Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از ناظرین بین‌الملل معتقدند توافق بحرین و رژیم صهیونیستی تحت تاثیر اقدامات بن سلمان ولیعهد سعودی تبار عربستان صورت گرفته تا به این ترتیب روند تسلیم در برابر اسرائیل برای ریاض آسانتر محقق شود. گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ اینکه چهل و پنجمین رئیس جمهورآمریکا پس از بیزینس و بازیگری حالا رئیس جمهور شده و از قضا طعم آن به مذاق او چنان خوش آمده که از هر ابزاری برای تثبیت خود در دور دوم هم استفاده می کند؛ موضوعی غیر قابل انکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نامزدی او برای جایزه صلح نوبل 2021 به دلیل آنچه او میانجی گری بین اعراب واسرائیل می نامد نیز از دسته همین ابزار است که آقای رئیس جمهور سعی در دستاورد دیپلماتیک نشان دادن آن دارد.    
کمتر از یکماه قبل بود که خبر رسمی سازی روابط بین امارات و اسرائیل اولین بار از توئیت رئیس جمهور آمریکا سردرآورد چند روز قبل هم عادی سازی روابط اسرائیل با دیگر کشور عربی یعنی بحرین علنی شد و باز هم تریبون اعلام خبر ترامپیسم بود.

شاید به همین دلیل بود که شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی توافق با بحرین را یکی از اتفاقات دومینو وار منطقه در راستای اهداف کاخ‌سفید خواند و تاکید کرد که این موضوع دیگر موضوع یک کشور سازشکار نیست، بلکه آغازی بر خاورمیانه جدید خواهد بود. توافق با بحرین را یکی از اتفاقات دومینو وار منطقه در راستای اهداف کاخ‌سفید خواند و تاکید کرد که این موضوع دیگر موضوع یک کشور سازشکار نیست، بلکه آغازی بر خاورمیانه جدید خواهد بود

در حالیکه عادی سازی روابط بین تلاویو و ابوظبی به گفته خود نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی 26 سال زمان برد اما توافق با بحرین ظرف تنها 29روز محقق شد.

در همین راستا" سید رضی عمادی" کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: این توافق تنها دو روز پس از نشست اتحادیه عرب اعلام شد. اتحادیه عرب در نشست روز ۹ سپتامبر خود نه تنها توافق امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم نکرد بلکه تلویحاً نیز از آن حمایت کرد. توافق بحرین با رژیم صهیونیستی تنها دو روز پس از نشست اتحادیه عرب بیش از هر موضوعی گویای تضعیف هویت عربی در سیاست کشور‌های عربی است.      
بیشتر بخوانید:عمادی: بحرین مرکز ناوگان پنجم دریایی آمریکاست       به کارگیری عبارت" عادی سازی روابط" قدری جفا در حق این عبارت است
البته شاید به کارگیرعبارت" عادی سازی روابط" قدری جفا در حق این عبارت باشد؛ اساسا عادی سازی روابط در عرف بین الملل به پیوند بین دو کشوری گفته می شود که روابط آنها با هم بعد از گذراندن دوره ای از سکون و ثبات دچار تنش شده باشد؛ اما نگاهی به ماهیت اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در چپاول حقوق ملتهای مسلمان و عرب نشان می دهد چنانچه این رفتار دستخوش تغییر نشود بیش از عادی سازی روابط معنی تسلیم، ذلت،انفعال و سرشکستگی برای رژیمهای غیر دموکراتیک عرب منطقه را به ذهن متبادر می کند . نگاهی به ماهیت اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در چپاول حقوق ملتهای مسلمان و عرب نشان می دهد چنانچه این رفتار دستخوش تغییر نشود بیش از عادی سازی روابط معنی تسلیم، ذلت،انفعال و سرشکستگی برای رژیمهای غیر دموکراتیک عرب منطقه را به ذهن متبادر می کند .

شاهد این مدعا بیانیه سازمان عفو بین الملل است که درست بعد از توافق بحرین و اسرائیل منتشر کرد؛در این بیانیه سازمان عفو بین‌الملل تاکید میکند که هیچ توافقنامه دیپلماتیکی نمی‌تواند مسئولیت‌های قانونی در مورد رژیم اسرائیل به عنوان یک نیروی اشغالگر را تغییر دهد.

