا حدود 50 بمب اتمی از نوع «بی61» را دراین پایگاه قرار داده است.
تنش ها میان یونان و ترکیه در  ماه اوت و  چند روز پس امضاء توافق دریانوردی یونان با مصر که آنکارا را خشمگین و یک شناور اکتشافی ترکیه به همراه ناوهای جنگی به آب های مورد اختلاف اعزام کرد، بالا گرفته است.
آنکارا از آن هنگام فعالیت ها در این منطقه را گسترده تر کرده اما آتن آن را غیرقانونی می داند.
تنش‌ها میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه در هفته‌های اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است.
این اختلاف با آغاز اکتشافات گاز توسط ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شدت یافته است. در این مأموریت، کشتی تحقیقاتی «عروج رئیس» (Oruc Reis) ترکیه به همراه کشتی‌های جنگی در حال جست و جو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه است.
در نتیجه این تنش ها، حضور نظامی فرانسه در این منطقه تقویت شده و  آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آب های نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر کرده است.
در همین حال، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه در حال آماده کردن فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه است.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهوری ترکیه نیز در تماس تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، درباره تحولات و تنش‌های اخیر در حوزه شرق دریای مدیترانه، گفت که مواضع و اظهارات تحریک‌آمیز اروپا درباره مدیترانه کمکی به حل مشکل نمی‌کند.
 

برچسب‌ها پایگاه نظامی آمریکا یونان ایالات متحده آمریکا ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پایگاه نظامی آمریکا یونان ایالات متحده آمریکا ترکیه پایگاه نظامی آمریکا یونان ایالات متحده آمریکا ترکیه اخبار کنکور واشنگتن اگزمینر تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

بلاروس در دکترین دفاعی اصلاح‌شده این کشور با انتقاد از نقش ناتو در سلطه آمریکا بر منطقه اروپا، مخالفت خود با گسترش این ائتلاف نظامی و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن یا کشورهایی که قصد عضویت در آن دارند را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، طبق اصلاحیه دکترین دفاعی بلاروس که روز گذشته(پنج‌شنبه) به تایید کنگره ملی خلق بلاروس رسید، این کشور  مخالف گسترش ائتلاف نظامی ناتو و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن است اما مینسک آماده برقراری گفتمان فعال در این زمینه است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که در این دکترین آمده است: جمهوری بلاروس گسترش ادامه‌دار ناتو و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن یا کسانی که به دنبال ملحق شدن به این ائتلاف نظامی-سیاسی هستند را نمی‌پذیرد و  این اقدامات را روندی خطرناک می‌داند که احتمال بروز درگیری نظامی را افزایش می‌دهد. در عین حال، جمهوری بلاروس آماده ازسرگیری گفت‌وگوی فعال با این کشورها در حوزه نظامی به شرط متوقف شدن لفاظی‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز آن‌ها علیه جمهوری بلاروس است.

طبق این سند، ناتو موجب سلطه آمریکا بر اروپا شده است و مینسک انتقال احتمالی تسلیحات اتمی به "کشورهای همسایه غیردوست" را تهدید تلقی خواهد کرد.

در دکترین دفاعی اصلاح‌شده بلاروس همچنین مطرح شد که این کشور مشارکت کشورهای سازمان ملل و در سازمان امنیت و همکاری در اروپا را عامل تامین‌کننده ثبات و امنیت جهانی و منطقه‌ای دانسته و با سوء استفاده از سازوکارهای این سازمان‌ها برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل مخالف است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • جنگ اوکراین به گورستان تسلیحات «افتخارآمیز» آمریکا تبدیل شده است
  • جنگ اوکراین به گورستان تسلیحات افتخارآمیز آمریکا تبدیل شده است