هر عملیاتی که هدف آن صلح عادلانه و پایدار باشد، باید به از بین بردن شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمینهای فلسطینی منجر شود

این سازمان در حساب توئیتر خودنیزمیافزاید: همچنین عملیات صلح باید، پایان دادن به رویکردهای نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی، تحقق عدالت و پرداخت خسارت به قربانیان جرایم این رژیم مطابق با قوانین بین‌المللی را شامل شود
توافقی که به نظر می رسد در این بین از یک طرف به نفع فعالیت های به ظاهر صلح جویانه ترامپ به منظور پیروزی در انتخابات 2020 و از طرف دیگر جاده صاف کن ریاض به عنوان ام القرای اسلام درپا گذاشتن در جای پای منامه ونزدیکی به رژیم صهیونیستی باشد.   توافق بحرین و اسرائیل تحت تاثیر اقدامات بن سلمان و در جهت تسهیل روابط تلاویو- ریاض صورت گرفته است
بسیاری از ناظرین بین الملل معتقدند توافق بحرین و اسرائیل تحت تاثیر اقدامات بن سلمان ولیعهد سعودی تبارعربستان صورت گرفته تا به این ترتیب روند تسلیم در برابر اسرائیل برای ریاض آسانتر محقق شود.

در حقیقت عربستان به دنبال ان است که هزینه برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را از جیب سایر کشورهای عرب منطقه پرداخت کند. در همین راستا "آری شابیت" تحلیلگر سیاسی شبکه ۱۳ رژیم‌صهیونیستی با اشاره به نقش عربستان سعودی در چارچوب توافق اسرائیل با بحرین میگوید:از آنجا که منامه کاملاً تحت کنترل ریاض قرار دارد و کشور مستقلی نیست، این بدان معنا است که عربستان نیز در چارچوب عادی سازی قدم برخواهد داشت و احتمالا طی شش ماه یا یک سال آینده اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل میکند.


ناگفته نماند که یکی دیگر از اهداف توافقات اسرائیل با کشورهای عرب منطقه مهار و کنترل جبهه قدرت مقاومت و ایران است شاهد این مدعا نیز گزارش دیروز روزنامه "یدیعوت آحارونوت" اسرائیل است که صراحتا نوشت: بی تردید عادی‌سازی روابط با بحرین در تقویت قدرت اسرائیل برای تعامل اطلاعاتی و حتی نظامی با "تهدیدات ایران" نقش دارد. روزنامه صهیونیستی: بی تردید عادی‌سازی روابط با بحرین در تقویت قدرت اسرائیل برای تعامل اطلاعاتی و حتی نظامی با "تهدیدات ایران" نقش دارد.

مقصود این نیست که بحرین به نیابت از ما بجنگد اما به ما امکان دستیابی به خدمات مختلف را می‌دهد. همچنین بحرین می‌تواند به بازار تکنولوژی اسرائیل تبدیل شود اما به رغم همه اینها عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل بیشتر به نفع ترامپ و محمد بن سلمان است، و این تحول خوبی است.
این در حالیست که بحرین با جمعیتی که اکثریت آنها شیعه مذهب هستند؛ در حالی با اقدامات بحران آفرین آل خلیفه مواجه است که تا یکی دوسال قبل کانون اعتراضات گسترده مردمی به حکومت آل خلیفه بوده و اقدام اخیر در عادی سازی روابط با اسرائیل قطعا آتش زیر خاکستر این اعتراضات را دوباره شعله ور خواهد کرد؛آن هم در شرایطی که عربستان در باتلاق یمن گرفتار است و ظرفیت لازم برای دفاع از متحد بحرینی خود را ندارد.      

در همین راستا یک کارشناس شبکه فرانس24 معتقد است: بحرین هدف اقتصادی اسرائیل نیست؛ چون یک جزیره است و از کمترین ثروت در میان کشورهای خلیج[فارس] برخوردار است و با بحران اقتصادی روبرو است.     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
اما این کشور از موقعیت جغرافیایی برخوردار است که برای اسرائیل بسیار مهم است چون روی نقشه روبروی ایران قرار گرفته است.وی تاکید می کند: برهمین اساس هرگونه همکاری امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بحرین برای اسرائیل بسیار حائز اهمیت است بویژه در شرایطی که رو در روی ایران است.

استقبال عُمان از عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی
دونالد ترامپ 74 ساله در حالی دومینوی تسلیم اعراب در برابر رژیم صهیونیستی را مدیریت می کند که عمان نیز از عادی سازی روابط بحرین و اسرائیل استقبال میکند؛ این کشور، تصمیم بحرین را در چارچوب حق حاکمیتی آن می داند و ابراز امیداری میکند این رویکرد به تحقق صلح مبتنی بر پایان اشغالگری اراضی و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی منتهی شود.


در این بین البته کوشنرمشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ نیز معتقد است،مسلمانان منافع ملی را بر منافع فلسطینی ترجیح دهند،توافق عادی سازی که بین امارات و بحرین و اسرائیل به دست آمده زمینه را برای کشورهای اسلامی فراهم می‌کند تا منافع ملی‌شان را فرای منافع فلسطینی‌ها قرار دهند.           مستقل ترین موضع در قبال توافقات اسرائیل موضع کویت بوده است
البته این واکنش به معنی رویکرد واحد در بین اعراب نیست مثلا کویت کشوری کوچک در حوزه خلیج فارس است که مواضع قابل تقدیرو شجاعانه ای در برابر عادی سازی روابط اسرائیل و امارات داشت. این کشور به رغم تمام آسیب پذیری که به قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا دارد؛ اما سیاست مستقلی در قبال فلسین در مقایسه با سایر کشورهای مرتجع منطقه اتخاذ کرد.        
در این برهه کویت با سیاست عادی سازی با اسرائیل و عبور هواپیماهای اسرائیلی از آسمان این کشور مخالفت نمود و اعلام کرد آخرین کشور عربی خواهد بود که با اسرائیل رابطه برقرار خواهد کرد. مجلس کویت نیز از توافق امارات- اسرائیل انتقاد کرد.
موضع کویت در قبال توافق امارات را می توان مستقل ترین موضع در بین کشورهای عربی ارزیابی کرد.

حکیم:عادی‌سازی روابط میان عراق و رژیم صهیونیستی هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد
از طرف دیگر علی رغم اعلام اینکه مقامات رسمی عراق واکنشی به توافقات صهیونیست ها با اعراب نشان ندادند اما سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون در واکنش به این اقدام تاکید کرد:عادی‌سازی میان عراق و رژیم صهیونیستی صورت نمی‌گیرد و مساله فلسطین پایان نخواهد یافت و پیچیدگی‌های گسترده‌ای در این مساله وجود دارد.

به هرحال به نظر می رسد توافقات سلسله وار اسرائیل با اعراب آن هم در آستانه انتخابات 2020در آمریکا برگرفته از عرب شناسی دقیق صهیونیستها و آمریکاست که در این عرصه ظاهرا گوی سبقت را از انگلیسی ها هم ربوده اند؛ مصداق این مدعا نیز اظهارات ترامپ است مبنی بر اینکه :امارات و بحرین میدانند که اگر من دور دوم انتخاب نشوم فاتحه آنها خوانده است، برای همین در کمتر از دو ماه مانده به پایان دوره اول، هر امتیازی که لازم باشد میدهند از این رو آنها با تمرکز بر خوی وابستگی و عدم استقلال اعراب در روزهای منتهی به انتخابات امریکا درحال صید بهترین ماهی ها را از آب گل آلود هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بحرین اسرائیل عادی سازی روابط امریکا عادی سازی روابط عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی بحرین و اسرائیل توافق بحرین عرب منطقه بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناکامی و ناتوانی جامعه جهانی در بکارگیری ابزارهای تنبیهی برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی، به ارتکاب جنایت‌های بیشتر و افزایش رنج ملت فلسطین و ویرانی بیشتر منجر می‌شود.

این وزارتخانه این جنایت‌ها که جدیدترین آنها کشف گورهای دسته جمعی در مجتمع بهداشتی درمانی «ناصر» خان یونس بود را محکوم کرد.

وزارت خارجه عربستان بار دیگر از جامعه جهانی خواست به وظیفه خود برای پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه عمل و این رژیم را به خاطر جنایت‌های انجام شده، مجازات کند.

دیده بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.

این نهاد حقوق بشری در این گزارش، افزود: نظامیان اسرائیلی، فلسطینی‌هایی را که به صورت میدانی اعدام کرده‌اند را در این گورها دفن کرده‌اند.

رسانه‌های فلسطینی پیش تر اعلام کردند که با خروج شماری دیگر از اجساد شهدای فلسطینی از گورهای دسته جمعی در محوطه بیمارستان «ناصر» خان یونس، شمار اجساد خارج شده به ۳۱۰ جسد رسیده است.

این رسانه‌ها به نقل از مسئولان فلسطینی اعلام کردند که پیش بینی می‌شود صدها جنازه دیگر از افراد مفقود، در این گورها باشد.

پیش تر جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرده بود که در پی عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی، تعداد پیکرهای یافت شده در گور دسته‌جمعی که شنبه گذشته در مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان‌ یونس در جنوب نوار غزه کشف شد، به ۲۸۳ نفر افزایش یافت.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گزارش‌های مربوط به کشف یک گور دسته‌جمعی در نوار غزه را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد.

وی خواهان برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شد و افزود: برقراری آتش بس، به کسانی که در زمینه کارهای بشردوستانه فعالیت می کنند این امکان را می‌دهد تا دسترسی بیشتری به نوار غزه داشته باشند و از بیمارستان‌ها محافظت کنند.

دوجاریک خواهان تحقیقات موثق، کامل و مستقل درباره گور دسته جمعی کشف شده در مجتمع پزشکی «ناصر» در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه شده بود.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  عربستان جلسه‌ای درباره آینده غزه برگزار می کند
  • «طوفان الاقصی» توطئه عادی سازی روابط با اسراییل را شکست داد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • عربستان تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد